Citat:
Jag har ingen aning om hennes interna tillvaro i rörelsen/sekten. Jag utgår från det hon har berättat och sånt jag hört om hur kvinnohatet inom extremhögern ser ut i andra liknande sammanslutningar.
För hennes prominenta roller som skribent, chefredaktör mm finns det förstås de som upplevt sig som mer passande för dessa positioner men fått se hur hon fick dessa just pga att hon är kvinna. Sexismen är närbesläktad med misogynismen.
Att stiga inom en sekt är resultatet av hårt arbete men också att ledningen ser något hos den som stiger. Det är inte alltid potentialen som identifieras utan ibland att man stiger för att andra sparkas nedåt. Sekter är komplicerade sociala mekanismer som jag inte är helt inläst på. Att Rörelsen inte studerats och att det då saknas information om dess struktur leder mig till slutsatser som ligger mer åt det generella slaget gällande sekter.
För hennes prominenta roller som skribent, chefredaktör mm finns det förstås de som upplevt sig som mer passande för dessa positioner men fått se hur hon fick dessa just pga att hon är kvinna. Sexismen är närbesläktad med misogynismen.
Att stiga inom en sekt är resultatet av hårt arbete men också att ledningen ser något hos den som stiger. Det är inte alltid potentialen som identifieras utan ibland att man stiger för att andra sparkas nedåt. Sekter är komplicerade sociala mekanismer som jag inte är helt inläst på. Att Rörelsen inte studerats och att det då saknas information om dess struktur leder mig till slutsatser som ligger mer åt det generella slaget gällande sekter.
Fast om hon nu fått någon typ av DEI anställningar inom den nationella rörelsen, varför gnälls det då om sexism riktat mot kvinnor? Är det misogynt att kritisera en kvinna eller anställningen av en kvinna som eventuellt inte förtjänat sin position på annat sätt än sitt kön? Jag tycker förövrigt hon till stor del gjort sig förtjänt av sina olika roller på egna meriter, men ser inte sexism i spekulationerna.
Jag kan inte se rörelsen som värst sekteristisk. Det finns eller har funnits organisationer som snuddar på sekterism. Men som helhet? Nej. Det handlar om flertalet organisationer och medier med olika åsikter och inriktning. Hon har rört sig mellan olika grupper genom åren med olika människor, det finns ingen ledning. Människor har kommit och gått.