2026-08-12, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Låter orimligt högt gällande våld. Skulle vara intressant att veta hur frågan var ställd.

Hur skiljer sig exempelvis statistiken om man kollar på de som var födda på 70 talet och som då således var tonåringer under 90 talet?

Det är ju rätt intressant att veta eftersom du påstår att det saknar betydelse om hur van man är av fysiskt socialt umgänge hur man beter dig i sociala situationer.

Vad en niondeklassare såg som våld på 70 talet var betydligt mindre strikt än dagens niondeklassare.
Acceptans för våld har generellt minskat i Sverige i modern tid.

Men du kan vara övertygad om att dagens ungdom generellt är mer skötsamma än tidigare generationer.

Det är helt enkelt som så att vi människor har en period i livet när vi är extra dåliga på att följa regler och fatta bra beslut. I 18 års åldern brukar dock de flesta nått en hyfsad nivå..

Men en hyfsad nivå är inte tillräckligt för en sexuellt oerfaren grabb. Han kan bli dömd för våldtäkt utan att ha förstått att han begick ett brott.
Så dåligt anpassad är lagen utefter unga personers förmåga. En hel del äldre har inte heller tillräcklig förmåga.
Citera
2026-08-12, 21:11
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja det menar jag.

Ungefär som anders gör ovan. Han VILL att det ska vara så att man måste fråga var femte sekund och att frivilligheten måste ha kommit till uttryck.

Trots att det inte alls står så i lagen och att det av förarbetena framgår i lagstiftarens intention inte heller är så.

Fast man kan inte förstå det utifrån att läsa lagen. Går inte att dra slutsatserna att man får ha oralsex i 17 timmar, eller att man måste fråga var 30e sekund. Är du av annan uppfattning så kan du isåfall svara med var i lagtexten detta går att avgöra. Och går det inte att avgöra genom att läsa lagen, så är lagen otydlig.
Om man inte vet exakt när lagen definierar en våldtäkt, så är lagen dålig. En 16-årig grabb ska inte behöva läsa tidigare domar eller förarbeten. Ett nej är ett nej var tydligt. Denna lag är inte det.
Citera
2026-08-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nej jag håller med dig om att det inte räcker. Tyvärr torr jag det kommer att bli svårt för politiken att gå ifrån det här med samtycke/frivillighet nu när det väl har införts.

Jag tror att det är fullt möjligt att skapa en samtyckeslag som är rättssäker. Men jag tror att en behöver göra om jobbet helt och hållet.
Och för att vara ärlig så tror jag fortfarande att det kommer vara extremt svårt att få den att bli riktigt bra. Det är så många lösa bitar som måste bli perfekt. Inte bara lagen utan ochså en högre kvalitet på domar i domstolar.
Citera
2026-08-12, 22:12
Medlem
Citat:
Återigen Humbug, hänvisa till källor som visar på att det inte är så som vi påstår att det är. För det är ju din inställning och argumentation. Börja hänvisa till dina källor.

Jag vet inte vad du tänker men jag tror denne Reika Farman bygger sin argumentation på kunskap hon byggt på sig genom att följa diskussionen kring samtyckeslagen och inget hon skitit ur sig hipp som happ vid skrivbordet.
Kan du inte istället föra fram argumentation av vad du anser att hon har fel i och hänvisa till källor som du bygger din argumentation på? Det skulle vara lite mer konstruktivt.

Jag tror fortfarande kunskapen om samtyckeslagen bland befolkningen generellt är ganska låg.
Dessutom är det ett ämne där det är tabu att vara kritisk och ifrågasättande gentemot eventuella brottsoffer. Att sådant påverkar starkt det vet även du.

Tänk vad tabubelagt det var att vara kritisk mot massinvandringen vi hade. Det har ju svängt en hel del men fortfarande är det ju synonymt med att vara rasist och inhuman om man framför kritik.

Återigen massor av text men inget som backar upp ditt påstående. Kan du styrka ditt påstående eller inte att 75% av Sveriges advokatkår tycker att lagen är rättsvidrig.

Och jag kan konstatera att du kör med dubbla måttstockar.

