2026-08-28, 07:22
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du tränat länge på att vara så flummig i dina stolliga påståenden….

Du pratar om att skickliga förare har kontroll över sina fordon. Ja men så bra då, men hur får du ihop det med att statistiken för dödade i trafiken var groteskt hög förr i tiden, trots att inget av det du påstår är kontroll och övervakning av av den enskildes ens var påkommet. Borde det inte varit säkrare i trafiken förr i tiden när bilarna inte hade några säkerhetssystem etc över huvud taget

Självkörande bilar kan ju faktiskt betyda ännu mer frihet för förare och passagerare.

Oj är du fortfarande här och mal?

Du verkar inte ha kört så mycket bil så du uppmärksammar att vägarna har byggts ut och förändrats till säkrare på och avfarter, fyvägskorsningar gjorts om till cirkulationsplatser och att många vägar blivit mötesfria i den statistiken.

Dessutom har frästa räfflor gjutits in i vägbanan som uppmärksammar föraren genom vibrationer när de är på väg att köra av samt bättre material i vägbanan som ger bättre dränering börjat användas.

Dvs man har byggt vägar anpassade för bilisterna.

Ju mer man läser dina poster i den här tråden så inser man att du saknar faktisk körerfarenhet.
Citera
2026-08-28, 08:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är i sig inte enbart fel i att klaga, då det kan driva på utvecklingen av förbättringar
Det som enligt mig är oroande, och i flera fall kan bli galet fel, är om folk väljer att låta sig irriteras så jäkla lätt för en sådan liten skitsak som lite plingplong, och därför deaktiverar säkerhetssystem som kan leda till att de själva eller andra skadas eller dödas

Nu är ju inte dessa system utformade för att ge mysfaktor, eller vara trevliga som primärt mål, utan för att minska riskerna för att olyckor sker som kan leda till skada/död. Men sådant ska vi såklart kunna välja bort…

Ska vi säga samma sk om bilbälten, ska dessa vara frivilliga att välja bort att använda, de är ju irriterande för många. Fan, behöva sätta på sig bältet varje jävla gång man sätter sig i bilen, det stör det personliga friiiiheten. Bort med skiten….

Varför i hela friden låter du dig bli irriterad över en funktion som KAN rädda ditt eller andra liv…? Lär dig hur det funkar och hur du kan undvika dessa reaktioner etc, genom att du själv gör rätt.

Och när vet du när var hur dessa system, eller de du klagar på, varnar för en verklig fara eller inte. Kan du alltid veta det i förväg….? Eller är det mestadels med facit i hand efter dagens körning…? Om du inte alltid kan veta det i förväg, då blir det väl ungefär lika dumt som att tro att det räcker att sätta på sig bilbältet när man vet att man kommer att krocka, typ…

Tja, varför inte bara börja blinka när då går tillbaka över mittlinjen…? Det är fullt tillåtet, och hur stor skillnad är det i praktiken jämfört med att gå tillbaka i högerfilen efter omkörning på t ex motorväg….? För du är väl ordentligt och blinkar då…?

Så jäkla mycket tvärhuggande är det inte, det är ta mig fan inte Ricky Bruch som rycker i ratten, och gör den det även om du använder blinkers….? Vänj dig vid bilen och sluta irriteras.

Ja det händer någon gång ibland även i min bil på långa raka slappa vägar, varför skulle det vara så jäkla otrevligt? Bara att dra till lite i ratten, tar typ 0,5 s sen är problemet löst. Sluta vara så lättirriterad…

Varför är det idiotiskt att viktiga säkerhets/förarstödsystem reaktiveras vid nästa start…?
Menar du att den positiva verkan som dessa system visat sig ha gjort på trafiksäkerhetstatistiken, ska vi kunna bromsa genom att deaktivera systemen permanent för vi blir så irriterade över att det plingplongar och ibland stretar i ratten? Menar du att din mysfaktor i bilen ska värderas högre än ditt liv och lem, eller andras…

Folk blir irriterade för de TILLÅTER sig att bli irriterade, så bättre att de jobbar med sig själva för att öka acceptansen, istället för att deaktivera system etc som är till för att minska risken för olyckor och att folk skadas eller dödas i trafiken.
Man skulle förstås gjort systemen bättre, så hade folk inte irriterat sig på systemen och kopplat ur dem. Att du är som du är, betyder inte att andra är som dig. Det finns även risker med systemet. Att man litar för mycket på det.
Men nu bryr jag mig förstås inte om vad du anser att jag ska göra. Jag vill inte sitta och bli irriterad när jag kör bil. Rikta din ilska mot de som skapat de dåliga systemet istället som leder till det. Det vore förstås bättre att de vara passiva och varnade mig för en riktig fara, istället för att irritera mig när det inte finns någon fara alls. Det går faktiskt att göra.
Jag är förstås hur irriterad jag vill. Du kan väl själv sluta irritera dig på vad andra anser istället, så mår du nog bättre.

Nu har vi krockkuddar så bilbältet är inte det enda som räddar människor vid en krock. De passiva systemen. Så ja, jag anser nog att man inte borde behöva använda bilbältet idag.

Jag menar att det är idiotiskt att ha ett system som människor irriterar sig på så de stänger av dem och vars funktioner i stort sett alltid bara irriterar och inte alls räddar liv. Det finns andra passiva system som faktiskt gör det. Här handlar det om att man ska bete sig på ett visst sätt. Ungefär som en en irriterande kärring som hela tiden klagar på hur man kör, trots att man faktiskt kör bra.

Men som sagt, sluta vara så jävla irriterad på andra då. Det handlar bara om att du TILLÅTER dig att vara det. Men i och med att jag kopplar ur det, är jag inte irriterad alls, utan kan njuta av färden. Enda irriterande är att jag måste aktivt stänga av det varje gång. Faktiskt funderat på att göra något som gör det automatiskt, då jag skulle kunna göra det. Då skulle mitt liv bli bättre. Du får väl fortsätta att vara sur som en ättika.
Citera
2026-08-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Oj är du fortfarande här och mal?

Du verkar inte ha kört så mycket bil så du uppmärksammar att vägarna har byggts ut och förändrats till säkrare på och avfarter, fyvägskorsningar gjorts om till cirkulationsplatser och att många vägar blivit mötesfria i den statistiken.

Dessutom har frästa räfflor gjutits in i vägbanan som uppmärksammar föraren genom vibrationer när de är på väg att köra av samt bättre material i vägbanan som ger bättre dränering börjat användas.

Dvs man har byggt vägar anpassade för bilisterna.

Ju mer man läser dina poster i den här tråden så inser man att du saknar faktisk körerfarenhet.

Och var har jag då hävdat att den positiva trenden på trafiksäkerhetsstatistiken endast skulle bero på det som träden handlar om….?

Om du inbillar dig så är problemet i din skalle för jag har varit tydlig med att ADAS varit delaktig i den positiva påverkan, och aldrig påstått att det bara skulle bero på ADAS

Ta en kurs i basic läsförståelse…
Citera
2026-08-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man skulle förstås gjort systemen bättre, så hade folk inte irriterat sig på systemen och kopplat ur dem. Att du är som du är, betyder inte att andra är som dig. Det finns även risker med systemet. Att man litar för mycket på det.
Men nu bryr jag mig förstås inte om vad du anser att jag ska göra. Jag vill inte sitta och bli irriterad när jag kör bil. Rikta din ilska mot de som skapat de dåliga systemet istället som leder till det. Det vore förstås bättre att de vara passiva och varnade mig för en riktig fara, istället för att irritera mig när det inte finns någon fara alls. Det går faktiskt att göra.
Jag är förstås hur irriterad jag vill. Du kan väl själv sluta irritera dig på vad andra anser istället, så mår du nog bättre.

