2026-08-14, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Regeringen gav BRÅ i uppdrag att utreda lagkärpningen för livstidsstraff för mord, och i år presenterade BRÅ sin rapport "Livstidsstraff för mord - En utvärdering av 2020 års lagändring" - som jag nämnde tidigare idag.

I rapporten visas att andelen livstidsdömda för mord, i åldersgruppen '21 år och äldre', har ökat (efter lagändringen 2020-01-01) från 22 procent till 53 procent.
För 'fullbordade partnermord' är ökningen livstidsdomar ännu större: från 20 procent till 66 procent.

BRÅ-rapperten visar även att för de tidsbestämda straffen döms, för fullbordat mord, är det mycket ovanligt med fängelsepåföljd kortare än 16 år, 18 år (ålder dömd person 21 år->).

Kan nämna att livstidsdomar förekommer inte bara vid avsiktsuppsåt utan även vid insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.

Citerade nu Refraktor men jag har sett tidigare inlägg från andra användare som också spekulerat i att MGM inte kommer att dömas till livstid.

Lite tidigt egentligen spekulera i längd på tidsbestämt straff/livstid när vi inte ens känner till om mannen har erkänt mord (eller i vart fall erkänt dråp), och vi inte vet så mycket alls om den tekniska bevisningen.

Men spekulera kan man ju får göra ändå. Fallet engagerar.

Ett citat:

Citat:
NJA 2021 s. 525
Mordstraff vid 16 års fängelse efter 2020 års reform
Efter lagändringen 2020 som skärpte straffet för mord prövade HD frågan om straffmätning på nytt. Normalstraffet höjdes i praktiken och 16 års fängelse anses numera som det nya normalstraffet vid mord utan försvårande eller förmildrande omständigheter.
Visar effekten av 2020 års lagskärpning – normalstraffet höjt från 14 till 16 år.

https://straffbart.se/brott/valdsbrott/mord/

Jag är lite luttrad och i domstolarna sitter det människor och inte maskiner. Domen påverkas av hur de vill att straffet ska bli och de kan mycket väl ha helheten i tankarna och tänka på samhällsnyttan med att hålla en 70-åring inlåst. Då kommer de att leta efter förmildrande omständigheter. Om fallet även fortsättningsvis blir mycket uppmärksammat kan även det påverka utfallet, liksom om det blir politik av det.
Senast redigerad av Refraktor 2026-08-14 kl. 23:33.
Citera
2026-08-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Nån skrev att han inte ler på bilder. Här gör han det 2015. För det är väl han (på näst understa bilden)?
https://magasin3.com/event/intendentvisning-med-tessa-praun/
"Le" var väl o ta i ?
Citera
2026-08-14, 23:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Nån skrev att han inte ler på bilder. Här gör han det 2015. För det är väl han (på näst understa bilden)?
https://magasin3.com/event/intendentvisning-med-tessa-praun/
Det står ju under bilden. Lite färre rynkor bara.
Citera
2026-08-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Att de pratat om att flytta ihop enligt ”en” vän, var det TN som sagt det till en av sina vänner? Eller var det BO som sagt detta till en av sina vänner?

Jag fattade det som att det var en bekant/vän till TN, som berättade det (enligt tidningarna).
Jag har iallafall, (inte i media) läst något som de som kände henne, ens har kommenterat det.
Jag tror att han inbillade sig saker som inte egentligen fanns, för att hennes åsikter inte passade in i hans världsbild.

Det finns faktiskt kvinnor som, förvisso vill ha relationer i 50+ åldern, men inte vill exempelvis bo ihop eller gifta sig. Man kan faktiskt leva särbos, det går helt utmärkt för de flesta.
Men det kanske inte TN accepterade.
Citera
2026-08-14, 23:42
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En man som satt i Saabs styrelse som facklig representant sen rätt många år åkte fast hos Dumpen häromåret. Dröjde bara ett par dar så var namn o foto borta från hemsidan. Skulle gissa att han gick med på det.

Rör det sig om större företag gör de nog en bedömning av vad som är sämsta alternativet utifrån företagets image. Kommer man fram till att det är att ha personen kvar tar man hellre risken att få ett skadestånd i efterhand. I många fall framstår det också som tämligen självklart att personen är skyldig och kommer att dömas.

Notera också att om brotten riktats mot arbetsgivaren är den normala proceduren avsked utan någon inväntan på rättsprocessens utgång.

Det har varit frågetecken kring hur aktivt företaget mgm jobbar på egentligen är. Är de aktiva gissar jag att han tas bort från hemsidan vilken dag som helst.

Jag har inga problem med att ett företag tar bort en anställd från hemsidan innan personen är dömd. Att bli förknippad med Dumpen är gissningsvis det absolut värsta för alla företag – oavsett storlek och oavsett om det är privat eller offentliga sektorn. Dumpens videokonfrontationer och publiceringar av chattar lämnar dessutom inga frågetecken kring olämpligheten.

