Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Jag är inte provocerad av dina inlägg, jag har mer försökt förklara för dig att ditt synsätt är vad som gör att unga kvinnor känner "jag behöver fan stå på egna ben ekonomiskt, om det är sådär män ser på oss kvinnor!". Dvs. Det är män som du som driver fram självständiga kvinnor. Inte feminismen. Feminismen hjälper dem bara på traven.
Det är alltså inte feminismen som har drivit kvinnor att bli "karriärslystna", utan det är män med ditt synsätt på kvinnor som har drivit fram "karriärslystnad" hos kvinnor.
Män skaffar sig karriär för att kunna få kvinnor. Kvinnor skaffar sig karriär för att inte bli livegna om mannen deras lämnar dem av någon orsak. Tex. För att hon är äldre och han vill ha en yngre.
Bimbodeluxe har fattat andemenningen i vad jag menar med mina inlägg:
Samtidigt finns det alltid ett stort mått med halmgubbe i ditt sätt att argumentera. Om en kvinna jobbar som sjuksyrra eller förskolelärare och sen går ned till deltid för att ta hand om barn, så är hon ju fortfarande självständig på det sättet att hon i nödfall alltid kan flytta ifrån en man och gå upp till heltid. På dig låter det som att kvinnan behöver lång karriär och utbildning för att vara självständig.
Samtidigt är en kvinna som prioriterar ta hand om barn istället för karriär i många fall mer attraktiv för män, än en kvinna som prioriterar karriär. Sen har du hela aspekten med kärlek, som förmodligen är hyfsad orelaterad till både karriär och till viss del ålder.
Det jag förespråkar är ju äkta kärlek som inte bygger på att man aldrig får åldras och bli ful. Kvinnan får gärna vara självständig men ifall hon prioriterar karriär/utbildning före barn, så är det oattraktivt.
Det som händer i praktiken tror jag är följande: unga kvinnor är sexiga, glada och trevliga och 99% av hetero män finner dem attraktiva. Sen finns det kvinnor 34 år med lång utbildning och karriärer, dessa vill fortfarande ha män som är något "över" dem, något äldre, välutbildade, välbetalda, vältaliga, långa, snygga osv. Problemet är att dessa män hellre väljer en 26-årig tjej som är mindre krävande och istället gladare och mer omhändertagande och fertil.