2026-08-14, 19:46
Medlem
Varför tycks flera tro att det finns potentiella mästerrjuvar där ute som bara väntar på rätt tillfälle att visa sin kunskaper i en noga genomtänkt helt rationell kupp och sedan avslutar det hela med att triumfera med ett olöst dubbelmord. Allt är en effekt av det som händer innan. Vi kan inte veta att JJ med sällskap hade fog för att göra det de gjorde. Eller snarare att det skulle ha den effekt de önskade.
Citera
2026-08-14, 19:54
Medlem
Du lämnade lite ur citatet som är det viktigaste

”…och ringer Polisen.”

Jag har tyckt länge nu att folk som är inblandade i de värsta brotten och sedan inte ger sig till känna har förbrukat delar av sina rättigheter - som de där männen i det där fallet.

Jag är ju även för att alla de här makarna/samborna/pojkvännerna/äcklen som gör sig av med en död kropp och sen sitter och säger att ”hon va död när jag kom hem/hon ramlade” och sen ”så jag styckade henne och dumpade henne i en sjö för jag blev så rädd och chockad” har förbrukat sin rätt till oskuldspresumtion angående mord: jag är för omvänd bevisbörda vid såna fall: har du styckat/dumpat/gömt en människas döda kropp för att försvåra utredandet av dennes död så är det upp till dig att bevisa att du inte mördade personen.

Har nån dött i din närhet så ringer du efter hjälp.

Är trött på alla anhörigas lidande och de enorma kostnader som vi i samhället ska lägga på de här fega, patetiska jävla idioterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Egentligen är inte saken svårare än att en av dom inte blir "mer skyldig" till ett brott för att man inte kan styrka vem av dom som begått brottet. För att dömas tillsammans och i samförstånd så måste man ju kunna visa att man agerat just tillsammans och i samförstånd vid den aktuella gärningen - och man kunde ju inte styrka att bägge var inblandade i mordet på mannen - och man kunde heller inte styrka att en enskild av dom bägge utfört mordet. Därför kunde dom varken dömas enskilt eller tillsammans och i samförstånd.

Beträffande "Lindome-fallet" från tidigt 90-tal så är inte det en vägledande dom i den bemärkelsen (det överklagades inte ens till HD). Så det fallet har/hade inte någon oklar rättsfråga. För detta handlar ju endast om något så basic som beviskrav och att man måste kunna styrka att respektive person begått den åtalade gärningen.

Slutligen så tog jag lite fasta på någonting du skrev i ursprungsinlägget, nämligen: "Vill man komma undan för att man följde med och inte visste vad som skulle hända då sticker man vid första bästa tillfälle" och det är ju faktiskt vad Hovrätten tagit höjd för har kunnat skett när man säger att det inte är styrkt att båda befunnit sig i ladugården när mannen mördades.
Citera
2026-08-14, 19:57
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Den som har en köpehandling kan väl registrera köpet?
Köparen söker lagfart.
Citera
2026-08-14, 19:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Tidningen Ångermanlands rättegångsrapporteringar brukar väl vara låsta för abonnenter?

Framför allt lade jag upp stämningsansökan. Det förnekades i sammanfattningarna.

Jag raderade den själv efter att fel person fick alla tack och kredd, och GrevenFB trots tillsägelse om rättelse - som vi uttryckligen längst ned i sammanfattningarna uppmanas att komma med - i både PM och här fortsatt med personangrepp efter personangrepp öppet i tråden. Många hann nog inte se alla elakheter som skrevs.

Att radera stämningsansökan var tyvärr den enda sättet för att få stopp på att fel person gavs kredd för det arbete jag lagt ner. Det är mer arbete att fixa stämningsansökan innan tingsrättens kansli har öppnat på morgonen än att göra det vid 11-tiden.

Här kan alla se hur GrevenFB ljög på min bekostnad:

https://gofile.io/d/Fao5SIW9

Här ligger lögnen kvar än idag:

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Lita inte på GrevenFBs sammanfattningar. De vimlar av faktafel och brist på källor. Det ser ni om/när ni har läst förundersökningen. Svälj inte heller alla lögner, bl a här:

Varför är det viktigt? När man har försett människor på forumet med dokument i 22 års tid. Lagt ner tid, arbete och egna pengar. Utan att ens få ett tack. Inte förrän några icke spontana tack i efterhand i Brattåstråden, enbart för att man till slut lessnar. Efter att fel personer tackats och fått kredd för 50-100 dokumentupplägg som man har gjort.

Det är inte bara att hämta ut dokument. Någon måste leta fram dem och få dem sekretessprövade först. Någon dag innan Brattåsåtalet grävde "någon" fram sjökartan från häktningsförhandlingen i målet om fartyget som körde över båten på västkusten. Den dagens diskussionsunderlag i den tråden och Aftonbladet/Expressen publicerade kartan. Inte en enda person fick ur sig ett tack. Samma sak i 22 års tid.

Jag vill under inga omständigheter ha "tvångstack" i samma mening som medlemmarna som lades till i "we shall overcome"-efterhandstacken i tråden. Jag vill över huvud taget inte sammankopplas med GrevenFB eller upplysa.

Jag använder källkritik och jag har alltid gjort en noggrann avvägning innan jag vidarebefordrat material. Jag lägger inte ut barns sekretesskyddade personuppgifter i sekretessbilagor så sammankoppla mig inte med oseriösa användare som bara samlar likes.

Som om man är osynlig. Någon som bara tas för given och spottas på. Det räcker. Låt detta inlägg få sätta punkt för de obefogade personangreppen.

