2026-08-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Så med andra ord gissar du när du tvärsäkert påstår att vana av socialt umgänge inte alls påverkar en persons förmåga att tolka sociala koder och mellanmänskligt samspel?

Hur förklarar du den dramtiska ökningen av sexualbrott?

Det är inga gissningar. Det är etablerad vetenskap.

Jag säger att det har mindre relevans i en sexuell situation. Framförallt hos unga individer.

Social kompetens är något som gör dig generellt bättre i många sociala situationer. När du är lugn och logisk. Det en kallar kall inom psykologin.

Det gör dig inte bättre lämpad att göra bedömningar och beslut när en är kåt, hungrig, arg eller när någon viftar med en pistol. Dvs i sk heta situationer.

Då funkar hjärnan annorlunda. Vilket kräver en helt annan profil av kompetens. Eller en ovanlig sorts personlighet.

Om en får kompetens inom det området så kan social kompetens få en större betydelse.

Men det är svårt att ha när en precis börjar ha sex med andra.

Varför tror du att sexualbrott har fått en dramatisk ökning? Finns inget stöd för det. Svårt att se att någon seriös krimonolog skulle påstå det med säkerhet.

Det är snarare som så att vi har en annan syn på vad sexualbrott är. Och att det under några år fanns en viss hysteri och därför en överrapportering
Skador som en förknippar med ursprungsbetydlesen av våldtäkt har minskat.
Citera
2026-08-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad är det här för typ av svar. Inget svar alls. Kom med lite länkar nu som bevisar att det vi argumenterar för inte stämmer.

Varför kräver du omvänd bevisbörda?

Du hittar på saker, bygger en halmgubbe. Och när du får en fråga om dina påhitt kräver du omvänd bevisbörda.
Citera
2026-08-13, 12:26
Medlem
Citat:
Själv tycker jag det är givet att det är de advokater som sysslar med brottmål som är intressanta eftersom det är brottsmål vi diskuterar.

Du brukar snacka om att greppa efter halmstrån...herregud Humbug. Kom med något istället.

Slinger igen. Du skrev 75% av advokatkåren för att du tyckte det skulle låta övertygande.

När du sedan råkar länka något som bevisar att du har en flexibel syn på sanningen försvarar du dig med anfall.
Citera
2026-08-13, 12:27
Medlem
Citat:
Och varför klarar då en extrem majoritet av att ha samtyckande sex utan problem. Du påstår ju i princip att män förvandlas från doktor Jekyll till mister Hyde så fort man får stånd.

Varför tror du att en majoritet har det utan problem? Läste du inte länkarna jag delade tidigare från folkhälsomyndigheten.
De antyder att de flesta använder sig av metoder som är mindre effektiva . Och att en del har extremt låga kompetens.

Det gäller både män och kvinnor. Det är bara det att män är mer relevant i den här kontexten.
Då män oftast är mer pådrivande.
Citera
2026-08-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ja jag hoppas verkligen att du har rätt men jag tror att det kommer bli oerhört svårt att få till en lagtext. Problemet är ju bl.a. helt riktigt som du säger att man ju inte kan utläsa vad som är olagligt.
Det har ju till och med juristerna stora problem med.

Vilken video var det du tänkte på?

Videon från Youtube där den kvinnliga juristen nämner ansvaret att visa att samtycke inte finns längre. Väldigt intressant video
Citera
2026-08-13, 12:31
Medlem
Citat:
Liten text och ingenting som vanligt.

Vi diskuterar samtyckeslagen här. Du brukar klaga på att jag inte svarar på frågor. Men du undviker ju konsekvent att svara på frågor.

Läs FUP igen för att se om jag har fel.

Nej Jocke, du drog upp att man borde ta hänsyn till om GM var berusad när han begick våldtäkten och syftade till att det skulle ursäkta brottet.

Därmed är det befogat att fråga vilka andra brott du anser ursäktas av berusning. Det var du som öppnade den dörren.

Ja, du har fel när du påstår att det var BO som tog reda på att GM lämnade ön med första bästa flyg. Du har även fel när du påstår att BO visste att GM checkat in på ett hotell på Arlanda.

Angående maskeringen har både GM och BO lämnat samstämmiga uppgifter.
Citera
2026-08-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ja jag hävdar att det är otroligt svårt att få till en lagtext som talar om vad som är olagligt.

Samtidigt så var det väl på sätt och vis nödvändigt att sex skulle vara frivilligt även innan samtyckeslagen.

