2026-08-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Tack till er som lagt upp betyg och annan bakgrundsinformation om TN - dessa må alla vara pusselbitar men vi människor består så klart av väldigt många sådana. Jag vill helt enkelt påstå att inte ens vår samlade psykologiexpertis skulle kunnat peka ut TN som en tänkbar våldsverkare på basis av CVt Vitnessmål gör dock gällande att TN är kontrollerande och liksom inte riktigt respekterar när kvinnor i hans närhet vill åt ett annat håll. Att söka förklaringen till detta i skolbetyg eller likande är knappast meningsfullt. Hur en kontrollerande man av TNs sort fungerar i en pressad situation finner jag däremot högintressant kopplat till vad som hänt. Jag tror att man i de allra flesta fall kan se dessa tendenser om de existerar. Vissa av dessa män inser nog det oklädsamma i sin läggning och försöker dölja medan andra som t ex Urban Nyman i TV4 Gift vid första ögonkastet bara känner ett ansvar att lämna en varudeklaration tidigt i en relation. Jag har ingen aning om hur Nyman fungerar i en pressad situation men kombinerar man hans grunddrag med svårigheter att kontrollera aggression så ska alla varningsklockor ringa! Streama med fördel Nyman ur dagens TV4 Nyhetsmorgon

Jag håller med om huvudinvändningen, men vill nog gå ett steg längre. Barnaåren och ungdomsåren äro för de flesta människor starkt formativa, och just från denna period har vi här mycket få, om ens några, personliga vittnesmål. Då blir skolgången en av de få delar av den tidiga historien som faktiskt går att betrakta svart på vitt.

Och här tycker jag att man skall fästa viss vikt vid de användare som själva gick i gymnasiet under samma period och kan sätta betygen i sin dåtida kontext. De beskriver inte bara siffrorna som svaga med dagens måttstock, utan menar att den aktuella linjen i sig var en utbildningsväg för elever som hade svårt med de teoretiska studierna, och att TN:s tvåor och treor även inom denna grupp var ett mycket svagt resultat. Om den bedömningen håller streck är det faktiskt en relevant uppgift.

Lägg därtill den förskjutna skolgången och de uppgifter som förekommit om familjeförhållandena. Ingen av dessa pusselbitar förklarar vem han blev, men sammantagna äro de knappast så irrelevanta som du vill göra gällande (citat: ”meningslöst”).

Det vore naturligtvis förmätet att därav skriva en psykologisk facitbok. Men att undersöka vad som kan ha format en människa är något helt annat än att påstå att man därigenom förstått henne. Det senare vore övermod; det förra tycker jag är högst rimligt.
Citera
2026-08-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Jag håller med om huvudinvändningen, men vill nog gå ett steg längre. Barnaåren och ungdomsåren äro för de flesta människor starkt formativa, och just från denna period har vi här mycket få, om ens några, personliga vittnesmål. Då blir skolgången en av de få delar av den tidiga historien som faktiskt går att betrakta svart på vitt.

Och här tycker jag att man skall fästa viss vikt vid de användare som själva gick i gymnasiet under samma period och kan sätta betygen i sin dåtida kontext. De beskriver inte bara siffrorna som svaga med dagens måttstock, utan menar att den aktuella linjen i sig var en utbildningsväg för elever som hade svårt med de teoretiska studierna, och att TN:s tvåor och treor även inom denna grupp var ett mycket svagt resultat. Om den bedömningen håller streck är det faktiskt en relevant uppgift.

Lägg därtill den förskjutna skolgången och de uppgifter som förekommit om familjeförhållandena. Ingen av dessa pusselbitar förklarar vem han blev, men sammantagna äro de knappast så irrelevanta som du vill göra gällande (citat: ”meningslöst”).

