2026-08-09, 18:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tog det inte så, och har heller sett nån anledning att tro att de studier som gjorts inte skulle vara seriösa och opartiska.

Studierna visar ju t ex att upp mot 40% deaktiverar ADAS i bilar utrustade med dessa system, för att de tycker de är irriterande. Ändå har allvarliga olyckor reducerats med upp mot 30%. Det känns som synnerligen märkligt om man skulle ge de irriterade vatten på kvarnen med ”kolla massor blir irriterade” om man inte var ärlig.
Det är nästintill omöjligt att hitta opartiska studier om något alls nu för tiden. Men om nu nästan hälften av alla deaktiverar systemen men de ändå reducerar olyckor med 30% är det ju rimligt att anta att de skulle reducera olyckor med nästan 60% om systemen inte gick att deaktivera. Eller?
Citera
2026-08-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är nästintill omöjligt att hitta opartiska studier om något alls nu för tiden. Men om nu nästan hälften av alla deaktiverar systemen men de ändå reducerar olyckor med 30% är det ju rimligt att anta att de skulle reducera olyckor med nästan 60% om systemen inte gick att deaktivera. Eller?

Det skulle i alla fall vara satans märkligt om det inte i väsentlig grad skulle påverka i rätt riktning ytterligare.
Citera
2026-08-09, 20:06
Medlem
Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.

Om jag möter idioter hela dagen är det nog jag som är idioten.
Citera
2026-08-09, 20:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det skulle i alla fall vara satans märkligt om det inte i väsentlig grad skulle påverka i rätt riktning ytterligare.
Nej, inte alls, se Plastbitars inlägg... Men om det nu är så: borde vi inte förbjuda inaktivering av systemen? Borde det inte vara så att det borde vara betydligt svårare än en knapptryckning i alla fall?
Citera
2026-08-09, 21:19
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Bland det farligaste i trafiken är åsikten ”jag är så mycket bättre förare så jag kan minsann tänka själv och köra fortare än skyltat” för att bara ta ett exempel.

Varför framhärdar du med det där argumentet?
Du skulle tidigare ge exempel på såna olyckor och det du lyckades få fram var en bilist som somnar och frontar med mötande MC där du på fullaste allvar menade att problemet var att bilisten inte körde tillräckligt långsamt när han somnade bakom ratten
Citera
2026-08-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Du skulle tidigare ge exempel på såna olyckor och det du lyckades få fram var en bilist som somnar och frontar med mötande MC där du på fullaste allvar menade att problemet var att bilisten inte körde tillräckligt långsamt när han somnade bakom ratten

Du fick seriöst svar på det du efterfrågade, att du väljer att ignorera och tramsa är inte mitt problem
Citera
2026-08-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik.

Om jag möter idioter hela dagen är det nog jag som är idioten.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, inte alls, se Plastbitars inlägg... Men om det nu är så: borde vi inte förbjuda inaktivering av systemen? Borde det inte vara så att det borde vara betydligt svårare än en knapptryckning i alla fall?

Både hans och ditt inlägg/åsikter ter sig mest infantila

Hur skulle dessa system kunna nå 30% reduktion av allvarliga olyckor, om de inte funkade?
Tror du på allvar att om ännu fler använde dessa system så skulle det inte ge ytterligare minskning av allvarliga olyckor, eller öka dem…?
Infantilt som sagt…
Citera
2026-08-09, 21:34
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.

Är det inte mer störande med brummet från motorn eller bruset från vägen?
Ganska snart tänker man inte på allt pipande längre. Och man vänjer sig vid att kringgå systemen genom att dubbeltrampa på gasen så fort systemen tycker att man kör för nära.
Citera
2026-08-09, 22:01
Medlem
Raggarspinns avatar
"Studier som undersökt effekten av LKA i verkliga olyckor har visat på reduktioner mellan 16–30%. En amerikansk studie från 2024 visade att bilar med LKA hade 24% lägre sannolikhet att vara inblandade i en dödlig olycka där bilen kört av vägen jämfört med bilar utan systemet (Scharber, 2024). I en svensk studie skattades effekten på singel- och mötesolyckor till 30% (Sternlund, 2017). I en studie från Australien beräknades effekten av LKA vara 16% på alla singel- och mötesolyckor samt 22% på singel- och mötesolyckor med döda och svårt skadade (Newstead, Watson & Budd, 2021)."
Sannolikheten att vara inblandad i en dödlig olycka där bilen kör av vägen har reducerats med 30% jämfört med bilar utan LKA. Inte samma som att olyckorna minskar med 30%.
Att det fortfarande sker olyckor med dödlig utgång trots ADAS kan bero på att b-föraren förlitar sig på systemen och kör fortare än sin egen förmåga.
Citera
2026-08-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
"Studier som undersökt effekten av LKA i verkliga olyckor har visat på reduktioner mellan 16–30%. En amerikansk studie från 2024 visade att bilar med LKA hade 24% lägre sannolikhet att vara inblandade i en dödlig olycka där bilen kört av vägen jämfört med bilar utan systemet (Scharber, 2024). I en svensk studie skattades effekten på singel- och mötesolyckor till 30% (Sternlund, 2017). I en studie från Australien beräknades effekten av LKA vara 16% på alla singel- och mötesolyckor samt 22% på singel- och mötesolyckor med döda och svårt skadade (Newstead, Watson & Budd, 2021)."
Sannolikheten att vara inblandad i en dödlig olycka där bilen kör av vägen har reducerats med 30% jämfört med bilar utan LKA. Inte samma som att olyckorna minskar med 30%.
Att det fortfarande sker olyckor med dödlig utgång trots ADAS kan bero på att b-föraren förlitar sig på systemen och kör fortare än sin egen förmåga.

NEJ, hade de förlitat sig på systemen så hade de itne kört för fort eftersom bilen varnar direkt om det.

Sen kan det ibland vara lämpligt att köra långsammare än högsta tillåtna hastighet så klart, lite beroende på väder och annat.
Citera
2026-08-09, 22:39
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
[/b]

NEJ, hade de förlitat sig på systemen så hade de itne kört för fort eftersom bilen varnar direkt om det.

Sen kan det ibland vara lämpligt att köra långsammare än högsta tillåtna hastighet så klart, lite beroende på väder och annat.
Nej, bilen varnar inte om b-föraren kör fortare än sin egen förmåga. Inte med dagens teknik men det kanske är nästa lagkrav från EU. Automatisk individuell hastighetsanpassning (AIH).
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-09 kl. 22:42.
Citera
2026-08-09, 22:56
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne

Citat:
Du fick seriöst svar på det du efterfrågade, att du väljer att ignorera och tramsa är inte mitt problem
Om du tycker att folk ska köra så långsamt så att de ska kunna somna och fronta med mötande utan ödesdigra konsekvenser så bör du vara tydlig med detta för det är en jävligt udda åsikt.
"Kör inte så fort - du kan somna bakom ratten och fronta med mötande!"
Om det är ditt seriösa svar så är du fortfarande efterbliven. Och nej det är inget trams utan 100% sanning. Tror du verkligen själv att livet blir roligare av din dröm till övervakningssamhälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in