2026-09-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Papperslappen (eller datalistan som Häggström kallade den) finns på sidan 8 i Häggströms PM den 5 juni 1986. Ett utdrag från Skandias tidredovisningssystem Timecon.

Systemet gick en minut efter dagarna före den 1 mars.

Varsågod

Jo tack Lebel, den har jag sett.

Vad var det N betyder igen?

Edit

Jo, kom på det, normal arbetstid var det vel.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-09-07 kl. 21:49.
Citera
2026-09-07, 21:44
Medlem
Citat:
Papperslappen (eller datalistan som Häggström kallade den) finns på sidan 8 i Häggströms PM den 5 juni 1986. Ett utdrag från Skandias tidredovisningssystem Timecon.

Varsågod

Länk på det tack!

I Varsågod ser jag bara "PM text" s a s.
Citera
2026-09-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Länk på det tack!

I Varsågod ser jag bara "PM text" s a s.

Ser du den nu?

https://wpu.nu/images/8/8d/Pol-1986-06-05_EA9982-00-B_ea-9982-b-per-haggstr%C3%B6m-pm.pdf
Citera
2026-09-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ser du den nu?

https://wpu.nu/images/8/8d/Pol-1986-06-05_EA9982-00-B_ea-9982-b-per-haggstr%C3%B6m-pm.pdf

" (eller datalistan som Häggström kallade den) finns på sidan 8"

Ser inte den,
det ser ut som PM text?
Citera
2026-09-07, 22:01
Medlem
Citat:
" (eller datalistan som Häggström kallade den) finns på sidan 8"

Ser inte den,
det ser ut som PM text?

Ja det är ett utdrag.

Det finns inget kvitto.
Citera
2026-09-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja det är ett utdrag.

Det finns inget kvitto.

Bra! Då är vi i synk!
Citera
2026-09-07, 22:52
Medlem
Citat:

Varsågod

Har du ljugit färdigt?
Citera
2026-09-07, 23:06
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Är det någon som har ett bra svar på varför han ringer in dagen efter till Skandia och vill så gärna veta utstämplingstiden? Vi testar två scenarion, både som vittne och GM.

Som GM: Han har skjutit Palme och vill veta exakt vilken tid han har stämplat ut. Innan han får reda på svaret borde han veta svaret. Han vet att han stämplar ut, går ut genom entren, svänger höger eller vänster(vi säger vänster för att dryga ut tiden lite). Vänder om och går ifatt Palme och skjuter honom vid Tunnelgatan. I sitt huvud räknar han baklänges och gissar på ungefär 2-3min före skotten. Tiden han får är 23.19 plus en minut. Fan! Tänker han, det är farligt nära tiden jag sköt Palme.
Han godtar tiden och måste istället hitta på en annan dragning för att finta bort polisen. Det får bli speglingen istället. Det får bära eller brista.

Som vittne:
Han ringer in och måste få reda på tiden för att inte polisen ska misstänka honom som mördare. Polisen kan ta reda på utstämplingstiden, och att han jobbade sent och var i krokarna där Palme sköts på öppen gata.
För att inte bli indragen i mordet måste han ringa DN dagen efter och sedan få visa upp en språng-marsch i SVT med "samma" kläder som på morddagen.

Vad är mest rimligt? Jag vet vad jag skulle svarat iaf.

Ja och han vill veta om väktarna har registrerat tiden eftersom polisen kommer att förhöra väktarna. Han måste snabbt som fan bygga ett försvar, medge närvaro men får chansa på att ingen sett honom skjuta men om de har sett så har han bsrs pekat (se foton på Engström), tittat på klockan, rusat efter poliser, rört vid Palme (ev. spår) osv. Det är uppenbart för mig varför han ljuger.

Om jag hade varit utredare 1986 så hade jag kunnat lösa det här.
Citera
2026-09-08, 06:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag har aldrig hävdat att SE är Dekorimamannen (vem du nu syftar på).
Jag anser IM inte har riktig koll, hans 1a utsaga har ingen Dekorima-man.

Jag har spekulerat i att Tensonmannen är SE.
Jag anser att SE drar stämplings-klockan 23:19 i verklig tid.

