2026-08-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Håller inte alls med. StockholmHolmes 5:e bild är synnerligen intressant, ja direkt avgörande. Är inte det en trappavsats ? Är det alltså nivåskillnad mellan inre rummet där Tor ligger och där den åtalade drar in Gerd ? Den åtalade är rökt ! Tror inte ens jag behöver förklara varför !

Det bevisar ingenting, hade jag velat gömma någon i ett hus eller lada hade jag ju inte dumpat personen direkt innanför dörren, det fattar du väl själv. jag hade ju självklart släpat in personen en bit längre in.

Betyder det att jag tror att MGM är oskyldig? nej såklart, det är han som dödat dom båda.
Citera
2026-08-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Märker att du tycker att folk tjatar som statyerna också...

- För mig är analysen av blodspåret psykologi/beteende: bara en person som dödat och gömt Tor släpar ni Gärd så långt och direkt in till samma plats i ladan.

- För mig (och andra tror jag) är det där med statyerna psykologi/beteende: att ställa ut statyer på allmän plats, i skogen som det skrivs om i tidningen och andra inte vet nåt om, samt hur han myste när han berättade om det för sin mamma och syster tyder för mig på någon som vill ha kontroll och hemligheter, vill veta saker som den har gjort som är ute i det offentliga och pratas om men bara han vet vem som faktiskt har gjort det. Kan psykologiskt länkas ihop ganska klart med att han suttit på hemligheten kring Brattåsmorden som alla talat om men ingen kunnat lösa.

Psykologi & beteende. Intressanta grejer eller vad säger du?

jag tror också din analys är rätt, men den bevisar faktiskt inget. hade jag velat gömma en kropp i en lada hade jag inte lagt henne innanför dörren heller.

Är det bevisat att det är han som lagt ut statyerna? eller bara något som hans familj sagt att han tagit credd för? vet vi med säkerhet att han faktiskt gjort det?
Citera
2026-08-10, 23:24
Medlem
Du missar poängen ! Den handlingen visar han varit där innan !

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Det bevisar ingenting, hade jag velat gömma någon i ett hus eller lada hade jag ju inte dumpat personen direkt innanför dörren, det fattar du väl själv. jag hade ju självklart släpat in personen en bit längre in.

Betyder det att jag tror att MGM är oskyldig? nej såklart, det är han som dödat dom båda.
Citera
2026-08-10, 23:28
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Hur fick han ens dit den? Han hade ju knappast någon vän.

"tillräckligt tung för att vara en rejäl utmaning för två vuxna att lyfta."
Har du testat släpat en fullvuxen människa som slappnar av[död]?
Klarade hannav att släpa Gerd så klarar han av att släpa en staty såklart. Dessutom kan han ha användt en pirra.
Citera
2026-08-10, 23:29
Medlem
Bedömningen är att förundersökningsprotokollet innehåller personuppgifter som gör att det i detta fall kan innebära integritetsrisker att lämna ut det elektroniskt.

Citat:
Ursprungligen postat av DedicatedPossum
Förslag på följskrivelse:

”Ämne: Begäran om förtydligande angående utlämnande av förundersökningsprotokoll

Hej,

Tack för ert svar.

Jag har förståelse för att förundersökningsprotokollet först måste genomgå en sekretessprövning innan det kan lämnas ut.

Jag vill dock be om ett förtydligande beträffande uppgiften att protokollet därefter kommer att skickas ut som papperskopior.

Jag kan inte se att ert svar anger varför utlämnandet måste ske i pappersform. Är det fråga om att protokollet inte finns tillgängligt i elektronisk form, eller har tingsrätten gjort bedömningen att det av någon annan anledning inte kan eller bör lämnas ut elektroniskt?

På Ångermanlands tingsrätts webbplats anges att många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan skickas med e-post, samt att kopior av allmänna handlingar kan levereras på olika sätt. Det anges också att handlingar kan skickas genom säker e-post.

Jag skulle därför vara tacksam om ni kunde precisera:

1. om FUP:en finns i elektronisk form hos tingsrätten,
2. om den elektroniska versionen är den version som används vid utlämnande efter sekretessprövningen,
3. om tingsrätten har gjort någon bedömning av möjligheten att lämna ut den elektroniskt, och
4. vilket skäl eller vilken rutin som medför att just denna handling endast erbjuds som papperskopia.

Jag är medveten om att det inte nödvändigtvis föreligger en rätt att kräva utlämnande i ett visst tekniskt format. Min fråga gäller därför främst vilken grund tingsrätten har för den valda utlämnandeformen.

Eftersom det rör sig om cirka 1 850 sidor och en kostnad på omkring 3 850 kronor är frågan av praktisk betydelse för mig. Om det finns möjlighet att få ta del av materialet elektroniskt efter genomförd sekretessprövning önskar jag naturligtvis detta.

