2026-08-15, 00:48
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det står ju under bilden. Lite färre rynkor bara.

Antisocial personlighetsstörning med grandios självuppfattning.

En galning som aldrig mer får släppas ut i samhället.
Citera
2026-08-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

NJA 2021 s. 525 - ser ut att vara en dom om grovt narkotikabrott (och billighetsskäl).

"Tillämpningen av 29 kap. 5 § BrB när en tilltalad har medverkat till utredningen om brottet och när häktningstiden har inneburit särskilda påfrestningar." (Sveriges Domstolar, rättspraxis).
Detta prejudikat verkar delvis handla om billighetsskäl.

Blir lite rörigt, har fått leta efter vad som kanske menas med att hänvisa till NJA 2021 s. 525.
Letat vidare och där finns en morddom - där billighetsskäl igen ser ut att står i centrum (om jag fattat rätt, har mest skummat domarna).
Där fastslogs för övrigt att uppsåtet var ett så kallat 'likgiltighetsuppsåt'.

Men visst nämns det i morddomen som jag fick leta mig fram till, att för ett tidsbestämt straff för mord kan det vara normalt med 16 år (du hade skrivit 14-16 år).
Däremot syftar lagändringen som trädde i kraft 2020-01-01 till att livstidsstraff ska vara det normala.

Jag tror det är för tidigt för att ha någon kvalificerad spekulation om huruvida det kan bli ett tidsbestämt eller livstids- straff. Med mitt inlägg ville jag mest belysa kartläggningen som BRÅ gjort på regeringens uppdrag (där dom - efter lagändringen) granskade morddomar 2020-2023.
Samt peka på att för tidsbestämt straff är det 16 år som är norm.

Ja jag skrev 14-16 år. Nu vet vi ju väldigt lite om både MGMs historik och vad som faktiskt hände så utfallet kan ju bli vad som helst. Orsaken till min spekulation är att domstolarna historiskt dömt partnermördare milt och för att domstolarna är otroligt konservativa. Våra politiker har ju ändrat lagarna i omgångar för att förlänga straffen för mord men gått på pumpen gång på gång. De säger nu senast att de vill att normalstraffet bör vara livstid men HD lyckas få det till 16 år efter lite krumbukter. Fler döms visserligen till livstid men det handlar vanligen om planerade mord med vapen i gängmiljö.
Citera
2026-08-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ah, det var lite ny text i ditt inlägg. Om det du skrivit vill jag kommentera så här:

Vid i vart fall en hovrättsprövning (och väldigt ofta även i tingsrätten när det gäller prövning av mord) avgörs påföljden utifrån förarbeten, lagtext och prejudikat. Ingen politik. Inte heller beaktas en ålder på 57 år vid avgörande om tidsbestämt straff eller livstid. Finns det skäl som talar för livstid baserat på lag och tillämpning, så utdöms livstid.
Den dömde har i så fall möjlighet längre fram, vid hög ålder eller sjuklighet, begära att livstid omvandlas till tidsbestämt straff.

Ja, så är det i grunden och teorin men det är ändå människor som dömer och de kan välja att tolka en händelse på olika sätt och att lyfta fram lite olika saker. Tycker mig se det regelbundet. Det är i många delar väldigt subjektivt. Oftast är jag sympatiskt inställd till deras resonemang och tycker att de dömt klokt även i fall där det finns utrymme för en helt annan tolkning. Vi skulle nog framledes kunna ersätta människorna med ai men det hoppas jag vi slipper.
Citera
2026-08-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Människor som utövar dödligt och grovt partnervåld är väl ändå typiska återfallsförbrytare?

Så den här gärningspersonen, som nu tycks ha dödat sin nuvarande flickvän, har visat att han är exakt den typen.

Jag tänker som dig. (tror jag)
(Mina åsikter nedan handlar inte om dig, du verkar vettig).

OM han eventuellt har hotat/spöat osv, sina tidigare kvinnor som inte "vill som han vill", måste vara skärrade, men tacksamma idag. Han kunde ju ha flippat innan.

Om man är en kvinnomisshandlare oavsett om det sker psykiskt, fysiskt eller ekonomiskt osv, så finns naturligtvis risken att det händer igen, stor. Tror man att det inte finns en risk, så känner jag att ni har missat något.
Hört talas om mörkertal, dvs kvinnor som inte anmäler misshandel. Ha i åtanke, de kvinnor som faktiskt vågar anmäla... Påstå aldrig att de inte utsätter sig för en stor fara.

Nej, "Inte alla män" har ihjäl sina kvinnor som har en egen åsikt. Men det finns tyvärr män som inte kan acceptera det. Risken är dock väldigt stor om han utsatt en kvinna tidgare.

För övrigt: Återfall i brott har NOLL med ålder att göra!
Citera
2026-08-15, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
För övrigt: Återfall i brott har NOLL med ålder att göra!

