2026-06-11, 08:23
  #6181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Tyvärr så juridiken fungerar.. han kan ha kommit efter mordet begåtts, eller bara säga att det var Molgan som gjorde det, "jag flytta bara kroppen". Så är det endast medhjälp.

Han behöver egentligen inte säga nånting, utan det är upp till åklagaren att bevisa. Skulle säga att han med största sannolikhet inte blir dömd för mord.

Skulle åtminstone vara intressant att höra hans (bort)förklaring. Önskar även att brevskrivaren kunde höra av sig igen.
Citera
2026-06-11, 09:19
  #6182
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Fast DNA på byxbenet betyder inte att MGM har mördat dom... det kan förklaras på många sätt. Att han varit där ja, men man det behöver inte ens vara vid mordtillfället.

Det kan ju också vara att Gerd varit i närheten av JJ på en helt annan plats.

Om de inte hittat samma DNA på t.ex de kläder som Tord var täckt med så är det ju väldigt konstigt.
Citera
2026-06-11, 20:20
  #6183
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Skulle åtminstone vara intressant att höra hans (bort)förklaring. Önskar även att brevskrivaren kunde höra av sig igen.

Håller med, brevskrivaren skulle kunna höra av sig igen.
Citera
2026-06-11, 20:21
  #6184
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det kan ju också vara att Gerd varit i närheten av JJ på en helt annan plats.

Ja exakt, det är ju detta som är så svårt för åklagaren.
Citera
2026-06-12, 11:46
  #6185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
ingar
.

DNA från GM testas mot alla andra som testat sig på det företaget. DNA-testning har ju inte funnits så länge och inte alla har testat sig så man kanske får fram några kusinbarn. Företaget letar bland sina kunders DNA efter matchande mönster i DNAet. Helst vill man hitta minst tre personer som har samma kod på exakt samma ställe i DNAet. De triangulerar.

Då vet man att de måste komma från samma anpar, ett bestämt föräldrapar alltså. Beroende på hur stor den gemensamma koden är så får man fram hur långt bak i tiden det paret levde.
Sen kör man vanlig släktforskning via kyrkböcker/folkräkningar tills man hittar detta föräldrapar.

Sen släktforskar man framåt i tiden tills man får fram alla ättlingar till det paret och så småningom får man fram några möjliga kusiner till GM och sen hans syskon.

Detta gjorde man alltså för att hitta honom. Har man skickat DNAt igen så kanske de hittat något fel med det gamla. Det är ju en del manuellt arbete som kan gå fel.

Edit:
Om två personer har exakt samma kod på samma plats så vet man inte i vilken gren, faderns eller moderns som förfäderna finns eftersom DNAt innehåller kod från båda föräldrarna.

Denna DNA-släktforskning gör man för att hitta genetiska släktingar som har DNA som är tillräckligt lika DNA som GM har. Därefter testar man den hittade personens DNA mot GM:s DNA. Det är bar en person som kan matcha till 99,99%. Om den personer inte har en eller flera enäggstvillingar vill säga.

Nu har man DNA-forskat och hittat ett antal kandidater (en eller flera) som man har DNA testat för att hittar en säker matchning mot GM. Den matchningen har man bevisligen redan hittat.

Så varför skulle man börja med ny DNA-släktforskning igen? Provet som skickades till USA måste har gjorts av en helt annan anledning. Vilken?
Citera
2026-06-12, 14:27
  #6186
Medlem
Måste väl bara finnas 2 skäl att hålla mgm häktad längre tid?
1. Dom försöker få fram ett erkännande.
2. Dom har en hel del bevis som är besvärande om inte mgm kommer med vettiga förklaringar.
Att hålla han häktad för att han inte ska försvåra utredningen är väl inte rimligt efter så här lång tid för dådet?
Citera
2026-06-15, 17:47
  #6187
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Måste väl bara finnas 2 skäl att hålla mgm häktad längre tid?
1. Dom försöker få fram ett erkännande.
2. Dom har en hel del bevis som är besvärande om inte mgm kommer med vettiga förklaringar.
Att hålla han häktad för att han inte ska försvåra utredningen är väl inte rimligt efter så här lång tid för dådet?
När tas nya beslut i ärendet, datum?
För fortsatt häktning?

edit
man har redan gjort en omhäktning, hur kan det tolkas? vad väntar man på?
Den förlängda häktningstiden gäller till den 3 juli.
Citera
2026-06-18, 23:19
  #6188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Måste väl bara finnas 2 skäl att hålla mgm häktad längre tid?
1. Dom försöker få fram ett erkännande.
2. Dom har en hel del bevis som är besvärande om inte mgm kommer med vettiga förklaringar.
Att hålla han häktad för att han inte ska försvåra utredningen är väl inte rimligt efter så här lång tid för dådet?


Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
När tas nya beslut i ärendet, datum?
För fortsatt häktning?

edit
man har redan gjort en omhäktning, hur kan det tolkas? vad väntar man på?
Den förlängda häktningstiden gäller till den 3 juli.

Det har ju sagt vad det handlar om, de utreder och bearbetar tekniska spår fortfarande. De är väldigt många beslag från brottsplatsen som kan undersökas för att hitta spår från GM. Detta är ett jobb de gör nu. Att det ännu inte gått till åtal tyder på att de inte hittat tillräckligt med fler bevis för att knäcka den häktades förklaring.
Citera
2026-06-19, 13:42
  #6189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Måste väl bara finnas 2 skäl att hålla mgm häktad längre tid?
1. Dom försöker få fram ett erkännande.
2. Dom har en hel del bevis som är besvärande om inte mgm kommer med vettiga förklaringar.
Att hålla han häktad för att han inte ska försvåra utredningen är väl inte rimligt efter så här lång tid för dådet?

Att det fortfarande kan föreligga kollusionsfara är absolut inte konstigt i sig. Detta är ju ett 21 år gammalt fall så det finns ju en hel del åtgärder den misstänkte skulle kunna vidta för att förstöra utredningen, undanröja bevis eller påverka vittnen. Man får heller inte glömma att i och med omtaget i förundersökningen så kan man ju tänka sig att det dykt upp "nya" bevis eller omständigheter som inte den misstänkte tidigare tänkt på eller vetat om funnits. Så den långa tiden som gått sedan mordet behöver inte utesluta ev. åtgärder från den misstänktes sida. I övrigt finns det fler skäl som gör det gångbart att kvarhålla den misstänkte i häkte. Den ena är flyktfara, vilket jag vet att åklagaren i vart fall yrkat på tidigare. Praxis är tydlig med att ju längre straff man riskerar ju större skall flyktfaran anses vara. En ytterligare anledning är häktespresumtionen, vilket innebär att man skall utgå från häktning vid misstanke om brott med minimistraffet 1,5 års fängelse.

Beträffande att kvarhålla någon i häkte "för att få fram ett erkännande" så hade detta aldrig ansetts proportionerligt. En åklagare skall ju kunna visa att utredningen fortlöper och att misstankarna mot den häktade stärks. Dessutom hade det troligen brutit mot EKMR bestämmelser om förbud mot tortyr och annan omänsklig behandling) samt förbud mot olagligt/godtyckligt frihetsberövande. Alla som är någorlunda insatta i ämnet vet också att ett erkännande inte är målet med ett förhör eller utredning. Så ett erkännande är inte särskilt centralt för åklagare/polis (även om det givetvis varit behjälpligt när det handlar om ett 21 år gammalt fall).
Citera
2026-06-19, 13:52
  #6190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Tyvärr så juridiken fungerar.. han kan ha kommit efter mordet begåtts, eller bara säga att det var Molgan som gjorde det, "jag flytta bara kroppen". Så är det endast medhjälp.

Han behöver egentligen inte säga nånting, utan det är upp till åklagaren att bevisa. Skulle säga att han med största sannolikhet inte blir dömd för mord.

