2026-08-11, 19:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Caronara är ett original. Men metoden för carbonara går att använda i evighet med andra såser och kött och pastasorter

* Blanda ost och äggulor eller hela ägg i rumstemp, ta i mer ost för det ska ju liks rivas på mer ändå

* Sen handlar det bara om att pastan inkl fläsket, fettet eller vilket kött som helst som blandas med -pastan inkl ev lite täckande annan sås i pastan redan håller rätt temp totalt sätt, är man osäker fram en mätare och mät 78-80 grader

Sen i med äggost mixen och rör om och kasta runt i 1 minut (viktigt moment)

Dvs du skulle kunna göra carbonara metoden med din brunsås redan i pastan med kasslern
genom att tillsätta råa ägg och riven ost eller skippa osten om du vill samt lite pasta vatten
Det finns flera carbonaras som har ägg som är stannat med carbonara, det vill säga över äggets koagulering.

Titta på filmen på sidan 110(Den har källor för vart enda sak den berättar om.), den är oerhört informativ om carbonara, och hur det gick från en levande rätt, till svår purism.

Personligen gör jag alla versioner av carbonara, eller ja, jag har två nya jag inte visste om efter klippet.

Det svårt komiska är att jag fick en stor bit guanciale i söndags, så jag ska göra puristens först, och sen testa de andra som jag inte testat innan, fast de säger pancetta i dessa recept.
Citera
2026-08-11, 19:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns flera carbonaras som har ägg som är stannat med carbonara, det vill säga över äggets koagulering.

Titta på filmen på sidan 110(Den har källor för vart enda sak den berättar om.), den är oerhört informativ om carbonara, och hur det gick från en levande rätt, till svår purism.

Personligen gör jag alla versioner av carbonara, eller ja, jag har två nya jag inte visste om efter klippet.

Det svårt komiska är att jag fick en stor bit guanciale i söndags, så jag ska göra puristens först, och sen testa de andra som jag inte testat innan, fast de säger pancetta i dessa recept.

Tack för tipset, ska se det lite senare ikväll, kikade bara in https://youtu.be/jrz0KhclCWM
Citera
2026-08-11, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Jag uppskattar en klassisk italiensk Carbonara mest men det är inte det som är mest intressant med den här tråden. ÄR man riktigt jäkla hungrig funkar pasta med brunsås med kassler, ingen favorit men det går ner...

Den polariserade uppfattningen om att rätten absolut inte kan innehålla grädde eller vegansk substitut är jäkligt spännande, när kom koncensus om vad som får ingå i rätten?

Det finns ett gäng varianter av carbonars som alla kan kallas klassisk, vilken är det du gillar mest?

Den koncensus du pratar om finns bara bland en viss sorts människor i Sverige, och den är ungefär lika gammal som den här tråden.

I resten av världen är man införstådd med att det inte bara finns en enda sorts ’autentisk’ carbonara.
Citera
2026-08-11, 19:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack för tipset, ska se det lite senare ikväll, kikade bara in https://youtu.be/jrz0KhclCWM
Det är just det klippet jag pratar om.
Citera
2026-08-11, 19:46
Avslutad
Citat:
Caronara är ett original. Men metoden för carbonara går att använda i evighet med andra såser och kött och pastasorter

* Blanda ost och äggulor eller hela ägg i rumstemp, ta i mer ost för det ska ju liks rivas på mer ändå

* Sen handlar det bara om att pastan inkl fläsket, fettet eller vilket kött som helst som blandas med -pastan inkl ev lite täckande annan sås i pastan redan håller rätt temp totalt sätt, är man osäker fram en mätare och mät 78-80 grader

Sen i med äggost mixen och rör om och kasta runt i 1 minut (viktigt moment)

Dvs du skulle kunna göra carbonara metoden med din brunsås redan i pastan med kasslern
genom att tillsätta råa ägg och riven ost eller skippa osten om du vill samt lite pasta vatten

....

Gör en ostsås med mjölk grädde ev mjöl och annat i som kött, häll över det med ryckande het spagetti , mät tempen och kasta i äggulorna och veva som gfan och kasta runt ... carbonaremetod uppfylld så det blir slätt och lent och blankt, ej äggröra

Dina ägg är nu emulgerade med sås och spagetti, end of story

Det finns flera olika metoder när det gäller att göra carbonara.
Det du beskriver är en metod, men det finns flera.
Och det finns egentligen inget som kan kallas original på det sätt du vill att det ska göra.

Att det skulle finnas en ’carbonarametod’ är bara trams då rätten kan göras på ett flertal olika vis.
Citera
2026-08-11, 20:02
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Jag uppskattar en klassisk italiensk Carbonara mest men det är inte det som är mest intressant med den här tråden. ÄR man riktigt jäkla hungrig funkar pasta med brunsås med kassler, ingen favorit men det går ner...

Den polariserade uppfattningen om att rätten absolut inte kan innehålla grädde eller vegansk substitut är jäkligt spännande, när kom koncensus om vad som får ingå i rätten?

Det får du ta upp om med italienarna!
Citera
2026-08-11, 21:45
Medlem
Citat:
Vitlök, visst är det en carbonara och beskriven i 1954 La cvucina, och har en hel krossad vitlök, som man sen tar bort.

1992 Marcella Hazan - The Essentials of Classic Italian cooking, 4 vitlökar.

Så jo, det är carbonara även då.

En intressant sak är många av carbonara recepten har inget pastavatten alls, men ja, det är en bra sak att använda i mitt tycke.
Tycker det inte alls gör bort sig i rätten.

Tycker vitlök i carbonara kan ta över för mycket smakmässigt, jag har hela vitlöksklyftor typ 1-2 när jag tillagar bolognese som jag tar ut på slutet trots att det inte är "tillåtet" i det traditionella receptet.

En svensk variant av pasta carbonara med Bacon, gul lök, lite vitlök smakar fint, gör det ibland själv, men det är ju ingen carbonara egentligen, sen är Guanciale inte är speciellt tillgängligt och är dyrt.
Citera
2026-08-11, 21:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriz
Tycker vitlök i carbonara kan ta över för mycket smakmässigt, jag har hela vitlöksklyftor typ 1-2 när jag tillagar bolognese som jag tar ut på slutet trots att det inte är "tillåtet" i det traditionella receptet.

En svensk variant av pasta carbonara med Bacon, gul lök, lite vitlök smakar fint, gör det ibland själv, men det är ju ingen carbonara egentligen, sen är Guanciale inte är speciellt tillgängligt och är dyrt.
Såklart det är ens egna smaklökar som gäller, och man kan säga vad man vill om det.
Men en del älskar det, och även jag lite grann.

Jag gör allt ifrån bacon, lök, vitlök och grädde utan ägg.
Men där pratar vi om varianter av carbonara.

Jo, den är dyr, men pancetta funkar mycket bra också, och mycket länga var den som man körde.
En intressant fråga är, varför gick man till Guanciale?
NU pratar jag inte alls om den inte skulle vara god, men kanske lite "elitism" och vara märkvärdiga att det gick dit?
Men även pancetta har ett styft pris i Sverige, men rätt enkel och göra själv om man vet hur.
Och då blir det rätt billigt i jämförelsen.
Citera
2026-08-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det många inte förstår är den där grejen att man har äggulor som blir riktigt krämiga och ger intrycket av grädde.

Det är grejen med en carbonara. Sedan kan du väl få ha vitlök i den. Men grädde är nono, då har man inte förstått.

Nu har jag ett stort personligt agg mot vitlök i mat rent generellt men i en carbonara är det fan förbjudet enligt mig. Hade inte ens kunnat äta det. Pecorino och vitlök tillsammans, helt oätligt.

Men smaken är väl som baken antar jag.
Citera
2026-08-11, 22:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Det finns flera olika metoder när det gäller att göra carbonara.
Det du beskriver är en metod, men det finns flera.
Och det finns egentligen inget som kan kallas original på det sätt du vill att det ska göra.

Att det skulle finnas en ’carbonarametod’ är bara trams då rätten kan göras på ett flertal olika vis.

Jo Carbonara görs, alltså metoden på ett visst sätt idag fast den har gjorts på många olika sätt förr i historien enligt videon ochså och med olika ingredienser och tillvägagångssätt. Sen är det ju upp till var en vilken metod man vill använda emot "lagstadgad" enligt Italienska kulinarisk nationalismen som gäller idag

Sen har jag ingen aning om du tänker på metoden "Mantecatura" eller de här meitoderna

Här är de fyra vanligaste alternativa metoderna:

Men men det är inte Carbobarametoden för Carbonararätten alltså titlen Carbonara och innehåll och sättet å få till det.. Så originalet kvarstår seddu
Citera
2026-08-11, 22:51
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Det finns ett gäng varianter av carbonars som alla kan kallas klassisk, vilken är det du gillar mest?

Den koncensus du pratar om finns bara bland en viss sorts människor i Sverige, och den är ungefär lika gammal som den här tråden.

I resten av världen är man införstådd med att det inte bara finns en enda sorts ’autentisk’ carbonara.

Guanciale, Pecorino, Svartpeppar, Ägggula, allt tillagad med renderat fett och silkeslen ostsås på emulerad äggula.

Så dom italienska tanterna som tillagar Carbonara med hela ägg är alltså inte autentiska och behöver gå i pastaskola om de ska få kalla den Carbonara?
Citera
2026-08-11, 22:53
Medlem
Citat:
Visst kan man ha grädde i en carbonara och det hade du lärt dig om du hade vågat titta på filmen.

Vitsen är att göra kolgruvarbetaren mätt
Och där var vitsen att stanna äggen, och inte verka som något annat alls

Vi är flera som berättat för dig, sitta där med fingrarna i öronen och hummar lär inte funka för dig.

Och såklart måste du titta på filmen eller läsa dig till om carbonara för fatta att grädde är carbonara också
Men jag förstår att du inte tittar, för hela din värld kommer raseras.

Såg i filmen att de tog både och, och lät som anledningen var för göra det lite mildare.
Problemet är väl att man får köpa en lite dyrare pecorino.
För känt det med att den smakar pecorino, men svagt.
Men vet jag en gång köpte en som de satt ned 40% och ändå var rätt dyr, den smakade massor.

Sen 2020 då.

Annars smör, hela ägg, persilja, vin lök, vitlök och flera vitlökar är carbonara före, inte samtidigt kanske, men med carbonaran i de olika genom åren.
Och jo, pancetta var det med.

Och en sak vi kan räkna med, även denna "äkta" carbonara kommer ändra sig.

Var det därför colemines wife stannade sina ägg för de skulle vara krämigt?

Och än mer komiskt, varför ge intryck, när det är enklare att använda grädde, som är nyttigare

HAHAHAHA, ingen måste ha en anledning för ha grädde i, för mer än att det är gott

Titta på filmen, eller läs boken, så du blir relevant.

Sen om du säger du föredrar en version, sure, inga problem, men när du påstår skräp, ja, då skrattar vi åt dig istället.

Har du ens ätit carbonara i Italien?
Åk till Rom och lycka till att få en carbonara som innehåller det du själv påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in