2026-08-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Nu har jag ett stort personligt agg mot vitlök i mat rent generellt men i en carbonara är det fan förbjudet enligt mig.
Kan inte heller tänka mig vitlök i carbonara. Eller grädde
Citera
2026-08-12, 00:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Grejen med carbonara är att få den gräddig utan att använda grädde.

Det är en konst, även om den inte är så svår. Lite som med bea som numera säljs på burk.

När man gör en riktig carbonara behövs ingen grädde. Grejen är att få ägget att bli gräddigt. Det är liksom det som är grejen

Ja det krävs lite finess och rumstempererade ingredienser som ägg och pastavatten. Sen kan du dra i nästan vilken halvfettig, rökt grisdetalj som helst.
Citera
2026-08-12, 04:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Guanciale, Pecorino, Svartpeppar, Ägggula, allt tillagad med renderat fett och silkeslen ostsås på emulerad äggula.

Så dom italienska tanterna som tillagar Carbonara med hela ägg är alltså inte autentiska och behöver gå i pastaskola om de ska få kalla den Carbonara?

Nejdå.
Det är autentiskt att göra som dom tanterna.

Pecorino och guanciale nämns överhuvudtaget inte dom första kända recepten, men det är carbonara även om du använder dessa.
Citera
2026-08-12, 04:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan inte heller tänka mig vitlök i carbonara. Eller grädde

Vad du kan tänka dig är inte viktigt.
Det är csrbonara om du använder vitlök och grädde.
Dina personliga preferenser kan du lämna utanför den delen av duskussionen.
Citera
2026-08-12, 04:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo Carbonara görs, alltså metoden på ett visst sätt idag fast den har gjorts på många olika sätt förr i historien enligt videon ochså och med olika ingredienser och tillvägagångssätt. Sen är det ju upp till var en vilken metod man vill använda emot "lagstadgad" enligt Italienska kulinarisk nationalismen som gäller idag

Sen har jag ingen aning om du tänker på metoden "Mantecatura" eller de här meitoderna

Här är de fyra vanligaste alternativa metoderna:

Men men det är inte Carbobarametoden för Carbonararätten alltså titlen Carbonara och innehåll och sättet å få till det.. Så originalet kvarstår seddu

Det finns knappt nägon kulinarisk ’nationslism’ kvar i Italien idag, der var längesen du var där va?

Vilket är isåfsll originslet enligt din uppfattning?
Citera
2026-08-12, 06:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Har du ens ätit carbonara i Italien?
Åk till Rom och lycka till att få en carbonara som innehåller det du själv påstår.
När det kommer till detta så om jag ätit eller inte betydelselöst, för även en carbonara med grädde är en carbonara.
Frågan är inte om jag ätit den i Rom, eller om att jag inte skulle tycka om den.

Kolla filmen på sidan 110 och lär dig något, och den har källor till det den säger om recepten och innehåll.

Ditt problem är att du inbillar dig att carbonara är ett statiskt recept och alltid varit.
Citera
2026-08-12, 09:54
Medlem
Helvete vad fjantigt att tjata om detta. GÖR VAD NI VILL!
Vi skiter i alla förstå-sig-påare med 1 recept... skaffa ett liv.
Citera
2026-08-12, 09:59
Medlem
Samma jävla sak som smashurgers. Är det så jävla svårt att göra nåt man gillar utan att behöva referera nåt recept från 1969 för det är det "enda"
Citera
2026-08-12, 10:22
Avslutad
Citat:
Har du ens ätit carbonara i Italien?
Åk till Rom och lycka till att få en carbonara som innehåller det du själv påstår.

På hur många restauranger i Rom har du ätit carbonara?
Det behövs verkligen inget lycka till från dig för att hitta restauranger i Rom som har grädde i sin carbonara.
Jag har stött på det flera gånger.
Citera
2026-08-12, 11:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Det finns knappt nägon kulinarisk ’nationslism’ kvar i Italien idag, der var längesen du var där va?

Vilket är isåfsll originslet enligt din uppfattning?

