2026-08-10, 22:02
Medlem
tack intressant den här personen nu är åtalad för dubbelmord, ett synnerligen brutalt sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuppgok
Länk till tidningsartikeln om statyn han ställt ut i skogen.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/mystisk-staty-i-skogen-kommunen-fornekar-kannedom/lz26n5gl
Citera
2026-08-10, 22:08
Medlem
Jag vet inte hur mycket man kan lita på GWs redovisning av fakta men så här säger han i programmet Veckans Brott S01E03 som sändes 101102 (jag använde VPN för att kunna se avsnittet):

GW
Vi är ute i skogen uppe i Mellannorrland, i Brattås som ligger utanför Härnösand. Vi är på väg till det som man i mitt vardagliga jobb kallar för ett intressant ärende, nämligen ett dubbelmord som inträffade för fem och ett halvt år sedan.

Här uppe ligger gården där det hela hände.

Ett vittne kommer åkande på den här vägen vid niotiden på morgonen och observerar då att det står en bil parkerad på gårdsplanen. Bilen tillhör inte Tor Öberg, den 70-årige mannen som bor där uppe. Sannolikt är det en röd Volvo enligt vittnet.

Nu är vi framme vid avtagsvägen här till gården.

Om vi stannar till här ett ögonblick, så observerar ett annat vittne Tor Öberg runt klockan 10 när han är nere och tömmer sin brevlåda.

Då är det väl läge att vi åker upp till gården, så ska jag berätta varför det här är ett så intressant fall.

Berättarröst
Fastigheten ligger i Solumshamn på Härnön. Det var i ladugården som de båda hittades – den 70-årige fastighetsägaren och hans 68-åriga särbo. De var så svårt sargade att polisen inte med säkerhet kunde fastställa hur de bragts om livet.

GW (spekulation)
När det börjar hända saker står Thor med största sannolikhet här och hugger ved. Medan han håller på med det kommer vår gärningsman fram till honom och inleder ett samtal. Thor var inte känd för att vara en inställsam människa utan han kunde vara ganska butter, så han är inte så intresserad av det där samtalet. Han tar en huggkubbe, lägger den i skottkärran och kör in den.

Jag går nu den väg som Thor gick, in genom dörren bakom mig. Gärningsmannen följer efter och pratar. Thor låtsas inte om honom utan stannar, tippar av huggkubben (det är den som står där) och böjer sig fram. Här står rader med yxor. I det läget rinner sinnet på gärningsmannen.

GW
Han får tag i en yxa som står där och slår till Tor i bakhuvudet. Tor trillar på stället och blir liggande.

Då tar gärningsmannen en massa oljerockar, overaller och gamla kläder och lägger över honom. Det blir en riktig hög med grejer där man inte ens ser nästippen sticka ut.

Det är också förklaringen till att det dröjer närmare fyra timmar efter att polisen kommit hit innan man hittar Tor.

Det var ett väldigt pådrag med ambulans och poliser som letade efter honom. Först efter tre och en halv timme hittades Tor Öberg på andra sidan av den här klädhögen.

Där hittar man nämligen också hans särbo. Hon ligger i stort sett ganska öppet, men huvudet är övertäckt av en jacka.

Det är ganska vanligt att gärningsmän gör på det viset, då de har svårt att se sina offer i ansiktet.

---

Som sagt, vet inte om alla sakerna stämmer men vi verkar ha:
09:00 - Röd bil (verkar väl som polisen EJ rett ut vem det är - märkligt att inte höra av sig...)
10:00 - Tor hämtar post - Röd bil borta? - har för mig att jag sett nånstans att denna uppgift ansetts osäker på senare år??
11:00 - Gärd pratar med Tors dotter

Efter mordet/placering: GW säger ju uttryckligen att Gärd placeras bredvid här i inslaget - som jag varit inne på tidigare så är det för mig ett tydligt indicium som pekar på att den som släpat in Gärd har haft med övertäckningen av Tor att göra också.

Jag tror inte den röda bilen har med morden att göra - kanske har den med nån affär eller liknande att göra och kanske har den och personer i bilen gjort att Tor har fått en tråkig morgon och är irriterad vilket gör att då JJ smyger runt och blir påkommen av Tor är Tor snabb med att skälla ut JJ och därför uppstår situationen inne i ladan.

Jag kan verkligen inte komma ifrån att på sättet den här Uppgiftslämnaren pratar känns så jävla tillgjort/planerat: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor

Så mycket information pumpas in på de få meningar han säger, det bockar av varje grej för att placera den röda Volvon på platsen och den som ägde den att låta 100%-igt skyldig.

Jag tror nästan att det är JJ som står där och blir intervjuad...sjukt jag vet...