Är du av åsikten att det innan samtyckeslagen var svårt att bevisa att en våldtäkt hade begåtts med de dåvarande premisserna?

Jag lägger in lagtexten här nedan:

Våldtäkt (6 kap. 1 § brottsbalken)

Den som genomför ett samlag (vaginalt, analt, oralt) eller en jämförbar sexuell handling med en person som inte deltar frivilligt döms för våldtäkt.Straffet är fängelse i lägst tre och högst sex år (för grovt brott lägst fem och högst tio år).

Bristen på frivillighet anses föreligga om deltagandet är en följd av:Våld, hot eller misshandel.

Att gärningsmannen utnyttjar att personen är i en särskilt utsatt situation (såsom medvetslöshet, sömn, berusning, drogpåverkan, sjukdom eller allvarlig rädsla).

Känns inte speciellt kontroversiellt.

Det borde inte ha varit det. Men det blev väldigt ofta fokus på målsägande, hade hon för kort kjol? Hade hon för djupt dekoltage? Var hon berusad? Hade hon varit promiskuös innan och så vidare.
Citera
2026-08-13, 12:40
Medlem
Citat:
Du har inte lust att delge igen hur du ser på om samtycke och frivillighet är samma sak?

Om en person säger OK till sex fastän den egentligen inte vill. (inget våld, inget hot, ingen utsatt situation).
Har den samtyckt? Deltar den frivilligt? Begås det en våldtäkt?

Varför repeterar du samma fråga? Redan besvarad.

Om någon uttryckligen säger ja till sex så är det samtyckt ja. Vart vill du komma?
Citera
2026-08-13, 12:42
Medlem
Citat:
Så här skrev du.

Står du kvar vid att det är så enkelt?

Ja, om någon inte visat sexuellt intresse i ord eller handling, påbörja inte sexuella aktiviteter.
Citera
2026-08-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är inga gissningar. Det är etablerad vetenskap.

Jag säger att det har mindre relevans i en sexuell situation. Framförallt hos unga individer.

Social kompetens är något som gör dig generellt bättre i många sociala situationer. När du är lugn och logisk. Det en kallar kall inom psykologin.

Det gör dig inte bättre lämpad att göra bedömningar och beslut när en är kåt, hungrig, arg eller när någon viftar med en pistol. Dvs i sk heta situationer.

Då funkar hjärnan annorlunda. Vilket kräver en helt annan profil av kompetens. Eller en ovanlig sorts personlighet.

Om en får kompetens inom det området så kan social kompetens få en större betydelse.

Men det är svårt att ha när en precis börjar ha sex med andra.

Varför tror du att sexualbrott har fått en dramatisk ökning? Finns inget stöd för det. Svårt att se att någon seriös krimonolog skulle påstå det med säkerhet.

Det är snarare som så att vi har en annan syn på vad sexualbrott är. Och att det under några år fanns en viss hysteri och därför en överrapportering
Skador som en förknippar med ursprungsbetydlesen av våldtäkt har minskat.

Du får gärna länka forskning som påvisar att det saknar samband.

Ifrågasätter det starkt. Om så var fallet så återstår frågan, varför är det promille av befolkningen som begår sexualbrott?

År 1990 polisanmäldes drygt 5 500 sexualbrott i Sverige enligt officiella uppgifter från Riksdagen.

Under 2025 anmäldes totalt 27 117 sexualbrott i Sverige. Antalet anmälda våldtäkter 2025 är 10014.

Den stora ökningen går inte enbart att förklara med enbart annan syn på sexualbrott.
Citera
2026-08-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Varför tror du att en majoritet har det utan problem? Läste du inte länkarna jag delade tidigare från folkhälsomyndigheten.
De antyder att de flesta använder sig av metoder som är mindre effektiva . Och att en del har extremt låga kompetens.

Det gäller både män och kvinnor. Det är bara det att män är mer relevant i den här kontexten.
Då män oftast är mer pådrivande.

Jo, jag läste dem. Dock förändrar det inte det faktum att det är promille som inte klarar av att ha samtyckande sex.
Citera
2026-08-13, 13:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, om någon inte visat sexuellt intresse i ord eller handling, påbörja inte sexuella aktiviteter.

Om det redan har inletts sexuell aktivitet som är samtyckt och sen känner den ena parten att den inte deltar frivilligt längre då? Inte alls ovanligt när man läst fall.
Hur ser du på saken då? Det är ju här det verkligen var intressant vad kvinnan i videon som var inspelad innan samtyckeslagen implementerades sade att tanken med lagen var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in