2026-08-22, 17:36
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag börjar undra om han haft en latent tendens till paranoia som flammade upp vid mordet och nu yttrar sig i att han hänvisar till ett brev som inte finns. Kanske är han mer psykotisk än vad man trott, och brevet är en vanföreställning. Detta givetvis förutsatt att det inte faktiskt ändå finns ett sånt brev. Det är ju också möjligt att han försöker manipulera. Men vad skulle han kunna vinna på att påstå att det finns ett brev om det inte finns? Eller är manipulationen helt enkelt att han vill verka förvirrad?

Så kan det vara, han har ju agerat rationellt genom att fly efter mordet så han vet myclet väl vad som hänt.
Citera
2026-08-22, 18:31
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Jag börjar undra om han haft en latent tendens till paranoia som flammade upp vid mordet och nu yttrar sig i att han hänvisar till ett brev som inte finns. Kanske är han mer psykotisk än vad man trott, och brevet är en vanföreställning. Detta givetvis förutsatt att det inte faktiskt ändå finns ett sånt brev. Det är ju också möjligt att han försöker manipulera. Men vad skulle han kunna vinna på att påstå att det finns ett brev om det inte finns? Eller är manipulationen helt enkelt att han vill verka förvirrad?
Om jag ska gissa, som ju är det enda vi kan göra just nu, så tror jag inte på paranoia. Brevet han skrivit är ju (om än med märkliga ordval) välformulerat och jag tror att han är mycket väl medveten om vad han gör just nu och han köper sig tid för att lägga upp bästa möjliga försvar.
Senast redigerad av Tintin257 2026-08-22 kl. 18:34. Anledning: Komplettering
Citera
2026-08-22, 21:45
Medlem
Finns FUP än ?
Citera
2026-08-22, 21:45
Medlem
Citat:
Det här med att skriva en egen extra inlaga om advokatbyte, fastän det är helt onödigt när det räcker med att fylla i en blankett om det, vilket han också gjorde; liknar det inte förfarandet vid lägenhetstvisten, då han också skrev en egen inlaga som väl inte heller egentligen behövdes(?)
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Jo, det gör det. Antar att han vill förstärka sin argumentation och det kan väl säkert hänga ihop med det karaktärsdrag som tillskrivits honom tidigare i tråden ~ pedant och att han då ogärna lämnar ifrån sig något som han inte är 100 procent nöjd med..
Ja, i två olika rättsprocesser har han valt att skriva egen inlaga (inlägg). Noga formulerade.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kontrollbehovet kan vara stort, och kanske det kommer fram mer efter vi läst FUP.
Det kommer nog mer då ja
Citat:
Personligen kan jag misstänka att den mycket avvikande flykten och "tystnaden" i förhör ingår i detta kontollbehov.
Håller med.
Citat:
Han vill tidigt byta försvarare, kontrollera varje steg.

Det ska sannerligen bli intressant att läsa hans förhör. Kommer han att försöka styra förhören på fler sätt än genom tystnad?
Man börjar befara det.

Antal förhör
Vid tidpunkten för byte av försvarare redogjordes för att det hade hållits tre förhör (6-17 aug).

Åklagaren om "vill inte berätta"
Tidningen NVP publicerade en artikel fredagen den 14 aug. Man intervjuade personer på Sollenkroka ö och visade en bild på avspärrningarna vid huset.
Åklagaren kommenterade i artikeln avspärrningarna och förklarade:
"– Eftersom den misstänkte mannen inte vill berätta om vad som hänt och varför måste avspärrningarna vara kvar. Vi kommer att behöva besöka ön, och framför allt huset, fler gånger. "
Jag skrev lite om det här.

Om åklagaren till NVP uppger att "mannen inte vill berätta" så kanske det vid tiden för NVPs samtal med åklagaren hade hunnit genomföras två förhör, den 6 och den 10 augusti - spekulerar jag över.

Då har mannen hållt detaljer om våldshändelserna samt orsaken för sig själv under en tid av kanske sex dagar (4-10 aug).

