2026-08-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Varför nöjde dom sig bara med hot? Hur kunde dom vetat att han skulle hållit tyst i alla år? Och dessutom var han kanske kapabel till utpressning?

Ja det är nog inte logiskt. Lika lite som att två män skulle utfört morden och sedan låtit JJ vara vittne utan att tysta även honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Karling
Upplever att J.J kör samma smått otroliga storyline som Olof Wiberg som dömdes för mordet på Malin i Husum.
Där drog han ju en sån jädra vals om personer som kom och betedde sig på de mest märkliga sätt, vilket rätten i sig såklart viftade bort som trams strax efter att Åklagaren lackat ur och frågat vad hans långa historia egentligen hade för bäring och vad målet var. Jag vågar säga att just hans historia vart parodisk i sin otrolighet och att det var där han föll.

J.J har ju erkänt att han släpat in kroppen i ladan, då är ju sannolikheten större att han varit med om mordet än att han promenerat förbi och sen i någon form av panik då lyft in den redan mördade personen i ladan. Han var på platsen när mordet skedde, punkt. Det kan räcka långt.
Sen om den märklige J.J nu bjuder tingsrätten på en story i samma flummiga allegori som i Malin-mordet återstår att se men det är nog där hans öde bestäms.

Är storyn lika otrolig som man nu tror att den kommer bli, då är han nog dömd i både Tingsrätt och Hovrätt. Om den senare ens kommer ta i soppan.
Är storyn iaf lite trolig. Alltså ett namn på någon kvinnlig alternativt manlig (om än med små barnfötter) som medgärningsman, där en rimlig förklaring till kortet i bankomaten och en upprinnelse inklusive motiv så tror jag nog han blir fälld i Tingsrätt men med betydligt mycket större chans till att bli frikänd i Hovrätt.

Bjuder in samtliga att gissa påföljd vid dom, heder och en jungfru i paradiset till den som är närmst.

Min gissning: 6,5 år i Tingsrätten, justerat till 6 år i Hovrätten.

1. Nej, O.W story var 100 gånger sämre och osannolikare! J.J har snarare positionerat sig på ett klokt sätt om man ser till bevisläget som sådant. Då ska man också tillägga att O.W ändrade story ungefär sex gånger, medans J.J i princip varit konsekvent med sin förklaring sedan första försöket.

2. Sedan uppfattar jag det som att du har lite felaktig bild av hur sådana här bristfälliga berättelser skall värderas och bedömas. För J.J förklaring skall endast ses i ljuset av att vara en "motförklaring". Det man lätt stirrar sig blind på i sådana här fall är att det endast skulle kunna finnas två möjliga förklaringar; antingen den som åklagaren anfört (dvs att den misstänkte ensam mördat paret och gömt undan kropparna) ELLER den som den misstänkte anfört (att han inte begått några mord, utan endast dragit in den döda kvinnan i ladan). Men så måste det ju inte vara, för det KAN ju lika gärna ha skett "på ett tredje sätt".

Därför skall/kan man inte stirra sig blind på den misstänktes osannolika och bristfälliga berättelse, och "sedan välja åklagarens sida", för denna osannolika och bristfälliga förklaring KAN vara en bortförklaring för att dölja ett helt annat händelseförlopp. Det kan ju lika väl ha varit så att den misstänkte var hos paret i ett helt annat ärende - och att något slags tumult utbröt där den misstänkte inte alls hade syftet att råna eller mörda, varvid detta slutar med att paret olyckligtvis dör. Eller att den misstänkte åkte till platsen tillsammans med andra för att endast genomföra ett simpelt inbrott - också blir dom påkomna, varvid medgärningsmännen "går helt utanför överenskommelsen" och kallblodigt mördar paret. Eller att den misstänkte känner den egentliga gärningsmannen och ovetandes kallades till platsen endast för att hjälpa till att gömma undan kropparna. Så med andra ord så måste man ta höjd för att det KAN finnas en alternativ hypotes/förklaring. Det räcker alltså inte med att bevisningen i sin tur motbevisar/försvagar den misstänktes version, utan bevisningen måste även kunna styrka åklagarens version av händelsen.

3. Påföljden är i min mening ingenting att snacka om. Det kommer bli friande dom eller livstids fängelse. Detta har jag utvecklat i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Var hans föräldrar poliser?!? I trakten? Det låter ju rätt oroväckande. Kan de ha känt till något?
Båda föräldrarna var poliser i en annan del av Sverige.Hans mamma gick från polis tilll sjuksköterska om jag minns rätt.
Konstigt att JJ blev dubbelmördare med tanke på hans föräldrars yrkesval.
Citera
2026-08-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Var hans föräldrar poliser?!? I trakten? Det låter ju rätt oroväckande. Kan de ha känt till något?

