Citat:
Ursprungligen postat av
Creatur
Jag börjar undra om han haft en latent tendens till paranoia som flammade upp vid mordet och nu yttrar sig i att han hänvisar till ett brev som inte finns. Kanske är han mer psykotisk än vad man trott, och brevet är en vanföreställning. Detta givetvis förutsatt att det inte faktiskt ändå finns ett sånt brev. Det är ju också möjligt att han försöker manipulera. Men vad skulle han kunna vinna på att påstå att det finns ett brev om det inte finns? Eller är manipulationen helt enkelt att han vill verka förvirrad?
Svårt att gissa med det lilla vi vet, men om jag ändå ska göra det tror jag inte på psykos.
Däremot kan han den varit svartsjuk på exet, hennes barn osv. De som han känner har en fin kontakt med henne, medan hans kontakt med henne kanske nu blivit mer svajig. Detta kan leda till misstänksamhet och irritation från hans sida. Försök till att kontrollera hennes umgängen på olika sätt den senaste tiden, om han upplevt att hon blivit mer avig mot honom.
Min (vilda) gissning är att han börjat visa sidor som hon inte uppskattat så mycket, vilket kan ha lett till de bråk han refererar till där han inte kan kontrollera sig, utan säger kränkande ( kanske även hotfulla saker?) saker till henne. Vad kan vara så hemskt, att det inte går att ta tillbaka? Man kan ju bara ana... Saker som man bara inte säger...
Ett sådant beteende är inte ovanligt vid våld i nära relation. När personen som utövar våld av olika slag i en relation (psykiskt, fysiskt, sexuellt, ekonomiskt) upplever att han eller hon tappar kontrollen över den andra personen, görs försök att återfå kontroll. Förlorad kontroll är ångestskapande, och när andra möjligheter är uttömda, brukar olika typer av andra beteenden användas för att kunna återfå kontrollen. Det kan vara hot, hot om våld, våld, stalking, förnedring, kränkningar osv.
Varningstecken är att hon inte svarar på sin mobil på kvällen, trots att de båda enligt vittnen ses ta kvälls/natt- dopp. Inte heller på morgonen därpå svarar hon på mobilen. Är stämningen så dålig, att hon inte vill svara? Eller har det hänt något med mobilen? Har han blivit förbannad när hon pratar med anhöriga? Tagit mobilen, slagit sönder den? Gömt den eller laddaren? Men borde hon inte då gått till granne??
Där har han hamnat nu, och nu vill hon att han ska åka hem. Hon har fått nog av honom, kanske t o m vill att relationen är över? Det var väl bestämt att barnen skulle komma dit (?) och nu vill hon ha en trevlig period med dem, utan att han är där (och skapar dålig stämning)?
Men det vill inte han gå med på?? Han vill stanna?
Så försök till att återfå kontroll över henne, vilket misslyckats, då hon sätter sig emot. Det är vad jag gissar (hej- vilt) kan ha hänt.