Det vore naturligtvis förmätet att därav skriva en psykologisk facitbok. Men att undersöka vad som kan ha format en människa är något helt annat än att påstå att man därigenom förstått henne. Det senare vore övermod; det förra tycker jag är högst rimligt.
Det jag vänder mig mot Biskopen, är att medelmåttiga skolbetyg, val av gymnasielinje etc skulle vara av betydelse för någons långt senare utvecklade mördaregenskaper. Att TN högst sannolikt känt sig underlägsen sitt offer på olika plan är oemotsagt och behöver inte vidare underbyggas anser jag. Påståendet hade möjligen börjat vackla om betygsavskriften visat naturvetenskaplig linje med 5,0 och efterföljande studier på Sorbonne.
Citera
2026-08-29, 13:35
Medlem
smickras avatar
Citat:
Det jag vänder mig mot Biskopen, är att medelmåttiga skolbetyg, val av gymnasielinje etc skulle vara av betydelse för någons långt senare utvecklade mördaregenskaper. Att TN högst sannolikt känt sig underlägsen sitt offer på olika plan är oemotsagt och behöver inte vidare underbyggas anser jag. Påståendet hade möjligen börjat vackla om betygsavskriften visat naturvetenskaplig linje med 5,0 och efterföljande studier på Sorbonne.

Betyg och liknande är bara tråd-fluff. Efter förundersökningen släpps kommer dessa semi-diskussioner försvinna.
Citera
2026-08-29, 13:37
Medlem
Citat:

Där tror jag ni missförstår Biskopens poäng något. Betygen skall icke förklara mordet, de skall bidra till att bygga underlaget kring den möjliga känsla av underlägsenhet som redan återkommer i tråden. Och en toppelev hade naturligtvis kunnat bära på helt andra sårbarheter med ett potentiellt fasansfullt utfall; allt måste sättas i sin kontext.

Här råkar det dessutom finnas en tämligen rik kontext av vittnesuppgifter, familjeuppgifter, utbildningshistorik och senare beteenden. Det är just helheten som är intressant, icke den enskilda tvåan i betygsboken.

Och nej, jag tror icke att någon människa kan peka ut den dag då en annan människa ”skaffade sig mördaregenskaper”. Sådana egenskaper uppstår knappast som ett brev på posten; i den mån de finnes handlar det snarare om latenta drag och sårbarheter som under vissa omständigheter kan blottläggas eller förstärkas. Det är just därför hela den biografiska bilden kan vara värd att begrunda.
Senast redigerad av BiskopHansBrask 2026-08-29 kl. 13:40.
Citera
2026-08-29, 13:37
Medlem
Citat:
Tack till er som lagt upp betyg och annan bakgrundsinformation om TN - dessa må alla vara pusselbitar men vi människor består så klart av väldigt många sådana. Jag vill helt enkelt påstå att inte ens vår samlade psykologiexpertis skulle kunnat peka ut TN som en tänkbar våldsverkare på basis av CVt Vitnessmål gör dock gällande att TN är kontrollerande och liksom inte riktigt respekterar när kvinnor i hans närhet vill åt ett annat håll. Att söka förklaringen till detta i skolbetyg eller likande är knappast meningsfullt.
Jag tror inte heller att enskilda betyg är en förklaring (i sig självt). Tror inte att någon här givit uttryck för det heller, även om det har spekulerats i OM just betygen skulle kunna ha någon betydelse och i så fall vilken.

Angående gymnasiestudierna tro jag (spekulerar) att uppgifterna om flera gymnnasieperioder kan peka på att tonårstiden inte var okomplicerad. Därutöver finns uppgifterna (från en användare) i tråden om kontaktförbudet gentemot TN samt gentemot TNs mamma (pappan).

Citat:
Hur en kontrollerande man av TNs sort fungerar i en pressad situation finner jag däremot högintressant kopplat till vad som hänt.
Ja. Det är mycket intressant.

Sen vet vi väl inte varför personen har utvecklat kontrollerande personlighetsdrag, om denne nu har det. En del uppgifter tyder på det. Och där kan man väl inte utesluta betydelsen av eventuella svåra händelser under uppväxttiden. Behov av skydd (kontaktförbud)

Kan lägga till, rent allmänt (inte alls riktat mot SonnyKennyLenny): om någon ramlar på en uppgift om TN tänker jag att man kan delge tråden även om betydelsen av uppgiften kanske är oklar?