Att ett litet, privat museum som inte ens går att besöka längre, dröjer med att ta bort namn tycker jag inte är lika anmärkningsvärt mitt i värsta semesterperioden.

Museet har gissningsvis inte en stor IT- och marknadsföringsavdelning som står stand by dygnet runt.

Vi vet inte heller hur museet resonerar.

Jag blir inte ett dugg förvånad om namnet är borta i morgon, men dröjsmålet är inte heller svårt att förstå.

Jag tycker helt enkelt inte att det är 100 % konstigt att namnet är kvar, men det betyder inte att jag har några invändningar mot att namn tas bort när någon misstänks för ett allvarligt brott.

Det finns i nuläget många tänkbara orsaker till att namnet finns kvar på hemsidan – att museet är nöjda med situationen behöver inte vara en av orsakerna.

Hålla två tankar i huvudet samtidigt etc.
Citera
2026-08-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Att de pratat om att flytta ihop enligt ”en” vän, var det TN som sagt det till en av sina vänner? Eller var det BO som sagt detta till en av sina vänner?

Jag funderar på om det kan ha varit en gemensam plan och förhoppning som paret hade efter bara 8 månader eller är det möjligt att det kan varit den enes ”fantasier” till en vän?

Ja en person som mördat bör väl ha mycket svår ångest och därmed stort behov av att just få prata av sig det som hänt? Motsatsen känns ju som en medvetenhet för att vinna tid?
Det ska vara en av TN s vänner som sagt det. Tror TN redan såg sig som sambo med Åsa medans Åsa inte alls var på den planeten. Att han säger: "Kanske borde jag åkt hem" betyder ju att det var det som han borde gjort och som Åsa ville men han motsatte sig det. Han bara blev kvar. Som han sa i förhöret, "jag hittar en plats och blir där" Visst bodde han dessutom kvar i ett av sina ex lägenheter även fast det inte var uppgjort så. Usch, som en parasit som biter sig fast!
Citera
2026-08-14, 23:56
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är få mördare som mördar igen och han är väl inte den typen.

Människor som utövar dödligt och grovt partnervåld är väl ändå typiska återfallsförbrytare?

Att inte fler dör av partnervåld handlar mer om tillfälligheter än att gärningspersonen saknar någon form av uppsåt.

Det är juridiska skillnader i straffskalan för mord, dråp, vållande till annans död, grov misshandel, misshandel och kvinnofridskränkning. Men gärningspersonerna är absolut i riskzonen för att fortsätta sitt våldsutövande mot nästa partner och nästa och nästa och nästa.

Det är inte heller ovanligt att barn blir vittnen till detta partnervåld och därmed också blir målsägare.

Så den här gärningspersonen, som nu tycks ha dödat sin nuvarande flickvän, har visat att han är exakt den typen.

På vilket sätt menar du att han inte är den typen?
Citera
2026-08-15, 00:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Antar att det handlar om denna tråd: https://www.flashback.org/p95616464

Exakta meter, minns jag inte, men det står nog i den tråden.
Hon blev svårt skadad men överlevde fallet då det låg mycket skräp på botten, bl.a bildäck som blev som en stötdämpande effekt.
Intressant är att mannen fick livstid fast hon överlevde.
Citera
2026-08-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ledsen att säga det men är tämligen övertygad om att han släpps innan han fyllt 70 och i vart fall innan 71. Tror inte det blir livstid. De är inte så straffbenägna i domstolarna och de ser ingen nytta med att ta upp en fängelseplats med en 70-åring som är tidigare ostraffad och som aldrig kommer att mörda igen. Gissar på en dom på 14-16 år.
Citat:
Ett citat:

NJA 2021 s. 525
Mordstraff vid 16 års fängelse efter 2020 års reform
Efter lagändringen 2020 som skärpte straffet för mord prövade HD frågan om straffmätning på nytt. Normalstraffet höjdes i praktiken och 16 års fängelse anses numera som det nya normalstraffet vid mord utan försvårande eller förmildrande omständigheter.
Visar effekten av 2020 års lagskärpning – normalstraffet höjt från 14 till 16 år.

NJA 2021 s. 525 - ser ut att vara en dom om grovt narkotikabrott (och billighetsskäl).

"Tillämpningen av 29 kap. 5 § BrB när en tilltalad har medverkat till utredningen om brottet och när häktningstiden har inneburit särskilda påfrestningar." (Sveriges Domstolar, rättspraxis).
Detta prejudikat verkar delvis handla om billighetsskäl.

Blir lite rörigt, har fått leta efter vad som kanske menas med att hänvisa till NJA 2021 s. 525.
Letat vidare och där finns en morddom - där billighetsskäl igen ser ut att står i centrum (om jag fattat rätt, har mest skummat domarna).
Där fastslogs för övrigt att uppsåtet var ett så kallat 'likgiltighetsuppsåt'.

