2026-08-11, 15:55
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Tycker det är rimligare att den som börjar lägga varor efter någon annan lägger ut "pinnen". Antar att du lägger dit "pinnen" oavsett om någon står bakom dig eller ej.

Är nog inte så nyttiga vridrörelser för den som sitter i kassan att ständigt behöva lägga tillbaks "pinnar" som egentligen inte behövs.
Citera
2026-08-11, 15:56
Medlem
Citat:
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.
Det är naturligtvis du som förväntas lägga upp en "pinne" före dina varor. Ny kund - ny pinne, är väl ganska logiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Min erfarenhet är att ju sämre man mår psykiskt, desto starkare reagerar man på den här grejen.

Så kort sagt: min erfarenhet är att folk som stör sig överdrivet mycket på sådana här små skitsaker inte mår särskilt bra. Det kan också vara så att man passivt eller aktivt söker konflikter med folk på stan, i syfte att få ut sin ilska på någon. Det gjorde jag ofta när jag var ung 😅
Detta, känner exakt likadant.
Citera
2026-08-11, 15:59
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:

Håller helt med, det är jäkligt slött. De gånger jag handlar och kunden för mig "glömmer" att lägga pinnen, brukar jag fråga: " Ursäkta men gör det något om jag lägger en pinne efter dig?". Då säger en del: "Åh förlåt. . . "
Citera
2026-08-11, 15:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jag stör mig på att folk inte använder sökfunktionen:
Trådar finns här sedan "stenåldern"..
https://www.flashback.org/sok/kundpinne
https://www.flashback.org/sok/?query=kassapinne&search_post=1
Citera
2026-08-11, 16:02
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Står det ingen bakom finns ingen anledning att lägga dit den, men kommer det någon kund och börjar lasta upp lägger man så klart dit den efter sina varor

Ja så tycker vissa. Andra tycker att man lägger pinnen före, och det är ju det mest idiotsäkra sättet egentligen. Eller ja: båda funkar.

Det krävs ju ingen som helst ansträngning att lägga dit en liten pinne så vad spelar det för roll? Som Nike, just do it.
Citera
2026-08-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask

Sedan är frågan - Ska pinnen läggas på tvärs eller längs med bandet?

Längs med förstås, då det underlättar ergonomin för kassabiträdet som lyfter pinnen och lägger den i pinn-skenan. Lägger man pinnen på tvärs måste kassabiträdet rotera pinnen för varje kund och har du två tusen kunder om dagen blir det två tusen pinn-vändningar om dagen och slitage på handledsbenen i onödan.

Håller med ordentligt!!

Lägger jag upp varupinnen så har jag rätten att bestämma hur den ska ligga!

Och när någon ändrar på den så ändrar jag tillbaka den direkt till längsläge och ger dem arga blicken
Citera
2026-08-11, 16:07
Medlem
Citat:

Tävlar du i stafett? Annars skulle det vara en sport som du skulle älska! Tänk hur undebart du skulle må varenda gång du räcker över stafettpinnen till din medspelare!

Annars finns en tråd redan:

(FB) Beteenden i matvaruaffärer och kassan (Sammanfogad)
Citera
2026-08-11, 16:11
Medlem
Batagares avatar
Välfärdsproblem...
Pinne, är inte det eftersökta ordet "varuavskiljare" ?
Citera
2026-08-11, 16:13
Medlem
53....so whats avatar
Inget att bry sig om... släng fram pinnen lite vårdslöst med en smäll som alla kan se o höra, lägg sen upp dina egna varor... och en pinne.

Testade att lägga pinnen åt fel håll efter mig för att se reaktionen. Klart att nästa kund la den rätt med en blängande min... tänk att bry sig?

Edit. Skall ta o testa både 2 och 3 så får vi se.
Citera
2026-08-11, 16:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ja så tycker vissa. Andra tycker att man lägger pinnen före, och det är ju det mest idiotsäkra sättet egentligen. Eller ja: båda funkar.

Det krävs ju ingen som helst ansträngning att lägga dit en liten pinne så vad spelar det för roll? Som Nike, just do it.
Sunt förnuft att slänga dit pinnen efter sina varor

Men är det okej att låta kundkorgen stå kvar tom på korghyllan, det är ingen som helst ansträngning att som ny kund ställa den där den ska vara vad spelar det för roll om kunden framför bara låter den stå där efter sig är det lika dant där anser du? Kundvagnar som någon bara ställer bakom någon annans bil som denne någon måste flytta dit där den ska vara?

Är det också att det inte spelar någon roll?

Finns något som heter att hjälpas åt i samhället man lägger dit pinnen efter sina varor, ställer den tomma korgen och kundvagnen där dom ska vara man kan tro att folk har sin mamma med och handlar som håller undan och fixar så det blir hänsyn och inte bara släpper det där man står som någon annan får hålla ordning på jösses vad är det för fel på folk
Citera
2026-08-11, 16:16
Medlem
Pinnen sitter i ryggmärgen. Försöker t.o.m vända streckkoden för att underlätta för kassan.
Citera
2026-08-11, 16:17
Medlem
2560ps avatar
Är grundfrågan om det är jobbigare att lägga pinnen framför sina varor än bakom? Vad är det här för jävla idioti, det spelar väl ingen roll vem som lägger upp den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in