Kanske bör det också nämnas, att det är avvägning - att diskutera någons uppväxtsituation. Hade det inte handlat om på sannolika skäl misstanke om mord (och hur dådet har beskrivits) samt uppgifter som indikerar att bevisningen ska vara stark, kanske man hade valt att avstå från att delge tråder eventuella pusselbitar som t ex uppgifter om studier.

När förundersökningen offentliggörs kommer det att finnas många saker att analysera.

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-29 kl. 13:49.
Citera
2026-08-29, 16:13
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Tack till er som lagt upp betyg och annan bakgrundsinformation om TN - dessa må alla vara pusselbitar men vi människor består så klart av väldigt många sådana. Jag vill helt enkelt påstå att inte ens vår samlade psykologiexpertis skulle kunnat peka ut TN som en tänkbar våldsverkare på basis av CVt Vitnessmål gör dock gällande att TN är kontrollerande och liksom inte riktigt respekterar när kvinnor i hans närhet vill åt ett annat håll. Att söka förklaringen till detta i skolbetyg eller likande är knappast meningsfullt.
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Jag tror inte heller att enskilda betyg är en förklaring (i sig självt). Tror inte att någon här givit uttryck för det heller, även om det har spekulerats i OM just betygen skulle kunna ha någon betydelse och i så fall vilken.

Angående gymnasiestudierna tro jag (spekulerar) att uppgifterna om flera gymnnasieperioder kan peka på att tonårstiden inte var okomplicerad.
Ämnesperifiärt synnerligen oförnuftigt resonemang, att via kristallkula (skolbetyg) sia om Gm,s mordlust som vuxen ger ordet betygshets en ny innebörd.
Senast redigerad av Taggad 2026-08-29 kl. 16:40.
Citera
2026-08-29, 18:28
Medlem
Anillens avatar
Citat:

Detta håller jag också med om. Tror absolut alla dessa pusselbitar (inklusive skolbetyg) är relevanta och intressanta i den här diskussionen. Ju fler bitar vi har av en person, ju lättare att lägga upp en bild av vem man har framför sig.
Citera
2026-08-29, 19:07
Medlem
Citat:

För mig är detta så självklart men alla är vi olika. Hur kan en människas bakgrund och hela livsresa vara ointressant? Som det sagts tidigare i tråden - varje pusselbit som läggs samman med andra pusselbitar bildar så småningom en helhet. Jag tycker att det är oerhört intressant att försöka förstå hur en, i det här fallet, komplex människa kan utföra ett brott på den här nivån utan att ha någon kriminell bakgrund. Vilka känslor och impulser är det som drivit TN över gränsen? Att bara behandla kända fakta i fallet kan räcka för vissa men definitivt inte för alla!

Möjligheten att scrolla vidare och låta bli att läsa det man finner meningslöst finns ju alltid.
Citera
2026-08-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Betyg och liknande är bara tråd-fluff. Efter förundersökningen släpps kommer dessa semi-diskussioner försvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Håller med! Hoppas det blir samma sak med alla hobbypsykologers långa och ointressanta utläggningar.

Vad dessa pusselbitar faktiskt säga om TN kan vi naturligtvis vara oense om. Men det är en viss skillnad mellan att varsamt foga samman flera omständigheter till en hypotes och att kasta hela resonemanget i papperskorgen med etiketten ”trådfluff”.

Resonemanget vilar dessutom på något tämligen elementärt: att barnaår och ungdomsår kunna sätta märken i en människa, forma självbilden och lämna sprickor som långt senare kan ta sig uttryck på allehanda vis. Det är ingen exotisk teori. Vad detta sedan betyder i just TN:s fall kan vi tvista om.

Men då vill Biskopen gärna höra varför tankegången är orimlig. Att säga att tidigare livsomständigheter äro irrelevanta är ungefär som att se Ikaros störta och förklara hela saken med att han föll. Frågan är ju vad som fick honom att flyga så nära solen från första början.