Vänligen,

[namn]”
Citera
2026-08-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Du missar poängen ! Den handlingen visar han varit där innan !

det gör det verkligen inte, vad det visar är att dörren in till ladugården är det närmsta logiska stället att gömma en kropp om han pucklade på Gerd ute på gårdsplanen
Citera
2026-08-10, 23:32
Medlem
Ja, men detta är det inre rummet i Ladugården EN TRAPPAVSATS UPP. Inte "dörren in till ladugården", den har han redan passerat.

Citat:
det gör det verkligen inte, vad det visar är att dörren in till ladugården är det närmsta logiska stället att gömma en kropp om han pucklade på Gerd ute på gårdsplanen
Citera
2026-08-10, 23:33
Medlem
Här har du bild 1 från AB med bild från Polisen/FUP & bild 2 exakt likadan staty i skogen i Katrineholm: https://imgur.com/a/akTSWxr

Han kan ju ha köpt en likadan efter att han sett artikeln för att vilja dra en story om att det var han men båda de förklaringarna är weird...
Lägenheten inredd med djävulsstatyer
I förhör med den misstänkte mannens syster uppger hon hur en av lägenheterna var annorlunda inredd med ”djävulsstatyer”.

”Det var konstiga statyer och tavlor med konstiga motiv och sånt där”, säger hon.

Systern berättar hur 45-åringen vid ett tillfälle när hon varit på besök tillsammans med mamman visat dem en urklippt tidnings­artikel. I artikeln stod hur de hade hittat en staty vid en motionsslinga.

”Och då var de så konfunderade i den här artikeln. Folk fattar inte vem har ställt dit den. Varför?”

45-åringen berättade då att det var han som hade ställt dit den.

”Det tyckte han var lite kul. Han skrattade liksom åt den här artikeln, när han visade oss den. Och vi fick aldrig svar varför han ställde den statyn där”, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ArJ2lE/brattas-morden-sa-var-den-misstankte-garningsmannens-liv-i-21-ar

Citat:
Är det bevisat att det är han som lagt ut statyerna? eller bara något som hans familj sagt att han tagit credd för? vet vi med säkerhet att han faktiskt gjort det?
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-10 kl. 23:37.
Citera
2026-08-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Här har du bild från AB med bild från Polisen/FUP: https://imgur.com/a/akTSWxr

Exakt likadan staty i skogen i Katrineholm: https://imgur.com/a/j5lG2Ys

Han kan ju ha köpt en likadan för att vilja dra en story men båda de förklaringarna är weird...
Lägenheten inredd med djävulsstatyer
I förhör med den misstänkte mannens syster uppger hon hur en av lägenheterna var annorlunda inredd med ”djävulsstatyer”.

”Det var konstiga statyer och tavlor med konstiga motiv och sånt där”, säger hon.

Systern berättar hur 45-åringen vid ett tillfälle när hon varit på besök tillsammans med mamman visat dem en urklippt tidnings­artikel. I artikeln stod hur de hade hittat en staty vid en motionsslinga.

”Och då var de så konfunderade i den här artikeln. Folk fattar inte vem har ställt dit den. Varför?”

45-åringen berättade då att det var han som hade ställt dit den.

”Det tyckte han var lite kul. Han skrattade liksom åt den här artikeln, när han visade oss den. Och vi fick aldrig svar varför han ställde den statyn där”, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ArJ2lE/brattas-morden-sa-var-den-misstankte-garningsmannens-liv-i-21-ar

Okej ja vi får nog räkna med att det är han som lagt ut dom. märkligt beteende.
Citera
2026-08-10, 23:39
Avstängd
Hur stor är stayn?
Har trott det var små prydnadsfigurer!
Citera
2026-08-10, 23:39
Medlem
JJ jobbade på Matsmarts lager fram till 2022.
Han var även cyklande tidningsbud på nätterna.

"Enligt lagrets chef tog mannen gärna extrapass under perioder med hög arbetsbelastning och kunde arbeta sju dagar i veckan utan problem. Han arbetade samtidigt som tidningsbud vid sidan av lagertjänsten."
"Natt efter natt trampade den nu dubbelmordsmisstänkte katrineholmaren genom stan för att dela ut bland annat Katrineholms-Kuriren."

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Artikel från dagens Katrineholms-Kuriren. Tyvärr låst men utifrån ingressen får man fram att han jobbade ett 15-tal år som tidningsbud i Katrineholm. I en jobbansökan beskrev han sig själv som "Sveriges bästa tidningsbud!".

Jag trodde att han jobbade på ett matvarulager under katrineholmstiden. Det kan iofs ha varit två deltidsjobb som han kombinerade.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/dubbelmordsmisstankt-katrineholmare-delade-ut-kuriren/r5pe211j
Citera
2026-08-10, 23:40
Medlem
En halvmeter hög och tung.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur stor är stayn?
Har trott det var små prydnadsfigurer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto