2026-08-15, 21:01
Medlem
Intressant att den åtalades sista lägenhet inte innehöll statyn eller de hemska tavlorna med blod, dödsskallar etc, men att polisen lyckades hitta bilder på en av hans enheter som visade hur hans tidigare lägenhet såg ut, inkl staty, blod och dödskallar. Den åtalade förstod att det skulle se mindre bra ut om släktbaserad DNA lyckades spåra honom, så han förberedde sig på ev gripande och städade bort det han helst skulle velat ha på väggarna. Sidorna 1609-1616 i FUP, intressant inredning tidigare som sagt var.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-15 kl. 21:24.
Citera
2026-08-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Mkt av det du skriver kan stämma men tror inte på klyvyxa givet sårets längd (10 cm på båda offren), mer troligt vanlig yxa och då finns större möjlighet detta var planerat. En klyvyxa var dessutom kvar bredvid vedklyven vid vedhögen (tyckte jag det stod i PUP), han lär ju ej haft 2 st med sig till vedhögen.

Varför inte två yxor 🤔
En för att flisa tändved med och en för att klyva ved med...
Citera
2026-08-15, 21:08
Medlem
Inte snällt komma med så grov beskyllning mot någon som naturligtvis är helt oskyldig. Alla som förstår rimlighetsanalys vet nu vad detta är. Inte samma som att bli dömd men ALLA intelligenta förstår detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Vad vet vi igentligen om Tors andra dotter?

Han lämnade ju stugan till Barbro i testamentet, Kan hon och JJ krockat nånstans under livet och hon insett vilken svag människa det är och kan få han att mörda hennes pappa.?

Jag tror fortfarande att där fanns en kvinna på plats med tanke på skospåren 38 i trappan som överlappar storlek 45 spåren i trappan.
Citera
2026-08-15, 21:09
Medlem
Arnolfos avatar
Här har ni troligtvis anledningen till att man känner sig så säkra på att mordvapnet inte hittats. Vilket beror på färgflagan som som hittas i Tors skallben. (Sida 856) Ingen matchning med andra yxor på gården.
Gissar på att yxan man letar efter påminner om denna "allroundmodell" av medelstorlek.
https://tigrisantiques.com/nl/products/14-arkiv/30-yxa-med-laderskydd

Johan är definitivt ingen psykopat. Väldigt Elon. Notera bilderna från husrannsakan och titta på hur han inrett sitt hem.
Senast redigerad av Arnolfo 2026-08-15 kl. 21:11. Anledning: Felstavning
Citera
2026-08-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Vad vet vi igentligen om Tors andra dotter?

Han lämnade ju stugan till Barbro i testamentet, Kan hon och JJ krockat nånstans under livet och hon insett vilken svag människa det är och kan få han att mörda hennes pappa.?

Jag tror fortfarande att där fanns en kvinna på plats med tanke på skospåren 38 i trappan som överlappar storlek 45 spåren i trappan.

Ja, det är inte ovanligt att en dotter är inblandad i mord på fädrar nuförtiden....
Citera
2026-08-15, 21:12
Medlem
100% enig

Citat:
Ursprungligen postat av Arnolfo
Här har ni troligtvis anledningen till att man känner sig så säkra på att mordvapnet inte hittats. Vilket beror på färgflagan som som hittas i Tors skallben. (Sida 856) Ingen matchning med andra yxor på gården.
Gissar på att yxan man letar efter påminner om denna "allroundmodell" av medelstorlek.
https://tigrisantiques.com/nl/products/14-arkiv/30-yxa-med-laderskydd

Johan är definitivt ingen psykopat. Väldigt Elon. Notera bilderna från husrannsakan och titta på hur han inrett sitt hem.
Citera
2026-08-15, 21:14
Medlem
En sak är jäkligt klar iaf.
Barbro och hennes utsvävningar är verkligen mystiska.
Spirituell och hittar på egna saker som hon sedan talar om för polisen.
Vid senare förhör minns hon själv inte det.

Visste om testamentet men vidgår det ej i polisens förhör.
Hon är verkligen ingen att lita på i något fall och är även närstående.
Sedan visar ju hennes ekonomiska intressen det vid andra frågor.
Hon ska behålla gården minst 8år så inte systern får halva vinsten vid försäljning.
Citera
2026-08-15, 21:17
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag hann inte gå igenom alla 1800 sidor av FUP:en innan den försvann så jag kan ha missat något. Intrycket jag fick var dock att hans sociala liv i Härnösand var så nära nollpunkten man kan komma. Han kan naturligtvis ha underlåtit att berätta om eventuellt umgänge för polisen.

Det jag undrar över och som jag inte såg i FUP:en var den här kvinnan som bodde i samma hus som JJ som ska ha blivit topsad i samband med tuggummi-DNA:t. Ett par kvinnor som bodde i samma portgång förhördes men det framstod som ganska tydligt att de inte hade något som helst samröre med JJ.

Vem var kvinnan som topsades och när skedde det? Där kan finnas en möjlig ingång till ett socialt liv i Härnösand för JJ. Samtidigt om det inte nämns i FUP:en (jag kan dock ha missat) kanske polisen inte tillmätte det någon större vikt men varför topsades just hon och ingen annan kvinna från huset?
Man ska ha DNA testat alla kvinnliga inom familjen plus en utomstående som bodde eller vistades på gården för DNA på tuggumipappret, ingen träff.
Citera
2026-08-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
En liten rättelse: det heter antisocial personlighetsstörning, inte asocial. Som i motsatsen till prosocial.

Det heter asocial...
Antisocial har en annan betydelse...
Citera
2026-08-15, 21:21
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Man ska ha DNA testat alla kvinnliga inom familjen plus en utomstående som bodde eller vistades på gården för DNA på tuggumipappret, ingen träff.

Jo men varför testades just den kvinnan?

Alltså det ska ha testats en kvinna som bodde i samma hus som JJ. Var det bara en bisarr slump?

Så här står det i FUP:

Citat:
Det fattas även beslut om att en kvinna som bodde i samma hus som Johan Jakobsson i
Härnösand skulle topsas, ingen träff.
Senast redigerad av C.B.G. 2026-08-15 kl. 21:25.
Citera
2026-08-15, 21:23
Medlem
Arnolfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Han hade ett mejlkonto på Yahoo som heter femtiosjudagar. Är det någon som har någon teori om vad det kan ha för betydelse?

Han uppgav i FUP att han gillar kriminalromaner, så kanske inspirationen till adressen kom ifrån titeln
"Fifty-seven days" som syftar på den italienska dramafilmen Paolo Borsellino: The 57 Days från 2012, vilken handlar om de 57 dagar som gick mellan morden på domarna Giovanni Falcone och Paolo Borsellino år 1992.
Citera
2026-08-15, 21:30
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jo men varför testades just den kvinnan?
Det måste förmodligen varit så att hon vistades på gården ofta.

Dock verkar tuggummipapper med kvinnligt DNA lämnats eller glömts bort när det inte blev träff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in