Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Då är vi inne på det där psykologiska fenomenet att "jag hade inte gjort så". Snipan kan ha varit ute och tuffat på i två timmar utan att ha sett ett enda fraktfartyg sedan brister uppmärksamheten i tre minuter och olyckan är ett faktum. Samtidigt ursäktar man fartygets besättning fast de uppenbarligen fuskar med både vilo- och arbetstid och utkik nattetid. Det blir dubbla måttstockar.
Ja, det går inte ihop. Det är återigen att lägga ansvaret där det INTE hör hemma. Och innan dessa hoppar på mig eller dig igen, till dom vill jag säga att SJÄLVKLART vet man och gör man allt det där självbevarande enligt allmänt sjövett och specifika sjövägsregler när man är ute med fritidsbåt. Dvs alltid håller sig undan med så god marginal man kan så gott det går, håller uppsikt och är allmänt på tårna. Men när man kör sin rutt har man ju också såklart mest uppsikt framåt. Som sig bör. Så man inte kör på något eller någon. Eftersom upphinnande har väjningsplikt.
Allt detta betyder INTE att man ska kunna bli rammad av ett handelsfartyg bakifrån under de förutsättningar som verkade råda vid detta tillfälle.
Snipan låg dessutom 100 m SB i farleden. Någon skrev tidigare i tråden att handelsfartyg ibland lägger sig SB om farleden också, ”korrekt”, för att i bästa fall ta höjd för eventuellt mötande andra fartyg i farleden. I värsta fall för att gena vid nästa gir.
Slött av handelsfartyget enligt mig, då bryggan kan se mötandes rutt - inte bara position - på flera kilometers håll. Om de kollat så visste de att de inte skulle få möte med något större fartyg inomskärs. Varför lägga sig 100 m SB om mittlinjen då. Utan optisk utkik med den bryggkonstruktionen. I den farten. Utan även fungerande radar? Kan man fråga sig. Eller så fungerade radarn men ingen kollade. AIS-info borde de ju åtminstone haft koll på. Dvs att de inte skulle få något stort möte inom ett visst tidsintervall eller avstånd.
Också erfarenhet av Stockholm och Stockholms skärgård. Här är det ju mycket trängre och kryllar av både fritidsbåtar och yrkesgående fartyg i många olika storlekar. Alltifrån de allra största kryssningsfartygen, till handelsfartyg, till dagpassagerarfartyg som dagligen kör passagerare ut till och från en stor mängd skärgårdsöar. Det finns många utsatta hastighetsbegränsningar i farleder och trånga passager. Det signaleras hellre några gånger för mycket än ingen gång alls. Det fungerar.
Nu har det framkommit att det föreligger säkerhetsbrister på Misje Verde samt att rederiet sparkade den som påtalade detta. Det räcker för mig för att börja ana hur illa ställt det är på det rederiet. Det slutar nog inte där om/när det börjar grävas.