2026-08-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu får väl en se under själva rättegången, men hittills känns detta inte alls som ett lika starkt case som typ dubbelmordet i Linköping tyvärr.
Att denne enstöring som allra minst gjort sig skyldig till brott mot griftefriden som det hette då, är ju helt uppenbart, men också lika uppenbart preskriberat vid detta laget. Om han inte har någon helt osannolik alternativ story tycker jag även medhjälp till mord genom likgiltighetsuppsåt känns som en väldigt korrekt spår. Han har varit på platsen, han har dragit en död människa och han har inte agerat korrekt för fem öre (ringt polisen, gjort HLR etc etc). Däremot ställer jag mig tyvärr lite tveksam till om det verkligen kommer hålla hela vägen för ett mordåtal. Även om hans historia kanske inte är vidare sannolik, tycker jag utifrån de få DNA-spår som finns, att det åtminstone hittills framstår som svårt för åklagaren att helt kunna utesluta att andra gärningspersoner också fanns på platsen. Åtminstone utifrån att de få DNA-spår som ändå verkar finnas är så ospecifika också. Hittills har det ju inte framkommit något som verkligen binder honom till de dödande huggen vad jag sett.

Daniel erkände och hade dessutom sitt DNA på mordvapnet. Advokaten i detta fall borde ta ett ordentligt snack med kufen och få honom att erkänna. Väldigt osannolikt att man fångat in fel GM.
Citera
2026-08-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag tror i för sig DNA-matchning kan vara rätt tvivelaktigt rent generellt. Men det är ju en större diskussion.

I detta fall som tråden handlar om är det alltså specifikt släktforskningsvarianten vi snackar om. Och frågan jag vill resa är om det verkligen letts i bevis att det funkar.

Jag tycker det är särskilt oroande eftersom det finns ju en rätt djävulsk potential i just detta att användas som förtryckarredskap från staten mot medborgarna. Plötsligt kan vem som helst bli haffad för mord eller andra allvarliga brott.

Jag förstår inte fullt ut vad det är du tror att en studie skulle visa - den här misstänktes DNA är ju på brottsplatsen, i Linköpingsfallet var den som DNA-släktforskningen kom fram till den vars DNA var på mössan och kniven (hans bror som också testades visade på negativ matchning och den mannen blev inte åtalad), i Golden State Killer-fallet var den personen som släktforskningen pekade på den som hade lämnat DNA:t vid brotten.

Så vad exakt tycker du ska testas om det fungerar? Inget i själva släktforskningsfsen påverkar ju om testet på den som forskningen hittar kommer ge ett positivt eller negativt resultat: ett adopterat barn kommer ju inte ge positivt utslag till exempel.

Du verkar mer försöka diskutera om ett DNA som hittas verkligen har med brottet att göra eller inte. Kanske blandar du in att på grund av att forskningen dragits igång så tycker utredare och andra att när personen som lämnat just det DNA:t hittas genom foskningsmetoden så gör själva forskningen i sig ett tungt argument, men så är ju knappast fallet…

Om jag förstår dig fel så undrar jag hur du tror att Linköpingsmannen eller Golden State Killer hittades - tror du att nåt fuffens försiggick som någon ljuger om?
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-07 kl. 21:52.
Citera
2026-08-07, 21:49
Medlem
Så fort någon hänvisar till personer som de tyvärr inte kan ange så borde det vara livstid direkt.
Citera
2026-08-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
"Förklaringen" som jag misstänker är en relativt bagatellartad konflikt, med Tor om var på Tors tomt vandrare får gå, är lika omöjligt att förstå som nedan händelser;

Om man gör en AI sökning på kända fall då autism varit inblandat i kända våldsbrott nämns bla följande fall; Daniel Nyqvist (dubbelmord Linköping), Fabian Cederholm (skolattack Malmö), Ragnar Nilsson (Trippelmord Härnösand, mördade bla sin styvfar !), Skolattack Eslöv, Skolattack Örebro 2025, John Asonius, Anton Lundin, Hagamannen , Mord LSS-boende Gnosjö 2020, Sätermordet etc etc. Forskningen visar att i mkt grova våldsbrott är människor med autism överrepresenterade.
Jaha, det var många fall det.Man tycker ju att föräldrarna till mgm ,som båda var poliser, måste vara väl medvetna om att mgm är lite "annorlunda". Han kanske tom fått diagnosen autistisk? Det har väl inte framkommit i tråden här hur det ligger till?
Citera
2026-08-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu får väl en se under själva rättegången, men hittills känns detta inte alls som ett lika starkt case som typ dubbelmordet i Linköping tyvärr.
Att denne enstöring som allra minst gjort sig skyldig till brott mot griftefriden som det hette då, är ju helt uppenbart, men också lika uppenbart preskriberat vid detta laget. Om han inte har någon helt osannolik alternativ story tycker jag även medhjälp till mord genom likgiltighetsuppsåt känns som en väldigt korrekt spår. Han har varit på platsen, han har dragit en död människa och han har inte agerat korrekt för fem öre (ringt polisen, gjort HLR etc etc). Däremot ställer jag mig tyvärr lite tveksam till om det verkligen kommer hålla hela vägen för ett mordåtal. Även om hans historia kanske inte är vidare sannolik, tycker jag utifrån de få DNA-spår som finns, att det åtminstone hittills framstår som svårt för åklagaren att helt kunna utesluta att andra gärningspersoner också fanns på platsen. Åtminstone utifrån att de få DNA-spår som ändå verkar finnas är så ospecifika också. Hittills har det ju inte framkommit något som verkligen binder honom till de dödande huggen vad jag sett.
Nu vet vi ju inte vad åklagaren har mer på "fötterna". Det vi vet är enbart vad som släppts till media. Dom släpper ju inte allt offentligt. Svårt att se om åtal skulle ha väckts i ett mordfall om dom inte skulle ha mer än vad som släppts offentligt.
Citera
2026-08-07, 21:58
Medlem
Nej tror ej JJ fått en diagnos fastställd och autism spektrumet är just ett spektrum. Tex tror jag inte JJ , som trots allt haft jobb etc, befinner sig lika långt ut på den skalan som Daniel Nyqvist i Linköping. Man kan vara autistisk i olika grad.
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jaha, det var många fall det.Man tycker ju att föräldrarna till mgm ,som båda var poliser, måste vara väl medvetna om att mgm är lite "annorlunda". Han kanske tom fått diagnosen autistisk? Det har väl inte framkommit i tråden här hur det ligger till?
Citera
2026-08-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CottageQueen
Utan att ha begått dem menar du?
Flera har ju svarat dig hur det fungerar, vad är det du inte förstår?

