2026-08-10, 20:16
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jag har ingen aning om hennes interna tillvaro i rörelsen/sekten. Jag utgår från det hon har berättat och sånt jag hört om hur kvinnohatet inom extremhögern ser ut i andra liknande sammanslutningar.

För hennes prominenta roller som skribent, chefredaktör mm finns det förstås de som upplevt sig som mer passande för dessa positioner men fått se hur hon fick dessa just pga att hon är kvinna. Sexismen är närbesläktad med misogynismen.

Att stiga inom en sekt är resultatet av hårt arbete men också att ledningen ser något hos den som stiger. Det är inte alltid potentialen som identifieras utan ibland att man stiger för att andra sparkas nedåt. Sekter är komplicerade sociala mekanismer som jag inte är helt inläst på. Att Rörelsen inte studerats och att det då saknas information om dess struktur leder mig till slutsatser som ligger mer åt det generella slaget gällande sekter.

Fast om hon nu fått någon typ av DEI anställningar inom den nationella rörelsen, varför gnälls det då om sexism riktat mot kvinnor? Är det misogynt att kritisera en kvinna eller anställningen av en kvinna som eventuellt inte förtjänat sin position på annat sätt än sitt kön? Jag tycker förövrigt hon till stor del gjort sig förtjänt av sina olika roller på egna meriter, men ser inte sexism i spekulationerna.

Jag kan inte se rörelsen som värst sekteristisk. Det finns eller har funnits organisationer som snuddar på sekterism. Men som helhet? Nej. Det handlar om flertalet organisationer och medier med olika åsikter och inriktning. Hon har rört sig mellan olika grupper genom åren med olika människor, det finns ingen ledning. Människor har kommit och gått.
Citera
2026-08-10, 20:20
Medlem
Weitzmanns avatar
"Nationalisterna" kan bara inte förstå att hon hoppar av. I försök till förståelse landar man till sist, efter stor möda naturligtvis, i slutsatsen att det måste vara hennes eget fel.
Citera
2026-08-10, 20:28
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
"Nationalisterna" kan bara inte förstå att hon hoppar av. I försök till förståelse landar man till sist, efter stor möda naturligtvis, i slutsatsen att det måste vara hennes eget fel.

Det är ju en rätt märklig ideologisk omvändning efter 18 år i den nationella rörelsen. Plötsligt tycker hon att det är fel att män i den nationella rörelsen vill att fler vita barn ska födas. Viljan att folket ska överleva är tydligen fel. Man häpnar.

Sen kan man bara beklaga sig över hur det blivit med problem i privata relationer.
Citera
2026-08-10, 20:36
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Det är ju en rätt märklig ideologisk omvändning efter 18 år i den nationella rörelsen. Plötsligt tycker hon att det är fel att män i den nationella rörelsen vill att fler vita barn ska födas. Viljan att folket ska överleva är tydligen fel. Man häpnar.

Sen kan man bara beklaga sig över hur det blivit med problem i privata relationer.

Jag visste inte att nationalister bara var vita och hade vita barn. Det kom som en total överraskning.
Citera
2026-08-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Oka8xV/sanna-hill-later-som-en-yrvaken-pappafeminist

Aha, Aftonblaskan visar återigen att de är "finare" än vanliga dödliga *suck*
Citera
2026-08-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Verkar inte så

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Oka8xV/sanna-hill-later-som-en-yrvaken-pappafeminist
Det är en enskild åsikt på AB:s ledarsida. Jag instämmer dock i att Sanna efter 18 års aktivism knappast kan gnälla över att hon var "ung och dum" eller att hon varit "förvirrad under en svår period". Så nej, hennes omvändelse är inte genuint. Jag tror något annat efter att ha läst igenom hela artikeln i DN. Hon nämnde det förmodade mordet på hennes föredetta pojkvän Manuel Ochsenreiter. Arbetade åt ryssarna men likviderades av sina uppdragsgivare när han blivit en belastning. När han avslöjats som rysk agent vart det ett misslyckande i Kremls ögon. Sådant urskuldas inte, utan bestraffas, det vet vi som är från östeuropa och hade familjemedlemmar som jobbade åt ryssarna under kalla kriget. Det är bara i väst som debiler tror att de är så coolt att skylta med kopplingar till rysk underrättelsetjänst och att det är något riskfritt. Kretsen kring Nya Tider är känt för att ha kopplingar till Ryssland, det kan därför komma fler Ochsenreiters som plötsligt får hjärtinfarkt nu när dessa miljöer inte leverat de förväntade resultaten. Sanna har med all rätt fegat ur, och att hon gjorde det nu är inget sammanträffande. Gick till Säpo, och hela utläggningen i DN med misshandlande pojkvänner är bara förevändningar.
Citera
2026-08-10, 21:13
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Att byta åsikter för att få ekonomisk vinning är inte tecken på hög moral, även om det skulle innebära att barnet går "mat på bordet". Att du inte förstår det visar på just dålig moral.

Talande att du tycker att svälta barn är en acceptabel politisk metod.

Talande att du förespråkar white sharia: (FB) Kan ni tänka er att Europa blir muslimskt i utbyte mot ett vitt Europa?

Precis den sorts islamisering som Sanna Hill pratar om och som avfärdats av många ignoranta i tråden.

Tror inte du tjänar din rörelse väl med den attityden.
Citera
2026-08-10, 21:32
Medlem
Offerviljas avatar
Bilden som många nationella de senaste dagarna har gett av Sanna Hill är att hon typ skulle vara en blåst Bianca Ingrosso-människa. Jag upplever henne inte alls så, utan tycker tvärtom att hon känns intelligent, tänkande, lite introvert och väldigt snäll. Nu var de ju i Radio Nordfront ganska hårda mot henne, men de gånger som Sanna hade bott hemma hos Pär Öberg så beskrev han henne som trevlig och bra. Martin Saxlind hade inte heller i sina verkliga möten med henne någonting negativt att säga om henne. Jag tror att Sanna just nu bara mår väldigt dåligt.
Citera
2026-08-10, 21:43
Avstängd
JojoRabbits avatar
Jag vill sträcka ut en hand till Sanna Hill och fråga hur mår du? Vi måste prata om ditt liv och hur du har lyckats ställa till det med att sätta en dolk i ryggen på dina gamla vänner. Det är inte försent att be om ursäkt och ta avstånd från Niklas Orrenius och Peter Wolodarski!

Senast redigerad av JojoRabbit 2026-08-10 kl. 21:49.
Citera
2026-08-10, 22:04
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Ja, hon har avsagt sig nationalismen pågrund av kvinnohatet... Vad är det som är svårt att förstå?

Fast kvinnohatet har inget med nationalismen att göra. Detta har Christian Assarson bland andra påpekat, alltså hennes urusla val av partners.

Endast någon med IQ-fiskmås gör den kopplingen lätt för sig.
Citera
2026-08-10, 22:16
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och säger det något om kvinnor eller om dessa organisationer?

Uppenbarligen om kvinnor. De tenderar att säga och tycka saker de egentligen inte gör, utan snarare vill vinna något på det. Det är min gissning.
Citera
2026-08-10, 22:17
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fast kvinnohatet har inget med nationalismen att göra. Detta har Christian Assarson bland andra påpekat, alltså hennes urusla val av partners.

Endast någon med IQ-fiskmås gör den kopplingen lätt för sig.
Det finns tydliga indikationer på att nationalism och misogyni har starka band:

https://crestresearch.ac.uk/resources/introductory-guide-to-understanding-misogyny-and-the-far-right/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in