2026-08-14, 18:50
Medlem
BeppoYapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Om du säger det så. Enligt Barbro ägde Tor mark på flera ställen. Mark emellan fastigheter och vid strand som uppfattas som allmänna eller tillhörande egendom. Hon refererar till konflikter gällande mark med folk ”nedåt vägen”. Nedåt vägen är väl Solumshamn. Sen kan man ju ha andra affärer ihop också.
Högst rimligt att det var mer än en köpare han bråkade med. Så du kan logiskt ha en annan teori.

Var det inte någon som skulle kolla upp ägandet av ev. fordon?
Citera
2026-08-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja några kommer nog ändå att kallas som vittnen.

Knappast troligt att hela fupen kommer att tröskas igenom, lär som brukligt bara bli valda delar.

Du har verkligen inte varit med i en rättegång ser jag tydligt..
Om advokaten vill att allt ska läsas upp som åklagaren åberopar så måste det ske...
Tror du att jag är dum i huvudet eller...
Citera
2026-08-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Obducenten kan nog inte avgöra vem som höll i yxan.

Varför inte det..
J.J har ju redan målat in sig i ett hörn...
Och kommer fan inte ut därifrån överhuvudtaget
Citera
2026-08-14, 19:00
Medlem
Citat:
Är det verkligen så svagt: det finns stark misstanke om en kvinnlig medbrottsling. Det finns inga bevis för att Tor åkt till Härnösand den morgonen, utan man är relativt övertygad om att han åkt till Solumnshamn. Enligt min research finns en familj som bor där nu och som bodde där då som har en dotter som är i ålder med MGM. Han har själv uppgett att han brukade ta långa promenader från sitt hem och ut till Solumshamn förbi Brattås. Personer i tråden har uppgivit att byskvallret är att han brukade hänga med jämnåriga i Solumshamn. Stigen genom skogen på ca 2 km mynnar ut ca 50 m från fastigheten där kvinnan bodde. Den bit som man behöver gå där någon kan få syn på en är kanske ca 20-25 meter. Såklart kan familjer med döttrar i samma ålder ha bott i och flyttat från Solumshamn. År 2005 bodde 81 invånare i Solumshamn, varav hon och föräldrar var 3 av dem. Idag bor ca 75 personer i Solumshamn. In och utflyttning är liten. Många har enligt min research book i sina hus sedan 70-80-talet.

Man behöver inte ens blanda in motiv om marktvister. Polisen har i närtid letat efter en kvinna som kan ha haft kontakt med MGM vid tiden för mordet. De har valt att topsa en granne. Också svagt?

Du har fortfarande inte svarat på om du vet vad en lagfart betyder...
Varför i helvete ska de leta efter en lagfart..
Dina input är ren nonsens totalt...
Citera
2026-08-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Du har fortfarande inte svarat på om du vet vad en lagfart betyder...
Varför i helvete ska de leta efter en lagfart..
Dina input är ren nonsens totalt...

Jag har flera gånger skrivit att jag tror att det rör sig om ett infall av två unga människor som kanske har mer lust på äventyr och att ”rädda dagen” än vet vad en lagfart är. Eller att de söker den köpehandling som Tor tar med sig hem vid kl 9 på morgonen den 31 maj när han återvänder hem från Solumshamn med 10 000 på fickan. Pengar som han tar med sig samtidigt som han vägrar att lämna över handlingen då han inte anser att han fått full betalning.
Citera
2026-08-14, 19:06
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se din bild. Men enligt den bild som jag utgår ifrån så ägde han mer mark inte bara i ett sammanhängande stycke. Barbro pratar ju också om att han ägde mark på flera ställen och då ofta markbitar mellan fastigheter som räknades som allmänna etc. Den fastighet som jag pratat om har en avgränsning och precis bredvid ligger en sådan tomt som är obebyggd och som ser ut att vara allmän. Men på vissa bilder har den samma beteckning som fastigheten jag pratar om. Ut från den ganska stora markbiten i nära anslutning till fastigheten går en ganska bred och lång stenpir.

I svenska mord FBI säger Barbro att Tor var ursinnig på folk nedåt vägen. Solumshamn är väl nedåt vägen, va 2 km. Södra udden är väl inte att beteckna som nedåt vägen - men rätta mig gärna om jag har fel.

Som sagt av annan medlem, jag trodde tråden var till för såväl hårda fakta som spekulationer. Men jag drar mig gärna tillbaka och sällar mig till de 14:s gäng.

Mark från FBI slår fast tre saker: svaret finns i Solumshamn, man måste ha känt till stigen väl och dokumentmappen var avgörande.

Jag tror mer att du har något gagn att utpeka dessa människor..
Dessutom vet du inte vad en lagfart betyder
Citera
2026-08-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Du har såklart helt rätt rent juridiskt och tack för ordentlig utläggning.

Personligen tycker jag dock att de borde dömts för båda morden och utan att ha kollat upp just nu om när Lindomefallets juridiska efterdyningar och förändringar fick genomslag så borde dessa mördare väl här kunnat dömas för att i samförstånd bragt också henne om livet?

Egentligen är inte saken svårare än att en av dom inte blir "mer skyldig" till ett brott för att man inte kan styrka vem av dom som begått brottet. För att dömas tillsammans och i samförstånd så måste man ju kunna visa att man agerat just tillsammans och i samförstånd vid den aktuella gärningen - och man kunde ju inte styrka att bägge var inblandade i mordet på mannen - och man kunde heller inte styrka att en enskild av dom bägge utfört mordet. Därför kunde dom varken dömas enskilt eller tillsammans och i samförstånd.

Beträffande "Lindome-fallet" från tidigt 90-tal så är inte det en vägledande dom i den bemärkelsen (det överklagades inte ens till HD). Så det fallet har/hade inte någon oklar rättsfråga. För detta handlar ju endast om något så basic som beviskrav och att man måste kunna styrka att respektive person begått den åtalade gärningen.

Slutligen så tog jag lite fasta på någonting du skrev i ursprungsinlägget, nämligen: "Vill man komma undan för att man följde med och inte visste vad som skulle hända då sticker man vid första bästa tillfälle" och det är ju faktiskt vad Hovrätten tagit höjd för har kunnat skett när man säger att det inte är styrkt att båda befunnit sig i ladugården när mannen mördades.
Citera
2026-08-14, 19:10
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger skrivit att jag tror att det rör sig om ett infall av två unga människor som kanske har mer lust på äventyr och att ”rädda dagen” än vet vad en lagfart är. Eller att de söker den köpehandling som Tor tar med sig hem vid kl 9 på morgonen den 31 maj när han återvänder hem från Solumshamn med 10 000 på fickan. Pengar som han tar med sig samtidigt som han vägrar att lämna över handlingen då han inte anser att han fått full betalning.

Men fortfarande har du inte svarat på vad de ska ha med lagfarten till..
Du behöver inte svara med dina noveller
Citera
2026-08-14, 19:11
Medlem
Citat:
Du har verkligen inte varit med i en rättegång ser jag tydligt..
Om advokaten vill att allt ska läsas upp som åklagaren åberopar så måste det ske...
Tror du att jag är dum i huvudet eller...

Nej, jag TROR inte att du är dum i huvudet.

Frågan om vem som varit med om vad står nog ganska klar, känns citatet igen?:
”Ska de gå igenom närmare 2000 sidor i en rättegång på fyra dagar låter rätt liten tid...”

Men vill du tro att de kommer att ha högläsning ur fup a la sagostund från början till slut så varsågod.

