2026-08-11, 15:21
Medlem
2560ps avatar
Där jag handlar är det oftast onödigt att lägga upp en pinne, det är aldrig lång kö eller trångt i kassan. Om det är omotiverat (typ en halvmeter till nästa kunds prylar, och kassörskan sett mig sluta lägga på grejer) brukar jag undvika att lägga på pinnen - av hänsyn till kassörskan. Det blir många onödiga rörelser för henne under en dag när hon ska lägga tillbaks den, om den inte behövts.

MEN, är det kö och trångt läggs den alltid på. Och som svar på frågan, nej jag retar mig inte på om någon glömmer, jag lägger dit den själv om det behövs.
Citera
2026-08-11, 15:21
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Min erfarenhet är att ju sämre man mår psykiskt, desto starkare reagerar man på den här grejen.

De som mår riktigt psykiskt dåligt kan rakt av säga till sina egna barn (under 15): "Kolla, vilken idiot som inte lägger en pinne efter sina varor." Detta har jag själv upplevt.

Minns att jag också reagerade starkt på detta när jag var yngre och mådde väldigt dåligt psykiskt. Då tyckte jag också att dessa människor var "idioter" även om jag inte sa det rakt ut.

Under mitt liv har jag jobbat jättemycket för att må bättre. Jag gar gått i terapi, börjat meditera, börjat träna och allt det där.

Nu för tiden blir jag aldrig arg om någon glömmer lägga pinnen. På grund av att:

* Det är ju ingen svår sak att göra. Jag kan lika gärna göra det själv. Ansträngning = 0

* Personen framför kanske är gammal, stressad eller helt enkelt glömmer. Varför ska jag ta det personligt?

* Om jag hade glömt, hur hade jag velat bli behandlad? Jag hade nog velat att personen bakom bara la dit pinnen, eller frågade "Är du klar?" som en vänlig påminnelse. Jag hade definitivt inte uppskattat om personen i fråga hade ställt till med en scen, blivit arg på mig, låtit kassörskan scanna in hens varor på mitt kvitto osv.

* Jag tänker att vi alla har nog med problem som det är redan.

* Du har rätt i att många ser det som en "oskriven regel" att man lägger pinnen EFTER sina varor. Men för många är det en oskriven regel att lägga pinnen FÖRE sina varor. Hur vet du att just du har rätt?

(Dessutom blir det onödigt arbete för kassörskan om det inte står någon bakom dig och du har lagt dit en pinne i onödan).

Så kort sagt: min erfarenhet är att folk som stör sig överdrivet mycket på sådana här små skitsaker inte mår särskilt bra. Det kan också vara så att man passivt eller aktivt söker konflikter med folk på stan, i syfte att få ut sin ilska på någon. Det gjorde jag ofta när jag var ung 😅

Håller med, att jävlas med människor på ett sånt sätt är inte ett helt friskt beteende!
Citera
2026-08-11, 15:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Javisst är det, men så kanske diagnos muppen lär sig att lägga dit pinnen efter sina varor och kommer på att oj det var inte så jobbigt att lägga dit den

"Diagnos muppen" kan vara en stressad människa, äldre, dement, utbränd, funktionshindrad, kan ha haft en riktigt jobbig dag, kanske förlorat någon eller har sjuka barn hemma, kanske helt enkelt glömt.

Det kan också vara någon som anser att man ska lägga pinnen FÖRE sina varor, så slipper man lägga den i onödan om det inte kommer nån bakom.

Tror du att du hade kunnat förlåta en människa som enligt dig har gjort detta fruktansvärda misstag - om hen vände sig om och sa: "Oj, jag ber om ursäkt." Eller är det oförlåtligt?
Citera
2026-08-11, 15:23
Medlem
knasen79s avatar
Det här verkar ju väcka starka känslor åt båda hållen. Jag kan tycka att det är osvenskt beteende att inte lägga upp pinnen efter sig i respekt för medmänniskorna.

Jag antar att svaren i tråden talar sig tydliga språk, vem som hör hemma i det här landet och vem som inte gör det.
Citera
2026-08-11, 15:24
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Där jag handlar är det oftast onödigt att lägga upp en pinne, det är aldrig lång kö eller trångt i kassan. Om det är omotiverat (typ en halvmeter till nästa kunds prylar, och kassörskan sett mig sluta lägga på grejer) brukar jag undvika att lägga på pinnen - av hänsyn till kassörskan. Det blir många onödiga rörelser för henne under en dag när hon ska lägga tillbaks den, om den inte behövts.

