2026-07-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Tacka EU (delvis)!

Dels har ju den nya lagen rörande att alla nytillverkade bilar måste varna så snart du kliver över rådande hastighet införts. Dvs bilen måste genom GPS eller skyltavläsning kunna veta hastigheten på vägen (utrustning som givetvis kostar pengar). Därtill säger lagen att man inte ska kunna stänga av funktionen (annat än ljudet och det tillfälligt).

Snart kommer lagen som säger att alla nytillverkade bilar måste övervaka föraren och förarens fokus, samt larma om t.ex. blicken lämnar vägen etc. Även detta kräver teknik / funktionalitet som kostar pengar.

Inte kommer nya bilar att öka mer och mer i pris - du kommer få ännu mer av dessa fantastiska (inte) larmfunktioner som snarare stjäl ditt fokus, snarare än att se till att det bibehålls!

EU är skräp!

Hm…. Så EU är skräp för att man jobbar för att folk inte ska köra fortare än tillåtet på vägarna?
Varför skulle det vara dåligt om bilarna varnar för för hög hastighet om kan kör över vad hastighetsskyltar säger…?
Citera
2026-07-14, 20:14
Medlem
OM du har rätt;

När får verkstäderna in stoooraa jobb o renoveringar på äldre bra bilar
i storleksordningen 100,000 - 300,000 - de borde ju komma nu OM NÄR
nya bilar är sån skit - så komplicerade o så dyra.

Låt oss säga att du har en merca CL 140 eller eller motsvarande S-klass
100,000 - 300,000 i rep/renovering får man ju inte ens en ny lågprisbil
för idag
Citera
2026-07-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag hyrde en bil för 3 veckor sedan och bara kört äldre bilar innan det.

Stannade på en parkeringsficka och tog in ryggsäcken från bagaget och la den på baksätet.
Börjar gasa upp och jövlar vad det piper!
Trodde det var motorfel först så jag stannade mitt på motorvägen med massa bilar bakom mig.
Det visade sig vars en jävla varning för att bolen trodde att ryggsäcken var en person som satt på sätet utan bälte, helt cp.

Sen höll det på gå jävligt illa när jag i en kurva körde över mittlinjen som man ibland gör bara för att gena lite och då har den jävla bilen en automatisk avkännare som ser att jag är över linjen och då drar ratten sig åt höger av sig själv.
Satan så rädd jag blev för jag ryckte ju emot och trodde jag kört på nåt halkigt eller nåt.
Detta medförde att jag nästan förlorade kontrollen på bilen.

Var med om detta när jag skulle köra om en lastbil också och min bil drar ratten åt höger tvärt precis när jag kör om.
Vem fan har kommit på denna helt cp störda idé?

Sen varnade displayen/gps att jag körde 5km för fort och började låta.
Hade helt ärligt inte tagit emot den jävla bilen ens om jag fått den.

Den gör så om du inte blinkar när du kör om. Blinkar man som man ska enligt lag, så går det korsa linjen utan att den försöker styra tillbaka. Tänk på det :P
Citera
2026-07-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Japp. Vi(eller maken då)i körde ett antal nya bilar över vintern i väntan på att rätt begagnade bil skulle dyka upp och vi kunde bara konstatera att vi inte ens behöver kolla på bilar tillverkade efter 2018. Det slutade med att vi köpte en från 2018 och i den är det enda störningsmoment att den varnar(fast rätt tyst) när den tycker att man är nära något(varpå maken har en irriterad och mästrande diskussion med den om att han kan vända med lastbil och släp på handlarns parkering i tjotahejti, den där busken är inte ens lite nära, OKEJ?! ). Utöver det är det föraren som styr bilen och inte tvärtom.
Om tillräckligt många inte pallar med nya bilar, så måste ju branschen vakna.

Finns mycket bra med nya bilar också.

Backkamerorna i nya bilar, i alla fall i min från 2024 är oerhört skarp öven i mörker och en visar med linjer exakt var jag kommer hamna beroende på hur mycket jag vrider på ratten.

Den har så klart sensorljud också på alla sidir som hjälper vid parkering och den visar på skärmen exakt hur många centimeter man är från objekt, som t.ex, en pekar i ett garage eller väggen bakom.

Det är så oerhört skönt att ha sånt. I de allra flesta fall kollar jag inte ens bakåt när jag backar utan kollar bara på skärmen.
Citera
2026-07-15, 00:17
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Finns mycket bra med nya bilar också.

Backkamerorna i nya bilar, i alla fall i min från 2024 är oerhört skarp öven i mörker och en visar med linjer exakt var jag kommer hamna beroende på hur mycket jag vrider på ratten.

Den har så klart sensorljud också på alla sidir som hjälper vid parkering och den visar på skärmen exakt hur många centimeter man är från objekt, som t.ex, en pekar i ett garage eller väggen bakom.