Nu har vi krockkuddar så bilbältet är inte det enda som räddar människor vid en krock. De passiva systemen. Så ja, jag anser nog att man inte borde behöva använda bilbältet idag.

Jag menar att det är idiotiskt att ha ett system som människor irriterar sig på så de stänger av dem och vars funktioner i stort sett alltid bara irriterar och inte alls räddar liv. Det finns andra passiva system som faktiskt gör det. Här handlar det om att man ska bete sig på ett visst sätt. Ungefär som en en irriterande kärring som hela tiden klagar på hur man kör, trots att man faktiskt kör bra.

Men som sagt, sluta vara så jävla irriterad på andra då. Det handlar bara om att du TILLÅTER dig att vara det. Men i och med att jag kopplar ur det, är jag inte irriterad alls, utan kan njuta av färden. Enda irriterande är att jag måste aktivt stänga av det varje gång. Faktiskt funderat på att göra något som gör det automatiskt, då jag skulle kunna göra det. Då skulle mitt liv bli bättre. Du får väl fortsätta att vara sur som en ättika.

Ah…. Du verkar kunnig du, som tycker man nog idag inte skulle behöva använda bältet… Herre Gud….

Du kan ju testa att smälla med din bil utan att ha bältet på dig och se vad krockkuddarna kan ställa till med då….

Fakta är att dessa passiva säkerhetssystem är beroende av varandra, bältet skall hindra dig från att ha plytet för nära rätt etc när krockkudden utlöses, det kan annars orsaka allvarlig skada.

En enkel sammanfattning, läs den och inse att du är långt borta på cykeln vad gäller kunskap om det du nu babblade om. Och är det denna kunskapsnivå på folk som är mot ADAS så kan man ju ana varför deras argument ofta är så dåliga…

Citat:
Ja, det kan vara mycket farligt och livshotande att krocka utan bilbälte när krockkudden (airbagen) löser ut.Därför är det farligt

Extrem kraft: Krockkudden fylls med gas på ungefär 0,03 sekunder och blåses upp med en enorm kraft.

Fel avstånd: Kudden är byggd för att fånga upp en kropp som bromsas in av ett bilbälte på rätt avstånd. Utan bälte flyger kroppen okontrollerat framåt mot ratten eller instrumentbrädan.

Träff under expansionen: Om du inte har bälte är du alldeles för nära krockkudden när den exploderar ut. Du kan träffas av den innan den är färdigblåst, vilket kan ge allvarliga skador på huvud, nacke och bröstkorg.

Konsekvenser
Risk för kraftiga slag mot ansikte och hals.
Risk att flyga över eller vid sidan av krockkudden och ändå slå i bilens hårda inredning eller vindruta.

Bilbältet är grunden i bilens säkerhetssystem; krockkudden är bara ett komplement och kan inte ersätta bältet.

Jag är hel med på att systemen måste bli bättre, men de är som de är idag för att utvecklingen inte ännu kommit längre, men det blir bättre och bättre för varje år.

Men även så som dessa system är idag, med sina brister, så är den positiva effekten på statistiken extremt mycket större och viktigare än de negativa effekterna som är i klar minoritet. Detta inte minst för att medan du och andra gnyr över er irritation etc, så räddas många fler av dessa system, från att råka ut för olyckor, eller skadas/dödas.

Håll ut, det blir bättre med dessa system bara utvecklingen får jobba på.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-28 kl. 09:23.
Citera
2026-08-28, 11:58
Medlem
BMW jobbar vidare och inför ytterligare hjälpsystem som kan förhindra olyckor.