”Trådfluff” och ”det går inte att dra slutsatser” äro trots allt inga motargument. En invändning bör helst bära något i händerna när den kommer till dörren.

Och finner ni helt enkelt detta ointressant står det eder naturligtvis fritt att låta denna del av tråden segla förbi. Man behöver icke stå på kajen och skälla på skeppet för att man ogillar lasten. Vänta då hellre tills det anländer nya laster med fakta som bättre faller eder smak så fortsätter vi som har ett intresse för TN:s tidiga liv att utbyta tankar och spekulationer medan tiden för oss framåt.

I all vördnad och välmening.
Citera
2026-08-29, 19:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Angående gymnasiestudierna tro jag (spekulerar) att uppgifterna om flera gymnnasieperioder kan peka på att tonårstiden inte var okomplicerad. Därutöver finns uppgifterna (från en användare) i tråden om kontaktförbudet gentemot TN samt gentemot TNs mamma (pappan).

Ja. Det är mycket intressant.

Sen vet vi väl inte varför personen har utvecklat kontrollerande personlighetsdrag, om denne nu har det. En del uppgifter tyder på det. Och där kan man väl inte utesluta betydelsen av eventuella svåra händelser under uppväxttiden. Behov av skydd (kontaktförbud)

Kan lägga till, rent allmänt (inte alls riktat mot SonnyKennyLenny): om någon ramlar på en uppgift om TN tänker jag att man kan delge tråden även om betydelsen av uppgiften kanske är oklar?

Kanske bör det också nämnas, att det är avvägning - att diskutera någons uppväxtsituation. Hade det inte handlat om på sannolika skäl misstanke om mord (och hur dådet har beskrivits) samt uppgifter som indikerar att bevisningen ska vara stark, kanske man hade valt att avstå från att delge tråder eventuella pusselbitar som t ex uppgifter om studier.

När förundersökningen offentliggörs kommer det att finnas många saker att analysera.

Gymnasieuppehåll, nätt och jämnt medelbetyg, som sedan försöks läsas upp (?), skulle kunna bero på en neuropsykiatrisk diagnos, som vid tiden för han studier inte var kända (?). En tanke jag fick upp när du skrev att de medelmåttiga beygen kunde bero på koncentrationssvårigheter. Det skulle inte förklara mordet, men kanske en känsla av misslyckande för TN. Jag tänker att han kanske inte är så ointelligent, hur skulle han då kunna få till en relation med ÅÅ?

Hemförhållanden med kontaktförbud från fadern (om det stämmer), är ingen bra uppväxtmiljö för ett barn. Man kan väl räkna ut att i den miljön lär sig inte ett barn att hantera konflikter på ett bra sätt om det inte finns trygga personer runt omkring en. Förebilder kan saknas, och det kan naturligtvis kännas otryggt, ångestfyllt och ohanterligt.

Kan detta ha påverkat TN till att bli en kontrollerande person?

Att själv ha varit utsatt för svåra situationer, där man är utsatt för oförutsägbara situationer, där man inget kan kontrollera leder till att man som vuxen behöver ta kommando, kontrollera andra?

Bara funderingar, inte spekulationer ens.

Man kan kanske även bygga upp aggressioner och hat inom sig om man blir aggressivt och hotfullt behandlad, och även av att se sin mor behöva utstå sådant.
Citera
2026-08-29, 20:28
Medlem
smickras avatar
Citat:

Ja, vi får väl se hur mycket av detta kvasi som lever kvar när förundersökningen väl släpps.
Av tidigare ämnen i detta delforum att döma så blir det precis så.
Citera
2026-08-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helrolog
Märkligt det här med decimaler, gick också gymnasiet på 80-tslet , där fanns absolut inga decimaler i betyget. Hur som helst är T ingen studiebegåvning, t.o.m. komvux som var kända för glädjebetyg tilldelade honom godkänt, men inte mer.
Jag känner inte heller igen decimalbetygen och på den tiden var väl skolan statlig och lika för alla? Mycket märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in