Det är så oerhört skönt att ha sånt. I de allra flesta fall kollar jag inte ens bakåt när jag backar utan kollar bara på skärmen.
Allt sådant som lastbilschaufförer inte behöver iaf
Citera
2026-07-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Allt sådant som lastbilschaufförer inte behöver iaf

Säg inte det. Jag tyckte jag var bäst på att parkera och backa förr, men nu är jag ännu bättre med alla hjälpmedel. Skulle kunna backa in på olika parkeringar i hög fart om det inte vore för att bilen får spunk då och autobromsar för att den tycker man är för vårdslös
Citera
2026-07-15, 09:33
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag får trötthetsvarningar med ljud
Jag får varningar om jag ligger för nära, med ljud
Jag kan få galet tjut om systemet anser risk för krock föreligger, vilket kan följas av automatisk panikbroms om jag inte agerar.
Det finns varningar för att ha fönstren öppna när klimatanläggningen är aktiverad
Det finns Lane Assist som kan durra i ratten eller hjälpa att styra, och som varnar med ljud om jag håller för löst i ratten
Det handlar om valfrihet. Vill du köpa och betala för diverse funktioner så är det upp till dig. Behöver du inte funktionerna så ska du inte behöva betala för dom. Jag kan inte se något annat än stora ekonomiska intressen som genom lagkrav pushar för att införa dessa funktioner. Alltid med ”säkerhet” som motivering. Vi vet att om de faktiskt månade om oss så hade de agerat annorlunda i andra fall.

Om vi går igenom din lista:

Trötthetsvarningar med ljud: Om du vill ha det så stör det inte mig. Jag kommer aldrig betala för något sådant.

Avståndsvarning med ljud: Om du vill ha det så stör det inte mig. Jag kommer aldrig betala för något sådant.

Automatisk panikbroms: Om funktionen aldrig gör fel hade det varit okej. Men vi vet att systemet felaktigt har aktiverats och borde därmed vara förbjudet. Jag kan många gånger förutse om en ärthjärna håller på att försätta sig i en stressig situation men en mjukvara som plötsligt fantiserar ihop ett hinder och pallnitar kan jag inte förutse.
Automatisk panikbroms borde vara förbjudet. Skulle aldrig köpa en bil med autobroms.

Varning för att ha fönstren öppna när AC är på: Om du vill ha den funktionen så visst. Dock ingen funktion som jag vill ha i min bil.

Lane Assist: Om du vill ha durr i ratten och ljud ifall du håller ratten för löst, kör på det. Jag skulle aldrig köpa en bil med såna funktioner.
Att bilen kan styra själv borde definitivt vara förbjudet.

Citat:
Hm…. Så EU är skräp för att man jobbar för att folk inte ska köra fortare än tillåtet på vägarna?
Varför skulle det vara dåligt om bilarna varnar för för hög hastighet om kan kör över vad hastighetsskyltar säger…?
Om du vill ha varningar i din bil så kör på det. Jag har en hastighetsmätare så om det av någon anledning skulle vara av intresse så kan jag enkelt se hur min hastighet linjerar med hastighetsbegränsningen.

Du försöker spela på nån form av jantelag. Typ: ”Buhh jag följer fartbegränsningen samtidigt som den där fullständigt skiter i dom - sätt dit honom!”
Jag har aldrig problem med att folk inte följer de löjligt låga hastighetsbegränsningarna så varför skulle jag vilja att någon ska åka dit för sånt fjant? Frågeställningen var uppe för några dagar sedan och du drog upp ett exempel där någon somnade bakom ratten och körde över på fel sida där du kom fram till att den som somnade borde ha kört långsammare. Efter den hjärndöda sammanfattningen lämnade du tråden men fortsätter med samma tugg i nu i hopp om att någon är tillräckligt dum i huvet för att inte fatta att du lider av messiaskomplex.
Citera
2026-07-15, 09:50
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
OM du har rätt;

När får verkstäderna in stoooraa jobb o renoveringar på äldre bra bilar
i storleksordningen 100,000 - 300,000 - de borde ju komma nu OM NÄR
nya bilar är sån skit - så komplicerade o så dyra.

Låt oss säga att du har en merca CL 140 eller eller motsvarande S-klass
100,000 - 300,000 i rep/renovering får man ju inte ens en ny lågprisbil
för idag
Kanske sker upprustning av bilar som annars hade sålts så att de ska kunna användas under ytterligare några år?
I vårt hushåll är den nyaste bilen från 2017 och den äldsta är från 2013 och den har passerat 21.000 mil. Den från 2013 är en småbil och hade i normala fall sålts p.g.a. rost men har istället rustats upp med nya skärmar, svetsat i ny plåt i trösklar och rostskydd samt omlack. Totalt lades ca 15.000:- på en bil som köptes för 45.000:- för 6 år sedan. Allt för att slippa köpa en "modern bil". Så har det inte fungerat tidigare.
Jag vet inte men jag skulle gissa att det finns en trend att hålla liv i bilarna man har då de många gånger är billiga att äga p.g.a. liten värdeminskning, inte massa elektronik/sensorer som kan strula samt går snålt.
Citera
2026-07-15, 10:05
Medlem
Citat:

Du är ju inte klok du heller!!!!

