2026-08-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Mycket blir värre om man ignorerar det. Min bältesvarnare piper ganska lugnt och stilla men skiter jag i det då drar den igång stora trumman och piper både väldigt högt och väldigt stressat och ger mig psykbryt när jag bara skulle stanna utanför grinden och stänga den. Men kör jag tillräckligt sakta så startar det inte så det har jag lärt mig.
Så det blir nog värre om man låter det vara och då har man en underliggande stress att man MÅSTE stänga av det annars blir det värre och då ökar såklart hatet mot det.

Finns många saker som borde förbjudas eller kan med glädje skötas av bilen, hatar själv alla dessa dimljus folk har på på kvällarna trots det är olagligt. Folk tycker det ser "coolt" ut uppenbarligen.

Här har vi kanske mer av problemet än folk inser…..

1. Bevisligen har människans hjärna och sinnen div brister och egenheter i olika situationer, som kan leda till allvarliga olyckor. Detta är vetenskapligt empiriskt bevisat.

2. Detta har tyvärr allt för många ingen koll på, och än värre att även om man förklarar det för folk så vägrar vissa att förstå och ta till sig dessa fakta, och hävdar att de aaaaaaldrig skulle kunna göra missen att t ex köra ut fra,för en bil de ser. Jodå, det tror jag säkert, men om de INTE ser bilen trots att den faktiskt kommer där i god fart mer eller mindre fullt synlig. Hur landet bli då…?

3. Detta har ju lett till att vi har trafikolyckor, folk gör missar av olika anledning, även de som i grunden ämnar köra som folk, och av dessa olyckor skadas och dör folk. Vilket har gjort att man förstått att människans brister måste tas i beaktning när man konstruerar bilar etc, och t ex införa olika varningsfunktioner och varningssystem.

4. Allt för många har svårt att tåla bilars varningar och saboterar intentionerna med dessa varningssystem genom att på olika sätt manipulera så de blir tysta, t ex att klicka i bältet över tomt säte. Och ju nyare bil ju mer varningssystem som minsann irriterar så de ska slås av…

5. Det resulterar i att man inte får lika bra positiv påverkan av dessa larm som de kunde givit, om folk förstått vikten och vitsen med dem, och givit fan i att slå av dem och gnälla så in i helvete.
Systemen, t ex ADAS kan ha sina egenheter, men trots att ca 40% med bilar med ADAS blir irriterade och deaktiverar systemen, så är ÄNDÅ ”nettovinsten” ca 30% reducering av de allvarliga olyckorna. Det kan man tycka borde få folk att inse att ADAS behövs, p g a människan själv, och att man får försöka vara en redig karl och tåla lite plingplong då och då när det bevisligen gör nytta, och inte vara såna gnällspikar och deaktivera dessa säkerhetssystem.
Citera
2026-08-06, 20:31
Medlem
Raggarspinns avatar
Det finns två kategorier b-förare, de som ignorerar plingplong och de som stänger av plingplong!
Citera
2026-08-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det finns två kategorier b-förare, de som ignorerar plingplong och de som stänger av plingplong!

Låter som du behagar skämta… Eller tror du verkligen det är så där bara svart eller vitt….?
Jag skulle tro att en absolut majoritet av vardagsförarna inte stänger av nåt alls, men kanske nån varningsgrej som kan ge plingplong.

Och jag skulle även tro att de flesta faktiskt håller viss koll på vad det varnas för, om det är relevant och ev kan påverka dem. Men att det absolut finns de som gör som du tror eller menar.

Det jag kan undra är varför vissa, allt för många, har så svårt att lära sig nytt och ha förståelse för att det kommer nytt, och acceptera det även om det i alla fall initialt kan upplevas som annorlunda eller t o m drygt.
Citera
2026-08-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter som du behagar skämta… Eller tror du verkligen det är så där bara svart eller vitt….?
Jag skulle tro att en absolut majoritet av vardagsförarna inte stänger av nåt alls, men kanske nån varningsgrej som kan ge plingplong.

Och jag skulle även tro att de flesta faktiskt håller viss koll på vad det varnas för, om det är relevant och ev kan påverka dem. Men att det absolut finns de som gör som du tror eller menar.

Det jag kan undra är varför vissa, allt för många, har så svårt att lära sig nytt och ha förståelse för att det kommer nytt, och acceptera det även om det i alla fall initialt kan upplevas som annorlunda eller t o m drygt.

