2026-08-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror att det är att underskatta SEs förmåga att teckna i olika stilar. Piltavlan var kanske inte något som konstnären ville skulle vara lätt att känna igen och förknippa med honom?

Så stilen är ingen bra indikation för att SE inte kunde ha tecknat den, men jag tror inte han gjorde det.

Vi får se vad efterforskningarna landar i. TP landade i att han inte kunde belägga sambandet och han har ganska låga krav för att koppla ihop saker i fantasifulla hypoteser.

Edit: Contras hade en tecknare som gjorde många illustrationer i tidningen, men piltavlan likar inte hans stil heller.

Oavsett, här är iallafall några intressanta teckningar av Palme.

https://efolket.eu/wp-content/uploads/2018/09/contra-palme-2.jpg

https://efolket.eu/wp-content/uploads/2018/09/contra-palme.jpg

https://efolket.eu/wp-content/uploads/2018/09/contra_ubat.jpg
Senast redigerad av Ballalaila 2026-08-10 kl. 00:01.
Citera
2026-08-10, 00:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Oavsett, här är iallafall två intressanta teckningar av Palme.

https://efolket.eu/wp-content/uploads/2018/09/contra-palme-2.jpg
Omslaget till vänster är från Contra. Jag gick igenom en massa nummer från före mordet och visst fanns det Palmekritiska artiklar från och till, men de var inte "way out there" och förekom inte i varje nummer.

Jag tror att idén att någon som läste Contra skulle bli en manisk Palmehatare är ett villospår.

Men visst kan man fundera på det som så mycket annat.

Hypotetiska Contraläsare:
- Titta de har en piltavla här med OPs bild på här! Gud va fräckt.
- Ja, nu måste vi verkligen mörda OP när vi sett den där. Har du kvar den där gamla revolvern vi stal av den där medvetslösa knarkaren?
- Ja, vi får gå ut på stan med den i fickan och se om vi hittar honom.
Det känns lite väl långsökt i mina öron.
Citera
2026-08-10, 00:38
Medlem
Citat:
Omslaget till vänster är från Contra. Jag gick igenom en massa nummer från före mordet och visst fanns det Palmekritiska artiklar från och till, men de var inte "way out there" och förekom inte i varje nummer.

Jag tror att idén att någon som läste Contra skulle bli en manisk Palmehatare är ett villospår.

Men visst kan man fundera på det som så mycket annat.

Hypotetiska Contraläsare:
- Titta de har en piltavla här med OPs bild på här! Gud va fräckt.
- Ja, nu måste vi verkligen mörda OP när vi sett den där. Har du kvar den där gamla revolvern vi stal av den där medvetslösa knarkaren?
- Ja, vi får gå ut på stan med den i fickan och se om vi hittar honom.
Det känns lite väl långsökt i mina öron.

Nä Contra kan vel knappast hållas ansvariga för mordet på Palme.

Men sen.. om man tar Breivik som exempel, så var han rätt moderat politiskt. Fanns människor som var hundra gånger mer radikala politiskt än honom i det här landet. Han var också lite blåblå sådär, men rätt moderat. De mest politiskt extrema lever ut sina fetischer genom att vara just extrema i sina uttryck.

En liten hatisk moderat kan nog vara farligare rent praktiskt?

Inte för att det behöver ha någon betydelse i det här fallet, men endå. Just saying.

Jag använder Breivik för att både hans attack och mordet på Palme KAN uppfattas som attacker mot socialdemokraterna. Men det är inte säkert att mordet på Palme hadde något med partipolitik att göra alls. Det vet vi inte.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-08-10 kl. 00:47.
Citera
2026-08-10, 00:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nä Contra kan vel knappast hållas ansvariga för mordet på Palme.

Men sen.. om man tar Breivik som exempel, så var han rätt moderat politiskt. Fanns människor som var hundra gånger mer radikala politiskt än honom i det här landet. Han var också lite blåblå sådär, men rätt moderat. De mest politiskt extrema lever ut sina fetischer genom att vara just extrema i sina uttryck.

En liten hatisk moderat kan nog vara farligare rent praktiskt?

Inte för att det behöver ha någon betydelse i det här fallet, men endå. Just saying.
Ja jag tror att OPs verkliga mördare inte är någon som uppenbart sticker ut genom att vara avvikande.

För att kunna hålla sig borta från misstankar klarar nog mördaren av att agera normalt och smälta in.

De värsta knäppskallarna är så klart redan genomkammade av PU.

Trots att SE var moderat har jag ändå svårt att se honom som den osannolikt påhittade mördaren som Filter har uppfunnit för att tjäna pengar.

Det saknas väl också tips om att SE skulle varit Palmehatisk? Att KP ansåg att SE hade Palmekritiska vänner tror jag inte man ska läsa in för mycket i.
Citera
2026-08-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ja jag tror att OPs verkliga mördare inte är någon som uppenbart sticker ut genom att vara avvikande.

För att kunna hålla sig borta från misstankar klarar nog mördaren av att agera normalt och smälta in.

De värsta knäppskallarna är så klart redan genomkammade av PU.

Trots att SE var moderat har jag ändå svårt att se honom som den osannolikt påhittade mördaren som Filter har uppfunnit för att tjäna pengar.

Det saknas väl också tips om att SE skulle varit Palmehatisk? Att KP ansåg att SE hade Palmekritiska vänner tror jag inte man ska läsa in för mycket i.

Jag gjorde en liten edit också.
Citera
2026-08-10, 01:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag gjorde en liten edit också.
Helt rätt. Vi kan inte säkert säga vad motivet var att mörda OP eftersom vi inte vet vem mördaren är.