Här måste jag rätta dig. Medhjälp är någonting man gör före ett brott. Att t ex flytta på en mördad persons kropp är ju en åtgärd man gör efter brottet, vilket då skall rubriceras som skyddande av brottsling. Givetvis kan också en förflyttning av en kropp vara brott mot griftefriden (som det hette vid tiden; idag gravfridsbrott). Dock kommer brottsrubriceringar som skyddande av brottsling och brott mot griftefriden vara ickefrågor i detta fallet, eftersom dessa brott är preskriberade.
Citera
2026-06-19, 14:25
  #6191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Konstigt att Advokaten hänvisar till förundersökningssekretessen...den gäller inte honom och inte heller hans klient. Och yppandeförbudet hävdes ju redan i början av maj.

SVT: "”Brattåsmannen” begärs omhäktad igen – försvaret tänker överklaga"
260604 - UPPDATERAD IDAG 13:50 - PUBLICERAD IDAG 09:22

"Johan Lavås har tidigare berättat för SVT att hans klient har en förklaring till hur hans dna hamnat där det hamnat – något som han hittills inte velat vidareutveckla på grund av förundersökningssekretessen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/brattasmannen-begars-omhaktad-igen-forsvaret-kraver-forhandling
SVT: ”Brattåsmannens” försvarare: Det finns en förklaring till dna-spåret
UPPDATERAD 6 MAJ 2026 PUBLICERAD 6 MAJ 2026

"Nu när yppandeförbudet i målet är hävt
kan hans försvarare Johan Lavås utveckla det hela något mer:

– Min klient har lämnat en förklaring till varför hans dna påträffats i Brattås, säger han till SVT.

Och den är?

Det kan jag tyvärr inte kommentera vidare, eftersom det fortfarande råder förundersökningssekretess i ärendet. Men jag kan säga så mycket som att min klient har en förklaring till hur han har kunnat knytas till brottsplatsen via en dna-matchning, säger Johan Lavås och fortsätter:

– Men han säger sig inte ha någon delaktighet i att de här båda personerna har berövats livet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/brattasmannens-forsvarare-det-finns-en-forklaring-till-dna-sparet
Tidskriften ADVOKATEN: Om god advokatsed och förundersökningssekretess:
"En advokat är inte bunden av förundersökningssekretess. Av god advokatsed följer att en advokat trots detta har, i vart fall i stor utsträckning, tystnadsplikt beträffande information som hos polis och åklagare omfattas av förundersökningssekretess."

https://www.advokaten.se/tidigare-nummer/2013/Nr-7-2013-Argang79/I-vilken-man-ar-advokats-tystnadsplikt-skyddad-genom-straffrattslig-sanktion/
Hade man själv velat att Advokaten berättade vad ens förklaring är? Om man var oskyldig så troligtvis - så känner i vart fall jag...

Jag skulle säga att oavsett förundersökningssekretess och tystnadsplikt , eller ej, så går inte en "ruttad försvarare" ut i media och berättar om sin klients historia/förklaring under förundersökningen. Att föregripa vad ens klient kommer att säga under huvudförhandlingen ger ju bara upphov till analyser och spekulationer från media och allmänhet - vilket givetvis även kommer att nå rätten och potentiella vittnen före rättegångens start. Ju mer "exklusiv" en klientens berättelse är när den framställs inför rätten, desto bättre är det.
Citera
2026-06-19, 16:00
  #6192
Medlem
israelisinnocents avatar
Bra svar, förklaringen riskerar bara öka spekulationerna, folk vill ha en skyldig
Media- hellre spekulera framför fakta
Men tiga är guld

Kanske redan diskuterats, kommer förklaringen släppas offentligt i fup eller så?
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skulle säga att oavsett förundersökningssekretess och tystnadsplikt , eller ej, så går inte en "ruttad försvarare" ut i media och berättar om sin klients historia/förklaring under förundersökningen. Att föregripa vad ens klient kommer att säga under huvudförhandlingen ger ju bara upphov till analyser och spekulationer från media och allmänhet - vilket givetvis även kommer att nå rätten och potentiella vittnen före rättegångens start. Ju mer "exklusiv" en klientens berättelse är när den framställs inför rätten, desto bättre är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in