Jag har absolut inga problem att lära mig nytt. Jag jobbar inom IT så det händer nya saker hela tiden. För det mesta är det till en fördel, men ibland är det negativt, men inte i samma grad som en bils plinglongande och allt som här därtill.

Jag har jobbat med IT hela mitt liv och till 90+% tycker jag att det mesta är positivt som är nytt.

Med bilarna, visst mycket är positivt, men det neagtiva är så extremt negativt att ävenom man säger att det handlar om 20% så skulle jag dra det till 60% just för att det är så extremt negativt.

Kan inte hitta någon liknande motsvarighet i IT-världen i övrigt som stör mig till den grad som detta gör. Som sagt, jag följer med i utvecklingen, men just bilar stör mig för att hade det varit en dator och något hade fungerat så dåligt som det gör på bilarna idag så hade man 1. inte tagit betalt för det och 2. bara låtit enstaka BETA-testare utverdera det och 3. aldeig släppt det till de stora massan när det fungerar så dåligt som det gör.

Bilar är IT idag, men de följer inte samma regler som annan IT gör. Det är på grund av EU som försöker gå in och pusha fram regler för IT (som det egentligen är) som inte är redo för marknaden än.
Kan det spara liv? Ja säkert, men kan det döda folk? absolut!
Citera
2026-08-07, 00:44
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:

Förlåt, vissa b-förare uppskattar plingplong.
B-förare kan delas in i tre grupper: de som inte har något emot lite bakgrundsljud i sin annars tysta och komfortabla bil, de som inte reagerar på ljudsignaler, och de som stänger av dem för att minska distraktioner.
Citera
2026-08-07, 14:09
Medlem
Citat:
Här har vi kanske mer av problemet än folk inser…..

1. Bevisligen har människans hjärna och sinnen div brister och egenheter i olika situationer, som kan leda till allvarliga olyckor. Detta är vetenskapligt empiriskt bevisat.

2. Detta har tyvärr allt för många ingen koll på, och än värre att även om man förklarar det för folk så vägrar vissa att förstå och ta till sig dessa fakta, och hävdar att de aaaaaaldrig skulle kunna göra missen att t ex köra ut fra,för en bil de ser. Jodå, det tror jag säkert, men om de INTE ser bilen trots att den faktiskt kommer där i god fart mer eller mindre fullt synlig. Hur landet bli då…?

3. Detta har ju lett till att vi har trafikolyckor, folk gör missar av olika anledning, även de som i grunden ämnar köra som folk, och av dessa olyckor skadas och dör folk. Vilket har gjort att man förstått att människans brister måste tas i beaktning när man konstruerar bilar etc, och t ex införa olika varningsfunktioner och varningssystem.

4. Allt för många har svårt att tåla bilars varningar och saboterar intentionerna med dessa varningssystem genom att på olika sätt manipulera så de blir tysta, t ex att klicka i bältet över tomt säte. Och ju nyare bil ju mer varningssystem som minsann irriterar så de ska slås av…

5. Det resulterar i att man inte får lika bra positiv påverkan av dessa larm som de kunde givit, om folk förstått vikten och vitsen med dem, och givit fan i att slå av dem och gnälla så in i helvete.
Systemen, t ex ADAS kan ha sina egenheter, men trots att ca 40% med bilar med ADAS blir irriterade och deaktiverar systemen, så är ÄNDÅ ”nettovinsten” ca 30% reducering av de allvarliga olyckorna. Det kan man tycka borde få folk att inse att ADAS behövs, p g a människan själv, och att man får försöka vara en redig karl och tåla lite plingplong då och då när det bevisligen gör nytta, och inte vara såna gnällspikar och deaktivera dessa säkerhetssystem.
Människor är varelser som har begränsningar det vet nog alla men du missar att alla även tänker och tycker olika.
Statistiken känner nog alla till.

Det tillverkare borde göra är att erbjuda olika typer av varnings signaler(det är på väg, finns nog redan på vissa bilar) Gillar man inte ljud så kan man kanske istället ha vibrationer i ratten, sätet eller pedalerna, kanske kombinerat med mindre ljud eller blinkande små lampor.
Det ska pocka på uppmärksamheten men inte vara irriterande så man skiter i vad de betyder och istället försöker stänga av dom direkt.

Det finns olika sätt att göra saker som irriterar folk olika mycket.

