2026-08-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nu var ju gantrykranen parkerad i aktre läget med grävmaskinen till babord, så det finns igenting som tyder på att det skulle ha begränsat sikten föröver.
Du får ta och rita en skiss på ett papper. Ju längre bak man ställer den, desto bredare vektor skyms. Lite som när du står precis bakom ett träd. Om den stod i mitten, babord eller styrbord vet jag inte men det verkar trots allt som den stod precis framför kaptenen.

Och, gantrykranen med räckverket, som man förvisso kan se igenom, hjälper ju inte. Det är en av de sämsta bryggor jag sett.
Citera
2026-08-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Vi får väl samla dessa människor när svaret är ute. Med all respekt för den tragiska olyckan.

Jo der är ju inget som ska firas, men dra lärdomsr av och nyfikenheten att förstå så precist i detalj exakt vad som hände...
Citera
2026-08-06, 13:43
Medlem
Är du helt säker på det?
Jag har sett bilder då det ser ut som i mitten av båten eller ngt åt höger (bara för att reta sjöfolk som brukar ha svårt för höger/vänster &#128521

Citat:
Nu var ju gantrykranen parkerad i aktre läget med grävmaskinen till babord, så det finns igenting som tyder på att det skulle ha begränsat sikten föröver.
Citera
2026-08-06, 13:50
Medlem
Citat:
Jag tycker att du är ytterst balanserad. Sjövett och försiktighet är viktiga principer - som ibland kan beskrivas som självbevarelsedrift, inte alltid en skyldighet. Jag tror att fritidsbåtar utanför Göteborg (eller här i Singapore) också har mer respekt för risken än man har på Hakefjorden. Samma gäller handelsfartyg som säkert slappnar av lite för mycket efter 5 timmar förbi Ljungskile & Stenungsund.

Samtidigt förändrar ingenting den primära ansvarsfrågan.

Hur är det med vilotider till sjöss?
Lastbilschaufförer får väl inte köra mer än 9 timmar per dygn, eller om det nu är ändrat?
Citera
2026-08-06, 13:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Gott sjömanskap har en juridisk roll i juridiken kring Sjöfartsreglerna.
Att frikänna föraren som framförde snipan kan aldrig bli aktuellt om ansvarsfrågan styrs av de gällande reglerna vid tillfället men såklart kan svensk åklagare välja att inte förstå dessa regler vilket de flesta andra heller inte har insyn i så en dom där den som framförde snipan skulle i realiteten aldrig vara aktuell med mindre än att Sjöfartsreglerna inte gäller på svenskt territorium vilket dom de facto gör.
Jag tolkar åklagarens uttalande som att:
Vid tillfället för uttalandet finns inget som tyder på att föraren gjort sig skyldig till något som har ett straffvärde ens i närheten av förlusten av fru och dotter. Därför hänvisar åklagaren också till den regel som gör det möjligt att avstå från åtal.

Detta kan så klart komma att ändras, eftersom utredningen av olyckan självklart även kommer att innefatta föraren av snipans agerande före och under olyckan. Så framkommer inte ytterligare belastande uppgifter, anser åklagaren att föraren av snipan redan fått ett mer än tillräckligt hårt straff.

Naturligtvis borde bättre uppsikt bakåt ha hållits, det tvivlar väl ingen på, men bristen av uppsikt framåt från lastfartygets sida är betydligt allvarligare rent juridiskt.
Citera
2026-08-06, 13:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Här är en bild på snipans skruv underifrån, zooma in längs bottenstocken så ser den helt och rak ut hela vägen, man kan i vart fall inte se någonting som antyder att skrovet skulle vara så knäckt som den där bilden från sidan gav intryck av.

https://i.imgur.com/aJPz2el.jpeg
Nåja... Det kan ju vara en synvilla, men titta på balken där på vaggan som jag markerat blått. Tycker den ser ut att gå rakt genom kölen när jag synar din bild.

Bild
Citera
2026-08-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Är du helt säker på det?
Jag har sett bilder då det ser ut som i mitten av båten eller ngt åt höger (bara för att reta sjöfolk som brukar ha svårt för höger/vänster &#128521
Vänster är där du sätter klockan.

Här är en bild ur en bra vinkel på grävmaskinen i transportläge liknande den på bilden uppe ifrån Berga Strand. Bryggan är ju i höjd med räckverket på gantryn (vilket man kan se på videon). Ni får ju avgöra själva om grävmaskinen står ivägen eller inte:

https://www.shipspotting.com/photos/3938156

Jag har själv seglat många år på stora segelfartyg. Och ja, vi har usel sikt akterifrån. Man har utkik på fördäck och man går själv gärna ut till sidorna då och då för att spana av läget. Ett hinder är ingen ursäkt.
Citera
2026-08-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Är du helt säker på det?

Höger och vänster saknar en fast betydelse om man inte anger perspektivet. Styrbord och babord är däremot definierade utifrån båtens riktning framåt: styrbord är höger sida och babord vänster sida när man tittar mot fören.

Annars kan man lika gärna säga ”på högra sidan om mittlinjen, sett från aktern”, vilket råkar betyda styrbord.
Citera
2026-08-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Man ser också att snipan på denna bilden står/spänts fast i någon slags stålställning, det påverkar naturligtvis kölstockens böjning vid ett eventuellt brott av densamma.

Ja det har du helt rätt i, om skrovet varit knäckt, så borde det ha bottnat i vaggan vid knäckningen. Men den effekten ser vi inte. Istället ser det ut som bottenstocken är helt rak hela vägen bak till där man ser propellerarrangemanget.
Citera
2026-08-06, 14:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Är ju inte det man främst använder doppler till..

Men mest prylar vinner 💪
Så till vad "används det främst till"?

"Dopplerradar på fartyg använder dopplereffekten för att direkt skilja rörliga mål från fasta objekt. Tekniken färgkodar ekon på skärmen – till exempel rött för fartyg som närmar sig och grönt för sådana som avlägsnar sig – vilket gör det mycket enklare att upptäcka kollisionsrisker i trånga hamnar eller dålig sikt."

Googlade "doppler vid fartygsradar" och fick ovanstående svar...
Citera
2026-08-06, 14:08
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Nyfiken fråga på detra tragiska öde.

Daglig rapportering och uppmärksamhet i all media.

Sen har vi större händelser, skjutningar osv som knappt får en notis.

Varför är det så?

Är nog en kombination. Men sommar = nyhetstorka.
Så då måste de mjölka det som går maximalt.
Citera
2026-08-06, 14:09
Medlem
Citat:
Du får ta och rita en skiss på ett papper. Ju längre bak man ställer den, desto bredare vektor skyms. Lite som när du står precis bakom ett träd. Om den stod i mitten, babord eller styrbord vet jag inte men det verkar trots allt som den stod precis framför kaptenen.

Och, gantrykranen med räckverket, som man förvisso kan se igenom, hjälper ju inte. Det är en av de sämsta bryggor jag sett.

Det är du som får ta och sätta dig in saker och ting. Bommen på gantrykranen är inte i nivå så att den skymmer utsikten från bryggan i det aktre läget, ganska självklart, den är i nivå under. Du om någon borde väl ha koll på dessa saker!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in