2026-08-18, 09:43
Medlem
Computerzs avatar
Nu har jag inte kört den berörda sträckan man kan det vara så att hastigheten är olika beroende på om de arbetar där eller inte? Att de släpper på högre hastigheter under helgen och utanför arbetstid men 30km/h när de jobbar på plats?
Citera
2026-08-18, 09:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tyvärr har vi alldeles för många fantasilösa mössmänniskor ute i trafiken.

Det är för enkelt att ta körkort och fel sorters människor släpps fram för att pröva.
Varför det tillåts vara så i trafiken är ett annat tema, men nu är dom där och Trafikverket MÅSTE se till att utforma trafikmiljön, även vid arbetsplatser, på ett sådant sätt de läppspelande idioterna kommer levande hem och inte har ihjäl andra på kuppen.
Folk fattar inte vad som händer om man kör in i en lastbil eller frontalkrockar.
Bilen går sönder och de som sitter i den går också sönder. Även i 70-km/h

Här är ett krockprov med A-traktor i 30 km/h och obältade passagerare.
Som tur är att kraven infördes för bälte 2023 för A-traktorer.
Men ger en bild om vad som händer även i låga hastigheter.

https://www.youtube.com/watch?v=3FrdIMsyRNE
Citera
2026-08-18, 10:06
Medlem
Jag körde på sträckan i både norrgående och södergående riktning i juli. Extremt förvirrande skyltning tidvis. Många förvirrade förare som var nära att köra vänstervarv i cirkulationsplatser och liknande. Jag körde själv fel, men det var inte allvarligare än att jag missade min avfart, men det visar på hur lätt det är att göra fel. I mitt fall var skyltningen så förvirrande och GPSen hade ytterligare en åsikt så det slutade med att jag inte visste hur jag skulle köra.

Men denna olyckan hade nog inte med detta att göra. Här handlade det nog om att något hände som fick föraren att svänga ut.
Citera
2026-08-18, 10:22
Medlem
Sunimods avatar
Aftonbladet har en uppdaterad artikel om olyckan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/d4r2xo/chocken-efter-dodsolycka-pa-e20-alldeles-tagna
Citera
2026-08-18, 10:35
Medlem
Herregud så ett fyraårigt barn förlorade hela sin familj då, förutsatt att de var en familj och när de skriver relation till varann inte betyder något annat.

Får hoppas att fyraåringen slapp sitta i bilen och titta på vad som var kvar av familjen efteråt för han var medvetslös eller fastklämd på ett sätt där det inte gick att se något... Fyfan
Senast redigerad av ghsw1 2026-08-18 kl. 10:41.
Citera
2026-08-18, 11:12
Medlem
Jag har kört sträckan dagligen. När det är lite trafik har det hänt flera gånger att bilar kört om fast det är omkörningsförbud. DÅRAR SOM SKITER I ALLT OCH SKA FRAM.

Håller man 70 på den omtalade vägsträckan ligger många fordon obehagligt nära bakom.

En kollega som hamnade i kön bakom olyckan är helt säker på att personbilen gjorde något som liknas vid en omkörning.

Vittnen till händelsen finns.

En liknande olycka hände på ett vägarbete mellan Västerås och Örebro när vägen byggdes om där.
En hantverksbil körde rakt in i en mötande familjs nostalgibil på väg till en bilutställning. Två personer dog.

Efter den olyckan bevakade polisen sträckan och omkörningsförbudet med drönare.
Senast redigerad av Spritsson 2026-08-18 kl. 11:18.
Citera
2026-08-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Jag har kört sträckan dagligen. När det är lite trafik har det hänt flera gånger att bilar kört om fast det är omkörningsförbud. DÅRAR SOM SKITER I ALLT OCH SKA FRAM.

Håller man 70 på den omtalade vägsträckan ligger många fordon obehagligt nära bakom.

En kollega som hamnade i kön bakom olyckan är helt säker på att personbilen gjorde något som liknas vid en omkörning.

Vittnen till händelsen finns.

En liknande olycka hände på ett vägarbete mellan Västerås och Örebro när vägen byggdes om där.
En hantverksbil körde rakt in i en mötande familjs nostalgibil på väg till en bilutställning. Två personer dog.

Det är klart att vittnen finns. Inte minst i den påkörda lastbilen.
Men om det är så att det skett under en omkörning finns givetvis också vittnen i den omkörda bilen.

Men jag tycker inte man ska spekulera i det förrän man faktiskt vet helt säkert.
Något kan uppstått i bilen som gjort att uppmärksamhet brusit, föraren kan ha knappat på telefon, på knappar i bilen, sjukdomsfall, plötslig punktering, etc.