När det gällde OP fanns det nog ett otal tänkbara motiv då han var verksam på många olika arenor och var kontroversiell.

Privatlivet var inte heller helt utan motivbilder.

Det är tänkbart att GM-SE hade privata skäl att mörda OP. Båda hade lite affärer på gång utanför äktenskapet och kvinnan på Åland kanske spelade ut SE och OP mot varandra?

Mordet kan ha varit ett klassiskt triangeldrama med den raffiga demimonden med grov hy, burrigt hår och gula joggingbyxor i centrum. OP drog det kortaste strået vilket SEs resa till Åland efter mordet är ett bevis för.
Citera
2026-08-10, 09:29
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Vas byggde det ryktet på?

På vakum. En tidigare aktiv användare på forumet gjorde en sammanställning över "vad som är mystiskt" med Palmemordet och där ingår Stig i en av punkterna:

"Mystiskt också att Stig jobbade i huset. Stig som mest arbetade med att rita hatbilder på Palme för den lilla sekten EAP.  Stig var bra på kroknäsor. Konstigt att Stig stämplade ut från jobbet 20 meter från mordet just en minut innan mordet. Han som satt hela kvällarna och ritade hatbilder på Palme, med Palme på skytte-måltavlor och sånt. Konstigt kanske att jobba över till halv elva denna fredagskväll. Mystiskt att Stig behövde ljuga för polisen om vad han gjort innan på kvällen förresten."

https://pastehtml.com/view/1deuipp.rtxt

Trots flertalet uppmaningar från andra användare om en källa presenterades en sådan aldrig, trots upprepade löften om att så skulle ske.

Då listan innehåller en hel del andra grova felaktigheter, samt uppenbara påhitt, finns skäl att inta ett försiktigt förhållningsätt till "uppgiften".

Listan lanserades på forumet i februari år 2011:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Lennart Gustafsson satt 33 år i utredningen, så möjligheten finns att han fått uppgiften, troligtvis via omvägar, från Flashback och av någon som tagit "krashkursen" för fakta.
Senast redigerad av Thurizas-09 2026-08-10 kl. 09:51.
Citera
2026-08-10, 09:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja och då kvarstår det jag skrev. En chansning och turen att han inte blev synad!
Men du ville kanske bara tramsa som vanligt, eller så får du nog berätta för alla hur den synske SE kunde veta att inga av hans alla lögner skulle kontrolleras!

Du får nog gnugga dina efterkonstruktionsknölar några gånger till eller så får du tramsa vidare med någon annan istället.
Nja. SE kunde naturligtvis inte veta att han skulle komma undan med den här rövarhistorien. Det handlar väl mer om att han inte hade något att förlora på att lägga fram den. Tänker du att han borde ha gjort på något annat och bättre sätt, eller vad är du egentligen ute efter?
Citera
2026-08-10, 10:24
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
På vakum. En tidigare aktiv användare på forumet gjorde en sammanställning över "vad som är mystiskt" med Palmemordet och där ingår Stig i en av punkterna:

"Mystiskt också att Stig jobbade i huset. Stig som mest arbetade med att rita hatbilder på Palme för den lilla sekten EAP.  Stig var bra på kroknäsor. Konstigt att Stig stämplade ut från jobbet 20 meter från mordet just en minut innan mordet. Han som satt hela kvällarna och ritade hatbilder på Palme, med Palme på skytte-måltavlor och sånt. Konstigt kanske att jobba över till halv elva denna fredagskväll. Mystiskt att Stig behövde ljuga för polisen om vad han gjort innan på kvällen förresten."

https://pastehtml.com/view/1deuipp.rtxt

Trots flertalet uppmaningar från andra användare om en källa presenterades en sådan aldrig, trots upprepade löften om att så skulle ske.

Då listan innehåller en hel del andra grova felaktigheter, samt uppenbara påhitt, finns skäl att inta ett försiktigt förhållningsätt till "uppgiften".

Listan lanserades på forumet i februari år 2011:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Lennart Gustafsson satt 33 år i utredningen, så möjligheten finns att han fått uppgiften, troligtvis via omvägar, från Flashback och av någon som tagit "krashkursen" för fakta.

Det förekom som idé/rykte även före det i tråden och sen spred det sig som en klassisk trådsanning dessvärre. Jag hade onda aningar direkt, det var helt enkelt lite för bra. En för spännande koppling.

Anvädaren som skrev kraschkursen där blandade verkligen högt och lågt, väldigt intressanta tankar och kopplingar men dessvärre faktaslarv.
Citera
2026-08-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. SE kunde naturligtvis inte veta att han skulle komma undan med den här rövarhistorien. Det handlar väl mer om att han inte hade något att förlora på att lägga fram den. Tänker du att han borde ha gjort på något annat och bättre sätt, eller vad är du egentligen ute efter?

Alkohol framkallar inte det bästa när det gäller tankeverksamhet hos vissa individer!
Citera
2026-08-10, 10:39
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ja, vi har ju sett att det redan 2 mars framgick att mördaren kan ha haft en väska på 15*20 cm (HH i TV-sändning) och helt tydligt fanns det ju signalement som liknade SE:s till förväxling som skulle kunna förtydligas vid en rekonstruktion - så SE:s medverkan i TV-inslaget strax innan kan ha varit en kalkylerad risk.

Att bara ligga lågt kunde säkert kännas minst lika otäckt som att fronta utpekandet - ta tjuren vid hornen.

PS Gorillorna får leka på sin egen nivå - kvalitet slår kvantitet
Citera
2026-08-10, 10:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in