Ironin är total när du bygger upp en halmgubbe som du resonerar runt. Och som grädde på moset kräver du omvänd bevisbörda.

Precis det som du påstår att samtyckeslagen kräver.

Och som slutkläm uppmålar du dig själv som en sanningssägande martyr.
Citera
2026-08-12, 22:16
Medlem
Citat:
Jadu det finns väl en uppsjö sätt. Att föra bort hans hand när de stod i kön om vi nu ska hålla oss till det exemplet. Hon hade kunnat gå därifrån. Hon hade kunnat knuffa till honom. Hon hade kunnat slagit på hans hand/arm. Om man inte vill bli slickad kan man trycka bort huvudet, man kan knipa ihop med benen, man kan rulla över på sidan m.m. Jag vet inte hur många exempel jag måste rabbla upp innan du blir nöjd.

Tilläggas här är att vi pratar om situationer där inget våld, inget hot eller utsatt situation förelegat.

De allra flesta inser att om någon totalt ignorerar din uttryckliga vilja att det kan upplevas hotfullt i allmänhet. Och i synnerhet när det visar sig att han ljög om att han ville prata när han väl fått in sitt offer i en trång korridor och står bakom henne och blokerar flyktvägen.

.
Citera
2026-08-12, 22:30
Medlem
Citat:
Vad är din förklaring till varför tjejen inte svarar att hon inte är intresserad av honom och inte vill ha sex med honom? Finns det en möjlighet att killen med tanke på vad de gjort tidigare fortfarande kan uppfatta att det finns intresse från hennes sida eftersom hennes nekande svar beror på praktiska svårigheter med att följa med honom hem?

Om hon är ett barn är det enligt svensk lag helt OK att ha sex med barn.

Varför säger du att jag inte tycker att en 30 åring har något ansvar? Jag tänker vara att även i dessa fall så ska det stå utom rimligt tvivel vilket jag har väldigt svårt att förstå hur man kommer fram till.

Intressant t.ex. att du valt att inte svara på jämförelsen med fallet där de hittade mannen som stämde in på signalementet och att han bar en kniv med offrets blod på.

Din sista fråga har jag svarat på så du får leta dig bakåt i tråden.

Det här är faktiskt en kvinnlig advokats ord angående det här med berusning.

Kan du se något märkligt i detta uttalande? Alltså något väldigt motsägelsefullt?

Du visar återigen att du kör med dubbla måttstockar. Du menar att 17 åringen måste vara glasklar i sina svar. Men GM behöver inte bekymra sig om att försäkra sig om samtycke. Det ligger helt på offret. Har man inte en grav störning förstår man ursäkter när någon inte vill göra något.

Nä menar du att någon blir myndig? När får en person rösta, ta körkort och så vidare?

Hur det är svårt att komma fram till rimligt tvivel? Är du seriös? Spelar du dum? Flertalet nej till sexuella inviter. Noll sexuella initiativ. Noll respons under våldtäktens gång. Efter fullbordad våltäkt maskerar han sig, flyr Gotland med första bästa flyg. Han åker inte hem till sig. Han chackar in på ett hotell på Arlanda flygplats. Han blir beslagen med ett flertal lögner.

Oberoende vittnen som inte känner offret har vittnat om hennes sinnesstämning och att hon upplevs chockad och traumatiserad. Intyg från vårdpersonal och vittnesuppgifter från ordningsvakter samt polis.

Vilka fler brott tycker du skall ursäktas på grund av gärningsmannens berusning? Mord? Dråp? Rån? Misshandel? Fyllkörning?
Citera
2026-08-12, 22:33
Medlem
Citat:
Är du seriös eller trollar du?
Hahaha, du är ju helt förkrossad nu när du inser att jag haft rätt hela tiden i att jag inte alls kommer att dömas för nån våldtäkt i nåt av dina ändlösa exempel där allt gått helt lagenligt till.
Citera
2026-08-12, 22:36
Medlem
Citat:
Bland brottmålsadvokaterna verkar samma andel som var kritiska innan lagen infördes fortsatt vara kritiska efter ett antal år med lagen.