Men tänk om det skulle ”plingplonga” ibland, då riskerar tydligen vissa lättirriterade nervsammanbrott och kommer väl att deaktivera ”skiten”, med risk att de nån gång kan riskera att slå upp dörren vid fel tillfälle, för att de råkat missa nåt som detta system skulle kunnat varna för eller förhindra. Men att slippa ”plingplong” ibland är såklart mycket viktigare än säkerheten för sig själv och andra…

https://feber.se/bil/bmw-kan-nu-stoppa-dig-fran-att-oppna-bildorren/495491/
Citera
2026-08-29, 00:06
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
BMW jobbar vidare och inför ytterligare hjälpsystem som kan förhindra olyckor.

Men tänk om det skulle ”plingplonga” ibland, då riskerar tydligen vissa lättirriterade nervsammanbrott och kommer väl att deaktivera ”skiten”, med risk att de nån gång kan riskera att slå upp dörren vid fel tillfälle, för att de råkat missa nåt som detta system skulle kunnat varna för eller förhindra. Men att slippa ”plingplong” ibland är såklart mycket viktigare än säkerheten för sig själv och andra…

https://feber.se/bil/bmw-kan-nu-stoppa-dig-fran-att-oppna-bildorren/495491/

Safe Exist Assist är jättepraktiskt, i synnerhet för baksätespassagerare, jag kör en Lexus NX från förra året som har den funktionen, varför skulle jag koppla ur den?

Du flyttar målstolparna för du vet inget i praktiken om de system du sitter och jiddrar om.
Citera
2026-08-29, 06:08
Medlem
Citat:
Safe Exist Assist är jättepraktiskt, i synnerhet för baksätespassagerare, jag kör en Lexus NX från förra året som har den funktionen, varför skulle jag koppla ur den?

Du flyttar målstolparna för du vet inget i praktiken om de system du sitter och jiddrar om.

Ja det är klart att jag inget vet fast jag i tråden förklarat att även om jag själv inte äger en så ny bil så kör och åker jag en hel del i sådana bilar både på fritid och i arbetet.

Körde t ex några mil igår med en bil som Equinor står för, en 2026 VW med alla dessa funktioner det gnälls på. Den varnade lite mer/oftare än min egen 2018 ja, men egentligen inget som var störande, ja om man nu inte är så vek att man låter sig bli irriterad för småsaker.

Det handlar en hel del om psykologi, nämligen att om man redan låtit sig bli irriterad, så är risken stor att denna irritation växer och man minns oftare de gånger irritationen kan bekräftas (typ när det som irriterar sker) än alla de gånger det inte sker. Till slut så byggs uppfattningen att det sker hela tiden fast det inte alls gör det….
Det blir som brukligt med egen konfirmeringsbias. Den avviker ofta rejält från verkligheten.

En god förare låter sig inte bli irriterad för småsaker som att det kan råka ”plingplonga” lite då och då med varningar i bilden, eller att bilen kan ha lite ”hyss” för sig.

Som jag förklarat tidigare så var detta med Lane Assist lite skumt och överraskande i början, men sen blev jag van med hur det funkade och jobbade och det är få gånger nu som jag ens tänker på att det är aktivt.
Samma med t ex autostop på motorn, som också många klagar på, jag ör van vid det och det stör mig inte alls utan är rätt skönt att det blir tyst och stilla vid korsningar.

Så de som är så lättirriterade kanske ska leta problemet hos sig själva, och jobba med det, och sluta skylla allt på bilen…
Citera
2026-08-29, 09:21
Medlem
Citat:

Ja det gläder mig att du tycker den funktionen är bra, men vad är det för funktion egentligen, det där ”Safe Exist Assist” du talar om….? Jag gissar att det är funktionen Safe Exit Assist du menar, men i ditt upprörda tillstånd inte hade så bra koll…

Men det är ju så det är, att folk kan ha väldigt olika uppfattningar om samma saker, både för att folk har olika behov och kanske inte förstår nyttan med vissa funktioner, där andra har nytta av det och ser fördelarna. Inte sällan kan det även handla om viss okunnighet. Man kanske inte förstår riktigt vad funktionen eller systemet är och gör, eller ska göra, och varför. Man har kanske inte testat det så noga, eller inte orkat kolla igenom manualen där man antagligen skulle kunna få veta en den viktiga saker om saken, vilka begränsningar som finns och annat matnyttigt.

