2026-08-26, 08:17
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En i tråden ganska ivrig deltagare postade en länk för en tid sedan, du bör kanske läsa den….

Ja egentligen så kan det du nu själv citerade indikera just det om de 30%… Man undrar ju stilla vad det är för area på dina skygglappar….
Effekten av LKA har visat på reduktioner mellan 16-30%. Effekt och sannolik, inte minskat antal allvarliga olyckor.
Citera
2026-08-26, 08:29
Medlem
Minns inte om jag skrivit det i tråden, men givetvis är det så att om jag skulle ovilja irritera mig på dessa systems varslingar och ”plingplong” så skulle jag absolut kunna gå bananas över det som andra i tråden.

Men nu är jag ju så pass klar i knoppen att jag förstår hur viktiga dessa system kan vara för trafiksäkerheten, och är klar över de begränsningar våra sinnen har, hur lättlurade de kan vara och därför kan bedra oss, alltså att jag kan råka ut för detta själv trots att jag är en erfaren och generellt sett god förare som försöker vara en god förebild i trafiken.

Därför accepterar jag att dessa system kommer och att jag måste lära mig leva med dem, trots att de inte är 100% felfria och klarar allt utan att kunna göra ”fel”, och därför har jag bestämt mig för att inte låta mig irriteras utan istället ha överseende med att de stundom kan varna lite knasigt eller t o m göra missar. Jag som förare har ändå det övergripande ansvaret för mitt fordon, och dessa system är där som ett extra stöd, utifall att.

Så jag tål lite ”plingplong” då och då utan att gå bananas, ja jag tänker inte mer på det annat än att jag redan har koll på situationen och är beredd på att det kan komma ett ”plingplong”, och därför inte irriteras. Medan det andra gånger ”plingplongar” och t o m kan autobromsa när jag just ska påbörja att backa ut från en lite skymd position, för att systemet detekterar plötsligt ankommande bilar från sidan, bilar jag har svårt att kunna se själv, och redan innan de syns i backkameran. Det gör att jag är tacksam för att dessa olika system finns och verkar för att kunna bidra med hjälp i vissa situationer.

Tyvärr är ju allt för många det helt motsatta, vilket många trådar kan vittna om, att folk kan orka bry sig och störa sig på ta mig fan allt möjligt i trafiken som är helt normalt och man får räkna med kommer att ske mer eller mindre dagligen
Citera
2026-08-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Effekten av LKA har visat på reduktioner mellan 16-30%. Effekt och sannolik, inte minskat antal allvarliga olyckor.

Jag rekommenderar dig att börja läsa den postade länken ordentligt….

Sen är detta visserligen en sammanställning av AI men det är inte detsamma som att det per automatik skulle vara helt fel…

Citat:
Modern Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) reduce serious traffic injuries and fatalities by roughly 20% to 30% overall, with specific systems cutting targeted severe crash types by up to 50% or more.

Tippar på att de allra flesta svenssons skulle anse att olyckor med allvarliga skador eller död, är allvarliga olyckor
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-26 kl. 08:39.
Citera
2026-08-26, 08:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Minns inte om jag skrivit det i tråden, men givetvis är det så att om jag skulle ovilja irritera mig på dessa systems varslingar och ”plingplong” så skulle jag absolut kunna gå bananas över det som andra i tråden.

Men nu är jag ju så pass klar i knoppen att jag förstår hur viktiga dessa system kan vara för trafiksäkerheten, och är klar över de begränsningar våra sinnen har, hur lättlurade de kan vara och därför kan bedra oss, alltså att jag kan råka ut för detta själv trots att jag är en erfaren och generellt sett god förare som försöker vara en god förebild i trafiken.

Därför accepterar jag att dessa system kommer och att jag måste lära mig leva med dem, trots att de inte är 100% felfria och klarar allt utan att kunna göra ”fel”, och därför har jag bestämt mig för att inte låta mig irriteras utan istället ha överseende med att de stundom kan varna lite knasigt eller t o m göra missar. Jag som förare har ändå det övergripande ansvaret för mitt fordon, och dessa system är där som ett extra stöd, utifall att.

Så jag tål lite ”plingplong” då och då utan att gå bananas, ja jag tänker inte mer på det annat än att jag redan har koll på situationen och är beredd på att det kan komma ett ”plingplong”, och därför inte irriteras. Medan det andra gånger ”plingplongar” och t o m kan autobromsa när jag just ska påbörja att backa ut från en lite skymd position, för att systemet detekterar plötsligt ankommande bilar från sidan, bilar jag har svårt att kunna se själv, och redan innan de syns i backkameran. Det gör att jag är tacksam för att dessa olika system finns och verkar för att kunna bidra med hjälp i vissa situationer.

