Jag vet inte hur mycket man kan lita på GWs redovisning av fakta men så här säger han i programmet
Veckans Brott S01E03 som sändes 101102 (jag använde VPN för att kunna se avsnittet):
GW
Vi är ute i skogen uppe i Mellannorrland, i Brattås som ligger utanför Härnösand. Vi är på väg till det som man i mitt vardagliga jobb kallar för ett intressant ärende, nämligen ett dubbelmord som inträffade för fem och ett halvt år sedan.
Här uppe ligger gården där det hela hände.
Ett vittne kommer åkande på den här vägen vid niotiden på morgonen och observerar då att det står en bil parkerad på gårdsplanen. Bilen tillhör inte Tor Öberg, den 70-årige mannen som bor där uppe. Sannolikt är det en röd Volvo enligt vittnet.
Nu är vi framme vid avtagsvägen här till gården.
Om vi stannar till här ett ögonblick, så observerar ett annat vittne Tor Öberg runt klockan 10 när han är nere och tömmer sin brevlåda.
Då är det väl läge att vi åker upp till gården, så ska jag berätta varför det här är ett så intressant fall.
Berättarröst
Fastigheten ligger i Solumshamn på Härnön. Det var i ladugården som de båda hittades – den 70-årige fastighetsägaren och hans 68-åriga särbo. De var så svårt sargade att polisen inte med säkerhet kunde fastställa hur de bragts om livet.
GW (spekulation)
När det börjar hända saker står Thor med största sannolikhet här och hugger ved. Medan han håller på med det kommer vår gärningsman fram till honom och inleder ett samtal. Thor var inte känd för att vara en inställsam människa utan han kunde vara ganska butter, så han är inte så intresserad av det där samtalet. Han tar en huggkubbe, lägger den i skottkärran och kör in den.
Jag går nu den väg som Thor gick, in genom dörren bakom mig. Gärningsmannen följer efter och pratar. Thor låtsas inte om honom utan stannar, tippar av huggkubben (det är den som står där) och böjer sig fram. Här står rader med yxor. I det läget rinner sinnet på gärningsmannen.
GW
Han får tag i en yxa som står där och slår till Tor i bakhuvudet. Tor trillar på stället och blir liggande.
Då tar gärningsmannen en massa oljerockar, overaller och gamla kläder och lägger över honom. Det blir en riktig hög med grejer där man inte ens ser nästippen sticka ut.
Det är också förklaringen till att det dröjer närmare fyra timmar efter att polisen kommit hit innan man hittar Tor.
Det var ett väldigt pådrag med ambulans och poliser som letade efter honom. Först efter tre och en halv timme hittades Tor Öberg på andra sidan av den här klädhögen.
Där hittar man nämligen också hans särbo. Hon ligger i stort sett ganska öppet, men huvudet är övertäckt av en jacka.
Det är ganska vanligt att gärningsmän gör på det viset, då de har svårt att se sina offer i ansiktet.
---
Som sagt, vet inte om alla sakerna stämmer men vi verkar ha:
09:00 - Röd bil (verkar väl som polisen EJ rett ut vem det är - märkligt att inte höra av sig...)
10:00 - Tor hämtar post - Röd bil borta? - har för mig att jag sett nånstans att denna uppgift ansetts osäker på senare år??
11:00 - Gärd pratar med Tors dotter
Efter mordet/placering: GW säger ju uttryckligen att Gärd placeras bredvid här i inslaget - som jag varit inne på tidigare så är det för mig ett tydligt indicium som pekar på att den som släpat in Gärd har haft med övertäckningen av Tor att göra också.
Jag tror inte den röda bilen har med morden att göra - kanske har den med nån affär eller liknande att göra och kanske har den och personer i bilen gjort att Tor har fått en tråkig morgon och är irriterad vilket gör att då JJ smyger runt och blir påkommen av Tor är Tor snabb med att skälla ut JJ och därför uppstår situationen inne i ladan.
Jag kan verkligen inte komma ifrån att på sättet den här Uppgiftslämnaren pratar känns så jävla tillgjort/planerat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor
Så mycket information pumpas in på de få meningar han säger, det bockar av varje grej för att placera den röda Volvon på platsen och den som ägde den att låta 100%-igt skyldig.
Jag tror nästan att det är JJ som står där och blir intervjuad...sjukt jag vet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Intressant spår!
En sak jag har funderat över är de vittnesiakttagelser om en röd bil som skulle ha stått parkerad på gården kl.08:55 aktuell morddag. Samtidigt har T.Ö dotter berättat att hon ringde sin pappa runt kl.11:00 på morddagen och att G.V då svarade, varvid telefonsamtalet istället blev med GV. Man vet alltså att G.V och T.Ö var vid liv runt kl.11:00. Detta betyder att vi hamnar i en situation där gärningsmannen skall ha varit på gården i minst 2 timmar(!) innan det att mordet skedde. Det skall då tilläggas att det inte finns särskilt många spår som indikerar på att man skulle ha/haft besök (ingen framdukat fika, T.Ö hade "arbetskläder" på sig och var av allt att döma i ladan, eller i anslutning till denna, vid mordet).
Det skall också tilläggas att G.V i samtalet med dottern berättat att hon kommit och överraskat T.Ö och passat på att tvätta fönsterna på gården. Även detta indikerar på att man inte hade något planerat besök av någon annan inbokat. Men framförallt indikerar G.V:s fönsterputsning (och glada samtal med dottern), under den tid bilen skall ha varit på plats, på att G.V inte hade anledning att vara orolig eller på annat sätt ana att något bråk/konflikt var stundande.
Hur tänker du/ni kring detta? Jag har lite svårt att få ihop det. Det är ju oerhört lång tid som gärningsmannen skall ha varit på gården innan morden genomfördes. Visst kan man hävda att T.Ö kan ha dödats mycket tidigare, men det känns ju som att G.V skulle hört/märkt det när hon putsade fönsterna - eller i vart fall kollat till T.Ö någon gång under denna tid?