2026-08-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusaren94
Någon som har status på viltstängsel vid platsen? Ser ju ut att finnas, men tycker också det ser lite "halvtrasigt" ut? Kan det vara en eventuell anledning?
Hur menar du att det skulle vara en anledning. Om en bilist får för sig att köra om i en omkörningsfil som inte finns utan i själva verket är mötande vägbana då behövs ingen ytterligare anledning. PÅ bilden från AB syns dessutom att en fet gul mittlinje indikerar omkörning förbjuden.
Citera
2026-08-17, 15:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Sunimod spekulerar i om olycksbilen har kört om den gröna lastbilen innan krocken med DSV-lastbilen.
Ja precis så.
Vägen svänger åt höger och ger skymd sikt mot mötande trafik och speciellt om det är en lastbil med trailer i vägen för sikten.
Citera
2026-08-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Sunimod spekulerar i om olycksbilen har kört om den gröna lastbilen innan krocken med DSV-lastbilen.

Kan nog med ganska stor säkerhet säga att det förhåller sig precis på det sättet. Stod själv i kön igår och blev sen hem, men min familj lever åtminstone så synd att klaga.
Citera
2026-08-17, 15:47
Medlem
Snusaren94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
En anledning till vad då?
Personbilen har kört mot trafiken och orsakat en allvarlig olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Pompom08
Hur menar du att det skulle vara en anledning. Om en bilist får för sig att köra om i en omkörningsfil som inte finns utan i själva verket är mötande vägbana då behövs ingen ytterligare anledning. PÅ bilden från AB syns dessutom att en fet gul mittlinje indikerar omkörning förbjuden.
En anledning till att föraren plötsligt hamnat i fel körfält. Om man av reflex har svängt för vilt?
Citera
2026-08-17, 15:48
Medlem
Är det inte konstigt enligt Expressen kl 13 17/8

” Ett barn vårdas fortsatt på sjukhus. Alla har en relation till varandra och är hemmahörande i Stockholmsområdet.
Olyckan hände efter att personbilen av okänd anledning kommit över i mötande körfält och krockat med en lastbil. Lastbilschauffören har klarat sig utan fysiska skador.
Polisen söker fortsatt efter anhöriga, men har valt att gå ut med information om dödsfallen.”

Hur kan man fortfarande leta efter anhöriga?
Vem är inte saknad? Det är något som är konstigt.
Citera
2026-08-17, 15:49
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Idiot, lär dig blixtlåsprincipen eller lämna in körkortet.
Jag kan "blixtlåsprincipen" men har också kört tradare i många år, så jag vet hur folk uppför sig när dom ser en chans att tjäna 2 meter eller 5 sekunder.

"Blixtlåsprincipen" är utmärkt på större leder nära storstäder när det är mycket trafik, och det går förhållandevis långsamt. Där är det en del av den naturliga trafikmiljön som dom allra flesta känner sig hemma och bekväma i.

Vid vägbyggen med begränsat utrymme, långsamgående fordon och tillfälliga trafiklösningar är det bättre att hitta ett långsamt flyt där dom flesta ligger kvar på sin plats och i sin fil.

Att kalla någon okänd för "idiot" tyder bara på brist av sakliga argument, eller var det ett försök att presentera dig själv kanske?
Citera
2026-08-17, 15:53
Medlem
Talade med en örebroare som hamnade i kön strax bakom olyckan.

Snacket gick i kön om en omkörning av lastbil.

70 på sträckan. Gul linje och omkörningsförbudskyltar hela vägen.
Citera
2026-08-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritless

” Ett barn vårdas fortsatt på sjukhus. Alla har en relation till varandra och är hemmahörande i Stockholmsområdet.
Olyckan hände efter att personbilen av okänd anledning kommit över i mötande körfält och krockat med en lastbil. Lastbilschauffören har klarat sig utan fysiska skador.
Polisen söker fortsatt efter anhöriga, men har valt att gå ut med information om dödsfallen.”

Tycker inte det låter konstigt. Oftast vill man ha kontakt med anhöriga innan man går ut med dödsfall, men av någon anledning har man inte fått tag på dem ännu den här gången men går ut med att tre dött pga nyhetsvärdet.

Kan ju vara att anhöriga är på fjällvandring utan täckning eller bor utomlands och man inte fått tag på dem än.
Citera
2026-08-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag kan "blixtlåsprincipen" men har också kört tradare i många år, så jag vet hur folk uppför sig när dom ser en chans att tjäna 2 meter eller 5 sekunder.
Ja, och vi får aldrig anpassa systemet för att gå idioter till mötes. Jag vet att det är ett ganska hopplöst fall men man får vara idealistisk. Det är helt normalt att filer försvinner på en flerfilig väg när man kommer in i ett vägarbetsområde, och då ska svennebanan kunna hantera blixtlåsprincipen.

Ursäkta för att jag kallade dig idiot! Jag fick för mig att du var en såndär gubbe som inte kan hantera mer än en fil i varje riktning på byavägen.
Citera
2026-08-17, 15:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
man får komma överens när en fil försvinner, tänk blixtlåsprincipen
småstrul där överväger aldrig att trafiken står still 500 m innan det kommer varningar så det blir kökrockar
såhär gör tyskarna, och de kan sin trafik
Tyskarna är också betydligt mer disciplinerade i trafiken och vana att hålla uppsikt på andra fordon.

Kökrockar beror uteslutande på dålig uppmärksamhet framåt från trafikanter och ska över huvud taget inte förekomma. Om 500m kö orsakar det på en Europaväg, så är det också för dåligt (inte tillräckligt tidigt) skyltat.

Det jag opponerade mig emot var också att bägge filerna skulle "FYLLAS" inte att den andra filen används.
Citera
2026-08-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Snacket gick i kön om en omkörning av lastbil.
Det är väl ganska uppenbart från bilden i Aftonbladet att idioten körde om den gröna lastbilen precis innan kurvan medan mötande lastbil kom runt kurvan.

Jag ser sådan skit hela tiden. Det behövs mer civil trafikpolis som plockar dessa idioter ur trafik innan de dödar någon.
Citera
2026-08-17, 16:02
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritless

Man söker såklart efter anhöriga tills man får tag i dom, vad är det för konstigt med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in