Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Jag tror i för sig DNA-matchning kan vara rätt tvivelaktigt rent generellt. Men det är ju en större diskussion.
I detta fall som tråden handlar om är det alltså specifikt släktforskningsvarianten vi snackar om. Och frågan jag vill resa är om det verkligen letts i bevis att det funkar.
Jag tycker det är särskilt oroande eftersom det finns ju en rätt djävulsk potential i just detta att användas som förtryckarredskap från staten mot medborgarna. Plötsligt kan vem som helst bli haffad för mord eller andra allvarliga brott.
Jag förstår inte fullt ut vad det är du tror att en studie skulle visa - den här misstänktes DNA är ju på brottsplatsen, i Linköpingsfallet var den som DNA-släktforskningen kom fram till den vars DNA var på mössan och kniven (hans bror som också testades visade på negativ matchning och den mannen blev inte åtalad), i Golden State Killer-fallet var den personen som släktforskningen pekade på den som hade lämnat DNA:t vid brotten.
Så vad exakt tycker du ska testas om det fungerar? Inget i själva släktforskningsfsen påverkar ju om testet på den som forskningen hittar kommer ge ett positivt eller negativt resultat: ett adopterat barn kommer ju inte ge positivt utslag till exempel.
Du verkar mer försöka diskutera om ett DNA som hittas verkligen har med brottet att göra eller inte. Kanske blandar du in att på grund av att forskningen dragits igång så tycker utredare och andra att när personen som lämnat just det DNA:t hittas genom foskningsmetoden så gör själva forskningen i sig ett tungt argument, men så är ju knappast fallet…
Om jag förstår dig fel så undrar jag hur du tror att Linköpingsmannen eller Golden State Killer hittades - tror du att nåt fuffens försiggick som någon ljuger om?