Du har extremt svårt för empati och förstå hur andra upplever världen. Jag har åkt på extremt mycket misshandel under min uppväxt PGA att mina föräldrar var narkomaner. Tyckte länge att folk var fjantiga för de klagade så mycket på sina föräldrar när de blev tex utskällda. Jag hade blivit glad om det stannade vi en utskällning. Sen insåg jag att de har ALDRIG upplevt ordentlig fysisk misshandel och därför är en utskällning de värsta det känner till helt enkelt.
Du kanske skulle bli chockad om du såg någon bli grovt misshandlad, jag skulle inte bry mig nämnvärt då det var vardag att se min mor och mina syskon åka på rejält med stryk.
Citera
2026-08-07, 18:09
Medlem
Citat:
Människor är varelser som har begränsningar det vet nog alla men du missar att alla även tänker och tycker olika.
Statistiken känner nog alla till.

Det tillverkare borde göra är att erbjuda olika typer av varnings signaler(det är på väg, finns nog redan på vissa bilar) Gillar man inte ljud så kan man kanske istället ha vibrationer i ratten, sätet eller pedalerna, kanske kombinerat med mindre ljud eller blinkande små lampor.
Det ska pocka på uppmärksamheten men inte vara irriterande så man skiter i vad de betyder och istället försöker stänga av dom direkt.

Det finns olika sätt att göra saker som irriterar folk olika mycket.

Först, du har fel, igen….

Jag har inga problem med empati.

Sen…
Du kan inte se nåt problem med om folk kan och får byta varningsljud och färg på varninglampor etc…

Kan du inte se fördelar med att en förare ska känna igen sig bakom ratten i princip oavsett vilken bil det är som ska köras? Rattar spakar pedaler på samma ställe, liksom de väsentligaste reglagen etc.

Sen finns det ju en anledning till att det varnas, det är nåt av vikt. Och ju viktigare ju mer intensiv varning. Jäkligt ”smart” att stänga av varningssystem som har direkt eller indirekt med trafiksäkerheten att göra….

Ditt avslutande stycke kan du starta en tråd om i psykologiforumet, här blev det galet långt off topic….
Citera
2026-08-07, 19:32
Medlem
Citat:
Först, du har fel, igen….

Jag har inga problem med empati.

Sen…
Du kan inte se nåt problem med om folk kan och får byta varningsljud och färg på varninglampor etc…

Kan du inte se fördelar med att en förare ska känna igen sig bakom ratten i princip oavsett vilken bil det är som ska köras? Rattar spakar pedaler på samma ställe, liksom de väsentligaste reglagen etc.

Sen finns det ju en anledning till att det varnas, det är nåt av vikt. Och ju viktigare ju mer intensiv varning. Jäkligt ”smart” att stänga av varningssystem som har direkt eller indirekt med trafiksäkerheten att göra….

Ditt avslutande stycke kan du starta en tråd om i psykologiforumet, här blev det galet långt off topic….
Samma för alla fungerar inte alltid och det är inte så att man ska flytta något bara ändra och göra justeringar. Dagens skärmar har redan skapat en stor förvirring på förut enkla reglage men där får de nu backa om de vill ha hög NCAP nivå på bilarna.

Man ska ju FÖRHINDRA att folk stänger av det genom att låta de byta sätt att varnas på, läs inlägget noggrannare nästa gång.
Citera
2026-08-07, 22:26
Medlem
Citat:
Samma för alla fungerar inte alltid och det är inte så att man ska flytta något bara ändra och göra justeringar. Dagens skärmar har redan skapat en stor förvirring på förut enkla reglage men där får de nu backa om de vill ha hög NCAP nivå på bilarna.

Man ska ju FÖRHINDRA att folk stänger av det genom att låta de byta sätt att varnas på, läs inlägget noggrannare nästa gång.

Trots det är det väl bäst om man enas om en så uniform layout både visuellt och ljudligt som möjligt, så folk känner igen sig typ.

Hur funkar det på flyget. Tror du piloterna efter egen smak får välja ljud etc på viktiga varningar, så att kapten Bosse B52 får lägga in klassiska ljud från t ex V2 raketer, medan kapten Vera Viggen kan lägga in gulliga kattjamanden…?