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Intressant spår!

En sak jag har funderat över är de vittnesiakttagelser om en röd bil som skulle ha stått parkerad på gården kl.08:55 aktuell morddag. Samtidigt har T.Ö dotter berättat att hon ringde sin pappa runt kl.11:00 på morddagen och att G.V då svarade, varvid telefonsamtalet istället blev med GV. Man vet alltså att G.V och T.Ö var vid liv runt kl.11:00. Detta betyder att vi hamnar i en situation där gärningsmannen skall ha varit på gården i minst 2 timmar(!) innan det att mordet skedde. Det skall då tilläggas att det inte finns särskilt många spår som indikerar på att man skulle ha/haft besök (ingen framdukat fika, T.Ö hade "arbetskläder" på sig och var av allt att döma i ladan, eller i anslutning till denna, vid mordet).

Det skall också tilläggas att G.V i samtalet med dottern berättat att hon kommit och överraskat T.Ö och passat på att tvätta fönsterna på gården. Även detta indikerar på att man inte hade något planerat besök av någon annan inbokat. Men framförallt indikerar G.V:s fönsterputsning (och glada samtal med dottern), under den tid bilen skall ha varit på plats, på att G.V inte hade anledning att vara orolig eller på annat sätt ana att något bråk/konflikt var stundande.

Hur tänker du/ni kring detta? Jag har lite svårt att få ihop det. Det är ju oerhört lång tid som gärningsmannen skall ha varit på gården innan morden genomfördes. Visst kan man hävda att T.Ö kan ha dödats mycket tidigare, men det känns ju som att G.V skulle hört/märkt det när hon putsade fönsterna - eller i vart fall kollat till T.Ö någon gång under denna tid?
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-10 kl. 22:51.
Citera
2026-08-10, 22:08
Medlem
Citat:

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/mystisk-staty-i-skogen-kommunen-fornekar-kannedom/lz26n5gl

Varför tjatar alla om dessa jävla statyer ?är det ens bevisat att han gjort det, eller bara något han sagt till sin familj? kanske för att få lite uppmärksamhet.

Vad vill ni få fram med detta tjat om dessa statyer?
Citera
2026-08-10, 22:09
Medlem
Hur fick han ens dit den? Han hade ju knappast någon vän.

"tillräckligt tung för att vara en rejäl utmaning för två vuxna att lyfta."

Citat:

Citera
2026-08-10, 22:17
Medlem
C.B.G.s avatar
Artikel från dagens Katrineholms-Kuriren. Tyvärr låst men utifrån ingressen får man fram att han jobbade ett 15-tal år som tidningsbud i Katrineholm. I en jobbansökan beskrev han sig själv som "Sveriges bästa tidningsbud!".

Jag trodde att han jobbade på ett matvarulager under katrineholmstiden. Det kan iofs ha varit två deltidsjobb som han kombinerade.

https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/dubbelmordsmisstankt-katrineholmare-delade-ut-kuriren/r5pe211j
Citera
2026-08-10, 22:18
Medlem
är det verkligen jj i rutig skjorta?

https://ibb.co/vCf2CLg2
Citera
2026-08-10, 22:19
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Det man frågar sig är om det var han som stal den andra statyn som omnämns i artikeln och som återfanns i en skog.
Citera
2026-08-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
är det verkligen jj i rutig skjorta?

https://ibb.co/vCf2CLg2

Han påminner faktiskt väldigt mycket om skolfoto bilden på MGM, kan absolut vara han !
Citera
2026-08-10, 22:32
Medlem
Angående statyerna så är väl det mest intressanta att han verkar söka uppmärksamhet och reaktioner från, för honom, okända personer och sedan njuter av att det skapar förvirring och uppståndelse. Att andra spekulerar i det medan han själv sitter på "facit". Det kan ju få en att fundera på hur långt han skulle kunna tänkas att gå?
Citera
2026-08-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Jag tror att du har satt huvudet på spiken.

Enligt JJ så har två gärningsmän i 40-50 års åldern brutalt jagat efter och men en stor yxa slagit söder huvudet på ett vittne, som var en gammal kvinna.
Vad är logiken att låta nästa vittne, en 24-årig man, leva. Istället pratar de med honom och involverer en total främling i ett dubbelmord?

(AI) "Sedan har vi Ju fler personer som är inblandade i eller vittnar till ett brott, desto svårare blir det att hålla händelsen hemlig. Inom kriminologi och brottsutredning förklaras detta bäst genom tre centrala principer:
1. Sannolikhet för läckor (The "Three Can Keep a Secret" Rule) Matematisk risk: Varje ny person som känner till brottet ökar risken för läckor exponentiellt.Mänskliga faktorn: Intressen förändras över tid på grund av samvetskval, skryt eller rädsla.Asymmetrisk risk: En enda person som pratar förstör hemligheten för alla andra inblandade.
2. Prisoners Dilemma (Fångarnas dilemma)Egoistiska incitament: Vid polisförhör ställs medgärningsmän inför valet att samarbeta eller hålla tyst.Straffrabatt: Polisen erbjuder ofta fördelar till den som berättar sanningen först.Brist på tillit: Misstanken om att någon annan ska "gola" gör att de flesta till slut pratar.
3. Fysiska och digitala spår: Fler vittnen: Fler ögonvittnen ger polisen fler signalement, pusselbitar och sammanhängande tidslinjer.Fler gärningsmän: Fler mobiler som kopplas upp mot telemaster, fler DNA-spår och mer kommunikation i chattar före och efter brottet."

Det finns ingen chans att 3 personer har lyckats hålla tyst och flyga under radarn i Härnösand i 21 år.
Ja, det skulle ju kunna vara att dom kom tex. Från Östeuropa och tänkte åka hem igen. Då skulle det bli för besvärligt för detta vittne att kunna ange dem trodde de.
Citera
2026-08-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus999
Vidhåller att ensam dåre teorin är den sannolikaste men om jag skrev en svensk deckare så hade det sätt ut något så här.

En vanlig konflikt vid avverkning är om man kommit in på grannens mark eller inte. Mgm kan mot bakgrund av sin utbildning tagits in för att hjälpa den kränkta grannen med gränsen då mgm har en bekant i området(se inlägg 5592).

Detta är också anledningen till T.Ös besök på Lantmäteriet, hans avverkning har blivit ifrågasatt. Han berättar för besökarna att han har fått papper som visar vart gränsen går.

Besökarna vill ha ersättning för intrånget. Den andra fastighetsägaren angriper båda BO och mgm hjälper till att dölja brotten samt leta efter papper som visar på konflikten.
Var kommer JJs dna in i bilden?
Citera
2026-08-10, 22:45
Medlem
Ser att andra bilden du har lagt upp är den jag skärmdumpade från Aftonbladet och lade upp i lördags:
Titta NOGA på de här bilderna (4 st) med blodspåret in i ladan: https://imgur.com/a/6bE3UOU

Som det ser ut är Gärd dragen i en enda kontinuerlig rörelse först in från gårdsplanen där över tröskeln och sedan in runt hörnet in i det inre, större rummet i ladan. Som jag har förstått det så är hon därinne placerad i direkt närhet till den kläd-/tyghög som Tor gömts under.
Jag lade upp en till bild idag, en femte om man följer blodspåret in i ladan - mitt resonemang kring blodspåren längre ned.
Vi har nu en femte bild på blodspåret ur FUP:en: https://imgur.com/a/uiLZDaf
Jag tror att din observation om att Gärd slogs ned precis vid dörren är felaktig, det ser ut som att det är ett släpspår långt ut på den här bilden, orange markering av mig: https://imgur.com/a/HvpK8yG

Det ska ha regnat mellan dagen mordet tros ha begåtts och 2/6 när Tors dotter hittade dem mördade - därav ett icke tydligt blodspår på gräset.

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Lade upp två bilder.

Brattåsbilder:
https://imgur.com/a/bratt-sbilder-agx4Lmo

Den första är nog en likbil, varför ingen politibil?
Den är ganska färsk, man ser ju inget blod på marken utanför ladan.

Den andra bilder så ser man det är väldigt lite blod vid tröskeln in i ladan.
Men det växer några meter in.

Jag undrar om hon verkligen blev ner slagen utanför, kanske direkt på tröskeln.

Sedan undrar jag varför man lägger så mycket kraft på att dra in henne.
Varför inte bara sticka där ifrån direkt.

Kanske för att dölja om någon annan kom dit för att vinna tid.

Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Vi har nu en femte bild på blodspåret ur FUP:en: https://imgur.com/a/uiLZDaf

Detta är taget längre in i första rummet, och vänt 90-grader till höger så vi ser in i rummet där.

Jag tycker att denna bild bekräftar min analys nedan i tidigare inlägg kring hur man kan tolka blodspåret:
För mig tyder detta på att den som drar in henne där utför det hela med fokus, bestämdhet och vetskap om var han vill placera kroppen, vilket visar sig vara i anslutning till där Tor ligger gömd.
Fatta hur sjuk man måste vara om man klarar att dra stackars Gärd så hennes huvud slår i och släpas över trösklarna och längs golvet.

Synen. Ljuden.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-10 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in