Tyvärr är ju allt för många det helt motsatta, vilket många trådar kan vittna om, att folk kan orka bry sig och störa sig på ta mig fan allt möjligt i trafiken som är helt normalt och man får räkna med kommer att ske mer eller mindre dagligen

All respekt för din åsikt, men betänk också att vi människor reagerar olika och har olika tolleransnivå för störande ljud. Varningssystem som överreagerar och plingar till synes helt i onödan stör faktiskt körningen mer än det hjälper.

Jag brukar jämföra med mcdonalds fritösklocka - jag skulle bli vansinnig om jag tvingades jobba i ett sådant kök en enda dag.

Du åker helikopter och buss oftare än du kör bil enligt din signatur, jag kan starta bilen 20-25 gånger på en enda dag emellanåt - våra verkligheter skiljer sig åt lite. Jag anser att konstruktörerna misslyckats totalt med dessa system när så många människor som första reaktion lär sig hur man gör för att sätta dem ur spel - tillbaks till ritbordet med dem och kalibrera om är mitt förslag.
Citera
2026-08-26, 09:13
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Jag rekommenderar dig att börja läsa den postade länken ordentligt….

Sen är detta visserligen en sammanställning av AI men det är inte detsamma som att det per automatik skulle vara helt fel…

Tippar på att de allra flesta svenssons skulle anse att olyckor med allvarliga skador eller död, är allvarliga olyckor
ADAS minskar allvarliga trafikskador och dödsfall med ungefär 20 % till 30 % totalt.
De allvarliga olyckorna minskar inte med samma procent.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-26 kl. 09:20.
Citera
2026-08-26, 09:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
ADAS minskar allvarliga trafikskador och dödsfall med ungefär 20 % till 30 % totalt.
Olyckorna minskar inte allvarliga olyckor med samma procent.

Låter som ombyggnation till cirkulationsplats då, olyckorna kvarstår men konsekvenserna blir mildare. Det är inte att förakta det heller. Synd att ADAS är så efterblivet att många förare tröttnar och kopplar ur det för det hade säkert varit riktigt vettigt rätt implementerat.
Citera
2026-08-26, 09:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är ganska tvära kast. Klart bilarna kan påverka lite men den största skillnaden år från år verkar bero på hurudan vinter det är.

2018 verkar sticka ut. Frågade AI om vintern 2017-2018. Fick svaret "Föret på vägarna var på många håll sämre än normalt under vintern 2017–2018 i Sverige på grund av ovanligt stora snömängder och besvärligt vinterväglag"

I vintras var det väldigt kallt under januari och februari hos oss. Sen blev det varmt redan i början av mars med bara vägar och det höll i sig. Det var aldrig nån riktig halka.
Det går ju att analysera, inget jag har tid med just nu men jag vet att tvärt emot vad många tror så är sommaren den farligaste perioden i trafiken, fler omkommer under sommarmånaderna än vintermånaderna.
Har väl flera orsaker, men fler entusiastbilar (osäkra, körs fort), fler motorcyklar och fler ovana förare på vägarna lär vara delförklaringar om än inte hela förklaringen.
Citera
2026-08-26, 09:36
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Låter som ombyggnation till cirkulationsplats då, olyckorna kvarstår men konsekvenserna blir mildare. Det är inte att förakta det heller. Synd att ADAS är så efterblivet att många förare tröttnar och kopplar ur det för det hade säkert varit riktigt vettigt rätt implementerat.
Samma med vajerräcke. Minskat risken att bilar frontalkrockar men ökat antalet singelolyckor där B-förare kört in i vajerräckena. ADAS olika system kan minska risken för en typ av olycka men kan också öka risken för en annan allvarlig olycka.
Filhållningsassistent och adaptiv farthållare har gjort föraren ouppmärksam och EU har infört krav på ”uppmärksamhetsvarningssystem” i alla nya bilar.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-26 kl. 09:40.
Citera
2026-08-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Antalet omkomna i trafiken minskar fortsatt, förra året var antalet det lägsta sen pandemin:
  • 2015 - 259
  • 2016 - 270
  • 2017 - 252
  • 2018 - 324
  • 2019 - 221
  • 2020 - 204
  • 2021 - 210
  • 2022 - 227
  • 2023 - 229
  • 2024 - 213
  • 2025 - 203
Går lite upp och ner men trenden är tydlig, antalet minskar, 2025 203, mindre än 2020 och pandemi, första 6 månaderna 2026 är det totalt 76 omkomna i trafiken, lägst sen 2021 då det var 77, kan vara så att 2026 blir nytt lägsta. Trots att vi kör mer alltså.
Beror det på att förarna blivit bättre, att vägarna blivit bättre eller kan det ha med att fler och fler bilar har olika säkerhetssystem?

Allt blir förhoppningsvis bättre men hastighterna på motsvarande vägar sänks hela tiden. När jag tog körkort för 20 år sedan var det vanligt med 90-vägar utan räcken eller liknande, det finns knappt kvar där jag bor, det är 80 istället om inte 70. I tätort är det väl mest 40 nu? "Förr" var det 50 nästan överallt utam vid skolor.

Visst är det bra att färre dör men de allra största vinsterna är redan gjorda för länge sedan. Jag tror nog pengarna gör större nytta på andra ställen.
Citera
2026-08-26, 10:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Allt blir förhoppningsvis bättre men hastighterna på motsvarande vägar sänks hela tiden. När jag tog körkort för 20 år sedan var det vanligt med 90-vägar utan räcken eller liknande, det finns knappt kvar där jag bor, det är 80 istället om inte 70. I tätort är det väl mest 40 nu? "Förr" var det 50 nästan överallt utam vid skolor.

Visst är det bra att färre dör men de allra största vinsterna är redan gjorda för länge sedan. Jag tror nog pengarna gör större nytta på andra ställen.
Ja, de största vinsterna är gjorda lite längre tillbaka, för 20 år sen dog 445 personer i trafiken. Det jag tror är största skillnaden de senaste 5 åren, då alltså dödsolyckorna fortsatt att minska, är just att ADAS införts och lagstadgats.
Det kan säkert finnas tillfällen de har ställt till det, det finns definitivt tillfällen de retar gallfeber på folk och de stänger av dem, men generellt så är jag övertygad om att de räddar liv och hälsa. Kanske framförallt på oskyldiga människor genom att de minskar antalet mötes-, påkörnings- och upphinnandeolyckor m.fle. typer.
Så länge det är människor som kör kommer förstås misstag och slarv förekomma, största orsaken till olyckor, men om jag kan bli räddad av att ett filhållningssystem ser till att en rattsurfare inte glider över på min väghalva utan att uppmärksamma det är jag glad, eller om en uppmärksamhetskamera tutar på nån som håller på att somna.
Citera
2026-08-26, 10:59
Medlem
Citat:
Samma med vajerräcke. Minskat risken att bilar frontalkrockar men ökat antalet singelolyckor där B-förare kört in i vajerräckena. ADAS olika system kan minska risken för en typ av olycka men kan också öka risken för en annan allvarlig olycka.
Filhållningsassistent och adaptiv farthållare har gjort föraren ouppmärksam och EU har infört krav på ”uppmärksamhetsvarningssystem” i alla nya bilar.

Hur vet du att det är b-förare…..? Kan sådana olyckor bara hända med b-förare….
Vet du den faktiska utlösande orsaken till alla dessa olyckor?

Ska vi skrota vajerräcken då de enligt dig inte hindrar alla olyckor från att kunna ske? De är alltså inte felfria typ…?

Nu gör du det igen, försöker insinuera att dessa system gör generellt sett alla förare ouppmärksamma. Men har du några seriösa belägg för det eller är det bara dina egna fantasier och fördomar?

Att vissa förare kan bli ouppmärksamma är jag med på, men hur många procentuellt sett….?
Är du klar över att du själv ofta blir mer ouppmärksam i trafiken, trots att du säkerligen ser dig som A-förare av yppersta klass… och detta även om du kör en bil helt utan minsta antydan till ADAS etc….
Citera
2026-08-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, de största vinsterna är gjorda lite längre tillbaka, för 20 år sen dog 445 personer i trafiken. Det jag tror är största skillnaden de senaste 5 åren, då alltså dödsolyckorna fortsatt att minska, är just att ADAS införts och lagstadgats.
Det kan säkert finnas tillfällen de har ställt till det, det finns definitivt tillfällen de retar gallfeber på folk och de stänger av dem, men generellt så är jag övertygad om att de räddar liv och hälsa. Kanske framförallt på oskyldiga människor genom att de minskar antalet mötes-, påkörnings- och upphinnandeolyckor m.fle. typer.
Så länge det är människor som kör kommer förstås misstag och slarv förekomma, största orsaken till olyckor, men om jag kan bli räddad av att ett filhållningssystem ser till att en rattsurfare inte glider över på min väghalva utan att uppmärksamma det är jag glad, eller om en uppmärksamhetskamera tutar på nån som håller på att somna.

Jag syftade lite mer på ännu längre tillbaka då det väl på 60-talet dog över 1000 pers per år, då menar jag att man verkligen gjort det allra mesta redan men det är klart att varje död i trafiken på något sätt är en för mycket. Men så länge man tänker sig att blanda folk med på något sätt så kommer det ju ske olyckor. Även tåg spårar ju ur ibland.

Ja det är säkert en bidragande faktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in