Citat:
Längesedan jag hade denna konversation, men jag har vänner som körde Stenabåt. De berättade om särskilda rutiner för fart och utkik under sommarhalvåret, minns inte alla detaljer. Sätt detta i kontrast mot en båt som kör genom Askeröfjorden och Hakefjorden i 12 knop i 5 timmar utan dedikerad utkik mitt i semestersäsong. Och givetvis är mindre båtar runt Göteborg mer medvetna om riskerna och visar oftast gott sjömanskap likaså.
Jag hör vad du säger och säger inte att du har fel.
Men om vi säger såhär, hur många av fritidsbåtsägarna tror du gör service på sina motorer enligt de rekommenderade intervallerna? Byte av olja, bränslefilter, diverse remmar och pumpar etc. Tror du alla gör det?
Det finns alltid en risk att få motorhaveri, är risken stor? Nej. Men eftersom risken finns, är det sunt att ligga mitt i en farled där det går stora fartyg som har begränsad sikt framåt med tanke på att saker alltid kan hända?
Jag anser inte det. Du får stå vid din åsikt, men jag har min😉
Jag menar inte att det var motorhaveri i detta fall, jag syftar bara på varför jag anser det är sunda regler att efterfölja.
Men om vi säger såhär, hur många av fritidsbåtsägarna tror du gör service på sina motorer enligt de rekommenderade intervallerna? Byte av olja, bränslefilter, diverse remmar och pumpar etc. Tror du alla gör det?
Det finns alltid en risk att få motorhaveri, är risken stor? Nej. Men eftersom risken finns, är det sunt att ligga mitt i en farled där det går stora fartyg som har begränsad sikt framåt med tanke på att saker alltid kan hända?
Jag anser inte det. Du får stå vid din åsikt, men jag har min😉
Jag menar inte att det var motorhaveri i detta fall, jag syftar bara på varför jag anser det är sunda regler att efterfölja.
Det går ju inte att säga att småbåtar skall hålla sig utanför leden i Hakefjorden för den mesta delen av leden är inte utmärkt med bojar, utan bara av landmassor. Och väl styrbord i led gäller som sagt.
Däremot så tycker jag att alla parter skall bete sig som om det var i Göteborg. Hade varit interessant med en intervju med Marstrandslotsarna om vilka speciella riktlinjer de har i sommarsäsong.