Nu förutsätter jag att du kan räkna men det kanske är fel av mig.

https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser

Servar dig med en länk där procentsatsen anges.

https://www.svd.se/a/dd773f9b-f259-3977-806a-733eba3254a9/manliga-advokater-mest-mot-samtyckeslag

Så kejsaren blir mer och mer naken. Först var det 75% av Sveriges advokatkår som tyckte lagen var rättsvidrig.

BRÅs rapport visar att 50 advokater som var kritiska innan lagen trädde i kraft var fortsatt kritiska.

Sedan en artikel från 2014 (4 år innan lagen infördes) att 49% av de manliga advokaterna var kritisk till en förändring av lagen kring våldtäkt så att samtycke krävs.
Citera
2026-08-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Vad en niondeklassare såg som våld på 70 talet var betydligt mindre strikt än dagens niondeklassare.
Acceptans för våld har generellt minskat i Sverige i modern tid.

Men du kan vara övertygad om att dagens ungdom generellt är mer skötsamma än tidigare generationer.

Det är helt enkelt som så att vi människor har en period i livet när vi är extra dåliga på att följa regler och fatta bra beslut. I 18 års åldern brukar dock de flesta nått en hyfsad nivå..

Men en hyfsad nivå är inte tillräckligt för en sexuellt oerfaren grabb. Han kan bli dömd för våldtäkt utan att ha förstått att han begick ett brott.
Så dåligt anpassad är lagen utefter unga personers förmåga. En hel del äldre har inte heller tillräcklig förmåga.

Så med andra ord gissar du när du tvärsäkert påstår att vana av socialt umgänge inte alls påverkar en persons förmåga att tolka sociala koder och mellanmänskligt samspel?

Hur förklarar du den dramtiska ökningen av sexualbrott?
Citera
2026-08-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Stöld , skadegörelse, misshandel , narkotikabrott.
Det är alla brott där det i 99 procent av alla fall är tydligt att en begår ett brott.

Med samtyckeslagen så är det inte tydligt vad som är ett brott.

Mitt tips är att googla.

Förmågan att tolka sociala koder påverkas av erfarenhet. Men erfarenheten är inte värd speciellt mycket när en är kåt. Just pga det att hjärnan funkar annorlunda.
Då behövs specifika färdigheter och strategier för när kåthet är inblandat.
Enkelt sagt kan en säga att ens förmåga minskar dramatiskt. Om en dessutom inte är sexuellt erfaren så ger social kompetens en begränsad fördel i den kontexten. Speciellt bland unga som inte vet vad de vill.

Det är samma vid vittnesmål vad gäller brott .Den genomsnittliga medborgaren har inte kompetensen att få en helhetsbild . Om någon drar en pistol så kan pistolen vara det enda de ser.

På samma sätt kan en kåt karl bara se tuttar och tecken på samtycke. Och totalt missa tecken på att samtycke inte finns.

Vår hjärna funkar helt enkelt inte logiskt i vissa situationer.

Och varför klarar då en extrem majoritet av att ha samtyckande sex utan problem. Du påstår ju i princip att män förvandlas från doktor Jekyll till mister Hyde så fort man får stånd.
Citera
2026-08-12, 22:45
Medlem
Nej, jag har inte orkat läsa tråden, men jag är kvinna och anser att våldtäkt aldrig ska kunna utdömas utan bevis.
Man kan inte påstå att man blev våldtagen för flera år sedan eller ens för två veckor sedan...utan om man blir våldtagen så ska man åka till närmsta sjukhus inom 12 timmar. För sjukhus kan även bedöma våld.
Sen ska män vara extra noga med kondomer om det nu är så viktigt att ha sex med random kvinnor. Annars finns det en risk att kvinnorna ångrar sig och väljer att anmäla istället, och då kan de tydligen få ganska många tusen kronor rakt av från försäkringsbolagen?
Citera
2026-08-12, 22:46
Medlem
Citat:
Hörru Hunbug69. Vad är en våldtäkt enligt dig?

Varför svarar du inte på min fråga?

Våldtäkt är när man inleder en sexuell aktivitet med någon som inte vill ha sex. Inte svårare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in