2026-08-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Apropå BÖ , var och hur bodde hon innan hon fick ärva gården? Men det kanske är sekretess på den saken? Fick Inger någon sorts kompensation för att hon inte fick någon del i gården? Jag har lite svårt för att Inger inte skulle få någonting alls.Fast det har ju förstås inte med mordutredningen att göra.
Varför skulle det vara sekretess på det? Inger fick ersättning motsvarande taxeringsvärdet och hade fått ytterligare ersättning om gården hade sålts inom åtta år (vilket den inte gjorde). Det var ett fördelaktigt testament för Barbro men Tor ville helt enkelt att gården skulle gå i arv till Barbro, de var båda intresserade av jakt och natur och det finns uppgifter på att han tvivlade på att Inger var hans biologiska dotter. Inger skrev på för att hon accepterade det.
Citera
2026-08-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
När GM ger sig på Gerd har han nog mest troligt en yxa. Och den hade han troligtvis inte med sig i huset, innan varken Tor eller Gerd dödades. Vilket tyder på att han har tillgång till en yxa tämligen direkt när han ser och attackerar Gerd. Ditt scenario skulle ge något i stil med: GM attackerar Gerd utan yxa. Hon ligger ner på gårdsplanen. GM springer in till ladan och hämtar yxan utan att Tor ser. GM springer sedan ut till Gerd och yxar henne, för att sedan dra in henne i ladan. För att sedan mörda även Tor. (För att få det till huvudscenariot om att det vore Gerd som blir mördad först). Vilket blir ett mindre troligt scenario om du frågar mig.

Jag har dock aldrig trott att mördaren har haft en av dom större yxorna, jag tror mer på en sånhär man har enhandsfattning på, typ lite camping yxa, lätt att svinga med en hand och betydligt mer träffsäker.

Men detta scenariot funkar ju bara om han haft med sig en sån typ av yxa till gården. kanske för att slå sönder nått hänglås eller låst skåp eller liknande.

Men mycket tyder på att Tor var första offret
Citera
2026-08-18, 19:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
GW sa i ett program om Brattåsmorden att förr kunde man gå in på banken och ta ut pengar om man hade någons bankkort och legitimation.

Tors pass var aldrig försvunnet, det hittades senare i en låda.
Citera
2026-08-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag har dock aldrig trott att mördaren har haft en av dom större yxorna, jag tror mer på en sånhär man har enhandsfattning på, typ lite camping yxa, lätt att svinga med en hand och betydligt mer träffsäker.

Men detta scenariot funkar ju bara om han haft med sig en sån typ av yxa till gården. kanske för att slå sönder nått hänglås eller låst skåp eller liknande.

Men mycket tyder på att Tor var första offret
Huggen var 10 cm stora, i ngen liten hobby yxa. Det troliga är en klyvyxa som saknas i redspapsarsenalen, den yxa som Tor hade med sig i skottkärran. Tror inte JJ letade i redskapsarsenalen för att hitta ett tillhygge, det skulle han inte ha hunnit.
Citera
2026-08-18, 20:00
Medlem
S. 1427
Förhör med RT
Tycker han ger en väldigt bra beskrivning av JJ och han säger även att JJ blev intresserad av just Volvo från att inte ha haft något bilintresse alls, och tror att det var registringsbevis som mgm letade efter. Ägde Tor någon Volvo?
Senast redigerad av honn 2026-08-18 kl. 20:04.
Citera
2026-08-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Gjorde han verkligen det?
Kom inte passet till rätta senare?

Oj ingen aning, har inte hört att passet kom tillrätta

Ok det hittades tydligen senare i en låda, skrev någon. Sorry.
Senast redigerad av honn 2026-08-18 kl. 20:08.
Citera
2026-08-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Många scenarion här utgår från att JJ hamnat i Brattås en eller flera gånger under en av sina långa promenader, och där konfronterats av Tor vilket lett till dubbelmordet. Men finns det verkligen belägg för att dessa långpromenader ägde rum 2005? Har JJ ägnat sig åt detta på andra bostadsorter?

Vi vet att JJ dels söker soc-bidrag vid denna tid, och kan anta att han tar med sig Gerds bankomatkort. En alternativ förklaring skulle därför kunna vara att JJ i sin penningnöd sökt sig ut till Härnön för att hitta en gård att stjäla från. När han ser Tor på vedbacken med hörselkåpor tänker han sig smyga in i huset och leta runt. Han blir upptäckt och det slutar med dubbelmord.
Detta är väl det mest troliga. Tycker på något sätt synd om mgm, som har hamnat i denna situationen,fast det får man väl inte göra. Det kanske inte kom några pengar från socialen heller.Han skulle nog ha behövt hjälp i sin situation men var väl så ensam.
Citera
2026-08-18, 20:07
Medlem
deadfisheyess avatar
Vad har slaskpressen för källa till påståenden som "När polisen visar en annan övervakningsfilm från en bankomat samma dag som mordet där den misstänkte syns på bild säger han: ”Det är absolut inte jag”."? Detta saknas i FUP.
Citera
2026-08-18, 20:12
Medlem
Ja i ansökan skriver han också att datumet för arbetslöshet var 1 vecka innan mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det ekonomiska motivet stärks, enligt mig, genom att hans första ansökan om försörjningsstöd (socialbidrag) inkommer just 2005-06-14. Maj/juni måste ha varit panikartade månader för honom ekonomiskt, vilket får honom att till slut söka försörjningsstöd.
Citera
2026-08-18, 20:12
Medlem
Citat:
Detta är väl det mest troliga. Tycker på något sätt synd om mgm, som har hamnat i denna situationen,fast det får man väl inte göra. Det kanske inte kom några pengar från socialen heller.Han skulle nog ha behövt hjälp i sin situation men var väl så ensam.

Jag tycker också synd om mgm. Han verkar ha varit väldigt ensam. Beskrivs som snäll och lätt att utnyttja av andra. Fåordig, blyg, nervös i sociala sammanhang. Man får absolut ha empati med honom och det är svårt att tro att han är mördaren. Kan han vara medhjälpare?
Varför flyttade han till Frösön, Östersund efter Härnösand?
Citera
2026-08-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I förhöret idag säger Barbro att hon ringde båda.

I förhöret med Inger säger hon att Barbro ringde henne först.
-Tor svarar inte så jag åker dit. Hör jag inte av mig inom 20 minuter så ring polisen,

Barbro ringer Inger igen och säger att Gerd är död. Inget om Tor i det samtalet. Det tog ju tid innan han hittades.

Det är ju jättemärkligt att säga så. Om nån av mina föräldrar inte svarade i telefon så skulle jag ju utgå ifrån att dom skadat sig/blivit sjuka. Absolut inte utgå ifrån att dom blivit mördade, o säga att om jag inte hör av mig inom 20 min, så ring polisen. Jättemärkligt.
Citera
2026-08-18, 20:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Detta eventuella mord,begånget 2005 är väl inte preskriberat, om jag har förstått rätt? Dum fråga förstår jag.

”Eventuella mord”…?
Självmord?
Olyckshändelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in