Tack för ordet.

Credd till dej Angelica. 🫶🏻 Det vet vi som varit här på flashen länge…
Citera
2026-08-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Köparen söker lagfart.

Exakt!
Citera
2026-08-14, 20:35
Medlem
watcher1970s avatar
StockholmHomes: vettiga åsikter. Håller helt med. Tumme upp!👍
—————-

Har nån dött i din närhet så ringer du efter hjälp.

Är trött på alla anhörigas lidande och de enorma kostnader som vi i samhället ska lägga på de här fega, patetiska jävla idioterna.
[/quote]
————-
Citera
2026-08-14, 21:27
Medlem
Kan du inte ordna med fup med då?
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Tidningen Ångermanlands rättegångsrapporteringar brukar väl vara låsta för abonnenter?

Framför allt lade jag upp stämningsansökan. Det förnekades i sammanfattningarna.

Jag raderade den själv efter att fel person fick alla tack och kredd, och GrevenFB trots tillsägelse om rättelse - som vi uttryckligen längst ned i sammanfattningarna uppmanas att komma med - i både PM och här fortsatt med personangrepp efter personangrepp öppet i tråden. Många hann nog inte se alla elakheter som skrevs.

Att radera stämningsansökan var tyvärr den enda sättet för att få stopp på att fel person gavs kredd för det arbete jag lagt ner. Det är mer arbete att fixa stämningsansökan innan tingsrättens kansli har öppnat på morgonen än att göra det vid 11-tiden.

Här kan alla se hur GrevenFB ljög på min bekostnad:

https://gofile.io/d/Fao5SIW9

Här ligger lögnen kvar än idag:

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Lita inte på GrevenFBs sammanfattningar. De vimlar av faktafel och brist på källor. Det ser ni om/när ni har läst förundersökningen. Svälj inte heller alla lögner, bl a här:

Varför är det viktigt? När man har försett människor på forumet med dokument i 22 års tid. Lagt ner tid, arbete och egna pengar. Utan att ens få ett tack. Inte förrän några icke spontana tack i efterhand i Brattåstråden, enbart för att man till slut lessnar. Efter att fel personer tackats och fått kredd för 50-100 dokumentupplägg som man har gjort.

Det är inte bara att hämta ut dokument. Någon måste leta fram dem och få dem sekretessprövade först. Någon dag innan Brattåsåtalet grävde "någon" fram sjökartan från häktningsförhandlingen i målet om fartyget som körde över båten på västkusten. Den dagens diskussionsunderlag i den tråden och Aftonbladet/Expressen publicerade kartan. Inte en enda person fick ur sig ett tack. Samma sak i 22 års tid.

Jag vill under inga omständigheter ha "tvångstack" i samma mening som medlemmarna som lades till i "we shall overcome"-efterhandstacken i tråden. Jag vill över huvud taget inte sammankopplas med GrevenFB eller upplysa.

Jag använder källkritik och jag har alltid gjort en noggrann avvägning innan jag vidarebefordrat material. Jag lägger inte ut barns sekretesskyddade personuppgifter i sekretessbilagor så sammankoppla mig inte med oseriösa användare som bara samlar likes.

Som om man är osynlig. Någon som bara tas för given och spottas på. Det räcker. Låt detta inlägg få sätta punkt för de obefogade personangreppen.

Tack för ordet.
Citera
2026-08-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Obducenten kan nog inte avgöra vem som höll i yxan.
är det ens faställt det är en yxa? har du någon källa på det? trubbigt våld har jag läst, jj är på platsen lämnar dna och försöker gömma en kropp, samt att dödsorsaken är FASTÄLLD.

Inte ens säkert det spelar roll om någon mer varit där, hört talas om samförstånd? om inte läs om malexandermorden jackie arlöf sköt poliserna med dera eget tjänstevapen det har han tom erkänt men alla dömdes ändå till livstid i samförstånd tex
Citera
2026-08-14, 21:44
Medlem
Womenwarriors avatar
Någon som har FUP ?
Finns här tydligen
https://www.krimfup.se/search/nils-johan-jacobsson
Citera
2026-08-14, 22:02
Medlem
olovpalmes avatar
Vad avhandlas första rättegångsdagen?
Finns de egentligen någon större risk att JJ blir frikänd?
Är de nån som kan lägga ut ljudinspelningarna från rättegången?
Citera
2026-08-14, 22:11
Medlem
Mycket bra nu kan vi alla läsa och kommentera det vi fastnar på
Citat:
Ursprungligen postat av Womenwarrior
Någon som har FUP ?
Finns här tydligen
https://www.krimfup.se/search/nils-johan-jacobsson
Citera
2026-08-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej, jag TROR inte att du är dum i huvudet.

Frågan om vem som varit med om vad står nog ganska klar, känns citatet igen?:
”Ska de gå igenom närmare 2000 sidor i en rättegång på fyra dagar låter rätt liten tid...”

Men vill du tro att de kommer att ha högläsning ur fup a la sagostund från början till slut så varsågod.

Som jag skrev, valda delar kommer att tas upp.
Alltså av parterna valda delar. Inte som du har fått för dig, att det bara skulle gälla det som åklagaren åberopar.

Ponera att jag är din advokat och åklagaren kommer med mera ingående saker än vad som står i stämningsansökan, vill du då inte då som min klient veta mer vad som åklagaren åberopar 🤔
Eller du tycker att det är godtyckligt vad åklagaren åberopar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in