Det kan alltså göra så att folk blir irriterade för de inte ens förstår hur grejorna etc ska fungera.
Lite som när man kan fundera och bli irriterad om nåt inte gör som man är van vid, och det sen visar sig att man på nåt sätt råkat ändra en inställning så det blev annorlunda. Man knappar tillbaka och det blir som man blivit van med och önskar.

När det gäller i synnerhet funktioner och system som ska skydda oss mot olyckor och skador, så dessa ofta tillkommit p g a människans egna brister, t ex att vi är lata och slarvar, eller helt ovetande om riskerna eller hur vissa saker fungerar i våra bilar och varför. Se bara hur en skribent alldeles nyligen visade att denne inte hade en aning om att bilbälte är tänkt att vara primär säkerhetsfunktioner, utan tyckte man borde slippa ha bälte när bilarna har krockkuddar…..

Jag kan absolut ha viss förståelse för att vissa system och varningar kan irritera, men när det handlar om säkerhet för mig själv och andra så tycker jag man ska det som viktigare än att sin egen irritation, och helt enkelt klara att acceptera att allt inte funkar 100% felfritt och klarar allt. Och istället bestämma sig för att ignorera irritationen när den börjar gro.

För tänk er känslan om vederbörande skulle råka ut för en olycka, där någon dödas, kanske i den egna bilen eller annan trafikant, kanske ett barn. Och man får brottas livet ut med skuldkänslor och undran, hade olyckan kunnat undvikits OM inte deaktivering av nån ADAS-funktion gjorts, hade barnet levt då.
Jag skulle INTE vilja leva med de tankarna i skallen, för att min bekvämlighet var viktigare än trafiksäkerheten….

Jag har jobbat i närmare 30 år i en bransch med mycket högt riskpotential, och har suttit i en massa möten där incidenter, nästanolyckor, skador etc granskats. Och i princip var eviga gång så är det relativt enkla och rutinmässiga jobb och uppgifter som folk gjort massor av gånger, som rätt vad det är ledde till en olycka. Och nästan varje gång är det personlig svikt, man har avvikit från att följa korrekt arbetsprocedur, slarvat med PVU, och förklaringarna är nästan alltid ”skulle bara….” Och så gick det enkla jobbet åt fanders och nån blev av med ett finger, eller helikopter in till sjukhus, för skador som så jäkla lätt kunnat undvikits bara folk gav fan i att ta genvägar, deaktivera säkerhetsfunktioner, slarva, och bli för bekväma med att ”detta har vi gjort massor av gånger utan att nåt hänt”. Men när det väl sen händer nåt så visar det sig i princip alltid att man arbetat på ett sätt som gjort att en olycka lätt kunnat ske vilken som helst av de tidigare gångerna, men man har haft turen att klara sig.

Faktum är att människan beteende bakom ratten i trafiken inte skiljer sig från detta, vilket är den av orsakerna till att t ex ADAS utvecklats och införts

Du nämnde förresten nåt om ”min trolltråd”…..
Du kanske skulle kolla vem som startade denna tråd
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-29 kl. 09:29.
Citera
2026-08-29, 10:49
Medlem
Citat:
Du kanske skulle kolla vem som startade denna tråd
Den ena startar och den andra vägrar att låta tråden dö.
Citera
2026-08-29, 11:24
Medlem
Tänkte återkoppla med en händelse jag just råkat ut för.