Sedan är det vissa som hävdar 23:21 ... då psykar jag de med att det är kort avstånd till Tunnelgatan dit man kan nå halvspringande.
Jo, men du kan inte samtidigt spekulera i att SE är tensonmannen och samtidigt "psyka" med de uppgifterna.

Du får välja vilken teori du tror på.

Eller är den enda konstanten att SE är skyldig. Oavsett vad som kommer man fram ändrar man bara hela historien, oavsett om den går ihop med övriga delar eller ej.

Det är en märklig utgångspunkt.
Citera
2026-09-08, 08:36
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Har du ljugit färdigt?

Har du tramsat färdigt?

Det är glasklart att Stig Engström stämplade ut 23.20.

https://www.flashback.org/sp95768952

Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, men du kan inte samtidigt spekulera i att SE är tensonmannen och samtidigt "psyka" med de uppgifterna.

Du får välja vilken teori du tror på.

Eller är den enda konstanten att SE är skyldig. Oavsett vad som kommer man fram ändrar man bara hela historien, oavsett om den går ihop med övriga delar eller ej.

Det är en märklig utgångspunkt.

Det är glasklart att Anders Björkman var mannen som Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

https://www.flashback.org/p95813017#p95813017

Som granskningskommissionen skrev i rapporten 1999 (sidan 168).

Det finns många fler skäl än kommissionen nämnde där.

Namnet "Tensonmannen" myntades på Flashback 2017 när tramset om Engström började. Då hade "Tensonmannen" varit död i 18 år.
Citera
2026-09-08, 08:48
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Är det någon som har ett bra svar på varför han ringer in dagen efter till Skandia och vill så gärna veta utstämplingstiden? Vi testar två scenarion, både som vittne och GM.

Som GM: Han har skjutit Palme och vill veta exakt vilken tid han har stämplat ut. Innan han får reda på svaret borde han veta svaret. Han vet att han stämplar ut, går ut genom entren, svänger höger eller vänster(vi säger vänster för att dryga ut tiden lite). Vänder om och går ifatt Palme och skjuter honom vid Tunnelgatan. I sitt huvud räknar han baklänges och gissar på ungefär 2-3min före skotten. Tiden han får är 23.19 plus en minut. Fan! Tänker han, det är farligt nära tiden jag sköt Palme.
Han godtar tiden och måste istället hitta på en annan dragning för att finta bort polisen. Det får bli speglingen istället. Det får bära eller brista.

Som vittne:
Han ringer in och måste få reda på tiden för att inte polisen ska misstänka honom som mördare. Polisen kan ta reda på utstämplingstiden, och att han jobbade sent och var i krokarna där Palme sköts på öppen gata.
För att inte bli indragen i mordet måste han ringa DN dagen efter och sedan få visa upp en språng-marsch i SVT med "samma" kläder som på morddagen.

Vad är mest rimligt? Jag vet vad jag skulle svarat iaf.

Stig Engström ringde Roland Bergström cirka 11.40 (enligt Bergström) och bad om utstämplingstiden för att Engström skulle intervjuas av Svenska Dagbladet och kanske av Aftenposten och ville lämna en bra redogörelse för sina iakttagelser.

Utstämplingstiden var inte Engströms personliga angelägenhet. Den var även polisens angelägenehet. Självklart skulle polisen ha kontrollerat Engströms utstämplingstid. Redan den 10 mars. För att kunna bedöma Engströms vittnesuppgifter.

En amatör toppstyrde utredningen 1986.
Senast redigerad av Lebel 2026-09-08 kl. 08:51.
Citera
2026-09-08, 09:46
Medlem
Svaret på var någonstans som Per Häggström fått Stig Engströms tjänstgöringstider finns i dennes förhör från 860609.

I detta material framgår det att Engströms tjänstgöringstider har fåtts från datalistor som Roland B har tillhandahållit.

Härmed är saken klar. Eftersom vi helt säkert vet att tiderna innan det att Roland B ställer om till rätt tid Fröken Ur den Lördagen 1 Mars är felaktiga med minst en minut så innebär detta med tvingade nödvändighet att Engströms loggade utstämplingstid mordkvällen på 23.19 i verklig tid Fröken Ur motsvaras av helminuten 23.20

Engström har således stämplat ut från Skandia mordkvällen i tidsintervallet 23.20.00-23.20.59

Bevisat och klarlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in