Citat:
Det är carbonarans recept som säger grädda, är du svårt okunnig verkligen?
Citat:
Användaren saknar den intelligens för förstå den enkla.
Citat:
Vadå behövs?Vad betyder det ens?
Det är en god ingrediens för en riktig carbonara, och nyttigare än äggulor.
Citat:
Och en sak till, man behöver inte ägg heller för göra det krämigt och inte heller använder grädde.Då måste ju den ingrediensen vara rätt, och med den skeva argumentet vi får av hen.
Citat:
Filmen har ALLA källor till det dom säger där.
Är du riktigt säker på det? Har du någon källa som inte är en film?
Jo, du kan få samma krämighet av ägg som av grädde i en carbonara. Det är ju det som är grejen med rätten.
Jag rekommenderar dig verkligen att beställa den på en riktigt bra restaurang som gör den a la minute, du kommer svimma av lycka.
Jo, du kan få samma krämighet av ägg som av grädde i en carbonara. Det är ju det som är grejen med rätten.
Jag rekommenderar dig verkligen att beställa den på en riktigt bra restaurang som gör den a la minute, du kommer svimma av lycka.
Och det hade du vetat om du tittade på den
Du kan få samma krämighet med andra saker, därför är argumentet att vi måste använda dom istället för grädde och äggulor.
Ja, carbonara med grädde är guda gott, det har du rätt i.(Grattis en gång fick du något rätt.)
Citat:
Det är en sak att säga vad man föredrar, en sak att ljuga och säga det inte är en carbonara om det är grädde i.
Enig.
Man gör ju som man vill såklart, men jag skulle aldrig våga beställa en carbonara på en restaurang, iaf inte utan att fråga hur de gör den först. Jag vill ha min som Stiffinger och Beckahästen, men det beror väl på att min italienska farsa gör den så, så jag är uppväxt med det.
Läste förresten om en som ville ha sin pasta kokt i 20 min, för de åt aldrig pasta hemma hos henne när hon var liten. Hon ville ha spaghettin som hon fick den i skolan. Inget fel i det såklart, men de flesta är nog överens om att det inte är riktigt så det är meningen att den ska vara.
Man gör ju som man vill såklart, men jag skulle aldrig våga beställa en carbonara på en restaurang, iaf inte utan att fråga hur de gör den först. Jag vill ha min som Stiffinger och Beckahästen, men det beror väl på att min italienska farsa gör den så, så jag är uppväxt med det.
Läste förresten om en som ville ha sin pasta kokt i 20 min, för de åt aldrig pasta hemma hos henne när hon var liten. Hon ville ha spaghettin som hon fick den i skolan. Inget fel i det såklart, men de flesta är nog överens om att det inte är riktigt så det är meningen att den ska vara.
Lögnen respekterar ingen, egen smak, sure, inga problem alls för mig.
Och jag äter den på många sätt, och lärt mig två nya carbonaras, en där man dränerar av fettet från pancettan, inget pastavatten, helt ägg, och rör om flitigt tills ägget har stannat.
Och sen en med vitt vin, persilja och vitlök.
Dom carbonara ska jag testa något längre fram.
Citat:
Det man vet är att första gången man ser carbonara recept nedskrivit och är av en restaurang i USA, och en coleminerr wifes recept 1952.
Alltid lika töntigt att "försvara" rätten och gatekeepa vilka ingredienser som ska i. Det finns inte ett enskilt recept för rätten som kan anses vara korrekt. Man vet inte hur ursprungsreceptet såg ut, eftersom man inte vet hur rätten uppstod. Teorierna avlöser varandra men ett svar lär aldrig nås.
Vilken ost eller vilket fläsk som används, huruvida mejeriprodukter ska i, om det ska vara hela ägg eller bara äggulor, lök eller vitlök eller ingetdera, ärtor - ja, alla dessa frågor förblir obesvarade, alla är lika mycket rätt och fel.
Däremot kan man ju kartlägga de tidigaste recepten som finns för rätten - till exempel första gången som guanciale förekom 1960, där även grädde fanns med i samma recept. En sådan sak gör att det blir bisarrt att nu 60 år senare stå och säga att en ingrediens är korrekt och den andra inte.
Som fenomen är Carbonara-mannen annars oerhört intressant. En kombination av en allmän utbredd fascination för det enkla och relativt tråkiga italienska köket tillsammans med den uppåtgående trenden med män som allt oftare lagar mat på ett "tävlingssätt" har lett till en uppsjö av dessa olidliga Carbonara-män.
Vilken ost eller vilket fläsk som används, huruvida mejeriprodukter ska i, om det ska vara hela ägg eller bara äggulor, lök eller vitlök eller ingetdera, ärtor - ja, alla dessa frågor förblir obesvarade, alla är lika mycket rätt och fel.
Däremot kan man ju kartlägga de tidigaste recepten som finns för rätten - till exempel första gången som guanciale förekom 1960, där även grädde fanns med i samma recept. En sådan sak gör att det blir bisarrt att nu 60 år senare stå och säga att en ingrediens är korrekt och den andra inte.
Som fenomen är Carbonara-mannen annars oerhört intressant. En kombination av en allmän utbredd fascination för det enkla och relativt tråkiga italienska köket tillsammans med den uppåtgående trenden med män som allt oftare lagar mat på ett "tävlingssätt" har lett till en uppsjö av dessa olidliga Carbonara-män.
Det är första, sen omnämnts tidigare men inte gett mycket mer.
Om jag minns så var första omnämningen 1902.
Stackare, det är verkligen inte samma sak.
Det är precis som att jag säger jag kan spela fotboll, inte faan är jag någon messi för detta
Citat:
Yup, du kan göra carbonara med grädde och utan grädde, bägge är carbonara.(Ja, om man nu följer det övriga i dessa carbonara recept.
Folk som äter sin carbonara utan grädde & veganer som steker en morot till lunch och tycker det är jättegott lägger jag i samma hög.
Man kan absolut göra carbonaran utan grädde & man kan äta den där stekta moroten men hur kul och gott är det?
Mat ska vara nåt mer än bara bukfylla.
Man kan absolut göra carbonaran utan grädde & man kan äta den där stekta moroten men hur kul och gott är det?
Mat ska vara nåt mer än bara bukfylla.
Citat:
Själv gör jag hellre andra rätter än köttfärssås om det ska vara grädde i, de blir godare än med köttfärssås.
Där håller jag med dig, och därav lite min motvilja mot grädde i just carbonara. Jag tycker den ger en bismak som inte ska vara där (det bli för sött). Är man van att en rätt ska smaka på ett visst sätt så är man. Jag vill t.ex. heller inte ha grädde i köttfärssås, men vet att många har det. I många rätter tycker jag dock det är underbart med grädde, och man gör ju som man vill.
Men smaken är som baken och delad, dock är det även carbonara om det är grädde i.
Sen vad du föredrar är en annan sak, och det kan man ha respekt för, inte denna lögnare här som påstår det inte är carbonara om det är grädde i.

Och ruccola tycker iaf jag låter gott till, det är ju typ "färsk peppar" i någon mån.