Citat:
Mycket blir värre om man ignorerar det. Min bältesvarnare piper ganska lugnt och stilla men skiter jag i det då drar den igång stora trumman och piper både väldigt högt och väldigt stressat och ger mig psykbryt när jag bara skulle stanna utanför grinden och stänga den. Men kör jag tillräckligt sakta så startar det inte så det har jag lärt mig.
Så det blir nog värre om man låter det vara och då har man en underliggande stress att man MÅSTE stänga av det annars blir det värre och då ökar såklart hatet mot det.
Finns många saker som borde förbjudas eller kan med glädje skötas av bilen, hatar själv alla dessa dimljus folk har på på kvällarna trots det är olagligt. Folk tycker det ser "coolt" ut uppenbarligen.
Så det blir nog värre om man låter det vara och då har man en underliggande stress att man MÅSTE stänga av det annars blir det värre och då ökar såklart hatet mot det.
Finns många saker som borde förbjudas eller kan med glädje skötas av bilen, hatar själv alla dessa dimljus folk har på på kvällarna trots det är olagligt. Folk tycker det ser "coolt" ut uppenbarligen.
Här har vi kanske mer av problemet än folk inser…..
1. Bevisligen har människans hjärna och sinnen div brister och egenheter i olika situationer, som kan leda till allvarliga olyckor. Detta är vetenskapligt empiriskt bevisat.
2. Detta har tyvärr allt för många ingen koll på, och än värre att även om man förklarar det för folk så vägrar vissa att förstå och ta till sig dessa fakta, och hävdar att de aaaaaaldrig skulle kunna göra missen att t ex köra ut fra,för en bil de ser. Jodå, det tror jag säkert, men om de INTE ser bilen trots att den faktiskt kommer där i god fart mer eller mindre fullt synlig. Hur landet bli då…?
3. Detta har ju lett till att vi har trafikolyckor, folk gör missar av olika anledning, även de som i grunden ämnar köra som folk, och av dessa olyckor skadas och dör folk. Vilket har gjort att man förstått att människans brister måste tas i beaktning när man konstruerar bilar etc, och t ex införa olika varningsfunktioner och varningssystem.
4. Allt för många har svårt att tåla bilars varningar och saboterar intentionerna med dessa varningssystem genom att på olika sätt manipulera så de blir tysta, t ex att klicka i bältet över tomt säte. Och ju nyare bil ju mer varningssystem som minsann irriterar så de ska slås av…
5. Det resulterar i att man inte får lika bra positiv påverkan av dessa larm som de kunde givit, om folk förstått vikten och vitsen med dem, och givit fan i att slå av dem och gnälla så in i helvete.
Systemen, t ex ADAS kan ha sina egenheter, men trots att ca 40% med bilar med ADAS blir irriterade och deaktiverar systemen, så är ÄNDÅ ”nettovinsten” ca 30% reducering av de allvarliga olyckorna. Det kan man tycka borde få folk att inse att ADAS behövs, p g a människan själv, och att man får försöka vara en redig karl och tåla lite plingplong då och då när det bevisligen gör nytta, och inte vara såna gnällspikar och deaktivera dessa säkerhetssystem.