2026-08-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Förstår inte heller Bettysage.
Finns ingen anledning att leta lagfarter och andra handlingar efter ha köpt och sålt fastigheter.När alla uppgifter finns i fastighetsregistret.

Exakt men det kunde inte nöten svara på överhuvudtaget
Citera
2026-08-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Den som har en köpehandling kan väl registrera köpet?
Det var inte det du sa ifrån början...
Du påvisa att morden begicks på grund av lagfarten...
Du är verkligen ute och reser...
Citera
2026-08-14, 22:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vad avhandlas första rättegångsdagen?
Finns de egentligen någon större risk att JJ blir frikänd?
Är de nån som kan lägga ut ljudinspelningarna från rättegången?
Det finns absolut en möjlighet/risk att MGM blir frikänd för mord. Bevisningen är tunn, och består såvitt jag förstår bara av ett enda DNA-spår.

Första dagen borde väl täcka in de 4 målsägande-vittnena, sedan borde väl forensikern och rättsläkaren kallas för att redovisa vad som framkom från BP och offer. Det vore i så fall en annan ordning än i stämningsansökan:
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf
Citera
2026-08-14, 22:45
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se din bild. Men enligt den bild som jag utgår ifrån så ägde han mer mark inte bara i ett sammanhängande stycke. Barbro pratar ju också om att han ägde mark på flera ställen och då ofta markbitar mellan fastigheter som räknades som allmänna etc. Den fastighet som jag pratat om har en avgränsning och precis bredvid ligger en sådan tomt som är obebyggd och som ser ut att vara allmän. Men på vissa bilder har den samma beteckning som fastigheten jag pratar om. Ut från den ganska stora markbiten i nära anslutning till fastigheten går en ganska bred och lång stenpir.

I svenska mord FBI säger Barbro att Tor var ursinnig på folk nedåt vägen. Solumshamn är väl nedåt vägen, va 2 km. Södra udden är väl inte att beteckna som nedåt vägen - men rätta mig gärna om jag har fel.

Som sagt av annan medlem, jag trodde tråden var till för såväl hårda fakta som spekulationer. Men jag drar mig gärna tillbaka och sällar mig till de 14:s gäng.

Mark från FBI slår fast tre saker: svaret finns i Solumshamn, man måste ha känt till stigen väl och dokumentmappen var avgörande.
Okej, här är en ny karta: https://i.imgur.com/qzEc5wD.png

* Tor Öbergs tomt enligt vad jag vet är den röda markeringen.

* Tor Öbergs gård är den röda cirkeln.

* Vid det röda krysset hittades hemarkivet och handväskan. Inte i anslutning till stigen till Solumshamn enligt vad de visade i FBI-programmet på TV4 uppe på ett berg bredvid infarten.

* Den gröna markeringen är "kärleksstigen" som leder till Solumshamn. Du kan se den streckade linjen här: https://i.imgur.com/1THL5pY.png

* Nere vid Södra Sundet styckades Tor Öbergs tomt: https://i.imgur.com/0XiufAp.png

Ägde Tor Öberg fler tomter i Solumshamn? Har svårt att se några i anslutning till stigen. Obegripligt att såna här saker inte är allmän kännedom vid det här laget egentligen.
Senast redigerad av tylenol 2026-08-14 kl. 22:48.
Citera
2026-08-14, 22:50
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Den som har en köpehandling kan väl registrera köpet?
Jag verkar vara närmast ensam om att tolka det som att du gör det du flera gånger skrivit att du gjort -- det vill säga utgår ifrån vad ynglingen JJ med eventuellt anhang där och då resonerade på det sätt som nu flera har tjatat om "inte är hur saker går till".

Jag tror vi alla är på det klara med att det i slutändan inte hade haft någon påverkan, men vissa får det att på allvar låta som att alla teorier som bygger på en missuppfattning hos den gärningsman som man beskriver per automatik blir dåliga.

