2026-08-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ett stort hat skulle kunna finnas om mgm hade varit behjälplig med Tor tex. gjort arbete i skogen och sedan inte fått betalt för det eller kanske för lite betalt.Speciellt nu om ekonomin var dålig och han tog lite svartjobb hos Tor. Men då tycker man att någon av döttrarna skulle känna till det eller tom. Gerd.
Ja, Gerd kan ju inte prata nu, men hon kan ju ha berättat för sina söner. Nu är det väl så också att svartjobb talar man lite tyst om för säkerhets skull, och inte berättar för hela omgivningen om. En det kan ha synpunkter på det och en del kan bli avundsjuka. Att ha svart hemhjälp ses ju som mycket omoraliskt i somligas ögon......Har aldrig själv haft någon hjälp av något slag men man märker ju hur snacket går.
Citera
2026-08-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Jag håller fast vid min teorin om att han är denfrofil, och att han fick ett psykbryt då han upptäckte att Tor hade huggit ner ett träd han hade starka känslor för.
Hittade de någon trädbok i hans bostad som ska haft fastklistrade sidor?
Citera
2026-08-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om inte två DNA-spår på ett offer plus dess tillhörigheter räcker för fällande dom så kan de lägga ner Cold Case-verksamheten. Dessutom har MGM erkänt att han varit på platsen och släpat ett av offren. Konklusivt DNA som i dubbelmordet i Linköping (GMs och offrets blod på mordvapnet) är undantag. Det blir inte mycket bättre än så här efter 20 år.

Jag funderar lite över vad LWGP trodde skulle kunna komma fram i detta fall som han var engagerad i redan för 15 år sedan. Det tycks som att han vill se en detektiv-lösning med ett dolt motiv och kanske något skriftligt bevis som skall binda ihop det hela. Kanske har han svårt att släppa att han var helt fel ute i detta fall.

Detta sagt så hade undertecknad gärna sett en mast-tömning med ett tfn-samtal eller sms av JJ från Härnön den 31/5, eller något bevis att han varit vid gården tidigare. Men han kanske aldrig var det; det kan vara ett komplett vansinnesdåd som i Linköping.

GW är bara sur för att han har haft så jäkla fel sedan dag ett i det här fallet.
Citera
2026-08-25, 23:51
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
min gissning är fortfarande att JJ hade med sig en mindre handyxa , kanske han gillade att hugga grenar eller kasta den i träd på sina långa skogspromenader... en handyxa kan man gömma enkelt i jackan. att svinga en klyvyxa inomhus i trångt utrymme är inte enkelt, inte med den precisionen han visat. en handyxa håller du med en hand och blir en förlängning av armen bara, enkelt att träffa det man slår mot.

Hur vet vi att en "klyvyxa" fattas från gården? för att Barbro säger det? sen när har hon sagt något som visar sig stämma? hon har ju ljugit om allt möjligt.

Tor hade väl en 30 yxor eller nått...

Nä tror ej på "klyvyxe" teorin, men har säkert fel.

Var det inte 1 yxa som fattades på gården?
Citera
2026-08-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
För övrigt beställde jag innehållsförteckningarna till de båda tilläggsprotokollen som jag bör ha i min brevlåda lagom till helgen förutsatt att det skickas under morgondagen. I den bör det dels framgå om något av dessa innehåller aktuell bild, men det kan även vara användbart för andra i tråden i syfte att plocka ut exempelvis enbart det sista förhöret med JJ, vilket om man har "tur" inte behöver vara på fler än 9 sidor varför det också går att få hemskickat gratis.

Jag återkommer när jag fotograferat av dessa såvida de inte hinner dyka upp innan.

Snyggt! Tack!
Citera
2026-08-26, 00:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
min gissning är fortfarande att JJ hade med sig en mindre handyxa , kanske han gillade att hugga grenar eller kasta den i träd på sina långa skogspromenader... en handyxa kan man gömma enkelt i jackan. att svinga en klyvyxa inomhus i trångt utrymme är inte enkelt, inte med den precisionen han visat. en handyxa håller du med en hand och blir en förlängning av armen bara, enkelt att träffa det man slår mot.

