2026-08-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Exakt vad jag tänkte när jag läste om det.

Att en vän berättar att det varit en intensiv relation och att de (?) pratat om att flytta ihop, fick mina tankar åt att gå till sk "love bombing" direkt.

Svårigheter med att låta andra komma nära, kan också vara en röd flagga. Det kan tyda på en rädsla för att bli "avslöjad", att inte hålla måttat; en bräcklig självkänsla. Det kan då gå hand i hand med en person som vill uppfattas på ett visst sätt, bygger fasad. Det kan t ex vara extra viktigt att bli duktig på något. Det kan vara viktigt att imponera på andra, mer än att bygga riktig ömsesidighet.

Nu drar jag förstås förhastade slutstser, dvs mina tankar går åt mgms håll och jag läser in lite för mycket. Det finns dock lite fler red flags, som var för sig inte beöver betyda särskilt mycket, men det blir alltså lite fler här.

Vi kan alla (iaf de flesta) bli blixtförälskade, för intensiva i en relation, vi vill alla vara duktiga, bli skickliga i våra yrken. Sedda, få status på det viset. Det enskilt behöver inte tyda på någon personlighetsstörning eller diagnos.

"Relationen med den mördade kvinnan beskrivs som intensiv.

– Vi noterade att det gick fort fram och fick höra att de redan hade diskuterat att flytta ihop, berättar en vän.
"

//

"[...] En vän beskriver honom som en person som gärna hade djupa samtal och pratade om sina känslor.

– Samtidigt, när man försökte komma nära honom så var det som att något tog emot och han drog sig undan.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Jag drar lite öronen åt mig även vad gäller mgms sätt att svara på förhören. Är det en manipulativ sida, en ovila att vilja se sin perfekta sida krackelera, eller är det andra faktorer som spelar in här? Är det en perfektionist som väger varje ord?

Vill han vinna tid, vara luddig för att kunna dra sig ur, vända på orden; nä så sa jag inte?

Bara luftar lite tankar. Mer kommer när man får läsa FUP. Vem är denna person, och vad ledde till katastrofen.

Måste vara fullständigt vidrigt för anhöriga att komma till detta ställe, kanske oroliga, men aldrig kunde de väl förseställa sig något som detta!

Tänke TN på detta någonsin? Att de som skulle hitta henne, det skulle vara hennes anhöriga? Själv flydda han...

Och tänker han i detta nu verkligen på dom som förutom ÅÅ själv, lider allra mest?

Jag ser bara luddiga ord, något som inte betyder så mycket mer än att han på något vis har med hennes död att göra. Hur kan han fortsätta att hålla tyst, att inte ge den förklaring som jag faktiskt tror att han visst vet hur han ska sätt ord på.

Ser inte ut som att han bryter ihop? Han pratar distanserat om något som har hänt, som att det inte berör honom riktigt. Vet inte om det går ihop där...

Att de pratat om att flytta ihop enligt ”en” vän, var det TN som sagt det till en av sina vänner? Eller var det BO som sagt detta till en av sina vänner?

Jag funderar på om det kan ha varit en gemensam plan och förhoppning som paret hade efter bara 8 månader eller är det möjligt att det kan varit den enes ”fantasier” till en vän?

Ja en person som mördat bör väl ha mycket svår ångest och därmed stort behov av att just få prata av sig det som hänt? Motsatsen känns ju som en medvetenhet för att vinna tid?
Citera
2026-08-14, 22:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Regeringen gav BRÅ i uppdrag att utreda lagkärpningen för livstidsstraff för mord, och i år presenterade BRÅ sin rapport "Livstidsstraff för mord - En utvärdering av 2020 års lagändring" - som jag nämnde tidigare idag.

I rapporten visas att andelen livstidsdömda för mord, i åldersgruppen '21 år och äldre', har ökat (efter lagändringen 2020-01-01) från 22 procent till 53 procent.
För 'fullbordade partnermord' är ökningen livstidsdomar ännu större: från 20 procent till 66 procent.

