Citat:
Jag kan hålla många tankar i huvudet samtidigt. Det är därför jag inte låst mig vid ett scenario utan försöker förstå vad som gått snett istället för att skriva "De tänkte teleporta sig till Norge" som är helt ointressant när det framkommit fakta att de slarvat med vilo- och arbetstid och utkik nattetid och de nu var kväll och på väg att bli mörkt..
Det enda misstaget snipan begått är att inte gira i tid och då är det mer intressant att diskutera hur det kan komma sig. Som t ex på vilket avstånd det blir uppenbart i snipan att fartyget bakom befinner sig på kollisionskurs. För det är inte uppenbart 500 meter bort innan du vet om fartyget tänker gira närmare den gröna pricken och snipan ligger till höger i farleden så det finns gott om utrymme att passera för fartyget.
Det enda misstaget snipan begått är att inte gira i tid och då är det mer intressant att diskutera hur det kan komma sig. Som t ex på vilket avstånd det blir uppenbart i snipan att fartyget bakom befinner sig på kollisionskurs. För det är inte uppenbart 500 meter bort innan du vet om fartyget tänker gira närmare den gröna pricken och snipan ligger till höger i farleden så det finns gott om utrymme att passera för fartyget.
Det sjuka är att det är tillåtet för vakthavande nautiker att arbeta 6-6, dvs man bryter inte ens mot en regel eller vilotid om man i månader arbetar 6 timmar och vilar sex timmar rullande. Om de sedan dessutom bryter mot vilotid så kan du ju tänka dig hur trötta befälen som kör båten är och varför jag uppmanar alla fritidsseglare att hålla undan.
Hur detta ens är tillåtet har jag frågat mig flera gånger.
Jag vet ett rederi i Göteborg som anställt Filippinare som kör fartyget in och ut i skärgården där Filippinarna arbetar 6-6 i månader. De låter ibland som vrak på radion, med oljeprodukter i lasten... Men billigt blir det och det är internationell konkurrens. Varför är det filippinare i besättningen? Inte för att spara pengar utan för att ingen svensk längre vill arbeta under såna förhållanden!
Det är ju åtminstone uppenbart när man inte längre ser bryggan på handelsfartyget längre.
Hela min argumentering i denna tråden bygger på att man inte kan lita på handeldfartygen. Hur någon kan få det till att jag försvarar Misje Verde övergår mitt förstånd.
Var rädda om er själva där ute och kom ihåg att det inte är en lek!