Otroligt att det ens ska behöva påpekas i andra tråden på Flashback om ett dubbelmord med en statistiskt sett totalt otänkbar gärningsman; men långt ifrån alla motiv till mord bygger helt på fakta.

Det är en jävla skillnad på vad vi här och nu vet hade blivit resultatet jämfört med vad gärningsmannen där och då trodde skulle bli resultatet

Daniel Nyqvist mördade två människor för att trodde att han behövde göra tre prickar till två, eller något i den stilen. Varför är det helt otänkbart att den nu aktuella dåren fått mer än impulskontroll, empati och samvete helt åt helvete om bakfoten? Säg exempelvis ... ptja ... lagfarter!?

Jag ser det inte som orimligt att någon i den åldern föreställer sig att om den som äger marken och anmäler svartbygget försvinner tillsammans med denna lagfart, försvinner också problemet.
Citera
2026-08-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det finns absolut en möjlighet/risk att MGM blir frikänd för mord. Bevisningen är tunn, och består såvitt jag förstår bara av ett enda DNA-spår.

Första dagen borde väl täcka in de 4 målsägande-vittnena, sedan borde väl forensikern och rättsläkaren kallas för att redovisa vad som framkom från BP och offer. Det vore i så fall en annan ordning än i stämningsansökan:
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf
Jag tror att mgm blir frikänd. Tycker inte dom har kommit någonstans I den här utredningen. Trist för deras barn att aldrig få veta vad som hände.Dom hade ju barn på varsitt håll.
Citera
2026-08-14, 22:57
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Det var inte det du sa ifrån början...
Du påvisa att morden begicks på grund av lagfarten...
Du är verkligen ute och reser...
Som sagt.

Det är en jävla skillnad på vad du, jag och de andra här i tråden idag vet jämfört med vad skribenten du citerar förutsätter att gärningsmannen eventuellt trott när hen spekulerar om motivet.

Det är lite väl mycket begärt att en stressad yngling på autismspektrat i färd med att mörda ett äldre par med yxa i samma veva ska sätta sig ner och undersöka juridiken kring lagfarter.

Det han med andra ord vara som så att gärningsmannen i detta fall, liksom väldigt många andra mordfall, antingen var:
1) Sjuk i huvudet.
2) Dum i huvudet.
3) Sjuk och dum i huvudet.
Citera
2026-08-14, 23:03
Medlem
Länk till artikeln om statyn https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/mystisk-staty-i-skogen-kommunen-fornekar-kannedom/lz26n5gl
Citera
2026-08-14, 23:21
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Vad avhandlas första rättegångsdagen?
Finns de egentligen någon större risk att JJ blir frikänd?
Är de nån som kan lägga ut ljudinspelningarna från rättegången?
Risk eller chans?

Det enda åklagaren har är den misstänktes dna på ett par strumpor eller strumpbyxor. På ett av offren.
Vilket den misstänkte har en förklaring till och som inte innefattar något våld.

Förhandlingar i domstolar handlar inte om att få fram sanningen om vad som hänt.
Det handlar enbart om det kan anses vara "ställt utom rimligt tvivel" att det gått till på det sätt som åklagaren påstår i sin gärningsbeskrivning. Statyer, lagfarter eller motiv spelar ingen roll.
Är det så i detta fallet?
Tveksamt om någon frågar mig
Citera
2026-08-14, 23:23
Medlem
Fup här https://gofile.io/d/l7XaiaOO
Citera
2026-08-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror att mgm blir frikänd. Tycker inte dom har kommit någonstans I den här utredningen. Trist för deras barn att aldrig få veta vad som hände.Dom hade ju barn på varsitt håll.
Ingen chans att han blir helt frikänd. Om han blir frikänd för mord så blir han fälld för två fall av medhjälp till mord vilket också är ett långt straff.
Citera
2026-08-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerhued
Fup här https://gofile.io/d/l7XaiaOO
Tack så mycket... äntligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto