2026-09-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Inget av det jag skriver stämmer?
Morden i Mantorp var väl inte mer planerade än Råsjön? Den killen åkte buss och taxi samt gick hem till sina okända offer med en väska innehållade kniv bl.a. Han ville döda någon men kände inte paret. Bodde inte ens i närheten. Det gjorde inte Mantorp-mördaren heller. Han planerade inte att döda just paret Lekander. Straffet jämfört med Edwin är olika, men många trodde att även den psykiskt sjuke Edwin skulle få rättspsytriakisk vård. Den biten ar inget med likheterna mellan morden att göra.

Ja du käre Besserwisser, jag har satt mig in i Mantorpfallet i åratal eftersom jag bor nära. Och detta fall löstes av flera faktorer och duktigt polisarbete bl. a. en bit av en plasthandlske med DNA från Edvin som fastnat i tejpen. Han hade även använt vapen som han försökt lämna tillbaka till affären efter dådet. Många topsades, som du skriver andra som hade handlat i Mantorp (eller handlade han inte där, du vet nog bäst), familj topsades och efter en lång jakt, samt efter topsning av olika släktingar greps han, så jag ber så ytterst mycket om ursäkt, släktforskning på samma sätt som JJ utfördes nog inte. Men DNA från flera människor och släkt användes och man gick från den ene till den andre.

Samtidigt var Edvin och Simon tror jag han hette i Råsjön (du vet nog bäst) udda individer utan arbete eller med tillfälliga arbeten. De mördade för mördandets skull. De var instabila i sitt psyke båda två. Båda led av psykoser.

Edvin och JJ skyllde av sig på andra gärningsmän båda två, dödade (JJ ej dömd, men troligtvis i tanken) barbariskt äldre par på landsbygden båda två, och verkade inte göra detta för ekonomisk vinning heller.

Så INGET av detta stämmer och jag försöker bara sprida trådsanningar, menar du? Det var illa tänkt av dig. Naturligtvis har jag inte tagit upp allt i detalj från Råsjön och Mantorp utan tog upp några saker som jag tyckte gM hade gemensamt -- men allt detta nekar du till? Då får du väl kolla alla de gamla fup:en. Jag har dem annars. Det finns flera gemensamma nämnare mellan de tre morden.

Fel .....igen. borde vara ditt mellannamn.

Motiv
Mantorp: Gärningsmannen (Edvin Gyllensvaan) agerade utifrån en långvarig fantasi om att begå "det perfekta mordet" och komma undan med det. Han var helt tillräknelig.

Råbo: Gärningsmannen (en 20-årig man) led av en allvarlig psykisk störning vid tiden för dådet. Han uppgav i förhör att han hörde röster och hade "en kompis" i sitt huvud.

Relation till offren
Mantorp: Offren var ett för gärningsmannen helt okänt äldre par (Ann-Christine och Tor Lekander). Huset valdes ut helt slumpmässigt efter att mördaren kört runt på landsbygden

.Råbo: Offren (Vanja Nilsson och Kjell List) var gärningsmannens grannar i den lilla byn.

Tillvägagångssätt och efterspel

Mantorp: Paret utsattes för ett utdraget, utstuderat och bestialiskt våld. De tejpades för ansiktena och rånades på pengar innan de mördades. Mördaren levde sedan vidare ett normalt familjeliv i flera månader innan han greps tack vare skoavtryck.

Råbo: Grannarna attackerades och knivhöggs till döds. Direkt efteråt flydde gärningsmannen ut i skogen, skadade sig själv, och dök dagen efter upp förvirrad på Hudiksvalls sjukhus där han påstod att han blivit rånad

Jag tog hjälp av AI för att göra en sammanfattning

Men du tycker på allvar att dessa brotten är lika varandra? den enda likheten är att 2 äldre människor mördades

Och du har även fel när det kommer till "flera olika släktingar topsades, därefter greps han" - stämmer inte heller.
Han var den första som blev topsad när man fick ut listan vilka som köpt tejpkombinationen.

gör om gör rätt
Senast redigerad av 13stryket 2026-09-01 kl. 18:39.
Citera
2026-09-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av il-ciclone
Att titta i en väska avsätter inget DNA, han har varit och raffsat i ett av facken.

Om man precis bevittnat ett yxmord på en gammal dam som man sedan blir tvingad att med blodet rinnande släpa in i en lada tror jag inte att ens första tanke är att börja gräva i någons handväska av nyfikenhet.
Han var ju dessutom enligt egen utsago bara där en minut totalt, så det borde varit svårt att hinna med.
Apropå detta med bankomatkortet. Hur kan någon som tydligen inte hade koden försöka sig på att göra lyckträffar 3 gånger,och sedan försvinner kortet in i bankomaten ? Är JJ verkligen så dum att han tror att han ska lyckas få pengar utan att ha koden? Jag tycker inte det stämmer att han skulle vara så dum. Jag känner ju inte honom förstås, men att han skulle vara dum får man inte en känsla av
Citera
2026-09-01, 18:44
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Snyggt! Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Jag har läst tilläggsprotokollen och det finns ingen bild på JJ. Förhöret med honom gav inte mycket heller då han inte svarade.
Bifogar innehållsförteckningarna som utlovat. Som tylenol påpekar verkar de inte innehålla något matnyttigt. Det enda som nämns angående bilder är sidorna 63-72 i aktbilaga 52, och då gäller det övervakningsbilderna från bankomaten.

Detta bör förvisso vara det tillfälle under förundersökningen som man antingen tar bilder på gärningsmannen, alternativt bifogar bild från pass, ID eller körkort, för att kunna jämföra.

Skulle trots den uppenbarligen usla kvalitén vara intressant att se vad som verkar vara de enda bilderna av MGM i direkt anslutning till dubbelmordet. Om någon vill nyttja sina "9 gratis sidor" hos Ångermanlands tingsratt (angermanlands.tingsratt@dom.se) så handlar det i sådana fall om sidorna 63-72 i aktbilaga 52 -- vilket passande nog ju råkar vara nio sidor.

Jag bifogar innehållsförteckningarna i text också för att göra dessa sökbara i tråden, samt som backup om bilderna skulle åka ner.

Aktbilaga 52 (länk):
Diarienummer 5000-K482248-25
Citat:
Anmälan
Sida 4 ................. Anmälan Huvudanmälan

Mediauppgifter
Sida 6 ................. Uppgifter om brotten och utredningen i TV
Sida 14 ............... Sammanställning av uppgifter ur öppna källor

Förhör
Sida 38 ............... Förhör Iris Sundk*ist 140528 11:45
Sida 41 ............... Förhör med annan, Lindgren, Ann-L*uise Margaretha 2:a förhöret
Sida 56 ............... PM kontroll av uthyrningslägenheter
Sida 57 ............... Förhör 1:a förhör, L*nnart Sjödahl 051020 14:00

NFC
Sida 59 ............... NFC - Extrahering av data - Sakkunnigutlåtande

Överfakningsfilm - bankomater
Sida 63 ............... PM Granskning övervakningsfilmer bankomater
Sida 66 ............... Protokoll Bild/-ljudundersökning, bildförbättring U002
Sida 68 ............... Protokoll Bild/-ljudundersökning, bildförbättring U003
Sida 70 ............... Övervakningsbilder från bankomat Nybrogatan

Förhör misstänkt
Sida 73 ............... Förhör med misstänkt, Jacobsson, Nils Johan Dialogutskrift förhör 9

Personalia
Sida 79 ............... Bilaga skäligen misstänkt, Jacobsson, Nils Johan
Sida 80 ............... Personalia, Jacobsson, Nils Johan

Aktbilaga 112 (länk):
Diarienummer (samma som ovan)
Citat:
NFC
Sida 3 ................. NFC redovisning (DNA) 2026-08-13 underskriven.pdf
Sida 18 ............... NFC redovisning (DNA), komplettering 2026-08-14 underskriven.pdf

PM
Sida 30 ............... Hantering av strumpor samt väska av kriminalteknik
Sida 38 ............... Avrapporteringspm
Sida 39 ............... Tjänsteanteckning

Förhör
Sida 40 ............... Förhör med annan, Lock*er, Per Johan
Sida 43 ............... Förhör med annan, Pede*sén, Olof Christer Kriminaltekniker
Sida 50 ............... Förhör med annan, Pede*sén, Olof Christer Kriminaltekniker

Förhör misstänkt
Sida 52 ............... Förhör med misstänkt, Johansson, Nils Johan Dialogutskrift förhör 10

Personalia
Sida 56 ............... Bilaga skäligen misstänkt, Jacobsson, Nils Johan
Sida 57 ............... Personalia, Jacobsson, Nils Johan

Aktbilaga 126 (länk):
Diarienummer (samma som ovan)
Citat:
Mobiltelefon
Sida 3 ................. NFC redovisning (IT-analys) 2026-08-19 underskriven.pdf
Sida 7 ................. Maskad Jämförelse samtalslistor

Handväska
Sida 11 ............... PM Beslagshantering
Sida 12 ............... NFC redovisning (DNA) 2026-08-17 underskriven, Redovisning Sakkunnigutlåtande
Sida 23 ............... Inkommande skrivelse 2026-08-17 NFC.pdf, Beställning av forensisk undersökning - höger sko, axelremsväska
Sida 25 ............... Inkommande skrivelse 2026-08-17 NFC.pdf, Beställning av forensisk undersökning - sko, väska

Personalia
Sida 27 ............... Bilaga skäligen misstänkt, Jacobsson, Nils Johan
Sida 28 ............... Personalia, Jacobsson, Nils Johan
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-09-01 kl. 18:47.
Citera
2026-09-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Apropå detta med bankomatkortet. Hur kan någon som tydligen inte hade koden försöka sig på att göra lyckträffar 3 gånger,och sedan försvinner kortet in i bankomaten ? Är JJ verkligen så dum att han tror att han ska lyckas få pengar utan att ha koden? Jag tycker inte det stämmer att han skulle vara så dum. Jag känner ju inte honom förstås, men att han skulle vara dum får man inte en känsla av
Jasså du skulle beskriva han som ett geni menar du?

Du kanske borde läsa hans förklaringar till vad som hänt och vad han gjort där, samt modifieringar efter andra dna fyndet, allt annat än genialiskt utfört måste jag säga
Citera
2026-09-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Jasså du skulle beskriva han som ett geni menar du?

Du kanske borde läsa hans förklaringar till vad som hänt och vad han gjort där, samt modifieringar efter andra dna fyndet, allt annat än genialiskt utfört måste jag säga
Ja, då kanske han är dummare än vad jag har förstått. Då har han väl stått vid bankomaten och hoppats.
Citera
2026-09-01, 19:30
Medlem
Har åklagaren eller förhörsledare förhört MGM om signalement på dessa som ber om hjälp att förflytta Gerd?

Vad pratar de för språk?

Var tog de vägen?

Något annat som skaver hos mig är , om han är oskyldig varför tog han inte hjälp av sina föräldrar som var poliser!

Hans historia stämmer inte med verkligheten fö måste brevet han skrev till f ledarna vara rena mardrömmen för försvarsadvokaten!
Citera
2026-09-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja, då kanske han är dummare än vad jag har förstått. Då har han väl stått vid bankomaten och hoppats.
han har säkert trott de är hennes fyra sista siffror i personnumret för han själv har det eller 1234 eller likande, nej den här personen har jag inte sett beskrivits som vidare klipsk av någon
Citera
2026-09-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Precis, det känns inte som han bara tänkt att han vill mörda någon en dag han vaknade. Tänker hans pappa som va sträng (enligt mamman) och av någon anledning i ladan eller vart det startade hotades det med att ringa polisen, att det triggade. Jag vet inte, det är bara så tragiskt på många sätt. Så oskyldig person som man aldrig skulle misstänka för detta, men kan man hålla detta tyst i så många år och dessutom "leva som vanligt " säger lite om hur han egentligen "mår".

Den tanken fick jag också, att han kanske var så rädd för att bli polisanmäld, om han blivit påkommen i ladan av Tor. Det fick bara inte hända... Och allt gick överstyr.

Då kanske det stämmer, det någon svarade på mitt inlägg om att det var konstigt att göra som han gjort, med tanke på att hans föräldrar var poliser... Och svaret var att det var kanske just därför han gjorde det, för att föräldrarna var poliser.

Ja, han verkar inte mått bra, flyttar och ensamhet, och först det senare året hade han ju t.o.m velat följa med ut och äta, enligt mamman... Sorgligt. Tyckte man såg i hans ögon på familjefotot att han bär på något tungt.
Senast redigerad av honn 2026-09-01 kl. 20:43.
Citera
2026-09-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket

Motiv
Mantorp: Gärningsmannen (Edvin Gyllensvaan) agerade utifrån en långvarig fantasi om att begå "det perfekta mordet" och komma undan med det. Han var helt tillräknelig.

Råbo: Gärningsmannen (en 20-årig man) led av en allvarlig psykisk störning vid tiden för dådet. Han uppgav i förhör att han hörde röster och hade "en kompis" i sitt huvud.

Relation till offren
Mantorp: Offren var ett för gärningsmannen helt okänt äldre par (Ann-Christine och Tor Lekander). Huset valdes ut helt slumpmässigt efter att mördaren kört runt på landsbygden

.Råbo: Offren (Vanja Nilsson och Kjell List) var gärningsmannens grannar i den lilla byn.

Mantorp: Paret utsattes för ett utdraget, utstuderat och bestialiskt våld. De tejpades för ansiktena och rånades på pengar innan de mördades. Mördaren levde sedan vidare ett normalt familjeliv i flera månader innan han greps tack vare skoavtryck.

Råbo: Grannarna attackerades och knivhöggs till döds. Direkt efteråt flydde gärningsmannen ut i skogen, skadade sig själv, och dök dagen efter upp förvirrad på Hudiksvalls sjukhus där han påstod att han blivit rånad

Men du tycker på allvar att dessa brotten är lika varandra? den enda likheten är att 2 äldre människor mördades

Och du har även fel när det kommer till "flera olika släktingar topsades, därefter greps han" - stämmer inte heller.
Han var den första som blev topsad när man fick ut listan vilka som köpt tejpkombinationen.

gör om gör rätt

I båda fallen är det psykiskt labila, unga män som begår dubbelmord och offren är äldre personer på landsbygden. Likheter finns, även med Brattåsmorden, om JJ är skyldig.
Citera
2026-09-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
I båda fallen är det psykiskt labila, unga män som begår dubbelmord och offren är äldre personer på landsbygden. Likheter finns, även med Brattåsmorden, om JJ är skyldig.

Dom flesta som begår dubbelmord skulle jag säga är nån form av psykisk labil...
Citera
2026-09-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket

Motiv

Relation till offren

gör om gör rätt

Snälla du, det är ingen ide att diskutera med dig.
Jag är nog mer insatt i dessa fall än du och jag vet om detaljerna kring dåden.

Men jag gick inte in på alla detaljer när jag gjorde en översikt och jämförde de likheter som fanns. Fatta att det var i korta drag. Ska man dra in alla detaljer, inklusive straff eller exakt vilken tidpunkt GM hade sina psykoser blir det ointressant. Men likheten är väl ATT de hade psykoser och ATT de var unga män som är dubbelmördare pga att de ville döda?

Nej, jag har inte "fel igen". Men det har DU.

Vet inte var du får allt ifrån, men påläst är du inte. Du rättar mig och hävdar -- Råbo: "Offren (Vanja Nilsson och Kjell List) var gärningsmannens grannar i den lilla byn."

Sanningen är att det var Vanja Nilsson och Kjell List dvs BO, som var "grannar i den lilla byn".

GM bodde i Hudiksvall ett par mil därifrån och kände inte BO. Han hade googlat på ensligt belägna stugor.

Så läs på innan du mästrar.
Citera
2026-09-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Har åklagaren eller förhörsledare förhört MGM om signalement på dessa som ber om hjälp att förflytta Gerd?

Vad pratar de för språk?

Var tog de vägen?

Något annat som skaver hos mig är , om han är oskyldig varför tog han inte hjälp av sina föräldrar som var poliser!

Hans historia stämmer inte med verkligheten fö måste brevet han skrev till f ledarna vara rena mardrömmen för försvarsadvokaten!

Båda föräldrarna hade slutat som poliser vid tiden för morden. Vid denna tiden var dessutom pappan svårt sjuk och avled senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in