2026-08-09, 21:41
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Käka i dig att erfarna proffs inte finner scenariot trovärdigt.

Erfarna proffs?
Citera
2026-08-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vas byggde det ryktet på?

God tecknare.
Var med i Täby M och liknande kretsar. Några mer hårdföra.
Skall luska vidare , återkommer i ämnet i morgon.
Citera
2026-08-09, 22:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
God tecknare.
Var med i Täby M och liknande kretsar. Några mer hårdföra.
Skall luska vidare , återkommer i ämnet i morgon.
Då är det nästan bekräftat att SE tecknade de osmakliga piltavlorna i Contras.

Contras var en galen högertidning som SE helt säkert prenumererade på. (SE hade en postlåda så då kunde han prenumerera på Contras.)

Piltavlan såldes också som fysisk piltavla med tre medföljande pilar inför industrisemestern 1984. Märkligt nog fanns ingen kritik mot OP i nummer 1 och 2 1986 före mordet. Contra borde därför vara inblandade i mordet.

Vi vet att SE jobbade över under hela 80 talet så att han tecknade piltavlan torde vara möjligt ur tidssynpunkt.

Då har vi kanske hittat motivet till mordet?
Citera
2026-08-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ett rykte om piltavlorna de nämner i Ottos intervju.
Det var SE som hade tecknat de.
Men .. rykte.

Jo, har också hört det ryktet. Engström hadde ju en fin studio/atelié hemma, skulle gärna sett mer av det han gjorde. Det han gjorde på jobbet också iofs.
Citera
2026-08-09, 22:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Käka i dig att erfarna proffs inte finner scenariot trovärdigt.

Proffs i vad?

Irvell och Linder, de främsta proffsen på området, drev på hårt med SE-spåret.

Ända till dess att de förleddes av polisens förväxling: Man trodde JÅS var SE.
Citera
2026-08-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, har också hört det ryktet. Engström hadde ju en fin studio/atelié hemma, skulle gärna sett mer av det han gjorde. Det han gjorde på jobbet också iofs.

Jag minns det som att jag sett lite av hans material, snyggt grafiskt.
Citera
2026-08-09, 22:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE hade tillgång till papper och penna också. Svårt att tro att det inte var han som tecknade piltavlan i Contras.

Edit: SE kan ha gömt en passare i kassaskåpet på jobbet.

Just saying!
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-09 kl. 22:46.
Citera
2026-08-09, 23:16
Medlem
Citat:
SE hade tillgång till papper och penna också. Svårt att tro att det inte var han som tecknade piltavlan i Contras.

Edit: SE kan ha gömt en passare i kassaskåpet på jobbet.

Just saying!

Jag tänkte mer på att jag ville se hans arbete helt enkelt. Vissa av oss här inne försöker faktiskt lära sig saker. Tänka och utvecklas liksom, som normala människor.
Citera
2026-08-09, 23:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du bidrar inte med ditt trams!
Det är väl minst lika troligt att SE hade en passare i kassaskåpet som att han hade ett skarpladdat mordvapen?

Hur kan det vara trams? Många menar att den påhittade GM-SE hade ett skarpladdat mordvapen i kassaskåpet, men det kan väl funnits plats för en passare också?

Eller menar du att det är trams att påstå att GM-SE hade ett mordvapen i kassaskåpet?
Citera
2026-08-09, 23:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tänkte mer på att jag ville se hans arbete helt enkelt. Vissa av oss här inne försöker faktiskt lära sig saker. Tänka och utvecklas liksom, som normala människor.
Det har länkats lite material som SE tecknat i tråden, men förvånansvärt lite.

Det som länkats ser inte ut stilmässigt som bilden på OP på piltavlan, men det behöver inte betyda så mycket då en grafiker säkert kan växla mellan olika stilar och tekniker.
Citera
2026-08-09, 23:27
Medlem
Citat:
Det har länkats lite material som SE tecknat i tråden, men förvånansvärt lite.

Det som länkats ser inte ut stilmässigt som bilden på OP på piltavlan, men det behöver inte betyda så mycket då en grafiker säkert kan växla mellan olika stilar och tekniker.

Jo, har sett lite av det jag också och som du säger liknade det inte alls på bilden på piltavlan.

Sen skulle jag varit genuint intresserad av att skaffa mig lite artwork av Engström, faktiskt.
Citera
2026-08-09, 23:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo, har sett lite av det jag också och som du säger liknade det inte alls på bilden på piltavlan.

Sen skulle jag varit genuint intresserad av att skaffa mig lite artwork av Engström, faktiskt.

Jag tror att det är att underskatta SEs förmåga att teckna i olika stilar. Piltavlan var kanske inte något som konstnären ville skulle vara lätt att känna igen och förknippa med honom?

Så stilen är ingen bra indikation för att SE inte kunde ha tecknat den, men jag tror inte han gjorde det.

Vi får se vad efterforskningarna landar i. TP landade i att han inte kunde belägga sambandet och han har ganska låga krav för att koppla ihop saker i fantasifulla hypoteser.

Edit: Contras hade en tecknare som gjorde många illustrationer i tidningen, men piltavlan likar inte hans stil heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in