BRÅ-rapperten visar även att för de tidsbestämda straffen döms, för fullbordat mord, är det mycket ovanligt med fängelsepåföljd kortare än 16 år, 18 år (ålder dömd person 21 år->).

Kan nämna att livstidsdomar förekommer inte bara vid avsiktsuppsåt utan även vid insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.

Citerade nu Refraktor men jag har sett tidigare inlägg från andra användare som också spekulerat i att MGM inte kommer att dömas till livstid.

Lite tidigt egentligen spekulera i längd på tidsbestämt straff/livstid när vi inte ens känner till om mannen har erkänt mord (eller i vart fall erkänt dråp), och vi inte vet så mycket alls om den tekniska bevisningen.

Men spekulera kan man ju får göra ändå. Fallet engagerar.
Jag gissar på 18 år.
Jag tänker att livstid bör finnas för de som begår ännu grövre brott som mord på barn och mord på flera personer.
Men det finns ett intressant fall där personen fick livstid även fast offret överlevde.
Det gäller fallet med mannen som slängde ner kvinnan i ett 24 meter djupt gruvhål.
Efter 31 timmar i hålet fick hon hjälp av förbipasserande.
Citera
2026-08-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FerrisBeuller
Kan inte släppa tanken på varför hennes son inte kunde nå henne dagen/kvällen innan. Att han reagerade med att bli orolig för att det var olikt henne visar väl på att det var fog för det.
TN pratade om ord som sägs som man inte kan ta tillbaka vilket jag gissar är en underdrift. Har har väl betett sig både hotfullt och kränkande liksom han gjort med X. Hans modus operandus.

De var ute där i två veckor. Vet vi om det var planerat att vara två veckor eller kan det varit så att han dröjde sig kvar. Att hon inte blev av med honom. Att det eskalerade ju närmare dagen för sonens besök kom. Att hans förtäckta hot och psykiska misshandel och elakheter eskalerade varvat med ursäkter?

Varför svarade hon inte? Hade han tagit telefonen? Kastat bort den? Förstört den? Vågade hon inte svara? Det måste ju finnas en anledning och det bör ju vara en av ovan. Oavsett borde hon varit högst alarmerad vid denna tidspunkt. Hon skrev aldrig ens ett sms till sonen under kväll, natt och morgon. Hade hon ens möjligheten?

Sen gick de och badade vid midnatt och 10-11 timmar senare hade han ihjäl henne. Så någon form av eskalering under det sista dygnet?
Kan badet vara ett sätt för henne att de-eskalera? Invagga honom i känslan att allt var som det skulle? Eller tvingade han henne dit med under psykisk påverkan? Hur var natten? Sov hon ens. Eller satt han där på en stol och ville framtvinga någon form av eftergift?

”Jag borde väl åkt hem” eller liknande sa han i förhör.
I stället tvingade han sig kvar. I detta läge hade hon väl inga tankar på att fortsätta relationen med honom.

Jag spekulerar, jag vet, men detta är så fruktansvärt. Kan inte släppa tanken på hennes sista dygn i livet. Vila i frid.

Mycket intressanta funderingar?
Visst kan det mycket väl trappats upp under flera dagar? Glasbitarna hade plockats ihop trodde dom, det kan väl ocoså hänt flera dagar tidigare? Vi vet inte när BO bestämde med anhöriga att komma till stugan, kanske gjorde hon det för att hon var rädd och kände sig övervakad hotad och kränkt? Kanske var BO honom till lags för att hålla honom lugn, när de badade sent natten innan hon hittades?
Jag tror det stod att hon hade varit död ”en tid” när ambulanshelikoptern anlände? Det får en också att fundera på hur lång tid det kan röra sig om?

Han borde väl åkt hem sa han? Ja varför åkte han inte hem? Är han extremt envis och aldrig ger sig? Grälsjuk? Lider han av separationsångest eller är han egoist och bara hans känslor är viktiga?

Obs bara spekulationer och ingenting ska tas som fakta!
Citera
2026-08-14, 23:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Ser du inte att det är lätt att ha den åsikten för oss på Flashback, men att det kan vara mer komplicerat för en arbetsgivare?