MEN, är det kö och trångt läggs den alltid på. Och som svar på frågan, nej jag retar mig inte på om någon glömmer, jag lägger dit den själv om det behövs.

Jag förklarar dig härmed psykiskt frisk
Citera
2026-08-11, 15:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
"Diagnos muppen" kan vara en stressad människa, äldre, dement, utbränd, funktionshindrad, kan ha haft en riktigt jobbig dag, kanske förlorat någon eller har sjuka barn hemma, kanske helt enkelt glömt.

Det kan också vara någon som anser att man ska lägga pinnen FÖRE sina varor, så slipper man lägga den i onödan om det inte kommer nån bakom.

Tror du att du hade kunnat förlåta en människa som enligt dig har gjort detta fruktansvärda misstag - om hen vände sig om och sa: "Oj, jag ber om ursäkt." Eller är det oförlåtligt?
Visst jamen jodå puss nu ska ingen få ont I röven men man lägger dit pinnen efter sina varor lika självklart som att ta på sig kläder när man ska ut
Citera
2026-08-11, 15:27
Medlem
Nånting som stör mig mer är snarare personerna som står bakom mig och trampar, och nästan slänger upp grejerna demonstrativt snabbt när jag har lagt upp pinnen.
Det kommer ju liksom inte att gå snabbare för kassörskan om deras prylar ligger bakom mina och väntar i korgen eller på bandet.

För ämnet: det stör inte mig. Ligger inte pinnen där så lägger jag den där själv om jag behöver, eller så ligger mina prylar kvar i korgen tills det finns en uppenbar lucka mellan mina och föregåendes kund.
Citera
2026-08-11, 15:30
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Spelar väl ingen roll vem som lägger pinnen. Huvudsaken är att pinnen är där...

För åratal sedan fick man lägga pinnen själv, efter kunden som var före, och alltså innan man la upp sina varor. Kunden före gjorde det väldigt väldigt sällan. Och gjorde någon det var det väl för att vara artig eller för att denne var rädd att varorna skulle blandas ihop. Är inte jättevanligt idag heller att kunder lägger pinnen efter varorna...

Ligger det ingen pinne ordnar man det själv. Man lägger inga varor efter en annan kund utan pinne mellan. Alternativt väntar man till det inte längre finns några varor kvar på bandet innan man lägger upp sina egna. Men onödigt det med när det finns pinnar att lägga mellan. Larv!
Citera
2026-08-11, 15:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?

Du beter dig illa. Det är självklart kunden efteråt som lägger dit en pinne framför sina varor för att visa att här är mina varor.
Citera
2026-08-11, 15:33
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Spelar väl ingen roll vem som lägger pinnen. Huvudsaken är att pinnen är där...

För åratal sedan fick man lägga pinnen själv, efter kunden som var före, och alltså innan man la upp sina varor. Kunden före gjorde det väldigt väldigt sällan. Och gjorde någon det var det väl för att vara artig eller för att denne var rädd att varorna skulle blandas ihop. Är inte jättevanligt idag heller att kunder lägger pinnen efter varorna...

Ligger det ingen pinne ordnar man det själv. Man lägger inga varor efter en annan kund utan pinne mellan. Alternativt väntar man till det inte längre finns några varor kvar på bandet innan man lägger upp sina egna. Men onödigt det med när det finns pinnar att lägga mellan. Larv!

Med samma logik behöver man ju aldrig ställa tillbaka kundvagnen heller. Huvudsaken är att någon till slut gör det. Den som behöver den får väl hämta den där förra kunden lämnade den. Larvigt att förvänta sig någon slags ordning.
Citera
2026-08-11, 15:34
Medlem
Jag vill nog hellre gnälla på Lidl som har så obscent långt band i början, och ingenting (typ) i slutet, så man måste stressa ner sina prylar i kassen. I min lokala Lidl så har de iaf en höger- och en vänster-bana.

Jag vet ju att tanken är att man ska plocka prylarna tillbaka i vagnen/korgen, gå till bordet bakom och packa i sin påse, men vem fan gör det?! I min lokala butik har de dessutom plockat bort borden bakom... (antar att det var i samband med dubbla utbanor då)
Citera
2026-08-11, 15:35
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du beter dig illa. Det är självklart kunden efteråt som lägger dit en pinne framför sina varor för att visa att här är mina varor.

”Självklart” är ett starkt ord för en regel du precis hittade på.

Jag ser det enklare: jag avslutar efter mig, du avslutar efter dig. Pinnen efter varorna är ungefär den minsta möjliga ansträngningen för att lämna ordning efter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in