Som jag skrev, valda delar kommer att tas upp.
Alltså av parterna valda delar. Inte som du har fått för dig, att det bara skulle gälla det som åklagaren åberopar.
Citera
2026-08-14, 19:27
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Men fortfarande har du inte svarat på vad de ska ha med lagfarten till..
Du behöver inte svara med dina noveller
Förstår inte heller Bettysage.
Finns ingen anledning att leta lagfarter och andra handlingar efter ha köpt och sålt fastigheter.När alla uppgifter finns i fastighetsregistret.
Senast redigerad av olovpalme 2026-08-14 kl. 19:34.
Citera
2026-08-14, 19:31
Medlem
Tidningen Ångermanlands rättegångsrapporteringar brukar väl vara låsta för abonnenter?

Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
Angeliqa:s länk till stämningsansökan fungerar dessvärre inte längre; men hen var först

Framför allt lade jag upp stämningsansökan. Det förnekades i sammanfattningarna.

Jag raderade den själv efter att fel person fick alla tack och kredd, och GrevenFB trots tillsägelse om rättelse - som vi uttryckligen längst ned i sammanfattningarna uppmanas att komma med - i både PM och här fortsatt med personangrepp efter personangrepp öppet i tråden. Många hann nog inte se alla elakheter som skrevs.

Att radera stämningsansökan var tyvärr den enda sättet för att få stopp på att fel person gavs kredd för det arbete jag lagt ner. Det är mer arbete att fixa stämningsansökan innan tingsrättens kansli har öppnat på morgonen än att göra det vid 11-tiden.

Här kan alla se hur GrevenFB ljög på min bekostnad:

https://gofile.io/d/Fao5SIW9

Här ligger lögnen kvar än idag:

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Lita inte på GrevenFBs sammanfattningar. De vimlar av faktafel och brist på källor. Det ser ni om/när ni har läst förundersökningen. Svälj inte heller alla lögner, bl a här:

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Angelica lade upp stämningsansökan på en sida. Jag länkade den och creddade Angelica.
Upplysa lade upp stämningsansökan på en sida. Jag länkade den och creddade upplysa.

Jag creddar alltid samtliga som laddar upp.

Angelica har ingen anledning att sura. Angelica creddades precis som sig bör, på samtliga sidor där hens dokument länkades.

Jag har nu, emellertid, tagit bort samtliga länkar till Angelicas dokument. Så att vi slipper mer desinformation från den användaren framöver.

Varför är det viktigt? När man har försett människor på forumet med dokument i 22 års tid. Lagt ner tid, arbete och egna pengar. Utan att ens få ett tack. Inte förrän några icke spontana tack i efterhand i Brattåstråden, enbart för att man till slut lessnar. Efter att fel personer tackats och fått kredd för 50-100 dokumentupplägg som man har gjort.

Det är inte bara att hämta ut dokument. Någon måste leta fram dem och få dem sekretessprövade först. Någon dag innan Brattåsåtalet grävde "någon" fram sjökartan från häktningsförhandlingen i målet om fartyget som körde över båten på västkusten. Den dagens diskussionsunderlag i den tråden och Aftonbladet/Expressen publicerade kartan. Inte en enda person fick ur sig ett tack. Samma sak i 22 års tid.

Jag vill under inga omständigheter ha "tvångstack" i samma mening som medlemmarna som lades till i "we shall overcome"-efterhandstacken i tråden. Jag vill över huvud taget inte sammankopplas med GrevenFB eller upplysa.

Jag använder källkritik och jag har alltid gjort en noggrann avvägning innan jag vidarebefordrat material. Jag lägger inte ut barns sekretesskyddade personuppgifter i sekretessbilagor så sammankoppla mig inte med oseriösa användare som bara samlar likes.

Som om man är osynlig. Någon som bara tas för given och spottas på. Det räcker. Låt detta inlägg få sätta punkt för de obefogade personangreppen.

Tack för ordet.
Citera
2026-08-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Förstår inte heller Bettysage.
Finns ingen anledning att leta lagfarter och andra handlingar efter ha köpt och sålt fastigheter.När alla uppgifter finns i fastighetsregistret.

Den som har en köpehandling kan väl registrera köpet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in