Ja, utan att ha begått dem. så kan det bli om folk bara blint litar på detta eftersom att det är "vetenskap"

Det som krävs, det jag tycker alla bör efterfråga, är ungefär följande:

https://www.youtube.com/watch?v=zD7OgAdCObs

Man måste sättas på prov för att visa att man verkligen kan göra det man hävdar. Och det måste ske på ett sätt så att det ej finnas någon möjlighet att fuska.
Citera
2026-08-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ja, utan att ha begått dem. så kan det bli om folk bara blint litar på detta eftersom att det är "vetenskap"

Det som krävs, det jag tycker alla bör efterfråga, är ungefär följande:

https://www.youtube.com/watch?v=zD7OgAdCObs

Man måste sättas på prov för att visa att man verkligen kan göra det man hävdar. Och det måste ske på ett sätt så att det ej finnas någon möjlighet att fuska.

Herregud. Du är helt unikt korkad. Tror ingen kan ge det du efterfrågar.
Citera
2026-08-07, 22:17
Medlem
Jeff-Karlings avatar
Upplever att J.J kör samma smått otroliga storyline som Olof Wiberg som dömdes för mordet på Malin i Husum.
Där drog han ju en sån jädra vals om personer som kom och betedde sig på de mest märkliga sätt, vilket rätten i sig såklart viftade bort som trams strax efter att Åklagaren lackat ur och frågat vad hans långa historia egentligen hade för bäring och vad målet var. Jag vågar säga att just hans historia vart parodisk i sin otrolighet och att det var där han föll.

J.J har ju erkänt att han släpat in kroppen i ladan, då är ju sannolikheten större att han varit med om mordet än att han promenerat förbi och sen i någon form av panik då lyft in den redan mördade personen i ladan. Han var på platsen när mordet skedde, punkt. Det kan räcka långt.
Sen om den märklige J.J nu bjuder tingsrätten på en story i samma flummiga allegori som i Malin-mordet återstår att se men det är nog där hans öde bestäms.

Är storyn lika otrolig som man nu tror att den kommer bli, då är han nog dömd i både Tingsrätt och Hovrätt. Om den senare ens kommer ta i soppan.
Är storyn iaf lite trolig. Alltså ett namn på någon kvinnlig alternativt manlig (om än med små barnfötter) som medgärningsman, där en rimlig förklaring till kortet i bankomaten och en upprinnelse inklusive motiv så tror jag nog han blir fälld i Tingsrätt men med betydligt mycket större chans till att bli frikänd i Hovrätt.

Bjuder in samtliga att gissa påföljd vid dom, heder och en jungfru i paradiset till den som är närmst.

Min gissning: 6,5 år i Tingsrätten, justerat till 6 år i Hovrätten.
Citera
2026-08-07, 22:17
Avstängd
Citat:
Om vi tänker oss ett experiment, där DNA-släkforskningsdetektiverna som utför denna metod, tilldelas blod eller saliv från X antal för dem helt okända personer, och sen ska de med hjälp av metoden hitta dessa personer.. hur framgångsrika kommer de att vara?

Har sådana experiment/studier genomförts, kan man fråga sig? Och vad blev resultatet?
Fel tråd. Men du är fett smart. Gräv vidare!
Citera
2026-08-07, 22:18
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Nu vet vi ju inte vad åklagaren har mer på "fötterna". Det vi vet är enbart vad som släppts till media. Dom släpper ju inte allt offentligt. Svårt att se om åtal skulle ha väckts i ett mordfall om dom inte skulle ha mer än vad som släppts offentligt.

Nej, och det skriver jag ju också som en stor disclaimer. Och menar inte heller att åklagaren inte skulle ha någonting, men tycker inte detta fall känns riktigt lika solklart som Linköping iaf. Det känns liksom inte "helt klappat och klart" redan i detta skede, utan finns fortfarande iaf teoretiska öppningar, på ett annat sätt än i då exempelvis Linköpingsfallet.
Citera
2026-08-07, 22:19
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Daniel erkände och hade dessutom sitt DNA på mordvapnet. Advokaten i detta fall borde ta ett ordentligt snack med kufen och få honom att erkänna. Väldigt osannolikt att man fångat in fel GM.
Jag sa aldrig att det var fel GM, men att det iaf i detta skede teoretiskt sett inte helt kan uteslutas att han bara är en medhjälpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in