Citat:
Tack till er som lagt upp betyg och annan bakgrundsinformation om TN - dessa må alla vara pusselbitar men vi människor består så klart av väldigt många sådana. Jag vill helt enkelt påstå att inte ens vår samlade psykologiexpertis skulle kunnat peka ut TN som en tänkbar våldsverkare på basis av CVt Vitnessmål gör dock gällande att TN är kontrollerande och liksom inte riktigt respekterar när kvinnor i hans närhet vill åt ett annat håll. Att söka förklaringen till detta i skolbetyg eller likande är knappast meningsfullt. Hur en kontrollerande man av TNs sort fungerar i en pressad situation finner jag däremot högintressant kopplat till vad som hänt. Jag tror att man i de allra flesta fall kan se dessa tendenser om de existerar. Vissa av dessa män inser nog det oklädsamma i sin läggning och försöker dölja medan andra som t ex Urban Nyman i TV4 Gift vid första ögonkastet bara känner ett ansvar att lämna en varudeklaration tidigt i en relation. Jag har ingen aning om hur Nyman fungerar i en pressad situation men kombinerar man hans grunddrag med svårigheter att kontrollera aggression så ska alla varningsklockor ringa! Streama med fördel Nyman ur dagens TV4 Nyhetsmorgon
Jag håller med om huvudinvändningen, men vill nog gå ett steg längre. Barnaåren och ungdomsåren äro för de flesta människor starkt formativa, och just från denna period har vi här mycket få, om ens några, personliga vittnesmål. Då blir skolgången en av de få delar av den tidiga historien som faktiskt går att betrakta svart på vitt.
Och här tycker jag att man skall fästa viss vikt vid de användare som själva gick i gymnasiet under samma period och kan sätta betygen i sin dåtida kontext. De beskriver inte bara siffrorna som svaga med dagens måttstock, utan menar att den aktuella linjen i sig var en utbildningsväg för elever som hade svårt med de teoretiska studierna, och att TN:s tvåor och treor även inom denna grupp var ett mycket svagt resultat. Om den bedömningen håller streck är det faktiskt en relevant uppgift.
Lägg därtill den förskjutna skolgången och de uppgifter som förekommit om familjeförhållandena. Ingen av dessa pusselbitar förklarar vem han blev, men sammantagna äro de knappast så irrelevanta som du vill göra gällande (citat: ”meningslöst”).
Det vore naturligtvis förmätet att därav skriva en psykologisk facitbok. Men att undersöka vad som kan ha format en människa är något helt annat än att påstå att man därigenom förstått henne. Det senare vore övermod; det förra tycker jag är högst rimligt.