Hur vet vi att en "klyvyxa" fattas från gården? för att Barbro säger det? sen när har hon sagt något som visar sig stämma? hon har ju ljugit om allt möjligt.

Man hittade spår av blå färg i Tors skalle, och jag antar att den färgen inte matchar någon av yxorna som står kvar (om GM nu skulle lyckats tvätta mordvapnet). Men mer väsentligt är väl att Tor hade huggit, eller, som jag tror, skulle hugga ved. Han har en huggkubbe i skottkärran och då bör det finnas en yxa någonstans, men den verkar vara borta. Den rimliga slutsatsen är att GM använde den som vapen och tog den med sig.

Däremot tror jag inte det var en klyvyxa utan en helt vanlig hugg-yxa med en 10 cm egg som matchar offrens skador.
Citera
2026-08-26, 00:21
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man hittade spår av blå färg i Tors skalle, och jag antar att den färgen inte matchar någon av yxorna som står kvar (om GM nu skulle lyckats tvätta mordvapnet). Men mer väsentligt är väl att Tor hade huggit, eller, som jag tror, skulle hugga ved. Han har en huggkubbe i skottkärran och då bör det finnas en yxa någonstans, men den verkar vara borta. Den rimliga slutsatsen är att GM använde den som vapen och tog den med sig.

Däremot tror jag inte det var en klyvyxa utan en helt vanlig hugg-yxa med en 10 cm egg som matchar offrens skador.

Men jag har för mig att jag läst att det fattas en yxa? Den bör vara mordvapnet. Varför tar en GM annars med sig en slumpartad yxa?

Jag har ju visualiserat att han redan huggit ved och ska gå in med kubben och yxan i skottkärran, eller kubben i kärran och sen yxan i ena skaftet. Men där öppnar du ändå upp för något. För jag tänker mig att GM redan är inne i vedboden och får panik när Tor kommer in och gömmer sig mellan dörrposten och det där röda vid vägen som vetter från det håll Tor kommer in. Det är logiskt att där är yxor där och att han tar upp en sådan, mördar och sedan är det den yxan som försvinner. Men alla verkar få det till att det ska vara en mindre yxa. Det kanske det också fanns i vedboden?

För som du är inne på, det är inte lika rimligt att Tor hugger ved, JJ kommer därifrån han säger och smyger in i ladan. Det är mer logiskt att JJ kommer dit, kanske rekat innan, smyger in i ladan, in i vedboden och då kommer Tor in med sin kärra och då blir han mördad

Det som jag tycker skaver lite är att det känns som en kubbe rullat ut ur kärran när den välter? Sett till det är det mer logiskt att komma in med kubben, men i så fall har jag svårt att se hur JJ vågar smyga in i ladan. Det är mer logiskt att han gör det om det i övrigt är tyst på gården och närområdet ju
Citera
2026-08-26, 00:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Men jag har för mig att jag läst att det fattas en yxa? Den bör vara mordvapnet. Varför tar en GM annars med sig en slumpartad yxa?

Jag har ju visualiserat att han redan huggit ved och ska gå in med kubben och yxan i skottkärran, eller kubben i kärran och sen yxan i ena skaftet. Men där öppnar du ändå upp för något. För jag tänker mig att GM redan är inne i vedboden och får panik när Tor kommer in och gömmer sig mellan dörrposten och det där röda vid vägen som vetter från det håll Tor kommer in. Det är logiskt att där är yxor där och att han tar upp en sådan, mördar och sedan är det den yxan som försvinner. Men alla verkar få det till att det ska vara en mindre yxa. Det kanske det också fanns i vedboden?

