2026-08-11, 17:01
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Creme fraiche går jättebra.
Eller bara olja om du inte vill ha mejeriprodukter.

Ärt-visp?
Citera
2026-08-11, 17:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Hela frågan är egentligen semantisk huruvida en rätt kan behålla namnet även om ingredienserna byts ut.
Matnamn fungerar som varumärken/kategorier med (informellt) överenskomna kriterier, och frågan blir var gränsen går för hur mycket man kan avvika innan namnet lämnar chatten.
Rätten är inte statiskt, det är bara puristerna som som försöker påstå det, och den kom 2020.
Och tror där hela problemet grundar sig i, det finns de som inbillar sig det går bara göra på ett sätt.
Men carbonaran berättar det finns många sätt, dock är det relativt små skillnader på dom.
Så det är inte så att det är vitt skilda rätter, men såklart, vitlök, vitt vin och persilja, är kanske lite mer.
Men de andra är rätt lika faktiskt.

En del har stannat ägg, en del har ägg och grädd, andra har ägget inte stannat, en del har hela ägg osv.
Men i grund och botten är det rätt små skillnader mellan dessa carbonaras.
Citera
2026-08-11, 17:22
Avslutad
Citat:
Ärt-visp?

Vad fan är ärt-visp?
Citera
2026-08-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det många inte förstår är den där grejen att man har äggulor som blir riktigt krämiga och ger intrycket av grädde.

Det är grejen med en carbonara. Sedan kan du väl få ha vitlök i den. Men grädde är nono, då har man inte förstått.

Är ju stärkelsen från pastavattnet som bidrar till krämigheten, är det vitlök i är det inte en autentisk carbonara, inte bacon heller.
Citera
2026-08-11, 18:05
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriz
Är ju stärkelsen från pastavattnet som bidrar till krämigheten, är det vitlök i är det inte en autentisk carbonara, inte bacon heller.

Autistisk menar du kanske
Citera
2026-08-11, 18:06
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Vad fan är ärt-visp?

Flåt, jag menade Åker-Böna-och-Raps-Visp
https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/mejeri/vegetabilisk-mejeri/vaxtbaserad-visp/
Citera
2026-08-11, 18:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vitlök, visst är det en carbonara och beskriven i 1954 La cvucina, och har en hel krossad vitlök, som man sen tar bort.

1992 Marcella Hazan - The Essentials of Classic Italian cooking, 4 vitlökar.

Så jo, det är carbonara även då.

En intressant sak är många av carbonara recepten har inget pastavatten alls, men ja, det är en bra sak att använda i mitt tycke.
Tycker det inte alls gör bort sig i rätten.
Citera
2026-08-11, 18:16
Medlem
East.Clintfoods avatar
Räknas svensk carbonara som carbonara? https://assets.icanet.se/q_auto,f_auto/imagevaultfiles/id_160297/cf_259/carbonara-med-grona-artor-722120.jpg

Bubblare:

Senast redigerad av East.Clintfood 2026-08-11 kl. 18:20.
Citera
2026-08-11, 18:33
Avslutad
Citat:

Jodå, både bacon och vitlök kan ingå i en carbonara.
Det är inte mindre autentiskt med bacon än med någon annan liknande grisprodukt.
Citera
2026-08-11, 18:36
Avslutad
Citat:
Flåt, jag menade Åker-Böna-och-Raps-Visp
https://www.garantskafferiet.se/vara-produkter/mejeri/vegetabilisk-mejeri/vaxtbaserad-visp/

Om man gör en vegansk pastasås så tycker jag inte att det är carbonara.
Jag kan inte hitta belägg för att vegogrädde historiskt har använts i carbonara, kan du?
Citera
2026-08-11, 19:06
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Om man gör en vegansk pastasås så tycker jag inte att det är carbonara.
Jag kan inte hitta belägg för att vegogrädde historiskt har använts i carbonara, kan du?

Jag uppskattar en klassisk italiensk Carbonara mest men det är inte det som är mest intressant med den här tråden. ÄR man riktigt jäkla hungrig funkar pasta med brunsås med kassler, ingen favorit men det går ner...

Den polariserade uppfattningen om att rätten absolut inte kan innehålla grädde eller vegansk substitut är jäkligt spännande, när kom koncensus om vad som får ingå i rätten?
Citera
2026-08-11, 19:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag uppskattar en klassisk italiensk Carbonara mest men det är inte det som är mest intressant med den här tråden. ÄR man riktigt jäkla hungrig funkar pasta med brunsås med kassler, ingen favorit men det går ner...

Den polariserade uppfattningen om att rätten absolut inte kan innehålla grädde eller vegansk substitut är jäkligt spännande, när kom koncensus om vad som får ingå i rätten?

Caronara är ett original. Men metoden för carbonara går att använda i evighet med andra såser och kött och pastasorter

* Blanda ost och äggulor eller hela ägg i rumstemp, ta i mer ost för det ska ju liks rivas på mer ändå

* Sen handlar det bara om att pastan inkl fläsket, fettet eller vilket kött som helst som blandas med -pastan inkl ev lite täckande annan sås i pastan redan håller rätt temp totalt sätt, är man osäker fram en mätare och mät 78-80 grader

Sen i med äggost mixen och rör om och kasta runt i 1 minut (viktigt moment)

Dvs du skulle kunna göra carbonara metoden med din brunsås redan i pastan med kasslern
genom att tillsätta råa ägg och riven ost eller skippa osten om du vill samt lite pasta vatten

....

Gör en ostsås med mjölk grädde ev mjöl och annat i som kött, häll över det med ryckande het spagetti , mät tempen och kasta i äggulorna och veva som gfan och kasta runt ... carbonaremetod uppfylld så det blir slätt och lent och blankt, ej äggröra

Dina ägg är nu emulgerade med sås och spagetti, end of story
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-11 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in