Men flyget är ju dumt att ta efter, de har ju så dålig olycksstatistik…
Citera
2026-08-08, 15:11
Medlem
Citat:
Trots det är det väl bäst om man enas om en så uniform layout både visuellt och ljudligt som möjligt, så folk känner igen sig typ.

Hur funkar det på flyget. Tror du piloterna efter egen smak får välja ljud etc på viktiga varningar, så att kapten Bosse B52 får lägga in klassiska ljud från t ex V2 raketer, medan kapten Vera Viggen kan lägga in gulliga kattjamanden…?

Det är LITE skillnad på flyg som oftast alltid ägs av ett bolag och där måste man givetvis finna sig i bolagets regler som brukar följa standarder som finns, likaså taxibilar som ägs av bolag måste ha standarder som företaget utfärdar. I en bil ska det vara en layout som är uniform men att man ska kunna göra små ändringar.
Det är nog bättre än att det stängs av vilket sker nu.

Äger du dessutom ett flyg privat får du nog modifiera det lite så det passar dig bättre, kräver intyg och är det ett amatör byggt flyg så kan man göra ganska omfattande ändringar så länge man följer reglerna, alltså den ska gå igenom "besiktningen".
Citera
2026-08-09, 10:32
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ja för du har ju kört mina bilar….

Jag får trötthetsvarningar med ljud
Jag får varningar om jag ligger för nära, med ljud
Jag kan få galet tjut om systemet anser risk för krock föreligger, vilket kan följas av automatisk panikbroms om jag inte agerar.
Det finns varningar för att ha fönstren öppna när klimatanläggningen är aktiverad
Det finns Lane Assist som kan durra i ratten eller hjälpa att styra, och som varnar med ljud om jag håller för löst i ratten

Får att ta några exempel i en skaplig diger hög, så den är inte alls så långt efter de allra nyaste bilarna.

Är det mer du vill veta o herr ”expert”….?
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Det handlar om valfrihet. Vill du köpa och betala för diverse funktioner så är det upp till dig. Behöver du inte funktionerna så ska du inte behöva betala för dom. Jag kan inte se något annat än stora ekonomiska intressen som genom lagkrav pushar för att införa dessa funktioner. Alltid med ”säkerhet” som motivering. Vi vet att om de faktiskt månade om oss så hade de agerat annorlunda i andra fall.

Om vi går igenom din lista:

Trötthetsvarningar med ljud: Om du vill ha det så stör det inte mig. Jag kommer aldrig betala för något sådant.

Avståndsvarning med ljud: Om du vill ha det så stör det inte mig. Jag kommer aldrig betala för något sådant.

Automatisk panikbroms: Om funktionen aldrig gör fel hade det varit okej. Men vi vet att systemet felaktigt har aktiverats och borde därmed vara förbjudet. Jag kan många gånger förutse om en ärthjärna håller på att försätta sig i en stressig situation men en mjukvara som plötsligt fantiserar ihop ett hinder och pallnitar kan jag inte förutse.
Automatisk panikbroms borde vara förbjudet. Skulle aldrig köpa en bil med autobroms.

Varning för att ha fönstren öppna när AC är på: Om du vill ha den funktionen så visst. Dock ingen funktion som jag vill ha i min bil.

Lane Assist: Om du vill ha durr i ratten och ljud ifall du håller ratten för löst, kör på det. Jag skulle aldrig köpa en bil med såna funktioner.
Att bilen kan styra själv borde definitivt vara förbjudet.

Citat:
Hm…. Så EU är skräp för att man jobbar för att folk inte ska köra fortare än tillåtet på vägarna?
Varför skulle det vara dåligt om bilarna varnar för för hög hastighet om kan kör över vad hastighetsskyltar säger…?

Citat:
Om du vill ha varningar i din bil så kör på det. Jag har en hastighetsmätare så om det av någon anledning skulle vara av intresse så kan jag enkelt se hur min hastighet linjerar med hastighetsbegränsningen.

Du försöker spela på nån form av jantelag. Typ: ”Buhh jag följer fartbegränsningen samtidigt som den där fullständigt skiter i dom - sätt dit honom!”
Jag har aldrig problem med att folk inte följer de löjligt låga hastighetsbegränsningarna så varför skulle jag vilja att någon ska åka dit för sånt fjant? Frågeställningen var uppe för några dagar sedan och du drog upp ett exempel där någon somnade bakom ratten och körde över på fel sida där du kom fram till att den som somnade borde ha kört långsammare. Efter den hjärndöda sammanfattningen lämnade du tråden men fortsätter med samma tugg i nu i hopp om att någon är tillräckligt dum i huvet för att inte fatta att du lider av messiaskomplex.