För som du är inne på, det är inte lika rimligt att Tor hugger ved, JJ kommer därifrån han säger och smyger in i ladan. Det är mer logiskt att JJ kommer dit, kanske rekat innan, smyger in i ladan, in i vedboden och då kommer Tor in med sin kärra och då blir han mördad

Det som jag tycker skaver lite är att det känns som en kubbe rullat ut ur kärran när den välter? Sett till det är det mer logiskt att komma in med kubben, men i så fall har jag svårt att se hur JJ vågar smyga in i ladan. Det är mer logiskt att han gör det om det i övrigt är tyst på gården och närområdet ju
Notera att Tor mördas i verkstaden som är på vägen till/från vedbacken och vedbodarna:
https://ibb.co/DHz1BMxB

Jag är av uppfattningen att Tor kommer körande med skottkärra, huggkubbe och kanske en yxa på väg mot vedbacken* när han attackeras i verkstaden. Frågan är då med vilken yxa.
- Om det är den han har med sig, är det påpassligt av mördaren.
- Om det är en annan yxa så är frågan var Tors yxa tagit vägen.

En möjlighet är förstås att Tor inte har en yxa med sig, men varför då släpa en huggkubbe?

*) alltså högerut i skissen, mot dörren (4).
Citera
2026-08-26, 00:54
Medlem
CARACs avatar
Tänk när den dag kommer då det går att göra en hjärntömning på döda brottsdrabbade människor och kunna se det sista skeendet.Då kan plötsligt döda tala!
Citera
2026-08-26, 01:24
Medlem
Citat:

Hur mycket kraft och svängrum har man egentligen med en handyxa? Tror ändå inte att någon tar med sig egen yxa till en gård och dödar någon han inte känner.

Har man gård brukar man ha ved och yxor av olika slag. Tror att det behövts en större yxa för att kunna ta död på BO, särskilt för att kunna tillintetgöra Tor snabbt.

Vill minnas att JJ sade sig ha på sig träningskläder på sina långpromenader. Svårt att gömma en handyxa under en träningsjacka. Kanske beror på träningsjackan tjocklek. Kanske kallt i maj i Härnösandstrakten.

Har funderat om B*rbro innan jag läste FUP:en. Men nu är frågorna fler.
Varför var hon så noga med att inte röra vid haspen till ladugården med handen för att inte "förstöra bevis/fingeravtryck" om hon var ovetande om vad som fanns i ladan? Kan hon i själva verket ha använt skjortärmen till att försöka torka bort ev. befintliga bevis, månntro?

Varför gick hon nästan direkt upp på vinden när hon sökte BO i huset? Hon kan inte förklara det själv.
Och vem tillhör spåren efter 38-orna på vindstrappan? Vem var killen som sades
vara förälskad i henne och som hon ibland utnyttjade i olika ärenden?

Varför ombads systern att ringa polisen om B. inte hade hörts av inom 10 minuter. Det kunde hon väl själv göra (och gjorde) annars hade hon ju även sambon med sig som kunde ha ringt.

Vem har sedan nerver att öppna bageri i ladugården kan man undra. B. hade ju bakugn där sedan tidigard.

Ja, det finns en hel del att grunna på.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-26 kl. 01:34.
Citera
2026-08-26, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Jag håller fast vid min teorin om att han är denfrofil, och att han fick ett psykbryt då han upptäckte att Tor hade huggit ner ett träd han hade starka känslor för.

Titta på fotografierna i FUP som visar trädstammen som fanns i hans sista lägenhet. För det är en trädstam med väldigt stor personlighet! Med två grenstumpar som ser ut som penisar. Och det är garanterat JJ som har sandpapprat till formen på dem…

Lade märke till detta men antog att trädet var för katten han passade. Men har man ingen riktig partner så, fast det måste vara rätt stelt och obekvämt.
Citera
2026-08-26, 07:27
Medlem
Det verkar som många i den här tråden överskattar vikten på en klyvxa. GM kan enkelt ha hållit den i en hand mitt på skaftet och slagit som med en hammare. Skallvikten är så pass mycket högre än skaftets vikt att det är ändå är lätt att slå tillräckligt hårt för att åstadkomma de skador Tor har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in