1. Kör alla bilförare exakt lika bra eller dåligt - om ja har du rätt-

2. Är alla bilar lika lämpliga i alla farter - då har du rätt om detta inkluderar 1.

3. Vem o hur bestäms fartgränserna - hur kan de vara olika för likvärdiga
bilar i hela EU? Jag påstår att fartgränserna med vissa undantag är satta
i nivå för folk som inte uppfyller körkortskraven. Undantag avfarter till
motorvägar 70 där man kan köra typ max 40 - köer på essingleden som
markerar 40 där trafiken nästan står stilla.

Varför ska hastighetsbegränsningarna gälla alla på samma sätt när
skillnader i löner är accepterade??
Citera
2026-07-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Du är ju inte klok du heller!!!!

1. Kör alla bilförare exakt lika bra eller dåligt - om ja har du rätt-

2. Är alla bilar lika lämpliga i alla farter - då har du rätt om detta inkluderar 1.

3. Vem o hur bestäms fartgränserna - hur kan de vara olika för likvärdiga
bilar i hela EU? Jag påstår att fartgränserna med vissa undantag är satta
i nivå för folk som inte uppfyller körkortskraven. Undantag avfarter till
motorvägar 70 där man kan köra typ max 40 - köer på essingleden som
markerar 40 där trafiken nästan står stilla.

Varför ska hastighetsbegränsningarna gälla alla på samma sätt när
skillnader i löner är accepterade??

Det går ju så klart inte ha olika lagar och regler i trafiken beroende på ålder, erfarenhet, om du är racingförare på fritiden etc.

Så ja, det enda som går att göra är att sätta hastighetsgränser som passar för de flesta. Sen kanske du kört 160 på 110 väg många gånger och tycker det går jättebra för dig, men problemet är kanske inte alltid hur du kör utan hur andra kör. De räknar heller inte med att någon ska komma i 160 på 110-väg. De kollar backspegeln, ser kanske din bil, men tänker att de kan byta fil till omkörningsfilen utan att räkna med att du kör 160, kanske 180 och då smäller det för hur hårt du än bromsar så kan man inte vinna över fysikens lagar.
Citera
2026-07-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det går ju så klart inte ha olika lagar och regler i trafiken beroende på ålder, erfarenhet, om du är racingförare på fritiden etc.

Så ja, det enda som går att göra är att sätta hastighetsgränser som passar för de flesta. Sen kanske du kört 160 på 110 väg många gånger och tycker det går jättebra för dig, men problemet är kanske inte alltid hur du kör utan hur andra kör. De räknar heller inte med att någon ska komma i 160 på 110-väg. De kollar backspegeln, ser kanske din bil, men tänker att de kan byta fil till omkörningsfilen utan att räkna med att du kör 160, kanske 180 och då smäller det för hur hårt du än bromsar så kan man inte vinna över fysikens lagar.

Hur kan det vara olika regler för folk o köpa brännvin - sälja/köpa sex - skatter där vissa får lyfta moms andra inte - o beskattning ö ht - här går det bra men trafik är tydligen annat. Det är tydligen
också ok för reglerna för att utöva läkekonst.

Vi har haft olika skatter för barnfamiljer o har även idag - skattekolumnerna - då kan man så klart även ha olika hastighetsbegränsningar för olika förare o olika bilar - nu har man valt att sätta gränserna efter de som inte klarar körkortskraven - se mina undantag där tillåten fart är alldeles för hög.

Så ja, det enda som går att göra är att sätta hastighetsgränser som passar för de flesta. Sen kanske du kört 160 på 110 väg många gånger - men detta gäller ju inte kungen, diplomater polis- brandbil ambulans - du kan kolla hur mycket polisbilar krockar o vilka ersättningar staten betalar ut här - polisbilar är inte försäkrade som vanliga bilar

Sen har vi 30 sträckorna - det är ju inget för bilar - det är ju mer eller mindre cykel/elbrädefart - förr var det mopedfart men det är det inte heller idag o snart är det inte heller a-traktorfart
Senast redigerad av SC430 2026-07-15 kl. 12:02.
Citera
2026-07-15, 12:37
Medlem
Säga vad man vill men tillverkare av säkerhet till bilar är oerhört framgångsrika med sin lobbying inom EU-parlamentet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in