Genom åren har jag ägt många skitbilar med många mil på mätaren. De har varit både vind och spårkänsliga. Ja, vi alla med fler år på mätaren vet hur det är att köra en sliten bil där man bytt leder och bussningar pö om pö.
För jävligt många mil sedan köpte vi en ny bil (Volvo V60 -14). Pga politiken valde vi att inte byta för att äga nya bilar utan vi kör denna till den är skrot och först då köper vi bilen politikerna gillar den veckan.
Nu har bilen gått 27 000mil och senast i våras testade jag först att släppa ratten och bilen gick rakt och fint. Testade även att bromsa utan att hålla i ratten och bilen bromsade rakt både vid mjuk och hård inbromsning.
Efter det kom bilen på att den där trottoarkanten jag dammade in i hade en viss påverka. Och jag fick byta styrväxel. Passade även på att byta fjäderbenen fram.
Här blev det strul.
Verkstaden lämnade ifrån sig en trasig bil efter en rejäl mjölkning av extradelar som behövdes bytas och jag vet att han inte behövde byta alla delar han beställt.
Han hade rätt i en sak och det var att rattvinkelgivaren bråkade.
Bilen gick bra så pass att de förlorade funktionerna kunde jag leva med fram till den mörka årstiden samtidigt som jag inte hade tid att ha bilen stående.
Jag påpekar nu för att slippa vissa kommentarer: Ibland får man ta saker som lärpengar. Ibland får man ta fighten. Just nu handlar det om vad summan ligger på på lärpengen om jag ska bråka eller aldrig mer åka dit.

En annan sak förutom att släcka 13 varningar var bilens nya köregenskaper.
Jag vet att nya delar på en bil man ägt länge gör att man tycker bilen känns fel att köra när den är som den ska eftersom man själv vänjer sig med slitage.
Min bil med 27 000mil på mätaren uppför sig precis som alla bilar jag ägt när de blivit slitna.
Så, i veckan tog jag tag i saken och bad en Volvospecialiserad verkstad kolla felkoder och det visade sig att verkstaden snurrat rattstången ett varv fel och att givaren var hel. Bilen fick signaler att jag svängde höger medan bilen gick rakt fram och med det kan den inte utföra alla kommandon.

Orkade ni scrolla ner hit?
När jag läste alla felkoder som var fler än bilen påstod så var det en som stack ut. Stabilatorkorrigering ur funktion.
Med andra ord applicerar vi nu mina släpparattenprover med hur bilen uppför sig nu med några hundra mil extra.
Min bil utan elektrisk(datoriserad) stabilatorkorrigering lever ett eget liv utifrån väder och vind precis som en äldre bil gör. Däremot så går den som den är nytillverkad med hjälp av denna trafiksäkerhetslösning.
När jag bokade tid för kalibrering så pratade jag med meken på Volvo om detta och min teori att min bil själv korrigerar varenda liten påverkan för att gå rakt och stabilt.
Bilen har hjälp av vinkel på ratten och använder ABS och motorstyrning ett flertal gånger per sekund.
Jag är inte alls emot all säkerhetsteknik då vi i dag har bilar som hjälper oss hela tiden utan att vi märker av det och den dagen vi märker det är när bältet kramar fast oss samtidigt som vi får en kudde i nyllet.
Citera
2026-08-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Enig, darwin ser till att folk som blir galna av "plong" effektivt gallras ut ur det mänskliga dna:et. Inget nytt under solen.

Lite svårtolkat vad du menar med ditt inlägg.

Som sagt, det är inte jag som startat tråden i iver att gråta ut om hur otroligt jobbigt det är för vissa vuxna att orka med att bilen stundom ”plingplongar” och kan streta lite i ratten….

Jag är heller inte en usel förare med tanke på att jag har lyckats ta och behålla alla behörigheter på förarkortet, ett förarkort som alltså är mycket ovanligt.

Men, menar du att just de som ter sig allergiska mot ”plingplong” kommer att gallras ut ur det mänskliga DNAet så vore det väl även det något som kanske skulle påverka trafiksäkerheten i positiv riktning.
Citera
2026-09-20, 05:18
Medlem
Abscess1122s avatar
https://carup.se/dacia-magiska-knappen-anvands-mest-av-alla/

Dacia säger att stänga EU-oljudet är deras mest använda knapp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem