2026-08-11, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beckahesten
Förstår inte heller gräddpytsandet i carbonara, tycker det blir en helt annan smak med grädde. Har inte grädde i risotto heller.

Grädde har man i en gräddsås och då ids man inte hålla på med ägg samtidigt utan då kör man grädde och möjligen ost. Tex ost och skinksås.

Det finns ju varianter av carbonara som mer eller mindre är en gräddsås.
Citera
2026-08-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Grädde i carbonara förekommer för att det alltid har gjort det, sedan rätten började kallas spaghetti carbonara har den gjorts bl.a på grädde.
Är du riktigt säker på det? Har du någon källa som inte är en film?

Citat:
Om man gillar grädde i pastasås så behövs det såklart grädde.
Du kan aldrig få ägg att smaka grädde.
Jo, du kan få samma krämighet av ägg som av grädde i en carbonara. Det är ju det som är grejen med rätten.

Jag rekommenderar dig verkligen att beställa den på en riktigt bra restaurang som gör den a la minute, du kommer svimma av lycka.
Citera
2026-08-11, 10:28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Absolut. Men det behövs inte i en carbonara. Där får man krämighteten istället av äggen.

Att det ens förekommer tror jag beror på att man tror att carbonarans krämighet beror på grädde.

Enig.

Citat:
Ursprungligen postat av Beckahesten
Förstår inte heller gräddpytsandet i carbonara, tycker det blir en helt annan smak med grädde. Har inte grädde i risotto heller.

Samma här.

Grädde har man i en gräddsås och då ids man inte hålla på med ägg samtidigt utan då kör man grädde och möjligen ost. Tex ost och skinksås.

Citat:
Grädde i carbonara förekommer för att det alltid har gjort det, sedan rätten började kallas spaghetti carbonara har den gjorts bl.a på grädde.

Om man gillar grädde i pastasås så behövs det såklart grädde.
Du kan aldrig få ägg att smaka grädde.

Man gör ju som man vill såklart, men jag skulle aldrig våga beställa en carbonara på en restaurang, iaf inte utan att fråga hur de gör den först. Jag vill ha min som Stiffinger och Beckahästen, men det beror väl på att min italienska farsa gör den så, så jag är uppväxt med det.

Läste förresten om en som ville ha sin pasta kokt i 20 min, för de åt aldrig pasta hemma hos henne när hon var liten. Hon ville ha spaghettin som hon fick den i skolan. Inget fel i det såklart, men de flesta är nog överens om att det inte är riktigt så det är meningen att den ska vara.
Citera
2026-08-11, 10:49
Medlem
Alltid lika töntigt att "försvara" rätten och gatekeepa vilka ingredienser som ska i. Det finns inte ett enskilt recept för rätten som kan anses vara korrekt. Man vet inte hur ursprungsreceptet såg ut, eftersom man inte vet hur rätten uppstod. Teorierna avlöser varandra men ett svar lär aldrig nås.

Vilken ost eller vilket fläsk som används, huruvida mejeriprodukter ska i, om det ska vara hela ägg eller bara äggulor, lök eller vitlök eller ingetdera, ärtor - ja, alla dessa frågor förblir obesvarade, alla är lika mycket rätt och fel.

Däremot kan man ju kartlägga de tidigaste recepten som finns för rätten - till exempel första gången som guanciale förekom 1960, där även grädde fanns med i samma recept. En sådan sak gör att det blir bisarrt att nu 60 år senare stå och säga att en ingrediens är korrekt och den andra inte.

Som fenomen är Carbonara-mannen annars oerhört intressant. En kombination av en allmän utbredd fascination för det enkla och relativt tråkiga italienska köket tillsammans med den uppåtgående trenden med män som allt oftare lagar mat på ett "tävlingssätt" har lett till en uppsjö av dessa olidliga Carbonara-män.
Citera
2026-08-11, 12:05
Avslutad
Citat:
Är du riktigt säker på det? Har du någon källa som inte är en film?

Jo, du kan få samma krämighet av ägg som av grädde i en carbonara. Det är ju det som är grejen med rätten.

Jag rekommenderar dig verkligen att beställa den på en riktigt bra restaurang som gör den a la minute, du kommer svimma av lycka.

Jag har ätit carbonara i över 20 länder, på några av dom bästa pastakrogarna i USA och Italien.
Jag är något av en expert på ämnet.
Jag tycker att carbonara på bara ägg och ost är sjukt gott och i 99,9% av gångerna jag har ätit carbonara på bättre ställen har den gjorts utan grädde.

Har du någon restaurang att rekommendera som jag kanske inte har varit på?

Och självklart kan du få krämighet av ägg, men du kan inte få ägg att SMAKA grädde.
Förstår du skillnaden?
Senast redigerad av Ljusberg 2026-08-11 kl. 12:12.
Citera
2026-08-11, 12:12
Medlem
Citat:
Jag har ätit carbonara i över 20 länder, på några av dom bästa pastakrogarna i USA och Italien.
Jag tycker att carbonara på bara ägg och ost ät sjukt gott.

Har aldrig ätit rätten på någon a la carterestaurang.
Citera
2026-08-11, 12:14
Avslutad
Citat:
Har aldrig ätit rätten på någon a la carterestaurang.

Hur kan du då vara så insatt i ämnet? Om aldrig ans har ätit carbonara i Italien eller USA???
Citera
2026-08-11, 12:16
Medlem
Citat:
Hur kan du då vara så insatt i ämnet? Om aldrig ans har ätit carbonara i Italien eller USA???
Jag kan laga mat.
Citera
2026-08-11, 12:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Jag tycker att carbonara på bara ägg och ost är sjukt gott och i 99,9% av gångerna jag har ätit carbonara på bättre ställen har den gjorts utan grädde.

Och självklart kan du få krämighet av ägg, men du kan inte få ägg att SMAKA grädde.
Förstår du skillnaden?

Där håller jag med dig, och därav lite min motvilja mot grädde i just carbonara. Jag tycker den ger en bismak som inte ska vara där (det bli för sött). Är man van att en rätt ska smaka på ett visst sätt så är man. Jag vill t.ex. heller inte ha grädde i köttfärssås, men vet att många har det. I många rätter tycker jag dock det är underbart med grädde, och man gör ju som man vill.
Citera
2026-08-11, 12:52
Avslutad
Citat:
Jag kan laga mat.

Det kan jag också.
Jag har jobbat med mat och dryck i 35 år.
Som alla duktiga matlagare är jag intresserad av att äta maträtter i deras ursprungsländer.

Om du inte har ätit carbonara i USA eller Italien så kan du omöjligt veta hur det kan och ska smaka.

Varför äter du inte carbonara på restaurang?
Citera
2026-08-11, 13:08
Medlem
Folk som äter sin carbonara utan grädde & veganer som steker en morot till lunch och tycker det är jättegott lägger jag i samma hög.

Man kan absolut göra carbonaran utan grädde & man kan äta den där stekta moroten men hur kul och gott är det?

Mat ska vara nåt mer än bara bukfylla.
Citera
2026-08-11, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Där håller jag med dig, och därav lite min motvilja mot grädde i just carbonara. Jag tycker den ger en bismak som inte ska vara där (det bli för sött). Är man van att en rätt ska smaka på ett visst sätt så är man. Jag vill t.ex. heller inte ha grädde i köttfärssås, men vet att många har det. I många rätter tycker jag dock det är underbart med grädde, och man gör ju som man vill.

Exakt så.
Jag tycker inte heller om att ha grädde i carbonara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in