Citat:
Ursprungligen postat av
knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.
Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.
Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?
Min erfarenhet är att ju sämre man mår psykiskt, desto starkare reagerar man på den här grejen.
De som mår riktigt psykiskt dåligt kan rakt av säga till sina egna barn (under 15): "Kolla, vilken idiot som inte lägger en pinne efter sina varor." Detta har jag själv upplevt.
Minns att jag också reagerade starkt på detta när jag var yngre och mådde väldigt dåligt psykiskt. Då tyckte jag också att dessa människor var "idioter" även om jag inte sa det rakt ut.
Under mitt liv har jag jobbat jättemycket för att må bättre. Jag gar gått i terapi, börjat meditera, börjat träna och allt det där.
Nu för tiden blir jag aldrig arg om någon glömmer lägga pinnen. På grund av att:
* Det är ju ingen svår sak att göra. Jag kan lika gärna göra det själv. Ansträngning = 0
* Personen framför kanske är gammal, stressad eller helt enkelt glömmer. Varför ska jag ta det personligt?
* Om jag hade glömt, hur hade jag velat bli behandlad? Jag hade nog velat att personen bakom bara la dit pinnen, eller frågade "Är du klar?" som en vänlig påminnelse. Jag hade definitivt inte uppskattat om personen i fråga hade ställt till med en scen, blivit arg på mig, låtit kassörskan scanna in hens varor på mitt kvitto osv.
* Jag tänker att vi alla har nog med problem som det är redan.
* Du har rätt i att många ser det som en "oskriven regel" att man lägger pinnen EFTER sina varor. Men för många är det en oskriven regel att lägga pinnen FÖRE sina varor. Hur vet du att just du har rätt?
(Dessutom blir det onödigt arbete för kassörskan om det inte står någon bakom dig och du har lagt dit en pinne i onödan).
Så kort sagt: min erfarenhet är att folk som stör sig överdrivet mycket på sådana här små skitsaker inte mår särskilt bra. Det kan också vara så att man passivt eller aktivt söker konflikter med folk på stan, i syfte att få ut sin ilska på någon. Det gjorde jag ofta när jag var ung 😅