Men visst nämns det i morddomen som jag fick leta mig fram till, att för ett tidsbestämt straff för mord kan det vara normalt med 16 år (du hade skrivit 14-16 år).
Däremot syftar lagändringen som trädde i kraft 2020-01-01 till att livstidsstraff ska vara det normala (vid allvarliga fall).

Jag tror det är för tidigt för att ha någon kvalificerad spekulation om huruvida det kan bli ett tidsbestämt eller livstids- straff. Med mitt inlägg ville jag mest belysa kartläggningen som BRÅ gjort på regeringens uppdrag (där dom - efter lagändringen) granskade morddomar 2020-2023.
Samt peka på att för tidsbestämt straff är det 16 år som är norm.

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-15 kl. 00:54. Anledning: förtydligande
Citera
2026-08-15, 00:28
Medlem
Citat:

Jag är lite luttrad och i domstolarna sitter det människor och inte maskiner. Domen påverkas av hur de vill att straffet ska bli och de kan mycket väl ha helheten i tankarna och tänka på samhällsnyttan med att hålla en 70-åring inlåst. Då kommer de att leta efter förmildrande omständigheter. Om fallet även fortsättningsvis blir mycket uppmärksammat kan även det påverka utfallet, liksom om det blir politik av det.
Ah, det var lite ny text i ditt inlägg. Om det du skrivit vill jag kommentera så här:

Vid i vart fall en hovrättsprövning (och väldigt ofta även i tingsrätten när det gäller prövning av mord) avgörs påföljden utifrån förarbeten, lagtext och prejudikat. Ingen politik. Inte heller beaktas en ålder på 57 år vid avgörande om tidsbestämt straff eller livstid. Finns det skäl som talar för livstid baserat på lag och tillämpning, så utdöms livstid.
Den dömde har i så fall möjlighet längre fram, vid hög ålder eller sjuklighet, begära att livstid omvandlas till tidsbestämt straff.
Citera
2026-08-15, 00:28
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Nu är videon borttagen från youtube

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Tänkte att den nog ryker därifrån. Hann inte ladda ner en backup.
Videon är gjord 'privat'.
Jag hann inte se den.

Videon är gjord 'privat'.
Var det inte Riksantikvarieämbetet som lagt upp videon?

Riksantikvarieämbetet rensade på fredagen
Publicerad: 2 mars 2021
Uppdaterad: 14 augusti 2026
Film 9 från Branschforum för konsthantering 2021. Om konsthantering med Thxomas Noxrdin, Magasin III
är borta från
https://www.raa.se/evenemang-och-upplevelser/vara-andra-seminarier-och-konferenser/aldre-konferenser-och-event/branschforum-for-konsthantering/branschforum-for-konsthantering-2021/

och borta från
https://www.youtube.com/playlist?list=PLKrB8_QR_fyGRla0MvQVS_hAVCfvEqlup
Spellista
14 videor
2 044 visningar
16 har blivit 14

Men Riksantikvarieämbetet missade rösten och den fina bilden här
https://www.raa.se/omvarld-och-insikt/fem-roster-fran-samlingsforum/
Citera
2026-08-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Människor som utövar dödligt och grovt partnervåld är väl ändå typiska återfallsförbrytare?

Att inte fler dör av partnervåld handlar mer om tillfälligheter än att gärningspersonen saknar någon form av uppsåt.

Det är juridiska skillnader i straffskalan för mord, dråp, vållande till annans död, grov misshandel, misshandel och kvinnofridskränkning. Men gärningspersonerna är absolut i riskzonen för att fortsätta sitt våldsutövande mot nästa partner och nästa och nästa och nästa.

Det är inte heller ovanligt att barn blir vittnen till detta partnervåld och därmed också blir målsägare.

Så den här gärningspersonen, som nu tycks ha dödat sin nuvarande flickvän, har visat att han är exakt den typen.

På vilket sätt menar du att han inte är den typen?

Det är nog ett hyfsat antal av de som misshandlar sina partner som är allmänt våldsamma och som missbrukar olika droger. I den gruppen är nog risken för återfall i mord större men jag tror inte att ens särskilt många av dem mördar igen efter att ha släppts ur fängelset. Misshandlar, ja säkert. Jag kan på rak arm inte komma på någon som mördat en ny partner efter att ha suttit av ett fängelsestraff för ett tidigare mord. Finns säkert sådana men de är nog ovanliga. 70-åriga mördare finns men de är få.

Det kommer säkert att göras en rättspsykiatrisk utredning av den här mannen och det som framkommer i den kan säkert påverka domstolens syn på hans farlighet och därmed straffet. Annars ska vi komma ihåg att han inte dömts för våldsbrott tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in