2026-08-08, 09:45
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Tord var 70 år.
Varför skriver du Tord??
TOR var hans namn.

Har läst teorierna som lagts fram här men ingen känns trolig. Det hela framstår som ett mysterium.
Var det inte även ett par skor i storlek 38 som sattes i samband med mordet?

Med tanke på preskriberingstiden så kunde JJ köra en lite mer trovärdig historia än den han kört nu. Alla förstår att den version han drar är en lögn.

Hade han istället kört något i stil med det nedan så tror jag det hade varit svårare att bortse från hans version:

Jag var fyllechaffis på morgonen efter en blöt natt och killen som jag skulle skjutsa hem ville göra ett stopp vid den här gården för han behövde snacka med någon där. Jag satt kvar i bilen och såg en dam gå in i boden för att sedan springa ut och bli ihjälslagen av killen jag skjutsat dit. Jag blev helt paralyserad och kunde inte få fram ett ljud. Efter ett tag öppnade killen förardörren och sa att jag skulle flytta kvinnan till boden och då gjorde jag det.

På den självklara följdfrågan varför han inte kontaktade polisen kunde han ha svarat: Av rädsla
Citera
2026-08-08, 09:49
Medlem
Hans profil, se tidigare inlägg, kännetecknas av enorm envishet och vana av isolering. Annars håller jag med dig om effekten av lång häktningstid.

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det skall bli intressant att läsa förhören med MGM i FUPn. Få klarar av att inte börja prata efter en lång häktningstid från april tills nu med fulla restriktioner, speciellt om de tidigare är ostraffade. Det sägs att efter några veckor börjar de flesta likt en kanariefågel att ”sjunga”.

Långa häktningstider med fulla restriktioner är förmodligen ett mycket effekt sätt att få brottslingar ett erkänna.

Men i det här fallet verkar MGM bara ha erkänt att han flyttat den mördade kvinnan (?). Inget mer?

Är det MGMs psykiska diagnoser som gjort att det inte blivit ett fullständigt erkännande?
Citera
2026-08-08, 09:51
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Varför skriver du Tord??
TOR var hans namn.

Har läst teorierna som lagts fram här men ingen känns trolig. Det hela framstår som ett mysterium.
Var det inte även ett par skor i storlek 38 som sattes i samband med mordet?

Med tanke på preskriberingstiden så kunde JJ köra en lite mer trovärdig historia än den han kört nu. Alla förstår att den version han drar är en lögn.

Hade han istället kört något i stil med det nedan så tror jag det hade varit svårare att bortse från hans version:

Jag var fyllechaffis på morgonen efter en blöt natt och killen som jag skulle skjutsa hem ville göra ett stopp vid den här gården för han behövde snacka med någon där. Jag satt kvar i bilen och såg en dam gå in i boden för att sedan springa ut och bli ihjälslagen av killen jag skjutsat dit. Jag blev helt paralyserad och kunde inte få fram ett ljud. Efter ett tag öppnade killen förardörren och sa att jag skulle flytta kvinnan till boden och då gjorde jag det.

På den självklara följdfrågan varför han inte kontaktade polisen kunde han ha svarat: Av rädsla

Ok. Det är oförlåtligt. Hoppas ni har överseende? Skorna har jag för övrigt nyss berört.
Citera
2026-08-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Något gm upplever som en kränkning?
Tor som tillrättavisar honom, eller en affärsuppgörelse där de är oense?

Allra minst borde JJ bli dömd för medhjälp vid mord, tänker jag, då han istället för att larma 112 eller polisen drar in en mördad eller döende kvinna i ladan för att gömma henne.
Och båda hans föräldrar var poliser...

Tvivlar på stt det fanns ngn medhjälpare.
Normalt skulle dn människa bli chockad av att bevittna ett mord. Inte så att man försöker undanröja spåren efter någon annans mord, utan man skulle i normala fall ta avstånd från denne person och berätta.
Fast man kanske är hotad?