Nej han pluggade väl i Härnösand och föräldrarna bodde utanför Nyköping tror jag.
Citera
2026-08-08, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Varför skriver du Tord??
TOR var hans namn.

Har läst teorierna som lagts fram här men ingen känns trolig. Det hela framstår som ett mysterium.
Var det inte även ett par skor i storlek 38 som sattes i samband med mordet?

Med tanke på preskriberingstiden så kunde JJ köra en lite mer trovärdig historia än den han kört nu. Alla förstår att den version han drar är en lögn.

Hade han istället kört något i stil med det nedan så tror jag det hade varit svårare att bortse från hans version:

Jag var fyllechaffis på morgonen efter en blöt natt och killen som jag skulle skjutsa hem ville göra ett stopp vid den här gården för han behövde snacka med någon där. Jag satt kvar i bilen och såg en dam gå in i boden för att sedan springa ut och bli ihjälslagen av killen jag skjutsat dit. Jag blev helt paralyserad och kunde inte få fram ett ljud. Efter ett tag öppnade killen förardörren och sa att jag skulle flytta kvinnan till boden och då gjorde jag det.

På den självklara följdfrågan varför han inte kontaktade polisen kunde han ha svarat: Av rädsla

Tycker du inte det är nog med fantasier i den här tråden utan vill bidra med ytterligare en?
Citera
2026-08-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Nu vet vi ju inte vad åklagaren har mer på "fötterna". Det vi vet är enbart vad som släppts till media. Dom släpper ju inte allt offentligt. Svårt att se om åtal skulle ha väckts i ett mordfall om dom inte skulle ha mer än vad som släppts offentligt.

Nej, nej, nej...Alltså det som "släppts till media" är ju det som släppts till alla, dvs åtalet i sin helhet (FUP och stämningsansökan). Så mer än detta finns alltså inte.

Stämningsansökan finns i detta inlägget, där all åberopad bevisning står angivet:
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-08, 11:30
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Båda föräldrarna var poliser i en annan del av Sverige.Hans mamma gick från polis tilll sjuksköterska om jag minns rätt.
Konstigt att JJ blev dubbelmördare med tanke på hans föräldrars yrkesval.

Eller kanske just därför?
Citera
2026-08-08, 11:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Den åtalade bodde tillfälligt på orten. Antagligen väldigt isolerad. I den mån han hade sociala kontakter så skulle jag tro att det stannar vid klasskamrater, men antagligen inte ens det. Jag ser framför mig att han mest satt hemma, periodvis besökte skolan samt handlade mat. Kan fortfarande inte se hur ett personligt motiv skulle kunna uppstå.

Har Tord undvikit att stanna vid ett övergångsställe? Eller i matbutiken sagt något i stil med ”nu trängde du dig före i kön”. Kanske det, men jag får inte intrycket att den åtalade är lättkränkt på det viset - borde i så fall yttrat sig fler gånger med handgripliga konflikter. Inte heller tror jag att han är ett totalt psykfall som kan utvecklat någon form av förföljelsemani.

Tord var en pensionär som bodde p

Nej, jag håller med om att det framstår som en gåta, men det kan nog finnas nån koppling. Samtidigt så håller jag med dig om personbeskrivningen.

Men vad skulle det annars handla om? Att det handlar om nån sorts utlevd mordfantasi som i dubbelmordet som Edvin Gyllensvaan begick? Eller att han faktiskt är oskyldig, men har låtit snärja in sig i en dålig lögn för att förklara DNA-spåret?

Nåt som jag tror är sant av det han berättar är långpromenaderna. Kan mycket väl tänka mig att en socialt isolerad person ger sig ut på långpromenader. Dessa kan ha fört honom till gården eller gårdens närhet. Frågan är om han kan ha blivit konfronterad? "Vad gör du här?" "Har du inget bättre för dig?" Nåt som kan ha rubbat hans rutiner och fått honom att känna skam. Han har kanske rentav börjat spana på paret. Intresserat sig för dem.