Citat:

Jag är inte pilot men det finns skillnader mellan flygplan som inte skulle accepteras i bilvärlden. Typ att gaspedalen är i mitten och bromsen till höger.
Så att göra jämförelser med flyget bör göras sparsamt och försiktigt.

För övrigt så känns du mest av allt som en bot som VTI släppt lös på FB endast för att irritera.

Som jag skrev som svar på ett av dina inlägg vilket du så klart inte svarar på eftersom du inte har något bra svar så kan du få ha hastighetsvarning, trötthetsvarning, avståndsvarning m.m. om du vill ha det och är beredd att betala för det. Men de som inte vill ha dessa funktioner ska slippa, och naturligtvis inte heller behöva betala för det.
Valfrihet.
Du köper till de funktioner som du vill ha och jag köper det jag vill ha.

Du behöver ta in detta: Bilkörning är ett avbrott i vardagen där du gör något helt annat än vad du gör resten av dagen. Jag har ingen lust att köra bil 24/7 men att köra några mil på glestrafikerade landsvägar/motorvägar blir precis så kul som man gör det till. Jag väljer att köra aktivt men inom min "comfort zone". Jag förstår att de som tvingas köa tycker det är tråkigt att "köra" bil men alla behöver inte köa för att ta sig till jobbet utan bilkörning är ett kul avbrott i vardagen.
Citera
2026-08-09, 10:51
Medlem
Citat:
Jag är inte pilot men det finns skillnader mellan flygplan som inte skulle accepteras i bilvärlden. Typ att gaspedalen är i mitten och bromsen till höger.
Så att göra jämförelser med flyget bör göras sparsamt och försiktigt.

För övrigt så känns du mest av allt som en bot som VTI släppt lös på FB endast för att irritera.

Som jag skrev som svar på ett av dina inlägg vilket du så klart inte svarar på eftersom du inte har något bra svar så kan du få ha hastighetsvarning, trötthetsvarning, avståndsvarning m.m. om du vill ha det och är beredd att betala för det. Men de som inte vill ha dessa funktioner ska slippa, och naturligtvis inte heller behöva betala för det.
Valfrihet.
Du köper till de funktioner som du vill ha och jag köper det jag vill ha.

Du behöver ta in detta: Bilkörning är ett avbrott i vardagen där du gör något helt annat än vad du gör resten av dagen. Jag har ingen lust att köra bil 24/7 men att köra några mil på glestrafikerade landsvägar/motorvägar blir precis så kul som man gör det till. Jag väljer att köra aktivt men inom min "comfort zone". Jag förstår att de som tvingas köa tycker det är tråkigt att "köra" bil men alla behöver inte köa för att ta sig till jobbet utan bilkörning är ett kul avbrott i vardagen.

Tja, man kan såklart få ha det trevligt vid bilkörning, så länge man håller sig inom vad trafiklagar etc kräver.
Det är inte upp till dig att bestämma hur och vad man får göra i trafiken om det går utanför det lagarna säger. Då gör du fel och bidrar till att öka risker och minska säkerheten för dig själv och andra.

Per idag så kan det vara så att vissa säkerhetssystem är ett krav på nya bilar, medan andra kan vara valbara.
Vi får räkna med att dessa system hela tiden vidareutvecklas med mål att öka trafiksäkerheten, och att fler av dessa blir ett lagkrav på nya bilar.

Det kan betyda att vi alla i framtiden sannolikt för tåla att bilarna har fler system som övervakar och varslar, för att bidra till ökad trafiksäkerhet.

En sak kan vi i alla fall säga säkert, och det är att den hållning du och andra tydligt uppvisar i sina skriverier, samt i trafiken, inte bidrar till ökad trafiksäkerhet utan är en av de bidragande faktorerna att vi fått alla dessa varningssystem. Därför att det är sådana förare som har sådana tankar om trafiklagar och uppförande i trafiken som du visat prov på, som är kraftigt överrepresenterade i trafikolyckor, vanligen som vållande.

Bland det farligaste i trafiken är åsikten ”jag är så mycket bättre förare så jag kan minsann tänka själv och köra fortare än skyltat” för att bara ta ett exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in