Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jag får trötthetsvarningar med ljud
Jag får varningar om jag ligger för nära, med ljud
Jag kan få galet tjut om systemet anser risk för krock föreligger, vilket kan följas av automatisk panikbroms om jag inte agerar.
Det finns varningar för att ha fönstren öppna när klimatanläggningen är aktiverad
Det finns Lane Assist som kan durra i ratten eller hjälpa att styra, och som varnar med ljud om jag håller för löst i ratten
Det handlar om valfrihet. Vill du köpa och betala för diverse funktioner så är det upp till dig. Behöver du inte funktionerna så ska du inte behöva betala för dom. Jag kan inte se något annat än stora ekonomiska intressen som genom lagkrav pushar för att införa dessa funktioner. Alltid med ”säkerhet” som motivering. Vi vet att om de faktiskt månade om oss så hade de agerat annorlunda i andra fall.
Om vi går igenom din lista:
Trötthetsvarningar med ljud: Om du vill ha det så stör det inte mig. Jag kommer aldrig betala för något sådant.
Avståndsvarning med ljud: Om du vill ha det så stör det inte mig. Jag kommer aldrig betala för något sådant.
Automatisk panikbroms: Om funktionen aldrig gör fel hade det varit okej. Men vi vet att systemet felaktigt har aktiverats och borde därmed vara förbjudet. Jag kan många gånger förutse om en ärthjärna håller på att försätta sig i en stressig situation men en mjukvara som plötsligt fantiserar ihop ett hinder och pallnitar kan jag inte förutse.
Automatisk panikbroms borde vara förbjudet. Skulle aldrig köpa en bil med autobroms.
Varning för att ha fönstren öppna när AC är på: Om du vill ha den funktionen så visst. Dock ingen funktion som jag vill ha i min bil.
Lane Assist: Om du vill ha durr i ratten och ljud ifall du håller ratten för löst, kör på det. Jag skulle aldrig köpa en bil med såna funktioner.
Att bilen kan styra själv borde definitivt vara förbjudet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hm…. Så EU är skräp för att man jobbar för att folk inte ska köra fortare än tillåtet på vägarna?
Varför skulle det vara dåligt om bilarna varnar för för hög hastighet om kan kör över vad hastighetsskyltar säger…?
Om du vill ha varningar i din bil så kör på det. Jag har en hastighetsmätare så om det av någon anledning skulle vara av intresse så kan jag enkelt se hur min hastighet linjerar med hastighetsbegränsningen.
Du försöker spela på nån form av jantelag. Typ: ”Buhh jag följer fartbegränsningen samtidigt som den där fullständigt skiter i dom - sätt dit honom!”
Jag har aldrig problem med att folk inte följer de löjligt låga hastighetsbegränsningarna så varför skulle jag vilja att någon ska åka dit för sånt fjant? Frågeställningen var uppe för några dagar sedan och du drog upp ett exempel där någon somnade bakom ratten och körde över på fel sida där du kom fram till att den som somnade borde ha kört långsammare. Efter den hjärndöda sammanfattningen lämnade du tråden men fortsätter med samma tugg i nu i hopp om att någon är tillräckligt dum i huvet för att inte fatta att du lider av messiaskomplex.