Den moderna standarden vaktas av Accademia Italiana della Cucina (Italienska matakademin), inflytelserika matinstitut som Gambero Rosso samt landets matkultur och media Tidskrifter som La Cucina Italiana sätter normen för vad som anses vara "kanoniskt" i moderna
hem och på restauranger. Det är den versionen som är standard idag liksom. Om andra länder ska bestämma det blir det ju helsnurrigt

Sen råder det nog delade meningar om hur man gör en Carbonara i Italien även idag bland italienska matinstitut, mathistoriker och kockar – men debatten handlar inte om hur man gör rätten idag, utan om hur den fick göras historiskt och varifrån den kommer. Det är lite larvigt för alla rätter utvecklas liksom ifrån nåt gammalt recept till modernt och nånstans tar det stopp ändå. Inkl att olika städer i italien har sin egen version iaf i begynnelsestadiet

Det är som du säger att det finns flera Carbonara versioner parallellt med varann men det blir lite konstigt.. varför ?

Om vi jämför med kroppkakor och palt.
Vad är originalet och vad är versionerna av originalet ?
Eller svenska köttbullar med gräddsås och pressgurka och lingonsylt
Vad är originalet idag alltså som är erkänt och vad är versionerna ?

Precis du har original och versionerna..

Därför jag säger att originalet är idag och metoden den som är mest utbredd och etablerad och den kan vi... MEN versionerna kvarstår ochså men det är en version av originalet
Har du inget original har du inga versioner

Versioner främst då med olika ingredienser och andra metoder

Dessutom var ju den sk svenska versionen med grädde inte svensk enligt
videon :-D Den var ju italiensk med grädde eller var det amerikanskt ?

Sen kan man ju se det såhär att metoden att få till det kan ju varieras. Tex det där med vattenbad ånga under en bunke och vispa runt istället för att röra runt och kasta runt i en stekpanna, eftersom de är väldigt jämförbara metoder men original innehållet består. Lägger du till lök, vitlök annan ost osv
gör du en VERSION av Carbonara
Citera
2026-08-12, 12:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är just det klippet jag pratar om.

Jo såg det och det var spännande och intressant. Prenumererade på kanalen dessutom sen förr men inte vart i mitt flöde på länge
Citera
2026-08-12, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Den moderna standarden vaktas av Accademia Italiana della Cucina (Italienska matakademin), inflytelserika matinstitut som Gambero Rosso samt landets matkultur och media Tidskrifter som La Cucina Italiana sätter normen för vad som anses vara "kanoniskt" i moderna
hem och på restauranger. Det är den versionen som är standard idag liksom. Om andra länder ska bestämma det blir det ju helsnurrigt

Sen råder det nog delade meningar om hur man gör en Carbonara i Italien även idag bland italienska matinstitut, mathistoriker och kockar – men debatten handlar inte om hur man gör rätten idag, utan om hur den fick göras historiskt och varifrån den kommer. Det är lite larvigt för alla rätter utvecklas liksom ifrån nåt gammalt recept till modernt och nånstans tar det stopp ändå. Inkl att olika städer i italien har sin egen version iaf i begynnelsestadiet

Det är som du säger att det finns flera Carbonara versioner parallellt med varann men det blir lite konstigt.. varför ?

Om vi jämför med kroppkakor och palt.
Vad är originalet och vad är versionerna av originalet ?
Eller svenska köttbullar med gräddsås och pressgurka och lingonsylt
Vad är originalet idag alltså som är erkänt och vad är versionerna ?

Precis du har original och versionerna..

Därför jag säger att originalet är idag och metoden den som är mest utbredd och etablerad och den kan vi... MEN versionerna kvarstår ochså men det är en version av originalet
Har du inget original har du inga versioner

Versioner främst då med olika ingredienser och andra metoder

Dessutom var ju den sk svenska versionen med grädde inte svensk enligt
videon :-D Den var ju italiensk med grädde eller var det amerikanskt ?

Sen kan man ju se det såhär att metoden att få till det kan ju varieras. Tex det där med vattenbad ånga under en bunke och vispa runt istället för att röra runt och kasta runt i en stekpanna, eftersom de är väldigt jämförbara metoder men original innehållet består. Lägger du till lök, vitlök annan ost osv
gör du en VERSION av Carbonara

Du har fel.
Det finns inget original, hur gärna du än vill att det ska vara så.
Det du har fått för dig är ett original är också en VERISION av carbonara.

Glöm det där med matinstituten, dom är helt betydelselösa i Italien.
Dom gubbarna som håller på med det fär är kända som fjantar och gamlingar i Italien.
Folk i Italien som jobbar med mat skrattar åt dessa institut.

Det du skriver här är ju bara sånt du har läst på nätet, du har ingen verklig insyn i Italiens gastronomiska värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in