2026-08-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Jag har nyligen lärt mig att om man lägger upp en pinne även om det inte kommer någon direkt efteråt så skapar man ett onödig arbetsmoment för personen i kassan, som måste ta bort pinnen från bandet.

Så bäst är alltså att enbart lägga en pinne om det kommer en person efter. Om det inte finns en kö så kan man uppenbart inte veta om det kommer en person efter, så då är det bäst att inte lägga en pinne.
Citera
2026-08-11, 21:08
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Ni rövhattsKarens håller på sådär med allt, för ni kan inte tolerera att andra inte gör som ni, men när någon säger till att ni gör fel så kan ni inte hålla käften, för då ska ni gapa och skrika om hur ni har rätt och andra har fel.

Nej, det är ingens plikt att lägga dit pinnen, varken den som är före eller efter.
Nej, jag hade bara stått bakom och tänkt massa svordomar inombords.

Pinnen finns där för en anledning men du kan få betala för mina varor också, eller nej vänta, du kommer bli tvungen att säga till kassörskan att det där var minsann inte dina tamponger så du gör det faktiskt lite jobbigt för dig själv, för jag kommer vara tyst och låta den som står före få sköta snacket.
Citera
2026-08-11, 21:40
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Nej, jag hade bara stått bakom och tänkt massa svordomar inombords.

Pinnen finns där för en anledning men du kan få betala för mina varor också, eller nej vänta, du kommer bli tvungen att säga till kassörskan att det där var minsann inte dina tamponger så du gör det faktiskt lite jobbigt för dig själv, för jag kommer vara tyst och låta den som står före få sköta snacket.

Ja det är ju du som är dum i huvet och inte lägger fram pinnen innan du öser upp dina kilovis med tamponger.
Citera
2026-08-11, 21:50
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ja det är ju du som är dum i huvet och inte lägger fram pinnen innan du öser upp dina kilovis med tamponger.
Fast nu gör jag faktiskt det. Alltid!

Men om man vill vara störig så kan man skita i att göra det. Och då blir det personen framför en som får säga till personen i kassan att ”eh det där är inte mitt”. Och det är förstås också lite kul och självförvållat.
Citera
2026-08-11, 21:58
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Jag gör precis som Du.
Citera
2026-08-11, 22:12
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Fast nu gör jag faktiskt det. Alltid!

Men om man vill vara störig så kan man skita i att göra det. Och då blir det personen framför en som får säga till personen i kassan att ”eh det där är inte mitt”. Och det är förstås också lite kul och självförvållat.

Det är inte självförvållat. Och man kan säga att det var idioten bakom som har klent förstånd som inte lade upp pinnen innan denne öste upp sin bråte på bandet.
Citera
2026-08-11, 22:16
Medlem
Timoteuss avatar
Magdalena Ribbing, salig i åmimnelse, inpräntade i svenska folket att pinnen bör läggas efter de egna varorna.
Men detta är en uppfattning bland andra.
Det är artigt, men på intet vis en dödssynd att låta bli.
Citera
2026-08-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är grundfrågan om det är jobbigare att lägga pinnen framför sina varor än bakom? Vad är det här för jävla idioti, det spelar väl ingen roll vem som lägger upp den.

Gör det visst. Den som är bakom kanske inte ser när kunden före lagt upp alla sina varor. Och en del kunder har märkliga fobier mot andras varor (t.ex. grönsaker), vill placera varorna på bandet på ett visst sätt eller vill inte att det ska ligga ett varuberg precis bakom dennes varor. I de fallen stressas kunden av att bakomvarande kund lägger upp pinnen för tidigt.
Citera
2026-08-11, 22:36
Medlem
Citat:

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Jag gör precis likadant.
Citera
2026-08-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
ingen som reflekterat över att bolaget saknar pinnar nu mer :/

Jo. Arb miljöfråga tänker jag
Citera
2026-08-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har inte kunden framför lagt dit pinnen lastar jag på mina varor och lägger pinnen efter mina varor

Ser inte kassan var "gränsen" är och börjar slå in mina varor ihop med kunden framför är jag tyst tittar bort och fnissar inombords kunden framför får panik, kassörskan säger att det låg ingen pinne så nu tar det lite tid och jag har något att fnissa åt resten av dagen

Verkar som "pinnofilerna" som har svårt att lägga upp pinnen efter sina varor är även dom som låter den tomma korgen vara kvar på korghyllan efter lagt upp varorna men orkar inte flytta den tomma korgen till den stapeln där man ställer dom när man är klar så att någon annan måste flytta på den

Ja o tar 10 min för dom att packa kassen då dom måste prata i telefonen samtidigt
Citera
2026-08-11, 22:42
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Det är inte självförvållat. Och man kan säga att det var idioten bakom som har klent förstånd som inte lade upp pinnen innan denne öste upp sin bråte på bandet.
Är det dina egna regler 2026?

Tänk om du håller på att lägga upp varor på rullbandet och så tror personen att du är klar för att du tar lite längre tid på dig så personen sätter pinnen innan du faktiskt ÄR klar, är det inte enklare om du lägger upp den när du är klar? Det finns ingen logik i att vi som står efter dig ska gissa när du är färdig?

Tycker du att jag är trög som lägger upp en pinne efter mig så att personen bakom mig förstår ”varsågod, nu kan du lägga upp dina varor”? Jag tycker att jag är tydlig och beter mig på det viset som man ska när man går utanför dörren och inte är hemma hos sig själv med sina egna regler. Det finns vissa normer ute i samhället att förhålla sig till.. pinnen ingår i det. Om jag går ut från en dörr och jag ser att fler ska ut så håller vi upp dörren för varandra.. jag håller upp för nästa och nästa håller upp för personen bakom sig. Det är bara allmänt förnuft och så man beter sig mot medmänniskor. Det handlar om respekt. Därför blir man irriterad när människor skiter i allt och bara tänker på sig själva, som du gör när du inte lägger upp pinnen efter dig. Visst, en väldigt liten sak men som säger mycket om en person.

Tycker att du ska testa lägga pinnen efter dig nästa gång du handlar och någon står bakom dig i kön, det är inte så farligt som du tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in