Att ta bort namnet innan personen är dömd, kan uppfattas som ett ställningstagande i skuldfrågan. Alla vill/kan inte göra det innan personen är åtalad och dömd.

Jag har också personliga åsikter om hur gärningsmannen förtjänar att bli behandlad, men faktum kvarstår:

Arbetsgivaren har ett annat ansvar för sina anställda.

Om du funderar på scenariot att du själv blir misstänkt för ett grovt sexualbrott och din arbetsgivare direkt tar bort ditt namn från företagets hemsida. Sedan blir du friad i domstol. Ska du aldrig mer få ha ditt namn på företagets hemsida då? Eller ska arbetsgivaren skriva dit namnet igen helt okommenterat – när andra redan sett ställningstagandet?

Jag ser ingen poäng med att fortsätta diskutera detta. Jag gör skillnad mellan mina personliga åsikter och arbetsgivares arbetsrättsliga begränsningar och dilemman.

En man som satt i Saabs styrelse som facklig representant sen rätt många år åkte fast hos Dumpen häromåret. Dröjde bara ett par dar så var namn o foto borta från hemsidan. Skulle gissa att han gick med på det.

Rör det sig om större företag gör de nog en bedömning av vad som är sämsta alternativet utifrån företagets image. Kommer man fram till att det är att ha personen kvar tar man hellre risken att få ett skadestånd i efterhand. I många fall framstår det också som tämligen självklart att personen är skyldig och kommer att dömas.

Notera också att om brotten riktats mot arbetsgivaren är den normala proceduren avsked utan någon inväntan på rättsprocessens utgång.

Det har varit frågetecken kring hur aktivt företaget mgm jobbar på egentligen är. Är de aktiva gissar jag att han tas bort från hemsidan vilken dag som helst.
Citera
2026-08-14, 23:10
Medlem
TaxenSixtens avatar
Funderar på glasrutan. Hon kan ha låst honom ute när han vägrat att lämna ön efter att ha betett sig som den störda individ han är. Då slog han in rutan och gick till attack?
Om glaset låg på insidan. Varför annars skulle rutan vara pangad.
Citera
2026-08-14, 23:11
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Funderar på glasrutan. Hon kan ha låst honom ute när han vägrat att lämna ön efter att ha betett sig som den störda individ han är. Då slog han in rutan och gick till attack?
Den verkar ju ha blivit ”pangad” inifrån. Han kanske kastade något in i fönstret i raseri.
Citera
2026-08-14, 23:13
Medlem
Citat:
Glasrutan ska ha gått sönder inifrån.
Citera
2026-08-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Aldrig kommer att mörda igen? Varför skulle en 70-åring inte kunna mörda igen?

Citat:
70-åringar idag kan vara i bra form och har definitivt förhållanden.

Det är få mördare som mördar igen och han är väl inte den typen.
Senast redigerad av Refraktor 2026-08-14 kl. 23:40.
Citera
2026-08-14, 23:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Den verkar ju ha blivit ”pangad” inifrån. Han kanske kastade något in i fönstret i raseri.
Hon kanske låste in honom då och tänkte ringa polisen.
Citera
2026-08-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Det tror jag inte någon kan svara på ännu
Men om det pågått eskalerande i flera dagar o han har tagit hennes mobil osv så borde hon väl sökt skydd hos första bästa granne om möjligt
Därför tror jag inte det pågått i flera dagar utan eskalerat senaste dygnet

Är det någon som kollat när båtarna tillbaka till stan gick dessa dagar? Tänkte om detta tragiska hände precis innan en avgång till stan var aktuell? Alltså att ÅÅ pushade TN att ta nästa båt hem.
Citera
2026-08-14, 23:28
Medlem
Creaturs avatar
Nån skrev att han inte ler på bilder. Här gör han det 2015. För det är väl han (på näst understa bilden)?
https://magasin3.com/event/intendentvisning-med-tessa-praun/
Citera
2026-08-14, 23:28
Medlem
Citat:
Rutan hade slagits ut inifrån och glaskrosset fanns utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in