Citat:
Ursprungligen postat av
Burgerbraukeller
Nu var inte exemplet om de finns eller inte, utan om de finns hemma hos MIG. Du vet inte, eller hur?
Men du vet inte heller om jag har gardiner hemma hos mig, eller vilken färg de i så fall är. Eller hur?
Så om gud är en gardin så kanske hen inte finns hos mig. Eller så är det nån annan sorts gud. Det kan du, enligt samma (rätt töntiga) logik inte veta.
Att man inte kan bevisa en negation (annat än genom att kontrollera precis alla möjligheter och variabler) är förvisso helt sant, vetenskapligt logiskt. Men det är bara halva sanningen, och den andra halvan är därför omvänt att man vetenskapligt och logiskt ska kunna bevisa det man påstår.
Du börjar alltså i fel ända, din första utmaning är att bevisa att gud finns. På ett sätt som håller alla de allmänna vetenskapliga kriterierna, inklusive att andra ska kunna upprepa din metod och få samma resultat. Där har du en viss utmaning framför dig, eftersom ingen ännu lyckats med den bedriften. Inte för någon av alla de gudar mänskligheten säger sig tro på.
Jag förstår att du som så många andra troende aggressivt försöker bekräfta din egen tro och skingra dina egna tvivel genom konflikt, i hopp om att din tro skulle blli starkare av att du vinner den konflikten. Men det är ren och skär inbillning, och du är långt ifrån de första.
Dessutom, ifall det råkar vara den kristna guden som just du tror på, så var han tvungen att skicka sin son för att förklara åt alla troende idioter vad den kristna tron går ut på. Och där verkar du inte riktigt ha kommit i mål, eftersom du inte klarar av älska ateister som du älskar dig själv. Det finns också en del andra sedelärande principer i Nya testamentet som direkt står i strid med ditt första inlägg.
En sann kristen skulle därför snarast tolka ditt ogudaktiga beteende som att du låtit dig förföras av guds motsats och nu går hans ärenden, med en överhängande risk att för evigt förlora din själ...