Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Fast det blir ju inte samma sak att ta saker till domstol. Sedan var han född 1914. Då var väl de flesta religiösa?
Jag menar att kristnas argument ofta är att en händelse inte går att förklara då måste Gud finnas.
Gissar att du är anhängare av kreationismen ? Därför jag drog exemplet om gravitationslagen.
Men evolutionsteorin kanske är lämpligare exempel.
Sedan finns det väl oändligt med tvivel att Gud inte skulle finnas med tanke på vad för händelser han tillåter ske? Om det är en s.k. ingripande Gud. Andra världskriget t.ex.
Man söker ju efter den bästa förklaringen för saker, om någonting inte kan förklaras enligt ateism men kan förklaras enligt kristendom så är kristendom det bättre alternativet.
Annars har du ju gjort din ateism ofalsifierbar om ingenting någonsin kan räknas som bevis emot den.
"Bara för att någonting inte går att förklara", då har du redan på förhand avgjort att ateism är sant utan att kunna rättfärdiga det med bevis och logik. Det är bara ett sätt att säga "ateism är sant oavsett vad".
Jag är inte kreationist, det är inte så många som är det. Jag tror delvis på evolution också. Det var ju inte gud som startade andra världskriget, det var vi. Hela poängen är ju typ att gud säger "nej, starta inte världskrig! kom igen vad håller ni på med" och mänskligheten säger "vi måste nu kör vi grabbar".