Jag utesluter ingenting. Fallet är konstigt. Inte bara pga bristen på motiv och koppling mellan misstänkt gm och offren. Avsaknaden av fler spår är också besynnerligt.
Senast redigerad av fernebo 2026-08-08 kl. 11:52.
Citera
2026-08-08, 11:39
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Eller kanske just därför?
Kan du förklara hur du tänker?
Har söner till poliser lättare att bli kriminella?
Tycker själv det borde vara tvärtom.
Tjänar JJ nåt på att berätta en osannolik historia om hur han drog in Gerd i ladan efter morden istället för att svara inga kommentarer på allt.
Alla fattar att JJs berättelse inte är sanningen
Citera
2026-08-08, 11:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Precis Linköpingsmördaren strössla ju verkligen spår omkring sig, men klarade sig turligt nog av att ingen kände igen han och levde helt anonymt efter dådet. Det här dådet är verkligen nåt som både känns planerat och nåt som skett helt tillfälligt i raseri?

Ja det är mycket märkligt! Jag skulle nog beskriva det som mer planerat än nånting annat. Annars hade det funnits betydligt fler spår.
Citera
2026-08-08, 11:48
Medlem
Vi får se vad som är sant i personbeskrivning, FUP, rättegång etc vad gäller upprepade vandringar etc. Jag tror det stämmer, vilket jag tidigare beskrivit orsaken till. Känns rimligt han hade/har den personligheten. Gör AI slagning själv och så ser du vissa av källorna sen får du fundera om det är rimligt eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Men snälla... AI fabulerar ju vilt ibland, de kan envist hävda att man ska dra åt en skruv med en skiftnyckel och liknnade. Vart kommer uppgiften ifrån? Om du inte har källan så är det rent påhitt att han alltid promenerade 4-5 timmar varje dag. Sluta att hitta på såna saker. Ja, han har beskrivit sig själv som en person som promenerade mycket i polisförhör men med tanke på att han ljuger om allt möjligt så kan det vara en lögn också. Finns det något vittne som har sett att han promenerat någon gång över huvud taget?
Citera
2026-08-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu får väl en se under själva rättegången, men hittills känns detta inte alls som ett lika starkt case som typ dubbelmordet i Linköping tyvärr.
Att denne enstöring som allra minst gjort sig skyldig till brott mot griftefriden som det hette då, är ju helt uppenbart, men också lika uppenbart preskriberat vid detta laget. Om han inte har någon helt osannolik alternativ story tycker jag även medhjälp till mord genom likgiltighetsuppsåt känns som en väldigt korrekt spår. Han har varit på platsen, han har dragit en död människa och han har inte agerat korrekt för fem öre (ringt polisen, gjort HLR etc etc). Däremot ställer jag mig tyvärr lite tveksam till om det verkligen kommer hålla hela vägen för ett mordåtal. Även om hans historia kanske inte är vidare sannolik, tycker jag utifrån de få DNA-spår som finns, att det åtminstone hittills framstår som svårt för åklagaren att helt kunna utesluta att andra gärningspersoner också fanns på platsen. Åtminstone utifrån att de få DNA-spår som ändå verkar finnas är så ospecifika också. Hittills har det ju inte framkommit något som verkligen binder honom till de dödande huggen vad jag sett.

Jag skulle säga att rubriceringen medhjälp till mord hade inneburit ungefär likadana bevissvårigheter som nu gällande rubricering om mord gör...

1. Den springande punkten i detta är att ett medhjälp till mord är någonting man gör före, eller i anslutning, till ett mord. Ageranden som sker efter ett mord kan aldrig kvalificera medhjälp till mord. Att (endast) dra in en mördad kropp i en lada är skyddande av brottsling och/eller brott mot griftefriden. Två brott som dessutom är preskriberade.

2. Det stämmer ju att han varit på platsen. Men det råder oklarheter i frågan om när han kommit/varit på platsen i förhållande till själva morden. Detta betyder att om han anslutit efter att paret mördats, ja då kan det inte röra sig om medhjälp (läs punkt 1).

3. Om vi skulle "sätta honom på platsen" före mordet, så måste man fortfarande kunna visa att han hjälpt till. Man måste då kunna styrka att han visste vad som skulle ske, eller i vart fall att han på plats agerade utefter det som skedde. Någon sådan bevisning finns inte. Den enda möjligheten jag kan se som skulle kunna sätta dit honom för medhjälp är om Tingsrätten utgår ifrån att kvinnan levde när hon drogs in av den misstänkte - och sedan därefter sätter punkt och konstaterar att man inte vet vad som därefter hände i ladan, och heller inte vem som gjorde det.

4. Utifrån scenariot i punkt 3 hade man dessutom fått göra bedömningen huruvida den misstänkte visste/förstod att offret var vid liv när hon drogs in i ladan. För den misstänkte uppger ju att offret var död när han drog in henne i ladan. Om det är det han trott så har han svårligen haft uppsåt till medhjälp till mord, utan har snarare haft uppsåt till skyddande av brottsling och/eller brott mot griftefriden (läs punkten 1)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in