Citat:
Flykten kan berott på att han ville köpa sig tid att tänka ut en strategi och lägga upp ett försvar. Inte svara på några avgörande frågor utan "rätt" advokat och väl uttänkt plan för att berätta om "vad som har hänt".
Tror du kan vara något på spåret.

En hel annan sak: Sen undrar jag om inte någon av de tidigare rapporterande medierna kan ligga på åklagaren lite angående dödsorsak/tidpunkt på dygnet. Eller så får vi vara ovissa tills kanske nästa häktningsförhandling.

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-22 kl. 21:47.
Citera
2026-08-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
Finns FUP än ?
Nej. Förundersökningen är bara i sin början.
Citera
2026-08-22, 22:00
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja, i två olika rättsprocesser har han valt att skriva egen inlaga (inlägg). Noga formulerade.

Det kommer nog mer då ja

Håller med.

Man börjar befara det.

Antal förhör
Vid tidpunkten för byte av försvarare redogjordes för att det hade hållits tre förhör (6-17 aug).

Åklagaren om "vill inte berätta"
Tidningen NVP publicerade en artikel fredagen den 14 aug. Man intervjuade personer på Sollenkroka ö och visade en bild på avspärrningarna vid huset.
Åklagaren kommenterade i artikeln avspärrningarna och förklarade:
"– Eftersom den misstänkte mannen inte vill berätta om vad som hänt och varför måste avspärrningarna vara kvar. Vi kommer att behöva besöka ön, och framför allt huset, fler gånger. "
Jag skrev lite om det här.

Om åklagaren till NVP uppger att "mannen inte vill berätta" så kanske det vid tiden för NVPs samtal med åklagaren hade hunnit genomföras två förhör, den 6 och den 10 augusti - spekulerar jag över.

Då har mannen hållt detaljer om våldshändelserna samt orsaken för sig själv under en tid av kanske sex dagar (4-10 aug).

Tror du kan vara något på spåret.

En hel annan sak: Sen undrar jag om inte någon av de tidigare rapporterande medierna kan ligga på åklagaren lite angående dödsorsak/tidpunkt på dygnet. Eller så får vi vara ovissa tills kanske nästa häktningsförhandling.

Vet man om de godkänt hans önskemål om byte av advokat? Det finns väl iofs ingen anledning att inte godkänna det med tanke på hur tidigt i processen det är. Jag tycker att det säger mycket om hans karaktär att han verkar klara av att inte säga någonting i förhör (vilket han ju inte verkar göra). När är nästa häktningsförhandling?
Senast redigerad av Tintin257 2026-08-22 kl. 22:01. Anledning: Korr
Citera
2026-08-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Nej. Förundersökningen är bara i sin början.
Ok, tack
Citera
2026-08-22, 22:15
Medlem
Idag genomförde polisen dykningar vid a-bryggan på Sollenkrokaö.
Citera
2026-08-22, 22:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Svårt att gissa med det lilla vi vet, men om jag ändå ska göra det tror jag inte på psykos.

Däremot kan han den varit svartsjuk på exet, hennes barn osv. De som han känner har en fin kontakt med henne, medan hans kontakt med henne kanske nu blivit mer svajig. Detta kan leda till misstänksamhet och irritation från hans sida. Försök till att kontrollera hennes umgängen på olika sätt den senaste tiden, om han upplevt att hon blivit mer avig mot honom.

Min (vilda) gissning är att han börjat visa sidor som hon inte uppskattat så mycket, vilket kan ha lett till de bråk han refererar till där han inte kan kontrollera sig, utan säger kränkande ( kanske även hotfulla saker?) saker till henne. Vad kan vara så hemskt, att det inte går att ta tillbaka? Man kan ju bara ana... Saker som man bara inte säger...

Ett sådant beteende är inte ovanligt vid våld i nära relation. När personen som utövar våld av olika slag i en relation (psykiskt, fysiskt, sexuellt, ekonomiskt) upplever att han eller hon tappar kontrollen över den andra personen, görs försök att återfå kontroll. Förlorad kontroll är ångestskapande, och när andra möjligheter är uttömda, brukar olika typer av andra beteenden användas för att kunna återfå kontrollen. Det kan vara hot, hot om våld, våld, stalking, förnedring, kränkningar osv.