Var hans föräldrar poliser?!? I trakten? Det låter ju rätt oroväckande. Kan de ha känt till något?
Citera
2026-08-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Vi vet att JJ vandrade 4-5 timmar varje dag under total tystnad. Vandringarna utgick från hans bostad i södra Härnösand. Han kunde troligen hela "Härnön" utan och innan. Notera på denna karta att hela 4 vandringsleder möts vid Tors gård , syd Brattås. Här finns troligen förklaringen till deras "Möte". Min gissning "konflikt om var man får gena" över Tors tomt utlöste detta.

https://www.naturkartan.se/sv/municipalities/harnosand

Känns ju inte otroligt… om det var viktigt för honom att vandra i trakterna kan ju detta ha retat upp honom.
Citera
2026-08-08, 10:25
Medlem
Citat:
Vi vet att JJ vandrade 4-5 timmar varje dag under total tystnad. Vandringarna utgick från hans bostad i södra Härnösand. Han kunde troligen hela "Härnön" utan och innan. Notera på denna karta att hela 4 vandringsleder möts vid Tors gård , syd Brattås. Här finns troligen förklaringen till deras "Möte". Min gissning "konflikt om var man får gena" över Tors tomt utlöste detta.

https://www.naturkartan.se/sv/municipalities/harnosand
Hur vet vi att han vandrade 4-5 timmar varje dag? Jag har gått mycket på Härnön och aldrig gått på de här så kallade "vandringslederna". Om man bor eller har sommarstuga i Solumshamn så genar man på den här kärleksstigen dock om man mot förmodan kommer gående från stan. Ingen kul väg att gå eller cykla på från JJ's hem ut till Brattås, det finns inte ens en vägren att gå eller cykla i.
Citat:
JJ har rafsat åt sig lite som låg framme, för att få det se ut som ett rån som gick snett. JJ tillhör som sagt de hög intelligenta inom Autism spektrumet. Han slängde sedan en del i skogen strax söder om gården. Detta var ju ur hans perspektiv en lyckad handling då den ledde in utredningen på oändliga villospår om affärsuppgörelse etc som gått fel. Han var också smart nog att ta med klyvyxan.
Ingen hade rafsat åt sig något som låg framme, de hade gått förbi det som låg framme, t o m de 10 000 kronor som Tor hade i fickan på ett par byxor, och sökt efter väldigt specifika dokument i arbetsrummet. Det fanns dessutom okända skoavtryck av två personer inne i huset, storlek 38 och storlek 44-45.
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Var hans föräldrar poliser?!? I trakten? Det låter ju rätt oroväckande. Kan de ha känt till något?
Nej, han hade ingen anknytning till trakten.
Senast redigerad av tylenol 2026-08-08 kl. 10:50.
Citera
2026-08-08, 10:31
Medlem
Gjorde en AI slagning;

Den åtalade 45-åringens vandrings- och promenadvanor utgör en central del av hans eget försvar och hans förklaring till varför han befann sig på brottsplatsen. Enligt uppgifter från polisförhör och Kriminalvårdens personutredning beskrivs hans vanor på följande sätt:Extrema långpromenader

: Mannen har haft för vana att ta extremt långa promenader, ofta mellan fyra och fem timmar i sträck.Ensamhet och tystnad: Promenaderna genomfördes alltid helt ensam och i total tystnad, vilket matchar den bild som givits av honom som en "ensamvarg" som levt socialt isolerad.Slumpmässigt besök enligt egen utsago

: Mannen hävdar att det var under en av dessa långpromenader på försommaren 2005 som han av en slump rörde sig i området kring gården i Brattås.

Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Hur vet vi att han vandrade 4-5 timmar varje dag? Jag har gått mycket på Härnön och aldrig gått på de här så kallade "vandringslederna". Om man bor eller har sommarstuga i Solumshamn så genar man på den här kärleksstigen dock om man mot förmodan kommer gående från stan. Ingen kul väg att gå eller cykla på från JJ's hem ut till Brattås, det finns inte ens en vägren att gå eller cykla i.

Ingen hade rafsat åt sig något som låg framme, de hade gått förbi det som låg framme, t o m de 10 000 kronor som Tor hade i fick på ett par byxor, och sökt efter väldigt specifika dokument i arbetsrummet. Det fanns dessutom okända skoavtryck av två personer inne i huset, storlek 38 och storlek 44-45.

Nej, han hade ingen anknytning till trakten.
Citera
2026-08-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Något gm upplever som en kränkning?
Tor som tillrättavisar honom, eller en affärsuppgörelse där de är oense?

Allra minst borde JJ bli dömd för medhjälp vid mord, tänker jag, då han istället för att larma 112 eller polisen drar in en mördad eller döende kvinna i ladan för att gömma henne.
Och båda hans föräldrar var poliser...

Tvivlar på stt det fanns ngn medhjälpare.
Normalt skulle dn människa bli chockad av att bevittna ett mord. Inte så att man försöker undanröja spåren efter någon annans mord, utan man skulle i normala fall ta avstånd från denne person och berätta.
Fast man kanske är hotad?

Men snälla du. Varför skulle JJ vara hotad eller ha en affärsuppgörelse med en för honom obekant person och dessutom bevittna mordet på en främmande kvinna samt känna sig manad att dra in henne i ladan? Man kan ju undra vad han gjorde på ägorna.

Var båda hans föräldrar poliser? Finns det källa på det?

Skoavtrycken pekar på en kvinna. Troligtvis någon i beroendeställning eller annat.
Citera
2026-08-08, 10:50
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
JJ har haft lång tid på sig att fundera ut bra orsaker att inte bli dömd. Han har kunnat studera andra liknande fall ingående. Att erkänna att han dragit in en person är i sig konstigt och då borde han kontakta myndigheter direkt. Man rör inte någon som avlidit möjligen om denne kan vara vid liv så försöker man rädda denne.
Citera
2026-08-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Är det rätt uppfattat att den åberopade forensiska analysen syftar på DNA-spårer och att tuggummipappret är ytterligare ett bevis från Brattås?

Fråga: Vart hittades tuggummi-pappret?
Citera
2026-08-08, 10:55
Medlem
Nån vänlig Flashbackare som lagt ut FUP här?
Citera
2026-08-08, 11:06
Medlem
Citat:
Gjorde en AI slagning;

Den åtalade 45-åringens vandrings- och promenadvanor utgör en central del av hans eget försvar och hans förklaring till varför han befann sig på brottsplatsen. Enligt uppgifter från polisförhör och Kriminalvårdens personutredning beskrivs hans vanor på följande sätt:Extrema långpromenader

: Mannen har haft för vana att ta extremt långa promenader, ofta mellan fyra och fem timmar i sträck.Ensamhet och tystnad: Promenaderna genomfördes alltid helt ensam och i total tystnad, vilket matchar den bild som givits av honom som en "ensamvarg" som levt socialt isolerad.Slumpmässigt besök enligt egen utsago

: Mannen hävdar att det var under en av dessa långpromenader på försommaren 2005 som han av en slump rörde sig i området kring gården i Brattås.
Men snälla... AI fabulerar ju vilt ibland, de kan envist hävda att man ska dra åt en skruv med en skiftnyckel och liknnade. Vart kommer uppgiften ifrån? Om du inte har källan så är det rent påhitt att han alltid promenerade 4-5 timmar varje dag. Sluta att hitta på såna saker. Ja, han har beskrivit sig själv som en person som promenerade mycket i polisförhör men med tanke på att han ljuger om allt möjligt så kan det vara en lögn också. Finns det något vittne som har sett att han promenerat någon gång över huvud taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in