Citat:
Ursprungligen postat av
DittMuppHelvete
Safe Exist Assist är jättepraktiskt, i synnerhet för baksätespassagerare, jag kör en Lexus NX från förra året som har den funktionen, varför skulle jag koppla ur den?
Ja det gläder mig att du tycker den funktionen är bra, men vad är det för funktion egentligen, det där ”Safe Exist Assist” du talar om….? Jag gissar att det är funktionen Safe Exit Assist du menar, men i ditt upprörda tillstånd inte hade så bra koll…
Men det är ju så det är, att folk kan ha väldigt olika uppfattningar om samma saker, både för att folk har olika behov och kanske inte förstår nyttan med vissa funktioner, där andra har nytta av det och ser fördelarna. Inte sällan kan det även handla om viss okunnighet. Man kanske inte förstår riktigt vad funktionen eller systemet är och gör, eller ska göra, och varför. Man har kanske inte testat det så noga, eller inte orkat kolla igenom manualen där man antagligen skulle kunna få veta en den viktiga saker om saken, vilka begränsningar som finns och annat matnyttigt.
Det kan alltså göra så att folk blir irriterade för de inte ens förstår hur grejorna etc ska fungera.
Lite som när man kan fundera och bli irriterad om nåt inte gör som man är van vid, och det sen visar sig att man på nåt sätt råkat ändra en inställning så det blev annorlunda. Man knappar tillbaka och det blir som man blivit van med och önskar.
När det gäller i synnerhet funktioner och system som ska skydda oss mot olyckor och skador, så dessa ofta tillkommit p g a människans egna brister, t ex att vi är lata och slarvar, eller helt ovetande om riskerna eller hur vissa saker fungerar i våra bilar och varför. Se bara hur en skribent alldeles nyligen visade att denne inte hade en aning om att bilbälte är tänkt att vara primär säkerhetsfunktioner, utan tyckte man borde slippa ha bälte när bilarna har krockkuddar…..
Jag kan absolut ha viss förståelse för att vissa system och varningar kan irritera, men när det handlar om säkerhet för mig själv och andra så tycker jag man ska det som viktigare än att sin egen irritation, och helt enkelt klara att acceptera att allt inte funkar 100% felfritt och klarar allt. Och istället bestämma sig för att ignorera irritationen när den börjar gro.
För tänk er känslan om vederbörande skulle råka ut för en olycka, där någon dödas, kanske i den egna bilen eller annan trafikant, kanske ett barn. Och man får brottas livet ut med skuldkänslor och undran, hade olyckan kunnat undvikits OM inte deaktivering av nån ADAS-funktion gjorts, hade barnet levt då.
Jag skulle INTE vilja leva med de tankarna i skallen, för att min bekvämlighet var viktigare än trafiksäkerheten….
Jag har jobbat i närmare 30 år i en bransch med mycket högt riskpotential, och har suttit i en massa möten där incidenter, nästanolyckor, skador etc granskats. Och i princip var eviga gång så är det relativt enkla och rutinmässiga jobb och uppgifter som folk gjort massor av gånger, som rätt vad det är ledde till en olycka. Och nästan varje gång är det personlig svikt, man har avvikit från att följa korrekt arbetsprocedur, slarvat med PVU, och förklaringarna är nästan alltid ”skulle bara….” Och så gick det enkla jobbet åt fanders och nån blev av med ett finger, eller helikopter in till sjukhus, för skador som så jäkla lätt kunnat undvikits bara folk gav fan i att ta genvägar, deaktivera säkerhetsfunktioner, slarva, och bli för bekväma med att ”detta har vi gjort massor av gånger utan att nåt hänt”. Men när det väl sen händer nåt så visar det sig i princip alltid att man arbetat på ett sätt som gjort att en olycka lätt kunnat ske vilken som helst av de tidigare gångerna, men man har haft turen att klara sig.
Faktum är att människan beteende bakom ratten i trafiken inte skiljer sig från detta, vilket är den av orsakerna till att t ex ADAS utvecklats och införts
Du nämnde förresten nåt om ”min trolltråd”…..
Du kanske skulle kolla vem som startade denna tråd