Varningstecken är att hon inte svarar på sin mobil på kvällen, trots att de båda enligt vittnen ses ta kvälls/natt- dopp. Inte heller på morgonen därpå svarar hon på mobilen. Är stämningen så dålig, att hon inte vill svara? Eller har det hänt något med mobilen? Har han blivit förbannad när hon pratar med anhöriga? Tagit mobilen, slagit sönder den? Gömt den eller laddaren? Men borde hon inte då gått till granne??

Där har han hamnat nu, och nu vill hon att han ska åka hem. Hon har fått nog av honom, kanske t o m vill att relationen är över? Det var väl bestämt att barnen skulle komma dit (?) och nu vill hon ha en trevlig period med dem, utan att han är där (och skapar dålig stämning)?

Men det vill inte han gå med på?? Han vill stanna?

Så försök till att återfå kontroll över henne, vilket misslyckats, då hon sätter sig emot. Det är vad jag gissar (hej- vilt) kan ha hänt.
Senast redigerad av notknapparen 2026-08-22 kl. 22:42. Anledning: stavfel
Citera
2026-08-22, 22:27
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankR
TN kanske har börjat prata. De letar förmodligen efter mobiler och/eller mordvapen.
Citera
2026-08-22, 22:39
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Svårt att gissa med det lilla vi vet, men om jag ändå ska göra det tror jag inte på psykos.

Däremot kan han den varit svartsjuk på exet, hennes barn osv. De som han känner har en fin kontakt med henne, medan hans kontakt med henne kanske nu blivit mer svajig. Detta kan leda till misstänksamhet och irritation från hans sida. Försök till att kontrollera hennes umgängen på olika sätt den senaste tiden, om han upplevt att hon blivit mer avig mot honom.

Min (vilda) gissning är att han börjat visa sidor som hon inte uppskattat så mycket, vilket kan ha lett till de bråk han refererar till där han inte kan kontrollera sig, utan säger kränkande ( kanske även hotfulla saker?) saker till henne. Vad kan vara så hemskt, att det inte går att ta tillbaka? Man kan ju bara ana... Saker som man bara inte säger...

Ett sådant beteende är inte ovanligt vid våld i nära relation. När personen som utövar våld av olika slag i en relation (psykiskt, fysiskt, sexuellt, ekonomiskt) upplever att han eller hon tappar kontrollen över den andra personen, görs försök att återfå kontroll. Förlorad kontroll är ångestskapande, och när andra möjligheter är uttömda, brukar olika typer av andra beteenden användas för att kunna återfå kontrollen. Det kan vara hot, hot om våld, våld, staking, förnedring, kränkningar osv.

Varningstecken är att hon inte svarar på sin mobil på kvällen, trots att de båda enligt vittnen ses ta kvälls/natt- dopp. Inte heller på morgonen därpå svarar hon på mobilen. Är stämningen så dålig, att hon inte vill svara? Eller har det hänt något med mobilen? Har han blivit förbannad när hon pratar med anhöriga? Tagit mobilen, slagit sönder den? Gömt den eller laddaren? Men borde hon inte då gått till granne??

Där har han hamnat nu, och nu vill hon att han ska åka hem. Hon har fått nog av honom, kanske t o m vill att relationen är över? Det var väl bestämt att barnen skulle komma dit (?) och nu vill hon ha en trevlig period med dem, utan att han är där (och skapar dålig stämning)?

Men det vill inte han gå med på?? Han vill stanna?

Så försök till att återfå kontroll över henne, vilket misslyckats, då hon sätter sig emot. Det är vad jag gissar (hej- vilt) kan ha hänt.
Inte helt galet gissat kan jag gissa 😊
Citera
2026-08-22, 22:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankR

Mordvapnet kanske då? Mobil (er)?
Har han talat eller är det vittnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in