Men generellt är vägen förhållandevis rörig, såväl norr som söder om Mariestad. Kanske inte fullt så rörig söder om, men trafiken massiv och många stressade i byggkaoset.
Kört där många gånger i sommar. Det gäller att ha uppsikt på såväl väg som andra trafikanter så man inte får in något oväntat i bilen. Strax norr om Mariestad är det en rondell med några däck som många blir osäkra på åt vilket håll man ska. Inte svinsvårt om man bara är uppmärksam, men alla är olika och är olika vana. När trafiken är massiv och det är köer åt precis alla håll finns de som kan bli osäkra.
Citera
2026-08-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är klart att vittnen finns. Inte minst i den påkörda lastbilen.
Men om det är så att det skett under en omkörning finns givetvis också vittnen i den omkörda bilen.

Men jag tycker inte man ska spekulera i det förrän man faktiskt vet helt säkert.
Något kan uppstått i bilen som gjort att uppmärksamhet brusit, föraren kan ha knappat på telefon, på knappar i bilen, sjukdomsfall, plötslig punktering, etc.

Men generellt är vägen förhållandevis rörig, såväl norr som söder om Mariestad. Kanske inte fullt så rörig söder om, men trafiken massiv och många stressade i byggkaoset.
Kört där många gånger i sommar. Det gäller att ha uppsikt på såväl väg som andra trafikanter så man inte får in något oväntat i bilen. Strax norr om Mariestad är det en rondell med några däck som många blir osäkra på åt vilket håll man ska. Inte svinsvårt om man bara är uppmärksam, men alla är olika och är olika vana. När trafiken är massiv och det är köer åt precis alla håll finns de som kan bli osäkra.

Som sagt. Jag har blivit omkörd flera gånger när jag kört 70 på sträckan.

Och den här händelsen inträffade en bit in på vägarbetsområdet. Många skyltar som varnar och informerar plus den gula heldragna linjen.

Visst kan det vara sjukdom eller liknande. Men vissa uppgifter säger väldigt mycket omkörning innan smällen in i lastbilen.
Citera
2026-08-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Som sagt. Jag har blivit omkörd flera gånger när jag kört 70 på sträckan.

Och den här händelsen inträffade en bit in på vägarbetsområdet. Många skyltar som varnar och informerar plus den gula heldragna linjen.

Visst kan det vara sjukdom eller liknande. Men vissa uppgifter säger väldigt mycket omkörning innan smällen in i lastbilen.

Rent sannolikhetsmässigt är det troligare med en dum omkörning än sjukdomsfall ja - men vilka uppgifter säger det? Inget officiellt vad jag vet.

Att du blivit omkörd där säger inget om denna olycka.
Men det kan såklart finnas de som sett att bilen kört om mycket innan på sträckan. Är det så du menar?
Citera
2026-08-18, 11:50
Medlem
santos_devilles avatar
Jag ska erkänna att jag i stressens hetta har gjort exakt samma sak. Man leds in på motsatt fil och delar den med mötande. Sen efter ett tag så leds trafiken in på rätt sida och man tänker äntligen kan jag köra om. Ingen i vänsterfilen. Som tur var hade jag en vaken sambo som skrek att jag var en jävla idiot och insåg misstaget.

Lätt hänt när man inte ligger där varje dag och är sugen på att komma fram. Speciellt när man legat i 30-70 i vad som känns i 3 timmar
Citera
2026-08-18, 12:08
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag ska erkänna att jag i stressens hetta har gjort exakt samma sak. Man leds in på motsatt fil och delar den med mötande. Sen efter ett tag så leds trafiken in på rätt sida och man tänker äntligen kan jag köra om. Ingen i vänsterfilen. Som tur var hade jag en vaken sambo som skrek att jag var en jävla idiot och insåg misstaget.

Lätt hänt när man inte ligger där varje dag och är sugen på att komma fram. Speciellt när man legat i 30-70 i vad som känns i 3 timmar

Har kört sträckan några gånger, är inte världens bästa eller mest vana förare på något sätt, MEN en fet jäkla gul heldragen linje väcker alla sinnen hos mig (och bör göra hos alla som framför fordon) att hålla sig på sin plats. Och med barn i bilen (!?)
Citera
2026-08-18, 12:42
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acebace
Har kört sträckan några gånger, är inte världens bästa eller mest vana förare på något sätt, MEN en fet jäkla gul heldragen linje väcker alla sinnen hos mig (och bör göra hos alla som framför fordon) att hålla sig på sin plats. Och med barn i bilen (!?)

Jag hade inga barn i bilen och jag försvarar inte det jag gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in