Tvärtom. Generellt gäller att ju äldre man blir, ju mindre blir risken för återfall i brott. Jag har inte sett någon statistik när det gäller just partnervåld men om du har några data och en källa så är jag intresserad.
Citera
2026-08-15, 06:34
Medlem
Det är helt omöjligt att förstå och sätta sig in i, hur alla anhöriga mår. Det måste vara en sådan chock som är helt obegriplig.
En sak om MGM, hade haft en kriminell bakgrund. Men nu?!! Schyssta levnadsförhållanden, bra lön osv
Knappt 5-10 år kvar till pension och väljer att mörda en person?!
Hans barn, fruktansvärt att veta att ens pappa är en mördare på äldre dar.
Hennes barn, vars förlust är ogreppbar.😔

Alla hans och hennes vänner måste ju ha fått en riktigt rejäl chock.

Nu kommer han bli sittandes minst 10 + på fängelse.
Han spelar inte i samma division som de han kommer att sitta tillsammans med.
De kommer att äta upp honom och peta tänderna med tandpetare.

För någon som är van att röra sig i mer sober miljö, kommer fängelset att bli en stor, stor chock.
Sista åren i livet och han valde fängelse.
Omställningen kommer vara så stor så jag tror att han avslutar. Eller så är han för narcissistisk för det.
Men i a blink of the eye, valde han att kasta allt han har och någonsin haft, rakt ner i ett svart hål.
Citera
2026-08-15, 07:36
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av So.far.so.good
Nu kommer han bli sittandes minst 10 + på fängelse.
Han spelar inte i samma division som de han kommer att sitta tillsammans med.
De kommer att äta upp honom och peta tänderna med tandpetare.

För någon som är van att röra sig i mer sober miljö, kommer fängelset att bli en stor, stor chock.
Sista åren i livet och han valde fängelse.
Omställningen kommer vara så stor så jag tror att han avslutar. Eller så är han för narcissistisk för det.
Men i a blink of the eye, valde han att kasta allt han har och någonsin haft, rakt ner i ett svart hål.

Jag vet inget om i vilken division han spelar, eller hur han kommer reagera bland andra våldsverkare. Eller för den delen att alla andra i ett fängelse är på ett visst sätt. Livsstilskrimella som passar där, och att TN inte gör det. Det finns väl tex oskyldigt dömda också. Eller personer som kan vara trevliga men begått brott under ett rus. Märkligt att göra massa antaganden om det.

Men visst har han kastat bort sitt liv. Förutom att han kommer få tillbringa överskådlig tid i fängelse så har han ju effektivt förstört sitt liv också utanför murarna. Han kanske inte omfamnas av släkt, vänner kollegor när han kommer ut. Dessutom ska han leva med sig själv och vad han har gjort.

Han själv, hans närstående och alla han möter kan tänkas halka in på den här tråden. Eller någon av alla artiklar.

Det är en sak att begå ett brott och dömas för det. Men att göra det så här spektakulärt och uppmärksammat är etter värre.
Citera
2026-08-15, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Intressant är att mannen fick livstid fast hon överlevde.
Troligen för att hon lämnades för att dö, vilket hon hade gjort om inte mannen (och sonen, vad jag vill minnas) hade hittat henne. Hon hittades ju av en slump.
Citera
2026-08-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
Troligen för att hon lämnades för att dö, vilket hon hade gjort om inte mannen (och sonen, vad jag vill minnas) hade hittat henne. Hon hittades ju av en slump.

Plus att han kom tillbaka vid i alla fall ett tillfälle för att stilla sin oro och ”titta till” henne. Mörkt.
Citera
2026-08-15, 09:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Antisocial personlighetsstörning med grandios självuppfattning.

En galning som aldrig mer får släppas ut i samhället.
Det kan stämma. Mycket obehagligt för alla hans nära och ex att få veta vad han var, och är, kapabel till.
Citera
2026-08-15, 09:43
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det kan stämma. Mycket obehagligt för alla hans nära och ex att få veta vad han var, och är, kapabel till.

mgm ex borde veta mer och känner väl trygg nu när han är inlåst undrar vad hans diagnos kommer ifrån kan det vara ärftligt från hans föräldrar vilka var de ?
Citera
2026-08-15, 09:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonewiththewind
mgm ex borde veta mer och känner väl trygg nu när han är inlåst undrar vad hans diagnos kommer ifrån kan det vara ärftligt från hans föräldrar vilka var de ?
Exet gjorde rätt som accepterade att ta den mindre lägenheten med livet i behåll.
Jag undrar nästan om han har början på frontallobsdemens som man kan bli väldigt ilsk av men detta har ju pågått länge så det är nog inte fallet.
Ingen aning om föräldrar. Han har tydligen tre systrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in