Citat:
Ser du inte att det är lätt att ha den åsikten för oss på Flashback, men att det kan vara mer komplicerat för en arbetsgivare?
Att ta bort namnet innan personen är dömd, kan uppfattas som ett ställningstagande i skuldfrågan. Alla vill/kan inte göra det innan personen är åtalad och dömd.
Jag har också personliga åsikter om hur gärningsmannen förtjänar att bli behandlad, men faktum kvarstår:
Arbetsgivaren har ett annat ansvar för sina anställda.
Om du funderar på scenariot att du själv blir misstänkt för ett grovt sexualbrott och din arbetsgivare direkt tar bort ditt namn från företagets hemsida. Sedan blir du friad i domstol. Ska du aldrig mer få ha ditt namn på företagets hemsida då? Eller ska arbetsgivaren skriva dit namnet igen helt okommenterat – när andra redan sett ställningstagandet?
Jag ser ingen poäng med att fortsätta diskutera detta. Jag gör skillnad mellan mina personliga åsikter och arbetsgivares arbetsrättsliga begränsningar och dilemman.
Att ta bort namnet innan personen är dömd, kan uppfattas som ett ställningstagande i skuldfrågan. Alla vill/kan inte göra det innan personen är åtalad och dömd.
Jag har också personliga åsikter om hur gärningsmannen förtjänar att bli behandlad, men faktum kvarstår:
Arbetsgivaren har ett annat ansvar för sina anställda.
Om du funderar på scenariot att du själv blir misstänkt för ett grovt sexualbrott och din arbetsgivare direkt tar bort ditt namn från företagets hemsida. Sedan blir du friad i domstol. Ska du aldrig mer få ha ditt namn på företagets hemsida då? Eller ska arbetsgivaren skriva dit namnet igen helt okommenterat – när andra redan sett ställningstagandet?
Jag ser ingen poäng med att fortsätta diskutera detta. Jag gör skillnad mellan mina personliga åsikter och arbetsgivares arbetsrättsliga begränsningar och dilemman.
Jag ser det på ett lite annat sätt. Han har gjort vissa medgivanden, de vet att han kommer inte vara den som jobbar som chefstekniker hos dem. Åtminstone inte på välidgt länge oavsett om han döms till mord eller dråp. De har hans kontaktuppgifter på hemsidan så att folk kan kontakta honom i hans roll som chefstekniker, han är inte där och kommer inte att vara där. Att ta bort kontaktuppgifter för någon som inte är aktiv inom företaget längre behöver inte ses som ett ställningstagande över vad han gjort, även om samtidigt fungerar som ett avståndstagande.